Upprätt eller avslappnat? Tio i två, kvart i tre eller tjugo i fyra? Du som förare kan påverka utgången av en krock genom att sitta rätt – här visar vi hur.
Upprätt eller avslappnat? Tio i två, kvart i tre eller tjugo i fyra? Du som förare kan påverka utgången av en krock genom att sitta rätt – här visar vi hur.
Kommentarer
Om jag skulle sitta som man ska, skulle jag inte komma ur bilen efter en färd på 1-2 timmar, än mindre jobba efter färden som är min vardag.
Min rygg har aldrig gillat "Pinnstol"
Då sitter jag hyfsat korrekt. Har aldrig gillat att köra tillbakalutat som en kepsprydd EPA-förare
Det värsta jag sett var en förare som låg nästan raklång, han såg knappt över dörrkarmen.
Jag tycker det är mycket obekvämt att sitta "som man ska sitta".
Jag har armarna nästan raka mot ratten, bakåtlutad stol och väldigt lite böjda ben.
Sätter jag mig närmre ratten så att jag får ganska böjda armar och ben så känns det obekvämt att köra.
bejje - du kanske får lära om - alltså att det INTE är sportigt att sitta med raka armar och raka ben och halvligga i stolen...:) Inget som proffs-förarna tillämpar alltså.
Sportigt eller inte skiter jag i, jag tänker mest på vad som är bekvämt för mig och att sitta nära ratten och pedaler med armar och ben är inget för mig.
Bejje
Blir det då inte en massa krängande framåt när du ska knappa på pekskärmen?
Klart man ska sitta bekvämt. Kan ju även vara en rejäl kulmage som ställer till det.
Har ingen större mage, men ja jag får luta mig aningen framåt för att nudda skärmen, men inget som besvärar mig. För det mesta rör jag inte skärmen ändå. Volym och byta musik gör man på ratten.
bejje - det finns mellanlägen också och det är väl ungefär det som man talar om.
I låga bilar, där man nästan släpar ändan i asfalten 😉, tycker jag det är svårt att sitta korrekt. Då blir det gärna lite halvliggande för att få till en bekväm körställning. Men sitter man lite högre, som i en SUV, så blir det automatiskt en mera korrekt körställning, som i artikeln.
Eftersom jag är bilhistoriskt intresserad tycker jag det är kul att jämföra den körstil som gällde för 60 år sedan med den idag.
Då satt man, åtminstone i engelska sportbilar, med ratten i magen och styrde med dubbelvikta armar.
Kolla gärna några gamla filmer.
Själv försöker jag sitta ungefär som det rekommenderas idag med styret kvart i tre, men i vissa bilar går det inte.
I gamla Volvo nådde jag inte pedalerna och i några italienare nådde jag inte ratten om jag skulle vara PK!
Gick en "påbyggnadskurs" precis efter jag tagit körkort för länge sen. Då lärde jag mig (förutom många andra nyttiga saker som inte tas upp på körskolan) bl a att tio i två var rätt, vilket jag fortfarande anser vara bäst när man behöver köra mer aktivt, som t ex i stan eller på en kurvig väg. På en lugn landsväg funkar tjugo i fyra lika bra. M a o, körställningen kan variera lite beroende på vad som krävs av föraren...
Jag kör ofta med en hand när jag inte behöver svänga så mycket, så "tio över"
"Fem över halv" eller till vänster om nedre ekern om man vill kalla det så.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.