Vi Bilägares forum

”Jag har haft svårt att förstå laddångesten – tills nu”

”Jag har haft svårt att förstå laddångesten – tills nu”

Niklas Carle har alltid haft svårt för att förstå den nästan fobiska oviljan att behöva ladda på resan. Ända tills nyligen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-09 06:40

Kommentarer

Fel att skylla på "privata aktörer"
Lösningen är ju egentligen att det behövs fler privata aktörer och mer konkurrens, fler valmöjligheter. Då kan man rösta med fötterna, det är det som tvingar fram en förbättring. Dvs. företag måste erbjuda något attraktivt för att locka till sig kunderna. Att blanda in staten blir ju bara pannkaka. Staten ska inte driva företag, det är redan bevisat att det inte fungerar.

Uppdaterat: 2024-03-09 13:22

Dana, vadå att staten inte kan bedriva företag.
2023 hade LKAB en vinst på 16Milliarder 40% marginal.
Vattenfall 10,4 Milliarder i vinst.
Inte så illa pinkat.

Uppdaterat: 2024-03-09 13:55

Staten kan absolut driva företag, och gällande infrastruktur blir det pangkaka och kaos när det är för många aktörer involverade där den ena handen inte vet vad den andra gör. Det har ju visats genom privatiseringar av infrastruktur. Sämre och dyrare för medborgarna.
Jag är helt för ett statligt icke-vinstdrivande laddnätverk.
Som placeras t.ex. vid Trafikverkets rastplatser.

Uppdaterat: 2024-03-09 17:21

Raphael, vilken infrastruktur har privatiserats?
Jag kan inte komma på någon.

Uppdaterat: 2024-03-09 17:44

Elnät är väl ett exempel, som jag inte tycker har blivit bra. Stora vinnaren är den som hade pengar att investera...
Telenät (men det är inte så aktuellt längre).
Sen med en frikostig tolkning av infrastrukturen blir väl posten ett exempel.

Uppdaterat: 2024-03-09 17:49
Bazinga skrev:

Elnät är väl ett exempel, som jag inte tycker har blivit bra. Stora vinnaren är den som hade pengar att investera...
Telenät (men det är inte så aktuellt längre).
Sen med en frikostig tolkning av infrastrukturen blir väl posten ett exempel.

Elnät har inte varit statliga.
Svenska kraftnät är statligt och står för stamnätet.
Staten har väl aldrig ägt några distributionsnät.
De var väl kommunala och elnätsföreningar som köptes av de stora.
Hemmavid köptes den lokala elnätsföreningen av Fortum, med rejält höjda avgifter som följd.

Uppdaterat: 2024-03-09 17:58
Mr Snoid skrev:

Bazinga skrev:
Elnät är väl ett exempel, som jag inte tycker har blivit bra. Stora vinnaren är den som hade pengar att investera...
Telenät (men det är inte så aktuellt längre).
Sen med en frikostig tolkning av infrastrukturen blir väl posten ett exempel.

Elnät har inte varit statliga.
Svenska kraftnät är statligt och står för stamnätet.
Staten har väl aldrig ägt några distributionsnät.
De var väl kommunala och elnätsföreningar som köptes av de stora.
Hemmavid köptes den lokala elnätsföreningen av Fortum, med rejält höjda avgifter som följd.

Stämmer bra, dock är Vattenfall en av de tre stora med distributionsnät. . Så ett statligt AB äger i alla fall lokalnät.

Uppdaterat: 2024-03-09 22:55
Power to the people
Grosser skrev:

Mr Snoid skrev:
Bazinga skrev:
Elnät är väl ett exempel, som jag inte tycker har blivit bra. Stora vinnaren är den som hade pengar att investera...
Telenät (men det är inte så aktuellt längre).
Sen med en frikostig tolkning av infrastrukturen blir väl posten ett exempel.
Elnät har inte varit statliga.
Svenska kraftnät är statligt och står för stamnätet.
Staten har väl aldrig ägt några distributionsnät.
De var väl kommunala och elnätsföreningar som köptes av de stora.
Hemmavid köptes den lokala elnätsföreningen av Fortum, med rejält höjda avgifter som följd.

Stämmer bra, dock är Vattenfall en av de tre stora med distributionsnät. . Så ett statligt AB äger i alla fall lokalnät.

Håller med Grosser. Där jag bor är det Vattenfall som äger distributionsnätet och lokalnätet.

Uppdaterat: 2024-03-10 02:35

Författaren har en poäng i att det behövs styras upp med spelregler i en struktur och det kan bara staten göra. Men tiden finns att korrigera nu när elbilarna tappat lite fart och hybriderna börjat ta över igen.

Uppdaterat: 2024-03-10 10:26
bengt39

"Scenen som utspelas framför mig är som tagen ur Jacques Tatis film Trafic. Laddplatsen är totalt täckt av is och slask, en pappa har precis druttat på ändan och bilar står huller om buller. Ett vettigt kösystem saknas och eftersom bilarnas laddluckor sitter på olika ställen angrips anläggningen från alla håll, något som också skapar oreda när folk skall lämna stället med nyfyllda batterier."

En scen som enligt Gaston väl omöjligt kan inträffa på en laddstation, där allt är ljust och vackert. :)

Uppdaterat: 2024-03-10 10:48

40-talisten:
Varför skulle inte folk kunna halka i snön vid dålig snöröjning enligt mig? 😊 Dåligt snöröjda laddplatser har ju inget med elbilar och hur de fungerar att göra, utan mer på bristande hjärna hos de som utför jobbet.
Sen vet jag inte vilken snabbladdplats detta utspelade sig men ja, en del laddplatser är lite dumt uppbyggda om det är många bilar på plats med laddluckor på olika ställen kombinerat med brist på sunt förnuft hos ägarna av de bilar med laddlucka ej placerad efter laddarens uppbyggnad.
Själv har jag bara upplevt kö vid laddare 2 ggr på 5 år, men vet att det kan ske i större omfattning om man envisas med att ut och åka exakt samtidigt som alla andra till vissa platser.
Så nej, inget jag förnekar. Däremot på bra uppbyggda laddplatser är det sällan så stort problem.

Uppdaterat: 2024-03-10 13:20

Kan garantera att detta utspelade sig på en stor Tesla laddstation. Brukar vara ganska mycket kaos på dom i sportlovstider. Men det inskränker sig till några timmar per dygn. Men så klart kul att skriva en krönika om.
Jag har åkt på studieresa till Tesla i Grums och kollat på kaoset och den flera hundra meter långa kön. Så det är helt klart med sanningen överensstämmande och kanske inträffar under några timmar lördagar och söndagar. Kanske totalt ett par dygn på ett helt år.
Men samtidigt har det varit tomt på ett par 350kW laddare 200m längre bort.

Uppdaterat: 2024-03-10 15:29

Snoid
Exakt. Folk är så korkade att de inte se andra laddare än Teslas. Som om de var av Gud. Haha. Riktigt sektliknande beteende, även från de som har annan elbil än Tesla.

Uppdaterat: 2024-03-10 15:46

Det är så otroligt enkelt. Det är ju bara tre saker man kräver.
1. Att laddstället verkligen fungerar
2. Att det ger den utlovade effekten
3. Att betalningen är enkel och fungerar
Allt detta har varit självklart i årtionden på vanliga macken. Hur kan det vara så kasst på "framtidens" elbilsmackar? Staten ska gå in och styra upp detta och bötfälla dem som inte håller en bra standard. Bra standard = samma pålitliga funktion som på OKQ8, CirkleK mm mm. Hur svårt kan det vara?

Uppdaterat: 2024-03-10 16:36

Är väl enkelt att få det att funka igen.
Bara Elon bestämmer att inga andra än Tesla skall kunna ladda på dom gamla Tesla stationerna. I alla fall under de perioder med högt tryck då kaos verkar utbryta.

Uppdaterat: 2024-03-10 18:10
Axa skrev:

Snoid
Exakt. Folk är så korkade att de inte se andra laddare än Teslas. Som om de var av Gud. Haha. Riktigt sektliknande beteende, även från de som har annan elbil än Tesla.

Ja det kan jag hålla med om, men det är ju lite billigare. Verkar vara det helt avgörande.

Uppdaterat: 2024-03-10 18:11

Artikeln beskriver bra känslorna hos den som vågat sig på en elbil men inte riktigt vetat hur det är på vintern. VI ska vara tacksamma för alla dessa elbilspijonjärer som betalar dyrt för sina bilar med högre milkostnader pga värdefall ,hästkraftsdyra däck och bilförsäkringar.
Men framförallt ett tack därför att man vågat köpa inte helt färdigutvecklade produkter i ett land nära polcirkeln det driver utvecklingen snabbare framåt som vi andra har nytta av om några år.. Beundransvärt att man både fryser lite extra i bilen när det är kallt ute på sportloven för att kunna köra längre och vill lägga tid på på stå i kö för att kunna ladda när det är trångt på vägarna. Ett stort tack till alla elbilspijonjärer som snabbar på utvecklingen av bra prisvärda elbilar.

Uppdaterat: 2024-03-10 18:48
bengt39

Ben
Hur mycket betalar jag i försäkring? Du verkar ha koll.

Uppdaterat: 2024-03-10 19:31
Axa skrev:

Ben
Hur mycket betalar jag i försäkring? Du verkar ha koll.

Ben har koll på det mesta, även hur strävsamt det är att köra elbil 😉

Uppdaterat: 2024-03-10 19:50
Axa skrev:

Snoid
Exakt. Folk är så korkade att de inte se andra laddare än Teslas. Som om de var av Gud. Haha. Riktigt sektliknande beteende, även från de som har annan elbil än Tesla.

Utan Teslas Superchargers hade det varit lika lätt som att köra gasbil med elbil. Tyvärr förstår inte folk detta och gör allt för att "snacka sner" allt som har ett Teslamärke av rent känslomässiga skäl. Nu har det fossilvänliga facket tagit ytterligare ett steg att hindra utbyggnaden av laddare genom ännu en tramsig blockad. Men vill man bromsa övergången till elbilar och göra det enklare verkar allt vara tillåtet.

Uppdaterat: 2024-03-11 06:07

Jo då J.L, det skulle gått fint även utan Teslas laddstationer.
Funkade i många år innan Tesla öppnade för alla och nu är utbudet av snabbladdare mångdubbelt större och du högg som en gädda på Axas uthängda krok 🤣

Uppdaterat: 2024-03-11 07:11

JL
Fast frågan är varför folk står och köar vid en Teslaladdare när det idag finns ett annat utbud. Lite som Snoid skriver ovan så finns det oftast en annan kedja i närheten som har laddare utan köer.
Jag var själv med om det i Jönköping i somras. Totalt kaos men tre minuter bort tomt på Circle K.
Så ja, det blir lite sektliknande.

Uppdaterat: 2024-03-11 15:44

Människan är en social varelse, och vi vill tillhöra gruppen. Bryta flockens beteende, det är något få klarar av att göra...

Uppdaterat: 2024-03-11 16:08

Ofta billigare att ladda en Tesla på supercharger än hos alternativen- även om man numera sätter priset baserat på beläggning.

Kanske en delförklaring till att det är populärt -?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-11 17:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Så fruktansvärt stor skillnad är det inte. Och betänk, vi pratar om semestertider och förmodligen sällananvändare av snabbladdare.

Uppdaterat: 2024-03-11 18:13
A.L skrev:

Ofta billigare att ladda en Tesla på supercharger än hos alternativen- även om man numera sätter priset baserat på beläggning.
Kanske en delförklaring till att det är populärt -?
MVH AL

Skulle inte falla mig in att ladda på Tesla om jag inte absolut måste när jag är på längre resa.
Det tar lång tid och kostar ungefär som alla andra. Kanske nått korvöre billigare.

Uppdaterat: 2024-03-11 20:57

Under sommaren 2023 var Tesla Supercharger billigare än många andra operatörer, men nu i vinter har Tesla nått liknande eller tom högre nivåer än andra operatörer. Varför köa över 50-100 kr, det skulle aldrig falla mig in...

Uppdaterat: 2024-03-11 20:56
Power to the people

Grosser
Alla Teslas stationer var inte billigare i somras. En del hade ”normalt” pris. Men som du skriver, även med ca en kronas skillnad så är det inte värt att köa.

Uppdaterat: 2024-03-11 22:33
Axa skrev:

JL
Fast frågan är varför folk står och köar vid en Teslaladdare när det idag finns ett annat utbud. Lite som Snoid skriver ovan så finns det oftast en annan kedja i närheten som har laddare utan köer.
Jag var själv med om det i Jönköping i somras. Totalt kaos men tre minuter bort tomt på Circle K.
Så ja, det blir lite sektliknande.

Nu har ju Tesla det största och mest utbyggda laddnätverket men visst det har sålts oerhört många elbilar, vilket ställer krav på ytterligare laddstationer, som nu det fossilvänliga facket vill bromsa. Att det skulle vara en sekt är väl snarare en avundsjukreaktion från andra märkesinnehavare, som inte har så enkelt elbilsägande.

Uppdaterat: 2024-03-11 22:46
Mr Snoid skrev:

Jo då J.L, det skulle gått fint även utan Teslas laddstationer.
Funkade i många år innan Tesla öppnade för alla och nu är utbudet av snabbladdare mångdubbelt större och du högg som en gädda på Axas uthängda krok 🤣

Tänk efter nu Mr Snoid, hur skulle elbilssverige se ut om man tog bort alla supercharger och lägger den mängden på några Cirkle K här och Ionity där, finns ju inte kapacitet alls.

Uppdaterat: 2024-03-11 22:49
J.L skrev:

Mr Snoid skrev:
Jo då J.L, det skulle gått fint även utan Teslas laddstationer.
Funkade i många år innan Tesla öppnade för alla och nu är utbudet av snabbladdare mångdubbelt större och du högg som en gädda på Axas uthängda krok 🤣

Tänk efter nu Mr Snoid, hur skulle elbilssverige se ut om man tog bort alla supercharger och lägger den mängden på några Cirkle K här och Ionity där, finns ju inte kapacitet alls.

Du glömde Recharge, OKQ8, MER mfl.
Du kan t.ex kolla på Recharges stora laddplatser vid bl.s Ikea. Med ett tjugotal platser. Och framförallt så funkar dom med en bättre logik än Teslas som är anpassade för Tesla.
Men du har nog rätt, det skulle inte funkat utan Teslas storsinthet att upplåta sina platser för pöbeln 😉

Uppdaterat: 2024-03-12 07:10

Om vi ska vara lite balanserade, så nej Teslas nätverk allena gör inte att allt fungerar. MEN, nog kan alla elbilister erkänna, oavsett om de hatar Tesla eller inte, att öppnandet av Teslas SuC för alla bilar har gjort enormt mycket för hur det fungerar med elbilsladdningen utmed vägarna. Det är ändå det absolut största laddnätverket vi har.
Jag är dock övertygad om att andra aktörer kommer bygga större laddplatser med framåt.
Sen till Snoid, om du åker till Tesla SuC av typ V4 så ser du att de inte enbart är anpassade till enbart Teslor längre med korta kablar. De du klagar på är V2 och V3-laddstationer som designades innan de beslöt sig för att öppna för övriga. Och där kan man nog tycka att det inte är Teslas fel att folk med laddlucka ej anpassad till laddaren ej kan tänka på hur de ska parkera för att inte blocka extra än de behöver.

Uppdaterat: 2024-03-12 09:26
Axa skrev:

Grosser
Alla Teslas stationer var inte billigare i somras. En del hade ”normalt” pris. Men som du skriver, även med ca en kronas skillnad så är det inte värt att köa.

Japp, exempelvis Tesla i Malå och Jäkkvik där jag laddade för 6,50-6,70 kr/kWh. Fanns inte så mycket annat att välja på där. :-)
Samt betydligt dyrare i Storlien med 7,60 kr/kWh och Hudiksvall 7,50 kr/kWh.

Uppdaterat: 2024-03-12 10:08
Power to the people

Det var dyrt ladd station för 7,50 kr/kWh. Exempel 4,50 kr/kWh och elförbrukning körning 20 kWh blir samma kostnad för att köra en Skoda Fabia förbränningsmotor som att köra hastighet 110 km/h.

Uppdaterat: 2024-03-12 10:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Det var dyrt ladd station för 7,50 kr/kWh. Exempel 4,50 kr/kWh och elförbrukning körning 20 kWh blir samma kostnad för att köra en Skoda Fabia förbränningsmotor som att köra hastighet 110 km/h.

Dock så drar en elbil i Fabiastorlek långt under 2 kWh/mil, så din jämförelse haltar lite.
När jag kör min Model Y och laddar utmed vägarna på snabbladdning enbart så har jag en milkost på ungefär 8 kr/mil. Motsvarande fossilare med samma prestanda och storlek tror jag hade dragit en del mer i soppapengar.
Sen är det ju helheten man får se, och ser jag utslaget på all laddning ligger jag på en milkost i el på runt 5 kr/mil, och dit ner når ingen fossilare.

Uppdaterat: 2024-03-12 10:58

GF Eftersom avskrivningskostnader( värdefall) för elbilar är höga så blir genomslaget av uteladdningen ändå marginell sett på totalkalkylen i varje fall om man kör måttligt med mil per år. Dubbelt per kwH mot att ladda hemma som kostar ca 3,5 kr/kwh om man tar med avskrivningar på laddbox ,kostnader ev höjd effekt ,nätavgifter och låter bilen bära sin andel av elen och inte marginalräknar så att huset tar allt.

Uppdaterat: 2024-03-12 11:12
bengt39
Gaston skrev:

Om vi ska vara lite balanserade, så nej Teslas nätverk allena gör inte att allt fungerar. MEN, nog kan alla elbilister erkänna, oavsett om de hatar Tesla eller inte, att öppnandet av Teslas SuC för alla bilar har gjort enormt mycket för hur det fungerar med elbilsladdningen utmed vägarna. Det är ändå det absolut största laddnätverket vi har.
Jag är dock övertygad om att andra aktörer kommer bygga större laddplatser med framåt.
Sen till Snoid, om du åker till Tesla SuC av typ V4 så ser du att de inte enbart är anpassade till enbart Teslor längre med korta kablar. De du klagar på är V2 och V3-laddstationer som designades innan de beslöt sig för att öppna för övriga. Och där kan man nog tycka att det inte är Teslas fel att folk med laddlucka ej anpassad till laddaren ej kan tänka på hur de ska parkera för att inte blocka extra än de behöver.

Så klart jag vet att V4 är anpassade för ALLA. Men det är en minoritet av Teslas alla laddatationer.
Mest kaos som det rapporteras om är de gamla i populära knutpunkter under högtrafikhelger. Annars vågar jag påstå att det fungerar även där. Men det är inte så kul att rapportera om.
Och jag klagar inte, det är folk som saknar lite samarbetsvilja och faktist parkerar så man inte tar upp flera platser, även med luckan på ”fel plats”

Uppdaterat: 2024-03-12 11:37

Men precis, vill man så kan man ladda även med luckan på fel plats och utan att blockera fler laddare, OM bara viljan finns som du skriver.
Och ja, som du skriver är det ett fåtal platser och ett fåtal dagar. Ska man nödvändigtvis ut och fara just dit och då vet man troligtvis om att det kan bli viss väntetid, inte ett dugg svårare än så. Klarar man inte att köa en stund får man väl välja en annan dag eller annan laddplats helt enkelt. Men ja, skriva negativt om elbilar och laddning ger mer klick än en artikel om hur bra det fungerade. :)

Jag passerar 30 000 mil med elbil snart och fortfarande ligger mina antal minuter i kö på laddplats på under 30. :) Ska jag vara ärlig tror jag att jag väntade minst like länge sammanlagt på folk som parkerat vid pumpen för att köpa korv när jag tankade på vanlig mack med mina fossilbilar innan dess.....
Men det skrivs det inte långa artiklar om. :)

Uppdaterat: 2024-03-12 11:42
Gaston skrev:

GF skrev:
Det var dyrt ladd station för 7,50 kr/kWh. Exempel 4,50 kr/kWh och elförbrukning körning 20 kWh blir samma kostnad för att köra en Skoda Fabia förbränningsmotor som att köra hastighet 110 km/h.

Dock så drar en elbil i Fabiastorlek långt under 2 kWh/mil, så din jämförelse haltar lite.
När jag kör min Model Y och laddar utmed vägarna på snabbladdning enbart så har jag en milkost på ungefär 8 kr/mil. Motsvarande fossilare med samma prestanda och storlek tror jag hade dragit en del mer i soppapengar.
Sen är det ju helheten man får se, och ser jag utslaget på all laddning ligger jag på en milkost i el på runt 5 kr/mil, och dit ner når ingen fossilare.

Ja, det stämmer 8 kr per mil blandad körning men när det 90 km/h landsväg med lång resa blir det minst 7,1 kr per mil har jag kört med min Fabia.
Ladda hemma billig för lägsta kostnad med fast pris avtal varierar olika månader som sommar och vinter från lägst 3,03 till högst 3,18 kr/kWh totalt skatt och inkl moms från Vattenfall.

Uppdaterat: 2024-03-12 12:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Som sagt GF, du får börja med att jämföra motsvarande bilar. En elbil i storlek med Fabia drar rätt lite el.
Men det var hemskt dyr el du har hemma.....

Uppdaterat: 2024-03-12 12:58

Sen tillkommer ju en hel del för distributionen av elektriciteten och även där får man ju betala per kWh.

Uppdaterat: 2024-03-12 13:00
Gaston skrev:

Som sagt GF, du får börja med att jämföra motsvarande bilar. En elbil i storlek med Fabia drar rätt lite el.
Men det var hemskt dyr el du har hemma.....

Jag vill inte ha billig el rörligt avtal både billigast och dyrast som sommar och vinter. Jag vill ha lagom pris fast avtal för slipper orolig om extremt kyla höjs elavgift.

Uppdaterat: 2024-03-12 14:14
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men bara för att du inte vill ha billig el kan du ju inte utgå från höga elpriser när du jämför vad det kostar att köra elbil. Kör man elbil skaffar man såklart ett elavtal som passar en bäst utifrån de premisserna.

Uppdaterat: 2024-03-12 14:21
Gaston skrev:

Men bara för att du inte vill ha billig el kan du ju inte utgå från höga elpriser när du jämför vad det kostar att köra elbil. Kör man elbil skaffar man såklart ett elavtal som passar en bäst utifrån de premisserna.

Jag räknar att småbil el 15 kWh genomsnitt per år inkl 2000 mil/år då spar elbil ca 7000 kr per år än Fabia gäller endast driftkostnader och behåller 7 år blir vinst 49000 kr.
Ny bil värde inköp bensin 300000 kr istället elbil 349000 kr samma ekonomi.

Uppdaterat: 2024-03-12 14:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Skaffar du ett vettigt elavtal blir det ännu större besparing.
Sen får du inte glömma malusskatten på fossilbilen som du med sparar in på en elbil.

Uppdaterat: 2024-03-12 14:57

10% hög förbrukning extremt vinterkylan förbränningsmotor.
40% hög förbrukning extremt vinterkylan
utan värmepump elbil.
30% hög förbrukning
extremt vinterkylan
med värmepump elbil.
Jag räknar bara sommar 7000 kr per år när det är jorden ekvatorn men när det bor norr Sverige mycket ojämn ute temperatur då kan man cirka 4000 kr utan vörmepump och 5000 kr med värmepump spara el per år för körda 2000 mil/år. Om jag tar värmepump som standard med elbil och bor i Sverige räknar 35000 kr vinst i 7 år då köper 35000 dyrare inköp elbil som 335000 kr jämför bensin bil lägre inköps pris 300000 kr.

Uppdaterat: 2024-03-12 15:19
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja, det är bra att Tesla har öppnat upp sina stationer. Men det innebär inte att det ska bli sektliknande beteende, med eller utan Tesla, vid deras stationer. Konstigt att alla söker sig till dessa? Det kanske handlar om religiositet och tron om gudasänd energi?
Läget är annorlunda idag och det finns en hel del laddatationer som inte är Teslas. Ofta utan köer eller kaos.

Uppdaterat: 2024-03-12 17:46

Axa, har varit samma sekt och lite köande runt IONITY då många fått nått år med lågt pris i bilköpet.
Men då det är färre platser och bättre logistik för alla biltyper så har kaoset varit mindre. Men absolut även där.

Uppdaterat: 2024-03-12 18:34

GF Ditt elpris "fast pris avtal varierar olika månader som sommar och vinter från lägst 3,03 till högst 3,18 kr/kWh totalt skatt och inkl moms från Vattenfall."
En fråga inkluderas nätavgiften i den kwh kostnaden du nämner eller tillkommer nätavgift?

Uppdaterat: 2024-03-12 19:12
bengt39

En kvalificerad gissning är att nätavgiften tillkommer - det är det vanliga i sådana här diskussioner. Och dessa avgifter är inte längre att leka med och ser ut att bli än högre.

Uppdaterat: 2024-03-12 19:50