Vi Bilägares forum

Euro NCAP ska införa krav på fysiska knappar

Euro NCAP ska införa krav på fysiska knappar

De viktigaste funktionerna i bilen måste styras med fysiska knappar för att uppnå högsta betyg hos Euro NCAP från och med 2026.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-05 08:37

Kommentarer

Pi skrev:

gmogmo - men man måste titta på skärmen och styra handen till rätt "knapp". Betydligt enklare att bara låta handen mer eller mindre automatiskt leta sig till växelväljaren och göra det man avser. Ser ingen som helst fördel med en touch-skärms baserad växelväljare.

Inte jag heller, men återigen, vi pratade om trafiksäkerhet. Det må vara knäppt och onödigt, men inte trafikosäkert. Tesla har för övrigt fysiska knappar kvar också, av trafiksäkerhetsskäl...

Uppdaterat: 2024-03-06 19:26

Gmogmo
Nåja. Något särskilt säkerhetstänk verkar Tesla inte ha när de ersätter blinkersspak men en onormal lösning. Snart flyttar väl blinkersknapparna in i skärmen…

Uppdaterat: 2024-03-06 23:35

Min klimatkontroll görs med knappar och vred och det gillar jag.

Uppdaterat: 2024-03-07 07:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken - ja, liksom "normal"blinkers-spak, fysiskt vred för att reglera olika "ljuslägen", normal reglering av farthållaren liksom möjlighet att enkelt hantera halvljus/helljus manuellt och likaså möjlighet att enkelt manövrera vindrute-torkarna om inte automatiken fungerar till 100 %.

Uppdaterat: 2024-03-07 10:27
Pi skrev:

Hacken - ja, liksom "normal"blinkers-spak, fysiskt vred för att reglera olika "ljuslägen", normal reglering av farthållaren liksom möjlighet att enkelt hantera halvljus/helljus manuellt och likaså möjlighet att enkelt manövrera vindrute-torkarna om inte automatiken fungerar till 100 %.

Ja precis, det har du rätt i.

Uppdaterat: 2024-03-07 11:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu är det så - tack och lov - att NCAP inte kan införa "krav" - men det är "illa nog" att de utfärdar betyg baserat på skilda funktioner, som inte har med krocksäkerhet att göra - och som ibland har tveksam effekt. Jag håller med om att det minskar trovärdigheten för NCAP - det känns mer som att dom agerar för att "behålla/stärka" sitt inflytande.

Uppdaterat: 2024-03-10 07:16
Axa skrev:

Gmogmo
Nåja. Något särskilt säkerhetstänk verkar Tesla inte ha när de ersätter blinkersspak men en onormal lösning. Snart flyttar väl blinkersknapparna in i skärmen…

Problemet är inte det, det vet du också. Problemet är att att när Tesla hittar på dumma lösningar så börjar övriga biltillverkare göra framstressade riktigt dåliga kopior av Teslas i grunden dumma lösningar...

Uppdaterat: 2024-03-10 08:43

Vissa reglage behöver vara spak/knappar. Alla reglage behöver inte det. Jag kör med +21 inställt på vintern. Sommaren kan jag sänka något. Automatiken ställer sig för det mesta i utblås upp och fötterna. Inte känt behovet pilla en massa under färd. Elstolar och rattvärme är knappar. De slår jag på om jag känner mig frusen.
Som lägst i vinter har det varit -20 hos mig och har inte behövt plussa på värmen.
Drivlägesväljaren vill jag ha en spak eller liknande. Vill inte ha knapp och absolut inte i skärmen.
Som flera tagit upp - när man parkerar är det smidigt för då behöver man skifta mellan D och R tämligen frekvent.

Uppdaterat: 2024-03-10 09:01

Gmogmo
Visst, det har du rätt i. Att det är ett problem när andra tillverkare kopierar Tesla.
Som tur är finns det tillverkare som fortfarande håller kvar vid vettigare lösningar.

Uppdaterat: 2024-03-10 11:07