Vi Bilägares forum

Så står sig Volkswagen ID.7 Tourer mot BMW i5 Touring

Så står sig Volkswagen ID.7 Tourer mot BMW i5 Touring

Volkswagen har släppt den svenska prislappen för eldrivna kombibilen ID.7 Tourer. Den blir betydligt lägre än för konkurrenten BMW i5 Touring.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-11 09:04

Kommentarer

Överpriset på ID.7 är tydligt, och man bör nog räkna med en stor prisdump inom en relativt kort tid. Uppåt 150-200.000 kan försvinna från priset över natt, och naturligtvis slå hårt mot de som köper till första, höga priset.

ID.7 kostar i Kina lika mycket som Smart #3, och den senare kostar 429.000 kr här. Det är på tok för stora prisdistanser och en dumpning av ID.7 ter sig helt logisk, speciellt då vi redan sett stora prisdumpningar ett antal ggr på elbilsmarknaden. Frågan är bara när.

Uppdaterat: 2024-03-11 10:09

Har du åkt och köpt nån bil i Kina än Leifx?

Uppdaterat: 2024-03-11 11:00

Tröttsamt med LeifX tjatande om bilpriserna i Kina. Det här forumet är inte det enda som han spammar med sina tics. Han och vår suvhatare har samma spikar i skallen för sina egenheter...

Uppdaterat: 2024-03-11 11:49

Fast han har en god poäng i sitt resonemang. Det finns billigare lösningar att tillgå.

Det är bara så att de inte saluförs av producenterna eftersom de inte har tillräckligt starka incitament att sälja dem i EU.

Istället skriker de efter subventioner och tullar.

Bedrövligt är förnamnet.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-11 12:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nja, A.L ... Jag tror inte Leif har läst på historia om VW i Kina. Det finns en dokumentär på Netflix, den borde han se innan han tjatar mer om priserna. Men generellt tycker jag priserna på elbilarna är omotiverat höga, för drivlinan kostar inte mer än på en fossil bil längre.

Uppdaterat: 2024-03-11 12:42

Det finns en orsak till prispressen bland alla tillverkare Vargen.

Men även om man rationaliserat bort detaljer (och satt i ett enklare batteri) så är priserna halverade.

Då kan man nog leva med kompromisserna

Annat går det utmärkt att köpa den dyrare versionen.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-11 14:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om det nu förhåller på det viset att Kinesiska och andra tillverkare får "spons" från kinesiska staten så förstår jag att tillverkare i andra världsdelar reagerar och att de inte kan konkurrera.
Kineserna är ju öppna med att de skall konkurrera ut andra tillverkare...
Det har ju inget med bonusar här att göra då kinatillverkare också fått dessa på sina bilar.
Att sedan deras leveranskedjor är "blurriga" och tvångsarbete kan förekomma gör ju inte saken bättre.

Uppdaterat: 2024-03-11 14:25
McTar skrev:

Om det nu förhåller på det viset att Kinesiska och andra tillverkare får "spons" från kinesiska staten så förstår jag att tillverkare i andra världsdelar reagerar och att de inte kan konkurrera.
Kineserna är ju öppna med att de skall konkurrera ut andra tillverkare...
Det har ju inget med bonusar här att göra då kinatillverkare också fått dessa på sina bilar.
Att sedan deras leveranskedjor är "blurriga" och tvångsarbete kan förekomma gör ju inte saken bättre.

Fast det är väl inget konstigt att kinesiska staten subventionerar sina inhemska tillverkare, kanske med skattelättnader. Det har man ju gjort i Sverige också. Volvo betalade för första gången sedan starten bolagsskatt alldeles nyligen. Saab fick dock alltid betala skatt.

Går att gör listan hur lång som helst. Spons, skattelättnader eller ekonomiskt stöd, alla har olika namn men är precis samma sak. Behövde Volvo 4 miljarder i coronastöd från förra regeringen, inte alls. Det gick rakt ut till utdelning.

Uppdaterat: 2024-03-11 15:40
lsoderlund skrev:

McTar skrev:
Om det nu förhåller på det viset att Kinesiska och andra tillverkare får "spons" från kinesiska staten så förstår jag att tillverkare i andra världsdelar reagerar och att de inte kan konkurrera.
Kineserna är ju öppna med att de skall konkurrera ut andra tillverkare...
Det har ju inget med bonusar här att göra då kinatillverkare också fått dessa på sina bilar.
Att sedan deras leveranskedjor är "blurriga" och tvångsarbete kan förekomma gör ju inte saken bättre.

Fast det är väl inget konstigt att kinesiska staten subventionerar sina inhemska tillverkare, kanske med skattelättnader. Det har man ju gjort i Sverige också. Volvo betalade för första gången sedan starten bolagsskatt alldeles nyligen. Saab fick dock alltid betala skatt.
Går att gör listan hur lång som helst. Spons, skattelättnader eller ekonomiskt stöd, alla har olika namn men är precis samma sak. Behövde Volvo 4 miljarder i coronastöd från förra regeringen, inte alls. Det gick rakt ut till utdelning.

Då får de helt enkelt hantera importtullar, och vill de dumpa priserna på hemmaplan så är de upp till dem.
Men om is.7:s pris är så fel enligt Leffe så verkar BMWs inte vara något större problem.
Fast det klart, det är ingen VW.

Uppdaterat: 2024-03-11 17:45

Ganska bra kampanj på id7 nu. Och inte så stor skillnad mot id4:as ordinarie pris.
Tror ID7 är ett bättre köp än BMW.

Uppdaterat: 2024-03-11 18:01

Håller med Axa, det är ett bra introduktionspris på ID7. En får väl se hur länge det varar..
Det adaptiva chassit saknas visst for Tourer-modellen från start.

Uppdaterat: 2024-03-11 21:17
Power to the people

VW's elbilsförsäljning ser snarast ut att ha kollapsat, gäller även ID.7 (vilken fick ett svalt mottagande även i Kina trots priset på Usd 30.000).

Återstår för VW att ta fram det enda kvarvarande och enda rimliga verktyget: "prissäkningen". ID.7:an lanserades till ett på tok för högt pris för att fungera på marknaden, så det blir väl den som får det största prisfallet.

ID.4 säljs i Tyskland för €33.000 och ID.3 för €28.000, vilket kan vara lämpliga ribbor för svenska VW att förhålla sig till. Vad de skall göra med ID.7:an är nog ett större bekymmer.

Uppdaterat: 2024-03-11 23:21

39000 euro kostar id.3 i Tyskland och då får man navkpslar på den.

Uppdaterat: 2024-03-12 06:48
McTar skrev:

39000 euro kostar id.3 i Tyskland och då får man navkpslar på den.

Nix, en VW ID.3 kostar €32.975 enligt den tyska konfiguratorn, sedan kan man nog pruta lite till i verkligheten. De €28.000 som uppgetts stämmer nog bättre.

(navkapslar passar utmärkt till vinterdäcken, sommarhjulen köper man annorstädes för bättre urval)

Uppdaterat: 2024-03-12 13:36

Bra LeifX, du prutar 50.000kr på ett bräde för att du skall kunna få belägg för dina falsarier 🤣
Snacka om oseriöst

Uppdaterat: 2024-03-12 14:07
Mr Snoid skrev:

Bra LeifX, du prutar 50.000kr på ett bräde för att du skall kunna få belägg för dina falsarier 🤣
Snacka om oseriöst

Vet inte riktigt om det är så seriöst att som vissa ständigt försöka motivera högsta möjliga priser. Jag antar sådana personer mår direkt fysiskt illa av att få ett reklamblad med extrapriser i brevlådan, och går till handlaren för att kräva än högre normalpriser =)

Uppdaterat: 2024-03-12 14:56

Alltså är du riktigt Leif? Eller spelar du bara så dum för att få uppmärksamhet? Man undrar ju.....

Uppdaterat: 2024-03-12 15:04
Gaston skrev:

Alltså är du riktigt Leif? Eller spelar du bara så dum för att få uppmärksamhet? Man undrar ju.....

Dumhet kan vara lite olika saker i betraktarens ögon, jag kan nog tycka det är lite dumt att slänga bort hundratusenlappar i onödan, medan vissa andra mer ser det som en fördel. Vi är alla olika (tack & lov)

Uppdaterat: 2024-03-12 15:33

LeifX, i vilket land köper du dina bilar?

Uppdaterat: 2024-03-12 16:46

Leif
Vad snackar du om? VW har globalt ökat försäljningen av sina elbilar rejält mot 2022. Även om Kina inte gått så bra som de önskat så är det desto bättre på andra marknader. Tex EU.
Antar att deras prissättning fungerar.

Uppdaterat: 2024-03-12 17:36

Leifx återkommer när han köpt en ID 3 för 28000 euro.

Uppdaterat: 2024-03-12 19:42
Axa skrev:

Leif
Vad snackar du om? VW har globalt ökat försäljningen av sina elbilar rejält mot 2022. Även om Kina inte gått så bra som de önskat så är det desto bättre på andra marknader. Tex EU.
Antar att deras prissättning fungerar.

Det är 2024 nu, och det ser mer ut att vara en kollaps för VW's elbilsförsäljning

Uppdaterat: 2024-03-12 21:39
Peter E skrev:

Leifx återkommer när han köpt en ID 3 för 28000 euro.

Den är inte ens värd de pengarna i mina ögon sett... en bil av tveksam kvalitet, i kombination med runt-hörnet-garanti. Rent "kina-skräp" (vill VW sno åt sig den titeln från kineserna nu?) betalar jag väldigt små pengar för.

Dock inser jag att nivån €28.000 är vad som behövs för att återstarta VW's försäljning. Som det är nu går det inget vidare för VW.

Uppdaterat: 2024-03-12 21:44

Du verkar ju ha gedigen erfarenhet av VW. Leif. Eller...
Min personliga och mångåriga erfarenhet av VW motsäger absolut dina påståenden om deras garanti - bara för att ta en av dina punkter.

Uppdaterat: 2024-03-12 22:42
Pi skrev:

Du verkar ju ha gedigen erfarenhet av VW. Leif. Eller...
Min personliga och mångåriga erfarenhet av VW motsäger absolut dina påståenden om deras garanti - bara för att ta en av dina punkter.

Hmm... hur går det för de som köpte ID.3 1st edition att ta del av de senaste uppdateringarna, tycker du? Och baserat på detta (VW sket i dem), hur bör ett köpavtal se ut för att undanröja liknande brister?

Uppdaterat: 2024-03-12 23:14

Leif
Du är största skitsnackaren här. Du kan själv kolla upp hur VW har sålt under 2023. Faktan finns där ute.

Men visst, fortsätt skriv dina alster som bekräftar din okunskap. Eller snarare tokstolleri.

Uppdaterat: 2024-03-12 23:53
Axa skrev:

Leif
Du är största skitsnackaren här. Du kan själv kolla upp hur VW har sålt under 2023. Faktan finns där ute.
Men visst, fortsätt skriv dina alster som bekräftar din okunskap. Eller snarare tokstolleri.

Det är år 2024 nu, och det går inget vidare för VW's elbilsförsäljning, lindrigt sagt

Uppdaterat: 2024-03-13 01:12

Leif
Var? Vilken marknad? I relation till vad och vilka konkurrenter?

Uppdaterat: 2024-03-13 17:08
Axa skrev:

Leif
Var? Vilken marknad? I relation till vad och vilka konkurrenter?

Tesla ser ut att krossa VW nu... Tesla går som tåget, medan VW snarast kört i diket.

Uppdaterat: 2024-03-14 02:00

Leffe, jag kollade ju konfiguratorn i Tyskland. 39000 euro.
Det kan såklart vara så att du träffat rätt under en kampanjvecka eller så, men att sedan dra av ytterligare 5000 euro...

Uppdaterat: 2024-03-14 07:42

39.995 närmare bestämt.
www.vw.de /konfigurator/id.3 kolla själv.

Uppdaterat: 2024-03-14 07:55

Leif
Ja, Tesla säljer fler elbilar än VW. Men elbilar är inte det enda VW säljer. Pratar vi totalen så är det väl VW som krossar Tesla.
Hur som helst så har VW ökat kraftigt försäljningen av sina elbilar, mer eller mindre beroende på marknad.

Men visst. Fortsätt fabulera om priser och annat.

Uppdaterat: 2024-03-14 08:14
McTar skrev:

39.995 närmare bestämt.
www.vw.de /konfigurator/id.3 kolla själv.

Du måste gå igenom hela konfiguratorn och titta på slutsumman... där står det €32.975

Uppdaterat: 2024-03-14 09:52
Axa skrev:

Leif
Ja, Tesla säljer fler elbilar än VW. Men elbilar är inte det enda VW säljer. Pratar vi totalen så är det väl VW som krossar Tesla.
Hur som helst så har VW ökat kraftigt försäljningen av sina elbilar, mer eller mindre beroende på marknad.
Men visst. Fortsätt fabulera om priser och annat.

Tesla tycks sälja betydligt fler bilar än hela VW (både fossila och riktiga bilar). Än så länge i mars 1147 teslor och 750 VW (totalt).... För övrigt har VW kraftigt minskat sin elbilsförsäljning, 200 sålda än så länge i mars, och de lär knappast nå upp till föregående mars där de sålde 1500 st -det lutar utför för VW

VW hade nog behövt sin ID.2 nu, men den skjuter man ständigt på framtiden.

Uppdaterat: 2024-03-14 10:01

Intressant hur LeifX dömer ut VW baserat på svensk försäljningsstatistik, så klart när det passar hans syften.
Snart kommer statistik från Jämtlands län som underlag för hans analyser 🤣

Uppdaterat: 2024-03-14 10:05

O sedan blir det Brunflo.s försäljning. Eller snarare registrering som det egentligen handlar om.

Uppdaterat: 2024-03-14 10:29
Mr Snoid skrev:

Intressant hur LeifX dömer ut VW baserat på svensk försäljningsstatistik, så klart när det passar hans syften.
Snart kommer statistik från Jämtlands län som underlag för hans analyser 🤣

Hur skall ni ha det egentligen? Pratar man priser så gäller bara "svenskt pris" och vad bilen kostar i Kina (ID.3 kostar Usd 16.000, vilket antagligen är dess rätta värde) upplevs ointressant och felaktigt... medan om man pratar statistik så gäller inte alls den svenska =)

Uppdaterat: 2024-03-14 11:39

Det är väl vad man måste betala för bilen i eget hemland som betyder mest?

Uppdaterat: 2024-03-14 12:09
LeifX skrev:

McTar skrev:
39.995 närmare bestämt.
www.vw.de /konfigurator/id.3 kolla själv.

Du måste gå igenom hela konfiguratorn och titta på slutsumman... där står det €32.975

Med den tillfälliga "rabatten" så blir det 35.975 euro, då är den lm-fälgar men är enklare än den i Sverige.

Uppdaterat: 2024-03-14 14:38
McTar skrev:

LeifX skrev:
McTar skrev:
39.995 närmare bestämt.
www.vw.de /konfigurator/id.3 kolla själv.
Du måste gå igenom hela konfiguratorn och titta på slutsumman... där står det €32.975

Med den tillfälliga "rabatten" så blir det 35.975 euro, då är den lm-fälgar men är enklare än den i Sverige.

Jag repeterar: Du måste gå igenom hela konfiguratorn och titta på slutsumman... där står det €32.975

Uppdaterat: 2024-03-14 16:16
L West skrev:

Det är väl vad man måste betala för bilen i eget hemland som betyder mest?

Inte nödvändigtvis. Ser du att bilen ligger långt lägre i pris utanför sveriges gränser så vet du också att det finns en rejäl prutmån på "Svenskt pris".

Uppdaterat: 2024-03-14 16:19
LeifX skrev:

McTar skrev:
LeifX skrev:
McTar skrev:
39.995 närmare bestämt.
www.vw.de /konfigurator/id.3 kolla själv.
Du måste gå igenom hela konfiguratorn och titta på slutsumman... där står det €32.975
Med den tillfälliga "rabatten" så blir det 35.975 euro, då är den lm-fälgar men är enklare än den i Sverige.

Jag repeterar: Du måste gå igenom hela konfiguratorn och titta på slutsumman... där står det €32.975

Och det är fel!!
Den bilen går inte att köpa i Sverige.
Man kan inte jämföra äpplen och päron.
Den saknar värmepump och lättmetallfälgar, 2-zons Klimatanläggning , navigation, multifuktionsratt, ACC mm.

Uppdaterat: 2024-03-14 16:56
McTar skrev:

LeifX skrev:
McTar skrev:
LeifX skrev:
McTar skrev:
39.995 närmare bestämt.
www.vw.de /konfigurator/id.3 kolla själv.
Du måste gå igenom hela konfiguratorn och titta på slutsumman... där står det €32.975
Med den tillfälliga "rabatten" så blir det 35.975 euro, då är den lm-fälgar men är enklare än den i Sverige.
Jag repeterar: Du måste gå igenom hela konfiguratorn och titta på slutsumman... där står det €32.975

Och det är fel!!
Den bilen går inte att köpa i Sverige.
Man kan inte jämföra äpplen och päron.
Den saknar värmepump och lättmetallfälgar, 2-zons Klimatanläggning , navigation, multifuktionsratt, ACC mm.

Det är inte alls fel... Jag repeterar ännu en gång: Du måste gå igenom hela konfiguratorn och titta på slutsumman... där står det €32.975

Här har du bilen i svenska konfiguratorn: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-bil.html/__app/30276/grundmodeller-eu/pro-performance

Uppdaterat: 2024-03-14 20:25

Leif
Men åk och köp dina bilar någon annanstans då!

Uppdaterat: 2024-03-14 20:52
Axa skrev:

Leif
Men åk och köp dina bilar någon annanstans då!

Varför? När det gäller VW så har ju deras försäljning kollapsat och prissänkningen enda alternativet, så det är ju bara att vänta & se.

Uppdaterat: 2024-03-14 21:37

Leif
Återkom om ett år så får vi se hur det föll ut med ”kollapsen”.

För övrigt. Om du nu gnäller så jäkla mycket på priserna i Sverige är det logiska att
1. Låta bli att äga bil
2. Köpa bil i utlandet, testa Kina
3. Försöka pruta ner till Kina-pris hos bilhandlaren

Det minst logiska är att sitta och gnälla på ett forum om priserna i Sverige genom att hänvisa till prisbilden i Azerbajdzjan.

Uppdaterat: 2024-03-14 23:47
Axa skrev:

Leif
Återkom om ett år så får vi se hur det föll ut med ”kollapsen”.
För övrigt. Om du nu gnäller så jäkla mycket på priserna i Sverige är det logiska att
1. Låta bli att äga bil
2. Köpa bil i utlandet, testa Kina
3. Försöka pruta ner till Kina-pris hos bilhandlaren
Det minst logiska är att sitta och gnälla på ett forum om priserna i Sverige genom att hänvisa till prisbilden i Azerbajdzjan.

Varför vänta 1 år? VW-kollapsen är här & nu... -försäljningen ser snarast rutten ut, som om VW kört i diket.

Vi är tydligen olika, inte mycket mer än så. Om jag förstår dig, rent logiskt:
1. Se till att äga bil
2. Köpa bil i i Sverige, testa de dyraste handlarna, undvik kampanjer
3. Försöka betala så mycket som möjligt hos bilhandlaren, släng åt säljaren 50.000 spänn i dricks.

Vad vore världen utan olika människor?

Uppdaterat: 2024-03-15 01:16

Om du inte visste det, LeifX, så är det begagnade bilar som handlarna har bra marginaler på. Inte nybilsförsäljning.
Men du kan väl köpa dig en BYD Atto 3 om du är ute efter stora rabatter.
Men det är väl fel fabrikat då det verkar vara VW som du har ett horn i sidan på.

Uppdaterat: 2024-03-15 08:20

Leif
Var är kollapsen? I din hemby?

Läser att VW sålde bättre än BYD i Kina i januari. Inte för att det ger någon hint om framtida utveckling men var är kollapsen undrar jag fortfarande.

Uppdaterat: 2024-03-15 09:28

Leif måste ha blivit "brädad" av nån VW-nasare nån gång i livet och den nesan vill liksom inte släppa...:)

Uppdaterat: 2024-03-15 11:05