Vi Bilägares forum

Elbilarna fortsätter backa – men bensinbilarna ökar

Elbilarna fortsätter backa – men bensinbilarna ökar

Efterfrågan är svag – då kräver nybilslobbyn statliga subventioner. Samtidigt ökar nyregistreringarna av bensinbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-04 07:00

Kommentarer

Inte så konstigt, elbilar är fortfarande lite dyra att köpa för vanliga familjer, många vill inte spendera nära en halv miljon på en bil som tappar värde snabbt, speciellt inte nu när ränta är högre och priser på hyra, mat och annat går upp hela tiden. Många har också tiden för skenande elpriser i minne. Och massor av familjer bor i hyreshus utan möjlighet att ladda bilen hemma.
Vem vill köra iväg för att ladda bilen och sitta någonstans i timmar och vänta?

Uppdaterat: 2024-03-04 07:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ganska makalöst hur man börjar skrika efter subventioner för att hålla uppe försäljningen istället för att ta fram produkter som passar köparnas plånböcker.

Svenskarna har redan tappat enorma summor i köpkraft och det är delvis på grund av tokstollerier som svensken idag är fattigare än nödvändigt. Nerlagda kärnkraftverk, reduktionsplikt och bonus/malus är sådana rena dumheter som bidragit till inflation och högre räntor.

Dags att städa upp röran som tokstollarna orsakat. Tyvärr kommer det ta tid - och en del av konsekvenserna från de värsta stolligheterna är oåterkalleliga.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-04 07:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ganska makalöst hur man börjar skrika efter subventioner för att hålla uppe försäljningen istället för att ta fram produkter som passar köparnas plånböcker.

Svenskarna har redan tappat enorma summor i köpkraft och det är delvis på grund av tokstollerier som svensken idag är fattigare än nödvändigt.

Jag håller med om att det är tondövt, men samtidigt är det ditt resonemang mer än lovligt naivt om du tror att biltillverkarna tar fram modeller specifikt för den svenska marknaden.

De billiga elbilarna kommer nästa år, för då träder EUs nästa steg i utfasningen av avgasbilar i kraft.

Uppdaterat: 2024-03-04 09:28

En chef jag hade en gång sa: ”Utvecklingen går framåt och bakåt med stormsteg”. Kan de nuvarande elbilarna vara en kort parentes i bilvärlden?

Uppdaterat: 2024-03-04 10:07
Togga
A.L skrev:

Ganska makalöst hur man börjar skrika efter subventioner för att hålla uppe försäljningen istället för att ta fram produkter som passar köparnas plånböcker.

MVH AL

Fast problemet är ju att svensken med medelinkomst kanske nöjer sig med en mindre bil, tycker att 300 000 kr är rimligt, men det kostar 500 000. Dessutom vill de kunna köra 50 mil på en "tank". Tillverkaren kan dock inte sälja den för 300 000 för då går de back rejält p.g.a. dyra batterier och annat och de kan inte heller erbjuda 50 mils räckvidd, vill man ha det går man lägga på ännu ett par hundratusen till så är vi uppe i 700 000, kanske mer.

Så som jag ser det vill folk inte köpa elbilar för att de är på tok för dyra kontra räckvidden man får. Detta kan inte avhjälpas på annat sätt än att få ner priserna och priserna går inte ner förrän det skett något större genombrott på batterier som innebär lång räckvidd till ett lågt pris.

Det finns billigare elbilar, men de har kortare räckvidd än vad folk förväntar sig för priset.

Uppdaterat: 2024-03-04 10:48
- Peugeot e-208 GT 2022

Volvo ligger i topp på försäljningen, med fossilbilar visserligen hybridbilar, vilka kostar mer än deras rena elbilar. Den billigaste bilen i Volvos prislista är en ren elbil(EX30). En V60 hybrid kostar lika mycket som en XC40 elbil.
Tittar man på bilar som gemene man(Svensson) kanske köper, tänker på Golfstorlek, så kostar en helt vanlig fossilkärra från Renault Megane en bit över 300.000kr i ordinarie pris. Likaså Ford Focus. Så med lite extra utrustning på vanliga Svenssons kärror hamnar priset långt över 300.000 i ordinarie pris. Fossil kärror kommer snabbt ikapp elbilarnas pris.

Uppdaterat: 2024-03-04 10:35

Tesla har ökat rejält, både i förhållande till januari och förra februari (100% upp)...

Elbilsmarknaden mår uppenbarligen alldeles utmärkt, och de övriga aktörerna har att välja på att delta, eller som nu, välja att låta bli att sälja sina elbilar.

Uppdaterat: 2024-03-04 11:12
Togga skrev:

En chef jag hade en gång sa: ”Utvecklingen går framåt och bakåt med stormsteg”. Kan de nuvarande elbilarna vara en kort parentes i bilvärlden?

Ytterst tveksamt att det skulle vara en parentes.

Uppdaterat: 2024-03-04 11:42

Nä, inte heller jag tror att elbilar blir en parentes men utvecklingen går snabbt så de vi ser idag är antagligen inte så attraktiva som begagnade bilar om säg 8--10 år. Såvida inte priset är förhållandevis lågt. I det tidsperspektivet så har nog ICE-bilarna haft ett övertag gissar jag - sen om det kommer att bestå är en annan sak.

Uppdaterat: 2024-03-04 11:48

Men visst har väl 8-10 år gamla ICE bilar ett lågt pris?
Jag tror att det kommer bli ganska lika för alla drivlinor.

Uppdaterat: 2024-03-04 13:04
Mr Snoid skrev:

Men visst har väl 8-10 år gamla ICE bilar ett lågt pris?
Jag tror att det kommer bli ganska lika för alla drivlinor.

Med service och vanlig omvårdnad fungerar fortfarande de halvgamla ICE-bilarna som förut. Men i en elbil är drivbatteriet ett frågetecken efter 10 år. Tvivlar på att vi kommer att få se 30-åriga elbilar i drift, typ N-iklas Opel Omega...

Uppdaterat: 2024-03-04 13:31

Norge som ligger långt fram har ju redan verkstäder som specialiserar sig på batterireparationer. T.ex. om batteriet är ganska dåligt så kan det vara ett fåtal celler i batteriet som är dåliga och måste bytas för att sedan få en bra kapacitet igen.

Detta kommer bara bli vanligare med tiden och jag misstänker att det är så framtiden ser ut. Istället för at "kasta bort" en 10 år gammal elbil bara för att den har dålig batterikapacitet så lämnar man in bilen och får batteripacket reparerat istället.

Uppdaterat: 2024-03-04 13:39
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är företag som köper elbilar. Att Tesla registrerar många elbilar innebär inte att marknaden mår bra. Leif missade tydligen att elbilsregistreringarna sjunker, och därmed kommer vi inte nå klimatmålen. Och eftersom reduktionsplikten har sänkts så ökar utsläppen. Vissa här förstår inte att utsläppen måste sjunka dramatiskt och kraftfullt, men nu har vi en regering som ökar utsläppen.
Och medborgarna har inte blivit fattigare för att styrelserna för tyska Uniper och Vattenfall tog det affärsmässiga beslutet att inte modernisera sina äldsta reaktorer efter EUs höjda säkerhetskrav pga. Fukushima-katastrofen som gjorde det helt ekonomiskt orimligt att driva dem vidare eftersom investeringen sett till den korta livslängd som var kvar - inte skulle hämtat igen sina kostnader.

Det kommer ut nya lägre prissatta elbilar i år. Citroën ë-C3 lanseras till våren med ett pris på under 25 000 euro. Till hösten kommer den i en ännu billigare version för 20 000 euro.

Uppdaterat: 2024-03-04 13:46

Det behövs statliga insatser för att få fart på omställningen. Låt oss se vad Kina har gjort.

Biltillverkarna:
För över ett decennium sedan lanserade Kina en statlig plan och direktiv för omställning av den kinesiska bilindustrin till elbilar, med statligt stöd för utveckling av elbilar.

Elbilstillverkare får även produktionsstöd när de producerar elbilar.

Sedan 2017 har Kina ett poängsystem för sin bilindustri. Elbilar ger pluspoäng. Bilar med förbränningsmotor ger minuspoäng som dras ifrån pluspoängen. Hamnar tillverkaren på minus så är det ett löfte (eller hot) från den kinesiska regeringen att de stänger ner och avvecklar den biltillverkaren.

Regioner och städer i Kina har infört ett förbud för taxibilar som drivs av förbränningsmotorer. Peking m.fl. andra har ersatt sina taxifordon med lokalt producerade kinesiska elbilar. Detta är en stor marknad och kinesiska elbilstillverkare har tjänat mycket på städer och regioners återkommande beställningar av elbilar.

Konsumenten:
Elbilar subventioneras vid köp, fram till 2022 fick konsumenter 60,000 yuan ($8,375) när de köpte en elbil. Efter 2022 upphörde den nationella subventioneringen, men istället ger de olika regionerna i Kina subventioner vid köp. Den exakta summan varierar mellan olika regioner.

Sedan 2014 får elbilsköpare 10% avdrag på sin inkomstskatt vid köp av elbilar som kostar under 300 000 yuan. Skatteavdraget gäller t.o.m 2025. Efter 2025 sänks skatteavdraget till 5%.

Att köpa elbil är enkelt i Kina, att köpa en bil med förbränningsmotor är egentligen inte svårare - men det finns ett trick här: Du måste ha en registreringsskylt, och det är betydligt svårare att registrera en ny förbränningsbil.

I Kina har man olika registreringsskyltar för elbilar och bilar med förbränningsmotor. Köper du en bil med förbränningsmotor så får du inte en registreringsskylt automatiskt. Utbudet av registreringsskyltar för bilar med förbränningsmotor är begränsat. Hur de tilldelas är olika i olika delar av Kina. Peking har ett lotteri för dessa registreringsskyltar, slumpen avgör om du får en men du måste köpa en lott först. I Shanghai har man istället ett auktionssystem där dessa registreringsskyltar bjuds ut till högstbjudande.

Det säger sig själv att för kinesiska konsumenter är valet enkelt: Elbilar är lättare och smidigare att införskaffa och i flera fall även billigare att köpa.

Uppdaterat: 2024-03-04 13:48

Raphael... det behövs inga statliga insatser. Dessutom såg vi att förra gången staten försökte (klimatbonus) så resulterade det bara i motsatsen... elbilarna fick säljbromsande högre priser.

Dessutom visar Tesla att något sådant inte behövs... de dubblade sin försäljning i februari -utan några statliga stöd. De övriga aktörer som vill delta i elbilsmarknaden kan börja med att ta rygg på Tesla, så löser det sig.

Vill de inte delta i elbilsmarknaden, så vill de inte...

Uppdaterat: 2024-03-04 13:55

Raphael, på vilket vis minskar reduktionsplikten CO2 utsläppen?

Uppdaterat: 2024-03-04 14:10

Konsumtionen av bilar sjunker på grund av att folk har dåligt med pengar.

Och folk har blivit ännu fattigare av de nerlagda kärnkraftverken och reduktionsplikten. Bara den senare stod för 0,6% av den underliggande inflationen.

Kärnkraftverken var anpassade efter de nya reglerna - det var egentligen bara en reaktor hos Ringhals som krävde en tyngre investering. Resten antingen uppfyllde kraven eller kunde uppfylla dem med mycket små investeringar.

Så tokstollarna är delorsaken till de nerlagda kärnkraftverken och höga inflationen. Det är enkelt att visa.

Elbilarna räddar i sin tur inte något klimat. Det har Raphael fått om bakfoten. Elbilarna har däremot miljömässiga fördelar som är positiva, främst i tätbebyggda områden och där koncentrationerna av avgaser behöver sänkas (inte så många platser i Sverige men väl ute i Europa). Klimatmodellerna bygger inte på förekomst av elbilar. De bygger på andra antaganden.

Sist men inte minst. Stolliga idéer med subventioner hamnar ovanpå producenternas priser och skapar på så sätt dyrare bilar än vad som är nödvändigt. Där ligger bekymret. Om man däremot låter producenterna själva skatta efterfrågan och utveckla bilarna baserat på den så får vi rätt lösning till rätt pris.

Så mycket mer komplicerat än så är det inte.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-04 14:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det finns ingen klimatvinst kopplat till reduktionsplikten Guran.

Att hugga ner världens regnskog för att köra bil ökar nämligen utsläppen av växthusgaser med flera miljarder ton. Dessutom minskar man upptaget av koldioxid som regnskogen varje år gör (motsvarande 30 gånger vad Sveriges transporter släpper ut under samma period).

Att hugga ner skog för att åka bil är därför en tämligen tokig idé och dessutom ett klimatmässigt självmål.

Tokstollarna må vilja hugga ner regnskogen, och eftersom de är just tokiga gör de det också i klimatreligionens heliga namn. Men för en objektiv granskare så luktar deras dumheter enbart röstfiske - med en förhoppning om att väljarna själva inte skall kolla upp vad forskningen säger inom området.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-04 15:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Idag är det 10 år sen jag köpte min första elbil. Då tyckte jag att en bonus var bra, men nu behövs det inte. Det är ett "hack i kurvan" på grund av folks ekonomi.

Uppdaterat: 2024-03-04 16:25
L. Mäkinen skrev:

Idag är det 10 år sen jag köpte min första elbil. Då tyckte jag att en bonus var bra, men nu behövs det inte. Det är ett "hack i kurvan" på grund av folks ekonomi.

Det är fortfarande så att elbilar är dyra jämfört med bensinbilar. Att bensinpriset gått ner rejält samtidigt som ingen bonus ges på elbilar så är det förståeligt att i alla fall privatpersoner fortsätter köpa bensinbilar.

Uppdaterat: 2024-03-04 16:29
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag är ganska övertygad om att bensinpriset kommer att ha en brantare ökningstakt än elenergi, speciellt om man räknar per körd kilometer.

Uppdaterat: 2024-03-04 16:34
L. Mäkinen skrev:

Jag är ganska övertygad om att bensinpriset kommer att ha en brantare ökningstakt än elenergi, speciellt om man räknar per körd kilometer.

Folk tänker kortsiktigt. Vad kostar den nya bilen mig idag och den närmsta tiden. Jo t.ex. 500 000 i inköp istället för 300 000, 700 000 istället för 450-500 000

Uppdaterat: 2024-03-04 16:53
- Peugeot e-208 GT 2022

Nej..nej..nej...inga subventioner!!! NEJ! Det funkar aldrig. Marknaden måste möta kunderna, för det har jag hört alla dessa år med "tillgång och efterfrågan".. det lite lustiga är priserna går alltid upp på semestern när alla är lediga och skall tanka bilen, men inte ner i samma takt när efterfrågan minskade? Märkligt.. men det är mycket som är märkligt när det kommer till ekonomi..

Uppdaterat: 2024-03-04 17:01

bejje - kollade en YT-film häromdagen där "nån" skulle försöka plocka isär ett batteri till en BYD-bil och det var ingen enkel match så har inte biltillverkaren förberett för att byta enskilda moduler/celler så kan man nog nästan förutsätta arr det är omöjligt. Det var det nog i BYD-batteriet som det såg ut.

Uppdaterat: 2024-03-04 17:11

Ja vissa batteripack är ju svårare än andra. Teslas nya modell med strukturellt batteripack är nästan omöjlig att plocka isär. Åtminstone omöjligt ekonomisk sätt. Vi får se i framtiden om det var ett bra eller dåligt val.

Uppdaterat: 2024-03-04 18:27
- Peugeot e-208 GT 2022

Togga och AL är inne på rätt spår. Elbilshypen klingar av och själv skulle jag aldrig köpa en batteribil, leksaksbil. Reduktionsplikten är dålig klimatpolitik med tanke på nedhuggen regnskog och så sprutar ju biodrivmedel också ut CO2 och det tar många decennier innan nya växter ev. suger upp CO2 från de sk biodrivmedlen.

Uppdaterat: 2024-03-04 18:46
Caspar

Jag hoppas bonusen kommer tillbaka.

Uppdaterat: 2024-03-04 19:12
Axa skrev:

Jag hoppas bonusen kommer tillbaka.

Bilarna blir bara dyrare, nollsummespel och bortkastade skattepengar.

Uppdaterat: 2024-03-04 19:42
LeifX skrev:

Axa skrev:
Jag hoppas bonusen kommer tillbaka.

Håller inte med. Min bil som jag fick bonus på blev betydligt billigare än den är idag två år senare.

Bilarna blir bara dyrare, nollsummespel och bortkastade skattepengar.

Uppdaterat: 2024-03-04 19:45
- Peugeot e-208 GT 2022

Vet inte var min text tog vägen, men det jag skrev var att min bil blev betydligt billigare med bonus för två år sedan än den är idag.

Hade absolut inte valt den idag till nuvarande priser.

Uppdaterat: 2024-03-04 19:49
- Peugeot e-208 GT 2022
Axel15Mati16 skrev:

Togga och AL är inne på rätt spår. Elbilshypen klingar av och själv skulle jag aldrig köpa en batteribil, leksaksbil. Reduktionsplikten är dålig klimatpolitik med tanke på nedhuggen regnskog och så sprutar ju biodrivmedel också ut CO2 och det tar många decennier innan nya växter ev. suger upp CO2 från de sk biodrivmedlen.

Den enda logiska konsekvensen av dina miljöargument är ju då att den enda lösningen på trafikens koldioxidutsläpp är att minska trafikens energiförbrukning. Detta kan göras med en kombination av två sätt, dels att minska de totala resorna och transporterna, dels att bygga ut järnväg och kollektivtrafik som är mycket energieffektivare.

Uppdaterat: 2024-03-04 20:02
Masterplanner skrev:

Axel15Mati16 skrev:
Togga och AL är inne på rätt spår. Elbilshypen klingar av och själv skulle jag aldrig köpa en batteribil, leksaksbil. Reduktionsplikten är dålig klimatpolitik med tanke på nedhuggen regnskog och så sprutar ju biodrivmedel också ut CO2 och det tar många decennier innan nya växter ev. suger upp CO2 från de sk biodrivmedlen.

Den enda logiska konsekvensen av dina miljöargument är ju då att den enda lösningen på trafikens koldioxidutsläpp är att minska trafikens energiförbrukning. Detta kan göras med en kombination av två sätt, dels att minska de totala resorna och transporterna, dels att bygga ut järnväg och kollektivtrafik som är mycket energieffektivare.

Skall man av någon anledning öppna för att olja förbränns i en alternativ sektor eller på annat håll i den globala ekonomin så är elektrofieringen den mest effektiva vägen att gå.

Elbilar är både bättre som renare mot miljön. Klimatnytta är däremot noll.

Och i grunden är kollektivtrafik effektiv och den bästa lösningen, framförallt i stora städer. Utan kollektivtrafik skulle det råda trafikkaos i en större stad.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-04 20:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
bejje skrev:

Vet inte var min text tog vägen, men det jag skrev var att min bil blev betydligt billigare med bonus för två år sedan än den är idag.
Hade absolut inte valt den idag till nuvarande priser.

Jo men då glömmer du att vi haft en historisk hög inflation. Så det är inte bonusen enskilt som ligger bakom. Tvärtom har den bidragit till att bilarna blivit dyrare.

Bonusen var och är renodlad idioti som aldrig borde ha införts.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-04 20:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ni som har elbil och inte gillar subventioner, har ni lämnat tillbaka den ni fick? Om ni fick någon.
Det rörde sig väl om 10 000-tals kronor?
:-)

Uppdaterat: 2024-03-04 22:09
Villevalle
Villevalle skrev:

Ni som har elbil och inte gillar subventioner, har ni lämnat tillbaka den ni fick? Om ni fick någon.
Det rörde sig väl om 10 000-tals kronor?
:-)

Bra poäng, om det nu är så illa med subventioner så ska man väl inte utnyttja det? :)
Själv gjorde jag det och vill ha det igen. Är på tok för dyrt med elbilar just nu men vill verkligen ha en ny våren 2025.

Känns trist att behöva ta någon sketen låg konfiguration av mg4 eller nåt sånt bara för att andra bilar är på tok för högt prissatta.

Uppdaterat: 2024-03-04 22:41
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag jävlas lite med er nu men måste bara lägga ut denna. Lycka till med era fossilbilar!

Vi funderar på att byta från elbil till bensin eller diesel. Jag har några frågor för att se om det verkligen passar mig och familjen och hoppas någon kunnig kan hjälpa till?
1. Jag har hört att en bensinbil inte kan tankas hemma utan jag måste åka till en särskild plats för detta? Hur ofta måste jag tanka, är det flera gånger om året? Kommer det komma alternativ för att tanka hemma? Vi är ju vana vid att bilen är fulltankad varje morgon liksom lite av sej själv.
2. Är det många delar som behöver bytas? Säljaren sade att något om olje- och filterbyte, växellåda, kamrem och annan service. Ser man hur många procents degradering man har på slitdelarna eller kommer de gå sönder plötsligt?
3. Måste jag ofta bromsa med bromsen eller kan jag gasa och bromsa med samma pedal som i min nuvarande bil? Får jag tillbaka bensin i tanken i när jag bromsar och åker i nedförsbackar?
4. Har alla bensin och dieselbilar mycket långsammare acceleration? Jag provkörde en igår och det kändes som det dröjde väldigt länge från jag trampade på gasen tills den reagerade. Kanske var det något fel på just den bilen?
5. Vi betalar nu 1,70 kr/mil men med bensinen blir det ca 10 kr. Det går ju snabbt back även om nya bilen är billigare i inköp. Vi kör 2400 mil per år. Vi hoppas väl att fler ska använda bensin så att priserna går ner... finns det en sådan trend?
6. Jag har förstått att bensin och diesel består till stor del av olja. Är det sant att utvinning av olja är förknippat med globala miljöproblem och omfattande krig med helt förskräckliga påföljder för människor runt om i världen, inklusive flera världskrig och oroligheter under de senaste 100 åren där tiotals miljoner människor har dött? Finns det någon lösning på det i sikte, vi vill ju inte bidra till sån skit liksom?

... har fler frågor men detta var de jag kom på nu. Tacksam för all hjälp!

Uppdaterat: 2024-03-04 22:43

Den är bra Optimus.... :)

Uppdaterat: 2024-03-05 08:19

Den har några år på nacken, men lika aktuell Optimus. 😁👍

Uppdaterat: 2024-03-05 09:44
Power to the people

När vi gått från en dopad ekonomi, att typ vara "gratis" att låna pengar till ett mer realistiskt, men kärvt ränteläge förstår man ju att det är ekonomiska prioriteringar som styr valet om att köpa ny eller hålla liv i sin gamla bil.

Uppdaterat: 2024-03-05 09:48
Power to the people
Optimus skrev:

Jag jävlas lite med er nu men måste bara lägga ut denna. Lycka till med era fossilbilar!
Vi funderar på att byta från elbil till bensin eller diesel. Jag har några frågor för att se om det verkligen passar mig och familjen och hoppas någon kunnig kan hjälpa till?
1. Jag har hört att en bensinbil inte kan tankas hemma utan jag måste åka till en särskild plats för detta? Hur ofta måste jag tanka, är det flera gånger om året? Kommer det komma alternativ för att tanka hemma? Vi är ju vana vid att bilen är fulltankad varje morgon liksom lite av sej själv.
2. Är det många delar som behöver bytas? Säljaren sade att något om olje- och filterbyte, växellåda, kamrem och annan service. Ser man hur många procents degradering man har på slitdelarna eller kommer de gå sönder plötsligt?
3. Måste jag ofta bromsa med bromsen eller kan jag gasa och bromsa med samma pedal som i min nuvarande bil? Får jag tillbaka bensin i tanken i när jag bromsar och åker i nedförsbackar?
4. Har alla bensin och dieselbilar mycket långsammare acceleration? Jag provkörde en igår och det kändes som det dröjde väldigt länge från jag trampade på gasen tills den reagerade. Kanske var det något fel på just den bilen?
5. Vi betalar nu 1,70 kr/mil men med bensinen blir det ca 10 kr. Det går ju snabbt back även om nya bilen är billigare i inköp. Vi kör 2400 mil per år. Vi hoppas väl att fler ska använda bensin så att priserna går ner... finns det en sådan trend?
6. Jag har förstått att bensin och diesel består till stor del av olja. Är det sant att utvinning av olja är förknippat med globala miljöproblem och omfattande krig med helt förskräckliga påföljder för människor runt om i världen, inklusive flera världskrig och oroligheter under de senaste 100 åren där tiotals miljoner människor har dött? Finns det någon lösning på det i sikte, vi vill ju inte bidra till sån skit liksom?
... har fler frågor men detta var de jag kom på nu. Tacksam för all hjälp!

Så bra sammanfattat ! Har provat fossilbil och det är väldigt många konstiga procedurer, fördröjningar, planering, som krävs konstigt att folk vill ha det så.

Uppdaterat: 2024-03-06 06:06
Raphael skrev:

Att Tesla registrerar många elbilar innebär inte att marknaden mår bra. Leif missade tydligen att elbilsregistreringarna sjunker, och därmed kommer vi inte nå klimatmålen.

Och du missar att skälet till att Tesla ökar som tusan till skillnad mot andra, är att andra försökersälja för dyra o dåliga elbilar!
När de bra och billiga bilarna kommer...ja då är det godnatt för fossil.

Uppdaterat: 2024-03-06 07:21
Gillar kurvor och rondeller

Det är nog inte bara guld och gröna skogar för Tesla heller - i alla fall inte för deras Kina-fabrik av vad man läst under senare tid. Och av den anledningen har väl deras aktie-kurs också tagit stryk.
Sen tror jag inte att andra företag har både för dyra och för dåliga produkter utan främst för dyra. Vilket gäller elbils-marknaden som helhet i vårt land.

Uppdaterat: 2024-03-06 07:56

Håller med dig Pi.
Finns många bra elbilar, men dom är för dyra.
Även Tesla är för dyra, men dom rider på en våg.
Framgång föder framgång.
Men ser då inga tecken på att bra elbilar kommer bli så mycket billigare, inte än på några år i så fall.
Verkar mest vara prat om alla ”lågprismodeller” som skall presenteras.

Uppdaterat: 2024-03-06 08:03

Ja, Tesla Model 3 var väl en av kommande "lågprisbilar" nåt år innan den fanns att köpa på marknaden. Men så mycket lågpris blev det inte vid introduktionen... Sen har ju ICE-bilarna prishöjts rätt ordentligt de senaste åren så "glappet" mellan ICE-bilar och el-bilar har säkert minskat men det beror ju till stor del på prisökningar på ICE-bilarna.

Uppdaterat: 2024-03-06 08:12