Vi Bilägares forum

Ska jag bara ladda bilen till 80 procent?

Ska jag bara ladda bilen till 80 procent?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-07 05:00

Kommentarer

Jag snabbladdar mina elbilar otroligt mycket, jag laddar till 90% till vardags och till 100% väldigt ofta med, kör oftast ner till 2-5% innan laddning. Inga som helst problem och inte märkt mer tappad kapacitet i mina batterier än det rapporterats om från de som sköter sina batterier enligt alla konstens regler med 20-80% etc.....
Så ladda på efter egen känsla och behov är mitt svar, det ger ingen större skillnad.

Uppdaterat: 2024-03-07 09:04

En kollega köpte sin M3 från Carla som batteritestar alla sina bilar. 2022 rwd med ca 4000 mil på mätaren. Den fick 92/100 vid testet, vet inte riktigt om det betyder att den har 92% av sin kapacitet kvar eller om det bara är ett betyg.

Uppdaterat: 2024-03-07 09:12

Tror stora skadan är att inte stå längre perioder med 100% laddning eller 1-2% laddning. Tex några veckor.
Oftast är det bra att då och då långsamladda med så att cellerna kan balansera. Därav plugin-batterier inte visar på samma degration i batterieffekter som andra bilar som laddar snabbare. Återstår väl att se nu när nya plug-in-hybrider levereras med CCS och snabbladdning.

Uppdaterat: 2024-03-07 10:37

Isoderlund, det finns redan laddhybrider med snabbladdning
CCS uttag har alla.

Ett exempel:
”C-klass laddhybrid med lång räckvidd
Det 25,4 kwh stora batteriet ger en räckvidd på upp till 11,1 mil (WLTP) och kan laddas vid en vanlig laddbox med upp till 11 kW. Det gör att bilen kan laddas 10-100% hemma på garageuppfarten på bara två timmar.
Bilen kan också beställas med laddningssystem för likström på snabbladdningsstationer. Då kan den laddas med upp till 55 kW vilket gör att det tar ca 20 minuter att gå från 10 – 80 %.”

Uppdaterat: 2024-03-07 10:58

Det är nog snarare de höga laddeffekterna, vilket kan generera högre värmeutveckling, som är nackdelen med snabbladdning. Bilens BMS-system bör kunna hantera cell-balanseringen snarlikt oavsett högre eller lägre laddeffekt. Sen skall man inte långtids-förvara Li-baserade batterier full-laddade utan vid ca: 80 % fyllnadsgrad. Slutligen - de ev negativa effekterna med att ofta snabbladda ger sig nog inte tillkänna förrän efter några år så ni som vanligtvis har era bilar 2--4 år lär knappast märka nån större försämring av kapaciteten. Sen är det ju också starkt beroende av hur väl temperaturen hålls i cellerna under snabbladdningen och det kan ju skilja mellan olika tillverkare och modeller.

Uppdaterat: 2024-03-07 11:32

Till vardags så laddar jag upp till 80%. Har inte behov av mer helt enkelt. Skillnaden är att jag får ladda lite oftare.
Inför långfärd laddar jag till 100%.

Men jag skulle nog gärna vilja veta hur mycket kapacitet batteriet har tappat. Men som jag förstått är det inte helt enkelt att kolla och kostar en slant. Har dock inte undersökt närmare.

Uppdaterat: 2024-03-07 11:33

Ska laddhybrider också bara laddas till 80%?

Uppdaterat: 2024-03-07 11:50

Ska och ska, Swenssons... För elbilar och snabbladdning så tar det ju relativt sett rätt lång tid att fylla batteriet från 80 till 100 % så det är väl en avhållande faktor. Laddar du hemma under natten så är ju sällan detta nåt större problem. Och hemmaladdning av laddhybrider har ju hittills ofta skett med relativt låg laddeffekt så jag har svårt att tro att det skulle vara nåt stort problem. Värmeutvecklingen vid laddning med hög (allt relativt) laddeffekt är nog det största hotet mot livslängden - det krävs alltså aktiv övervakning och värme/kyla av batteriet. Sen kan batteritypen också påverka - t ex anses LFP-batterier lite tåligare för "elektrisk misshandel".

Uppdaterat: 2024-03-07 12:50

Samma sak gäller för mobiltelefoner: Ladda inte ur dem till under 20 procent, och ladda inte upp dem till över i vart fall 90 procent.

Uppdaterat: 2024-03-07 13:59
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Mobilen är jag inte så noga med - den får allt tåla 100 % uppladdning. Däremot laddar jag sällan ur till mera än runt 50 %. Rent allmänt får man nog betrakta väldigt låga laddnivåer som betydligt mera skadliga än höga laddnivåer.

Uppdaterat: 2024-03-07 15:36

Vad gäller mobilen räcker det med att ladda upp till strax under 100% för att den ska må bra. Iallafall vad jag läst mig till.

Uppdaterat: 2024-03-07 15:41

Med en laddhybrid med relativt litet batteri är det svårt att tänka sig att bara ladda till 80 %. Däremot kan man ju med nattladdning ladda med väldigt låg effekt. Jag laddar alltid fullt men med låg effekt och har hittills (efter 3 år) inte märkt nån försämring. Det kan förstås komma så småningom. Tyvärr finns inga detaljerade anvisningar i instruktionsboken om vad som är lämpligt. (En MB300e -årsmodell 20 med lilla batteriet.)

Uppdaterat: 2024-03-07 16:46

Ett batteri klarar garanterat 1000 cykler 0-100% och för att komma runt den begränsningen lägger biltillverkarna in reserver neråt, några kWh, för att undvika att hela laddcykeln repeteras annat än i undantagsfall. Laddas batteriet i mellanområdet ökar livslängden och där kommer batterimanagementet in med hur temperaturstabiliteten hålls, inte för kallt eller varmt vid snabbladdning. Klaras detta av håller batteriet länge där vissa bilmodeller fortarande efter 40-50000 mil har en acceptabel kapacitet kvar. Jämför med automatiska växellådor där hållbarheten kan variera från 20-30 000 mil till långt och som kostar >100 ksek att byta.

Uppdaterat: 2024-03-08 06:22

Yttersta svaret är att vi ännu ej vet, bara kan försöka gissa.
Konstruktionen av elbilsbatterier, men främst produktionen, är unga företeelser där erfarenheten över tid återstår att vänta på.
Dessutom pågår en kontinuerlig utveckling av tillverkningen där test är senaste utförande görs på en kafferast!
Bistra överraskningar kan komma över tid, troligast för vissa tillverkningsomgångar.

Uppdaterat: 2024-03-08 06:47

Håller med bgl och tidsfaktorn är helt klart också nåt att ta hänsyn till. Sen finns det inga "garantier" att dessa batterityper utan problem klarar 1000 fulla cykler så det kan vi nog glömma. Men under gynnsamma omständigheter så kan de kanske fungera men som sagt - det tar tid innan vi vet svaret. Och kvaliteten på cellerna är också väldigt avgörande och det vet vi i regel inget om.

Uppdaterat: 2024-03-08 09:28

Hur man ska ladda beror på vilken batterityp det sitter i bilen. Bakhjulsdrivna Tesla 3/Y har ett LFP-batteri som bör laddas till 100% minst en gång i veckan vid dagligt bruk. De fyrhjulsdrivna Dual Motor har en annan sorts batteri som mår bäst av att inte laddas till mer än 80%. Man laddar fullt vid en planerad längre resa.

Uppdaterat: 2024-03-08 15:59

De flesta enheter har ett djupurladdningsskydd för att spara på batteriet. Mobilen med mera klarar därför låga nivåer utan att riskera att ta skada.

Vid högre nivåer är det precis som Pi är inne på värmen som är kritisk.

Min mobil laddas varje natt till 100% och så även vid resor i bilen. Har aldrig haft några bekymmer.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-08 16:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Var har du sett dessa rekommendationer avseende LFP-batterier, walle_x ? Har aldrig tidigare sett rekommendationen att minst en gång i veckan ladda den batteritypen till 100 %. Och den batteritypen sitter ju i många andra tillämpningar än bilar...
F ö är det inte bara värme som är skadligt - även kraftig kyla kombinerat med laddning o h urladdning är inte nyttigt.

Uppdaterat: 2024-03-08 16:34

Utifrån alla rekommendationer och självutnämnda experters olika råd så tror jag att jag aldrig mer köper en elbil 🤣
Trodde aldrig att det skulle vara så komplicerat, i min naivitet har jag laddat och kört bilen utan att bekymra mig för batteriets välbefinnande. Trodde att tillverkaren gjort en bil, inte ett spädbarn.

Uppdaterat: 2024-03-08 18:47

Pi: det står i bilens brux

Uppdaterat: 2024-03-08 19:40

Ok - det var otvivelaktigt nått nytt för mig. Kan det kanske bero på bilens självurladdning - alltså för att vara säker på att inte laddnivån sjunker till skadliga nivåer ? Men i så fall borde det gälla även bilar med LiIon-batterier såvida inte Teslas LFP-batterier har ovanligt hög självurladdning... Skulle vara intressant att höra vad andra biltillverkare med LFP-batterier har för rekommendationer i denna fråga.

Uppdaterat: 2024-03-08 19:45

Om man inte laddar till 100% tämligen frekvent så tappar BMS status på batteriet och visar fel

Uppdaterat: 2024-03-08 20:27

BMS sköter ju främst övervakningen av batteriet vid i- och urladdning för att se till att spänningen per cell eller modul håller sig inom toleranserna så jag har lite svårt att se behovet av att ladda fullt minst en gång/vecka. Det kanske främst är bilens s k GOM som kan ha det behovet?

Uppdaterat: 2024-03-08 22:51

Val av laddningsnivå beror på vilken typ av litiumbatteri bilen har. Det finns många olika kemivarianter i bilarnas batteri.

Ett litiumjonbatteri är mer högprestandabatteri än ett litiumjärnfosfatbatteri (brukar förkortas LFP). Tesla har t.ex. litiumjon i en del bilar och LFP i en del. Laddningsanvisningarna skiljer för de olika batterityperna. Litiumjon rekommenderas att "delladdas" förutom vid långresor då det lämpligen fulladdas. Litiumjon balanseras vid lägre laddningsnivå. LFP rekommenderas att laddas till 100% minst en gång i veckan för att balanseringen av cellerna ska utjämna spänningsskillnader. LFP kräver hög laddningsnivå för att balanseringen ska bli korrekt.

Läs gärna den här artikeln https://teslaclubsweden.se/vagar-man-ladda-lfp-batterierna-fulla/

Uppdaterat: 2024-03-15 01:33

Problemet med LFP är att bilens dator har svårt att prediktera kvarvarande räckvidd i intervallet mellan 100 % ned till 10 -20 % beroende på att LFP håller batterispänningen mycket bra. Cellen är "robustare" och tål min max cykler mycket bra.

Uppdaterat: 2024-03-15 06:14

J.L ligger nog närmast sanningen i denna gissningslek. Det är alltså främst för att inte lura bilägaren när det gäller uppskattad räckvidd som man rekommenderar att ladda fullt typ 1 gång/vecka. Tro inte att detta är nyttigt för denna batterityp men det är s a s mindre onyttigt än för LiIon-batterier. Även LFP-batterier mår egentligen allra bäst med att inte vara laddade till så hög laddnivå men rent praktiskt och för att bl a GOM skall fungera hyggligt så rekommenderar tydligen Tesla detta laddnings-förfarande.

Uppdaterat: 2024-03-15 10:47