Vi Bilägares forum

Toyotas laddhybrid bättre än elbilar – men studien får kritik

Toyotas laddhybrid bättre än elbilar – men studien får kritik

Flera Toyotamodeller tar storslam i en amerikansk lista som rankar bilmodellerna med minst påverkan på miljö och klimat. Men studien möts av kritik.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-29 11:41

Kommentarer

Många Eco väglusar som resonerar att du har int mer brottomt än ja och vägrar inse att man hjälps åt i trafiken orsakar säkert många omkörningsolyckor och säker några dödsfall.

Jag kör ofta 30 mil tvåfilig E4 plus 30 mil 2+1 väg och jag blir galen när det jätteofta sitter nån i fint väglag och Eco kör i 75-80 i enda filen på 110 väg och ofta är det en toyota eller elbil.
Jojo det är allas rätt med har man 30 mil kvar har jag rätt att tycka att gasa förhelsicke på liiite när det är en fil och softa ner i dubbelfilen.
Men folk är jäkligt dumma och begriper inte det utan gasar då lite extra 🥺😊.

Uppdaterat: 2024-03-09 13:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja men nog kan du ligga i 80 i 1,5km och trycka förbi den där slöfocken när det blir tvåfiligt, utan att få högt blodtryck 😉

Uppdaterat: 2024-03-09 13:50
Mr Snoid skrev:

Ja men nog kan du ligga i 80 i 1,5km och trycka förbi den där slöfocken när det blir tvåfiligt, utan att få högt blodtryck 😉

Är du aldrig ute i verkligheten.

5-7 bilar i kö och tre hinner förbi pga att nån med sendrag inte använder gasen.
Ytterst vanligt och ytterst störande.
Inte konstigt att vissa är uppe i 180 för att ta sig förbi.

Nä nån jäkla ordning får det vara på Eco.

Uppdaterat: 2024-03-09 13:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
Ja men nog kan du ligga i 80 i 1,5km och trycka förbi den där slöfocken när det blir tvåfiligt, utan att få högt blodtryck 😉

Är du aldrig ute i verkligheten.
5-7 bilar i kö och tre hinner förbi pga att nån med sendrag inte använder gasen.
Ytterst vanligt och ytterst störande.
Inte konstigt att vissa är uppe i 180 för att ta sig förbi.
Nä nån jäkla ordning får det vara på Eco.

Tja, har väl kört 150.000mil så viss erfarenhet har jag väl av verkligheten.
Och har kommit på att det inte är någon idé att hetsa upp sig över nått så trivialt. Tids nog hinner du köra om.

Uppdaterat: 2024-03-09 14:32

MSO 1000 sendrag?? Snarare nån som kör lagligt skulle jag tro i omkörningssituationen. Jag skulle inte själv heller lägga 2 strån i kors för att höja tempot vid en sådan omkörning snarare tvärtom för att lugna ned. Man förlorar så lite tid på långsammare ekipage på dylika vägar så det finns ingen anledning att spilla adrenalin på sånt. Var glad att det inte var nån bondläpp med sin traktor som i 30 körde mellan sina åkrar med rätt att köra på vägsträckan.

Uppdaterat: 2024-03-09 14:55
bengt39

Självklart underlättar man för andra om man kan både genom att gasa och att släppa på gasen om nån är seg förbi. Sitter man bakom ratten är det meningen att man ska vara aktiv i framförandet av bilen. Man byter fil så snart man ser den man passerar i inre backspegeln och ligger inte kvar i vänster fil.

Uppdaterat: 2024-03-09 15:16

"Sitter man bakom ratten är det meningen att man ska vara aktiv i framförandet av bilen"

Dagens bästa ord.

Uppdaterat: 2024-03-09 15:40

Rikard Aktiv med högertummen ? Bilen sköter ju omkörningen avståndet och filhållningen själv nuförtiden

Uppdaterat: 2024-03-09 15:52
bengt39
L. Mäkinen skrev:

Självklart underlättar man för andra om man kan både genom att gasa och att släppa på gasen om nån är seg förbi. Sitter man bakom ratten är det meningen att man ska vara aktiv i framförandet av bilen. Man byter fil så snart man ser den man passerar i inre backspegeln och ligger inte kvar i vänster fil.

5+ på det.

Uppdaterat: 2024-03-09 15:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ben39 skrev:

Rikard Aktiv med högertummen ? Bilen sköter ju omkörningen avståndet och filhållningen själv nuförtiden

Det är väl det som är ett av dom större problemen.
E-Niron är ju helt värdelös med farthållaren på höger sida där armen handen inte är aktiv.
Och när du viker ut är kian extremt seg på att gasa och håller kvar bilen framför med adaptiva extremt länge och utan gas och det är det jag kallar sendrag.
Om folk använde gaspedalen istället.

Uppdaterat: 2024-03-09 15:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ben39 skrev:

Rikard Aktiv med högertummen ? Bilen sköter ju omkörningen avståndet och filhållningen själv nuförtiden

Tror Mäkinen menar att man ska vara aktiv på vad som händer runt omkring när man kör bil, och anpassa sig efter det, både om man kör fort eller sakta.
En krönikör på Teknikens Värd skrev:
"Farligaste trafikanten i trafiken, är den som inte är i trafiken"

Uppdaterat: 2024-03-09 16:06
mso 1000 skrev:

Det är väl det som är ett av dom större problemen.
E-Niron är ju helt värdelös med farthållaren på höger sida där armen handen inte är aktiv.
Och när du viker ut är kian extremt seg på att gasa och håller kvar bilen framför med adaptiva extremt länge och utan gas och det är det jag kallar sendrag.
Om folk använde gaspedalen istället.

Gjorde det tex flera gånger när jag åkte hem från Uppsala igår. Jag viker ut för omkörning på farthållaren, nån kommer ikapp fortare än tänkt. Jag räknar ut, kommer jag hinna om de jag tänkt passera, ska jag gå in mellan och ge mig ut igen eller gasa på ?? Är det en samling med bilar och tomt längre fram är gasen det naturliga.
Trafikförordningen är ju ganska tydlig "Du får inte störa eller hindra annan trafik"

Uppdaterat: 2024-03-09 16:16
Rikard skrev:

mso 1000 skrev:
Det är väl det som är ett av dom större problemen.
E-Niron är ju helt värdelös med farthållaren på höger sida där armen handen inte är aktiv.
Och när du viker ut är kian extremt seg på att gasa och håller kvar bilen framför med adaptiva extremt länge och utan gas och det är det jag kallar sendrag.
Om folk använde gaspedalen istället.

Gjorde det tex flera gånger när jag åkte hem från Uppsala igår. Jag viker ut för omkörning på farthållaren, nån kommer ikapp fortare än tänkt. Jag räknar ut, kommer jag hinna om de jag tänkt passera, ska jag gå in mellan och ge mig ut igen eller gasa på ?? Är det en samling med bilar och tomt längre fram är gasen det naturliga.
Trafikförordningen är ju ganska tydlig "Du får inte störa eller hindra annan trafik"

Tänk om alla körde som du Rikard 😊.
Du är ett föredöme och jag kör på samma vis.

Uppdaterat: 2024-03-09 16:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rikard : Själv har jag inga som helst problem Kör ständigt med dessa system i all typ av trafik sedan många år både i Volvo och Kia .Nirons system har inte omkörningsfunktionen men är i övrigt bra nog- Man får ett extra skydd då man inte behöver vara rädd att somna vid ratten om man nu har anlag för det.

Uppdaterat: 2024-03-09 16:39
bengt39

MS01000 skrev Extremt seg att gasa eniro
Mina Niros kör jag utan omkörningsfunktion Klickar upp 10-20 km/tim 1-2 clic med tummen som börvärde då accar bilen sen klickar jag tillbaka och svänger in när omkörningen är klar. Bryr mig bara om upphinnande bilar om de är nära så de måste bromsa när jag går ut om jag håller hastigheten. De får släppa på gasen om de kör för fort innan de hinner upp mig. Även bilar som ligger i omkörningsfilen en bit bakom med bara några km/h mer än jag på farten. får släppa på gasen de har chansen själva att köra om mig innan jag hinner upp bilen framför. PÅ fattigmansmotorväg 3 filig är omkörning helt onödig om man håller hastigheten bara störande,
Stor trafikvana och inte stressa upp sig vid massor av trafik och oblyghet i trafiken ger förutsättningar för mjuk jämn körning utan att stressa på vägen och ändå komma fram så smidigt som möjligt utan att vålla andra för mycket förtret den som kör för fort får sig en påminnelse om vägens oskrivna regler. Som sammanfattning den tumstyrda självkörningstekniken rätt och aktivt använd är helt suverän.

Uppdaterat: 2024-03-09 18:01
bengt39
Ben39 skrev:

Rikard : Själv har jag inga som helst problem Kör ständigt med dessa system i all typ av trafik sedan många år både i Volvo och Kia .Nirons system har inte omkörningsfunktionen men är i övrigt bra nog- Man får ett extra skydd då man inte behöver vara rädd att somna vid ratten om man nu har anlag för det.

Nej du, sista meningen gäller inte för KIA/Hyundai, dö bör du allt testa vad som sker om du släpper ratten och bilen börjar ”tjata” om att hålla i ratten. Efter det så kopplar den ur. Inget annat som t.ex Volvo som sägs att det kontrollerat saktar in och parkerar vid vägkanten.
Kan garantera att Kian fortsätter ut i vegetationen.

Uppdaterat: 2024-03-09 17:34

Är väl ändå lättare att trycka till rejält på gaspedalen när man ämnar köra om.
Släpper gasen efter en stund, omkörning klar och bilen återgår själv till sin tidigare inställda lunk.

Uppdaterat: 2024-03-09 17:36

Snoid
Jag skrev somna vid ratten inte bli sjuk och tappa medvetandet. Du vaknar garanterat av oljudet innan bilen stänger av gasen . Så länge filmarkeringen finns håller den sig på vägen så man slipper spenaten . Det finns förbättringar att göra visst . Jag tyckte inte man behövde betala för en dyr Volvo eller Mercedes för sånt som händer så sällan
Trycka rejält på gasen man har ingen fot på nån pedal visst det går också om man vill ha lie motion.

Uppdaterat: 2024-03-09 17:45
bengt39
Ben39 skrev:

Snoid
Jag skrev somna vid ratten inte bli sjuk och tappa medvetandet. Du vaknar garanterat av oljudet innan bilen stänger av gasen . Så länge filmarkeringen finns håller den sig på vägen så man slipper spenaten . Det finns förbättringar att göra visst . Jag tyckte inte man behövde betala för en dyr Volvo eller Mercedes för sånt som händer så sällan
Trycka rejält på gasen man har ingen fot på nån pedal visst det går också om man vill ha lire motion.

Jag har oftast foten nån stans nära gaspedalen, om inte annat för att kunna bromsa. Men omkörningar gör jag alltid med ett rejält tryck på gaspedalen.

Uppdaterat: 2024-03-09 17:46

Ska pröva din förfining av metodiken också bra tips att vila tummen...

Uppdaterat: 2024-03-09 17:49
bengt39

Axa - jag åker mest på andra delar av E18.

Uppdaterat: 2024-03-09 18:00
Ben39 skrev:

Ska pröva din förfining av metodiken också bra tips att vila tummen...

Ben jag fattar inte hur du kan vara nöjd med hur kian är när du kört Volvo tidigare.
På Nirons farthållare arangemang är ju sämre och lika omedernt som min v70 från 2004. ja ja

Höger armen får ju tennis arm av att hela tiden ryckas upp från armstödet till tum knappen på ratten.
Och bara det att det inte går att stega i 10 tal utan blicken måste ner på mätaren för att se vad resultatet eventuellt blev!!!
Och att bilens adaptiva vid en omkörning inte gasar på förrän hela bilen är över i motsatt körbana gör ju att ditt omkörningförfarande med farthållaren blir extremt ryckigt och segt.
Och dessutom blir det helt galet när man stegar ner efter omkörning då bromsljus tänds och hastigheten aktivt bromsas upp och. Bakomvarande bilar får panik och tänker vad i helvette håller han på med.
För att inte tala om alla okynnes tvärnit vid omkörning av långtradare.

Det är min erfarenhet av en 22a e-Niron iaf.

På min tidigare Skoda med adaptiv farthållare kunde man göra omkörning som du gör för där ökade hastigheten samma sekund som blinkers aktiverades.
Och efter en omkörning pillade man ner farthållarspaken med långfingret 10 eller 20 eller vad man vill och hastigheten rullades obemärkt ner till vald utan broms eller tvärnit.

Ja jag är förundrad ju man kan vara nöjd med så dålig teknik på bilar tillverkade på 2022

Uppdaterat: 2024-03-09 18:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lika kul varje gång du kan häva ur sig din frustration över din genom tidernas sämsta bilval 🤣😂🤪
Att efter att ha provkört en Kia Niro och dömt ut den på alla plan så låter du din kåthet över en ”billig” elbil på privatleasing ge dig tre års huvudvärk och frustration.
Men så går det väl när man låter plånboken helt utan eftertanke sköta bilvalet.
Men du har väl bara nått år kvar nu med bilskrället 🤪
Saknar MSO:s octaviatråd, den längsta på hela forumet.
Om inte annat har den styrkt mig i övertygelsen om att aldrig köpa en Skoda, eller för den skull en bil från VAG.

Uppdaterat: 2024-03-09 19:15

Snoid, ja eftersom jag verkligen ville äga en elbil och man blir lätt lyrisk av att testa elbilar tänkte jag att det måste väl gå att vänja sig vid några små dåliga lösningar men ack.
Hade jag lånat hem på vintern hade det inte blivit affär.

Är ändå förundrad över att folk som kört Volvo kan vara nöjd.
Men det måste vara förblindad av 7 års garantin.
Men vi släpper det.

Uppdaterat: 2024-03-09 19:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mr snoid.
Föresten.
Du som tycker så mycket vad du om lösningen jag jag beskriver på en bil tillverkad 2022??

Uppdaterat: 2024-03-09 19:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr snoid.
Föresten.
Du som tycker så mycket vad du om lösningen jag jag beskriver på en bil tillverkad 2022??

Vad jag tycker.
Det är ju en egenhet på bilen. Allt fungerar, men du vill att allt skall vara exakt som på en Skoda Octavia.
För mig funkar det ypperligt att trycka med högra tummen för att justera hastigheten. Vill jag köra om så trycker jag på gasen och att stega 10km/tim tog inte så lång tid att lära sig hur länge man behövde trycka.
Men min bil har en nyare plattform. E-Niro var ju närmare antik då du köpte den. Hade du leasat en ID3 hade du troligen trivts bättre då den har VAG:s egenheter och är betydligt modernare.
Men jag vill påstå att du sitter så fast i VAG-träsket så du vägrar anpassa dig till E-Nirons egenheter.

Uppdaterat: 2024-03-09 20:05