Vi Bilägares forum

Volvo slår laddbilsrekord – tack vare nya EX30

Volvo slår laddbilsrekord – tack vare nya EX30

Drygt en av fem sålda Volvobilar är nu helt eldriven, och Volvo hoppas försäljningen ska öka ännu mer framöver tack vare EX30.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-05 17:32

Kommentarer

Tittade faktiskt på en EX30 häromdagen på Bilia och den är faktiskt rymligare än man tror och dessutom snyggare i verkligheten än på foto.

Knappen för att öppna bakluckan utifrån var däremot svårare att finna men absolut en fin, modern och nätt vagn.

Uppdaterat: 2024-03-07 09:05
Swenssons skrev:

Tittade faktiskt på en EX30 häromdagen på Bilia och den är faktiskt rymligare än man tror och dessutom snyggare i verkligheten än på foto.
Knappen för att öppna bakluckan utifrån var däremot svårare att finna men absolut en fin, modern och nätt vagn.

Men gode tid, gick du ens i närheten av en helkinesisk bil?
Men du kanske hade tagit på dig en heltäckande kemdräkt 😉

Själv provsatt jag bilen, men klarade inte av att ställa in stolen, inte ens säljaren (förvisso en Renaultsäljare) visste hur man kunde tilta den korta sittdynan. Så jag vände och gick. Har nu efteråt klarat av att googla mig till att man måste trycka på en knapp och ändra vad man vill ställa in för något på stolen i pekskärmen 🤣

Uppdaterat: 2024-03-07 09:59

Jag har varit ute och provkört en EX30, och upplevelsen är väl sådär. Den rullar på som vilken annan elbil som helst, men man sitter lite högre och i förvånansvärt bra stolar, i alla fall för mig. Dock var väl lårstödet lite klent, men det är nog inte tänkt som en primär bil ändå.

Däremot gillar jag inte skärmen eller detaljkvalitén. På bilen jag provkörde fanns redan sprickor i plasten på panelerna. Dörrsidorna kändes "billigt nakna" och man undrar om inte bilen med lilla motorn, är 100.000kr för dyr.
Utrymmena är annars som en Renault Zoe. Bagaget och baksätet i mindre eller i paritet med Zoe.

Uppdaterat: 2024-03-11 08:49

Det finns rapporter om att skärmen lägger av i kyla, vilket blir problematiskt eftersom hastighetsvisaren finns i skärmen.
Plus en hel hög med andra problem.
Även rapporter om oroväckande hög elförbrukning på vintern.
Volvo har uppenbart släppt ut den för tidigt, trots att de dröjde med lanseringen pga. för många buggar.
De har en del kvar att lösa.
Utrymmena och formerna är okej för storleken, men finns flera konkurrenter som ger större utrymmen utan att kosta mer, och verkar mer färdiga - och som säljs i samma bilhall som EX30…
Vill man ha en EX30 men roligare design så finns ju Smart #1, samma plattform och drivlina. Men Smart har hastighetsvisare framför föraren. Dessutom är Smart lite billigare.

Uppdaterat: 2024-03-11 13:06
Raphael skrev:

Vill man ha en EX30 men roligare design så finns ju Smart #1, samma plattform och drivlina.

Roligare design??

Brädgård ett har ju osedvanligt intetsägande design...

Uppdaterat: 2024-03-11 15:13

Utan att lägga nån vikt i varken design eller utrymmen så skulle jag nog säga att iaf här hemma i Sverige så tror jag Volvon kommer ha ett bättre andrahandsvärde är Smart #1, så det Smart är billigare i listpriset tror jag man har igen senare i bättre andrahandsvärde på Volvon.

Ska jag sen kommentera Volvon ur personlig synvinkel så tycker jag den är rätt snygg framifrån och snett framifrån men tycker baken är trist och inte riktigt "hänger med" övriga bilen i design eller storlek.
Ingen bil för mig men kan tänka mig att den blir en av de bilar sambon kikar på när det ska bytas nästa gång.

Uppdaterat: 2024-03-11 15:30

Det enda den där bilen har gemensamt med Volvos kärnvärden är Järntecknet i grillen. I övrigt ett plastigt kinabygge.

Uppdaterat: 2024-03-11 16:04

Men överraskande rymlig inuti för att vara en lillsuv.

Uppdaterat: 2024-03-11 18:23
Christer skrev:

Men överraskande rymlig inuti för att vara en lillsuv.

Så klart, dom har ju tagit bort allt av normalt innanmäte i en bil. En ratt, en iPad och en hylla i plast med en ljudlimpa på. Samt två stolar och en soffa bak. Det är allt som finns och allt är plastigt in i minsta detalj.
Hade det inte stått Volvo på den hade det vart annat ljud i skällan.

Uppdaterat: 2024-03-11 19:26

Mr Snoid du behöver inte vara orolig. För mig är EX30 en liten "skitbil" som jag inte vill ha. Väntar på en typ XC60 som elbil. Då börjar köpsuget övergå i dreglande.

Uppdaterat: 2024-03-11 21:17
Christer skrev:

Mr Snoid du behöver inte vara orolig. För mig är EX30 en liten "skitbil" som jag inte vill ha. Väntar på en typ XC60 som elbil. Då börjar köpsuget övergå i dreglande.

Du lär sluta dregla när du får se prislappen 🤣
Men det lär väl aldrig komma någon, blir nog ”pingpong” som tar över hela gamla Volvo och tillhandahåller äkta Kinapuffar.

Uppdaterat: 2024-03-11 21:20
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid du behöver inte vara orolig. För mig är EX30 en liten "skitbil" som jag inte vill ha. Väntar på en typ XC60 som elbil. Då börjar köpsuget övergå i dreglande.

Du lär sluta dregla när du får se prislappen 🤣
Men det lär väl aldrig komma någon, blir nog ”pingpong” som tar över hela gamla Volvo och tillhandahåller äkta Kinapuffar.

In your dreams!?!?

Uppdaterat: 2024-03-12 04:38

Risken är väl rätt stor att Guran får rätt - både att det blir "Kina-puffar" men även att en ev elektrisk XC60 blir ordentligt dyr. Redan dagens XC60 är ju numera ordentligt dyra.

Uppdaterat: 2024-03-12 08:04

Fått lite insider information.
Det är som Rapahel skrev väldigt mycket problem med EX30, Volvo har gjort en "ID3a"

Uppdaterat: 2024-03-13 20:09
Rikard skrev:

Fått lite insider information.
Det är som Rapahel skrev väldigt mycket problem med EX30, Volvo har gjort en "ID3a"

Det är väl en Volvotradition att nya små billiga Volvo har taskig kvalitet?
Minns 343, 480, 440, S40/V40 I.

Uppdaterat: 2024-03-13 20:17
gmogmo skrev:

Rikard skrev:
Fått lite insider information.
Det är som Rapahel skrev väldigt mycket problem med EX30, Volvo har gjort en "ID3a"

Det är väl en Volvotradition att nya små billiga Volvo har taskig kvalitet?
Minns 343, 480, 440, S40/V40 I.

Haha, jo det har du rätt i.

Uppdaterat: 2024-03-13 21:02
Pi skrev:

Risken är väl rätt stor att Guran får rätt - både att det blir "Kina-puffar" men även att en ev elektrisk XC60 blir ordentligt dyr. Redan dagens XC60 är ju numera ordentligt dyra.

Vill man ha teknik, kvalitet och komfort, så kostar det. Och "kinapuffar" får vi i mycket som vi köper nuförtiden för ekonomin är global, om ni inte förstått det.

Uppdaterat: 2024-03-14 18:00

Volvo EX30 ser ut som golfklassen och Skoda Fabia ser ut som småbil men Autogefühl har testat baksäte han sitter Volvo EX30 väldigt trångt för benet och Skoda Fabia klarar ganska bra för benet.
Jag fattar inte för Volvo är så väldigt trångt baksäte som är golfklassen.

Uppdaterat: 2024-03-14 20:33
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tja, EX30 kanske snarare är en små-SUV i B-segmentet - typ Skoda Kamiq men med sämre innerutrymmen.

Uppdaterat: 2024-03-15 10:34

Förr fixades plats i baksätet, med att framstolarnas skjutmån begränsades med för korta golvskenor. Som långbent förare satt man illa, men de bakom satt bra. Verkar dock som nutidens bilkonstruktörer inte längre bryr sig så mycket om baksätespassagerarnas komfort...

Uppdaterat: 2024-03-15 11:11

Volvon är 4,2m lång.
Den är faktiskt kortare än Peugeot e-2008.
Det finns uppgifter om att en ny mjukvara som ska komma i mitten av april, fixar problemen. Det återstår att se.
Men jag är inte imponerad av Volvon.

Uppdaterat: 2024-03-16 14:21
Raphael skrev:

Volvon är 4,2m lång.
Den är faktiskt kortare än Peugeot e-2008.
Det finns uppgifter om att en ny mjukvara som ska komma i mitten av april, fixar problemen. Det återstår att se.
Men jag är inte imponerad av Volvon.

Ja, det ser jag ganska lite bättre benutrymme e-2008 men får inte dragvikt.

Uppdaterat: 2024-03-16 15:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

EX30 är ju en avkortat Smart #1 och Zeekr X, helt obegripligt att Volvo valde att korta ned sin variant av de tre.
Volvon framstår som ett extremt budgetbygge med otroligt fula materialval jämfört med främst sin kusin Zeekr X som ståtar med lyxig inredning och riktiga displayer samt ok baksäte. Med samma utrustning också lägre pris än Volvon, känns som Geely vill döda Volvo och låta Zeekr ta över. Smart är ju också trevligare inuti med riktigt baksäte med jag klarar inte utseendet på den.

Uppdaterat: 2024-03-17 10:53