Vi Bilägares forum

Grönt ljus till höjd viktgräns för B-körkort

Grönt ljus till höjd viktgräns för B-körkort

EU-parlamentet har röstat igenom nya regler för vilka eldrivna bilar som får köras med B-körkort. Men förslaget är inte färdigförhandlat.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-06 06:20

Kommentarer

Ehm, totalt korkat.

Uppdaterat: 2024-03-06 08:40

@Axa:
Jag tycker det är superbra för att gynna omställningen.

Uppdaterat: 2024-03-06 09:25

Litenskit
Jag tror tvärtom. Personbilarna kommer kommer nog snarare växa vilket innebär mer material. Ökat slitage på vägbanor. Etc.

Att det underlättar för transportbilar är en biprodukt.

Uppdaterat: 2024-03-06 10:28

Vi blir alltmer lika USA, fetare själva och med större bilar. Det blir nog vanligt med typ F-150 här också.

Uppdaterat: 2024-03-06 10:36

Tveksamt. Vi har inte dom lönerna i Sverige och så är bilen mycket dyrare här. Kostar ju över miljonen.

Uppdaterat: 2024-03-06 11:07

Det är verkligen hög tid att återinföra en bilskatt som är baserad på fordonets tjänstevikt liknande det som gällde förr men nu kompletterat med körda km.

Uppdaterat: 2024-03-06 11:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

3,5 eller 4 ton kanske inte spelar någon roll, men hur man kommit fram till just 4 250 kilo??

Uppdaterat: 2024-03-06 11:12
Villevalle

Så föraren är kapabel att framföra ett 750 kg tyngre fordon/fordonskombination bara för att det drivs med el istället för bensin eller diesel ?

Uppdaterat: 2024-03-06 12:11

Ville:
Kan kanske hänga samman med att man med utökat körkort sk B96 får ha en totalvikt inkl släp på just 4250 kg.

Uppdaterat: 2024-03-06 13:53
Pi skrev:

Så föraren är kapabel att framföra ett 750 kg tyngre fordon/fordonskombination bara för att det drivs med el istället för bensin eller diesel ?

Nej knappast. Vi som är ute i trafiken ser att alltför många inte är kapabla att framföra sina fordon ens enligt dagens regler. Rätt väg kanske vore att höja kraven på föraren samtidigt som tillåten totalvikt höjs, och att dessa krav förstås skulle gälla för alla personbilar. Samtidigt låter man nuvarande B-körkort bli minimikrav för förare av A-traktor och liknande fordon, men med sänkt ålder till 16 år.

Uppdaterat: 2024-03-06 16:07

Låter som ännu ett förslag (snart verklighet kanske) som i mina ögon är fel. Framdrivningen påverkar inte innehavens förmåga att framföra ett tyngre fordon. Ändras vikten bör det vara oavsett vilken kraftkälla fordonet har.

Uppdaterat: 2024-03-06 16:16
Swenssons skrev:

Ville:
Kan kanske hänga samman med att man med utökat körkort sk B96 får ha en totalvikt inkl släp på just 4250 kg.

Det kan också hänga samman med att man redan idag får köra en fordonskombination med totalvikt 4250 kg på B-kort.
B-kort berättigar till att köra en bil med totalvikt 3500kg och så får alltid hänga på en lätt släpvagn ( dvs en med totalvikt upp till högst 750kg).

Uppdaterat: 2024-03-06 18:59
CPHB

Frågan är om detta automatiskt höjer totalvikt för B96 till 5000 kg så man kan dra husvagn bakom de tunga elbilarna?

Uppdaterat: 2024-03-07 08:23

Ett vanligt B-kort taget efter 1 Juli 1996 tillåter idag bara 3500kg som totalvikt på hela ekipaget. Vem vet, möjligen tappar dom alla korten och flyttar gränsen även där.

Uppdaterat: 2024-03-07 09:23