Vi Bilägares forum

Mercedes skalar ned elbilssatsningen rejält

Mercedes skalar ned elbilssatsningen rejält

Mercedes ska fortsätta hålla liv i bensin- och dieselmodellerna för att kompensera när elbilsförsäljningen viker.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-22 17:51

Kommentarer

Bilbranschen liknar en flock hundar. Nån sticker iväg och alla andra hakar på utan att veta vart det bär iväg eller varför. Efter en stund stannar de upp och frågar sig ”vad hände?” (om de kan).
Apropå elbilar…

Uppdaterat: 2024-02-24 16:54
Togga

Våga vägra elbil! Dare 2 resist EVs!
Vi som konsumenter måste kollektivt stå emot den påtvingade elbilshysterin.
Det värsta är att den samlade motorpressen verkar vilja styra opinionen bort från ICE-bilar.
Vad som skulle behövas istället är mer drastiska åtgärder inom den tunga trafiken, samt den onödiga stadstrafiken i städer som t.ex. Stockholm.
Bygg ut infrastruktur för laddning av tung trafik och förbjud ICE-fordon i stadskärnor.
Om jag tar min ICE-bil för en utflyft, från Järfälla, för att hälsa på mina söner i Umeå eller Norrköping är knappast ett "miljöproblem", eller om någon i t.ex. Arjeplog fortsätter köra ICE-bil.

Uppdaterat: 2024-02-29 08:05

Alex
Vilket kollektiv? Finns ju även ett kollektiv med elbilsägare som växer.
Du får väl vägra elbil hur mycket du vill men jag förstår inte vad andra bilägare har med ditt ställningstagande att göra.

Uppdaterat: 2024-02-29 09:58

Axa: "kollektivt" = "tillsammans"...som grupp av konsumenter.
Elbilshysterin ÄR "en mans fel" (Läs: Elon Musk). Om det inte hade varit för skicklig lobbyverksamhet i vissa delstatsshuvudstäder så hade Elon Musk med stor sannolikhet inte varit där han är idag. Elon Musk är mer karismatisk än Toytas ingenjörer - det är därför Tesla vunnit så mycket mark på en relativt kort tid - inte för att de har en så fantastiskt överlägsen produkt.
Som jag försökte förklara är jag inte emot eldrift, i sig, för vissa fordon. Men - problemet är snarare att alltför många människor kör alltför mycket, i alltför stora fordon, på fel ställen.
Det borde införas begränsningar på hur mycket du får köra med en ICE-bil, beroende på var i landet du bor och beroende på vad du använder bilen till. Som jag sa tidigare - att folk i t.ex. Arjeplog använder sin ICE-bil frekvent ÄR inget problem - inte heller att jag använder min ICE-bil för att med start i Järfälla, hälsa på släkt i Umeå och/ eller Norrköping.
Det är körningen i stadskärnor som är ett problem, samt de tunga transporterna.
Jag har INTE räknat på det...men en kvalificerad gissning är att om vi hade fått över 50% av de tunga transporterna till järnväg och elektrifierat upp till 40% av resterande lastbilar/ tunga transporter OCH förbjudit ICE-bilar i stadskärnor i städer/ samhällen med mer än 25000 invånare, så hade vi i princip kunnat fortsätta med ICE-bilar för resterande transporter, både kommersiella och privata.
Men att genomföra något sådant hade krävt politiker med VERKLIG vilja och stora "något onämnbart".
DÄR är vi tyvärr inte idag.
Min egen plan är att aldrig någonsin köpa en renodlad elbil. JAg skulle kunna täönka mig en ICKE laddhybrid, men hybrid, från t.ex. Toyota/ Lexus (om jag får råd...), eller t.ex. av den typ som finns i nyare Renault Clio (är kanske "samma" som Toyota/ Lexus...).
Men rena elbilar, med enbart elmotor, för privatbruk är en styggelse som borde begränsas - till just körning i stadskärnor.

Uppdaterat: 2024-02-29 14:36

alexiusl = MP = finns på riktigt ?? Nää är väl inte möjligt.

Uppdaterat: 2024-02-29 16:11

Alex
Många människor kör för mycket? Har du kollat mätningar av trafikarbetet? Normalbilisten kör ganska kort.
Vad gäller norra Sverige så har väl den regionen stått för största procentuella ökningen av elbilar, om jag inte minns fel.

Uppdaterat: 2024-02-29 16:43

Christer & Axa:
Låt mig bara vänligen upplysa dig om att jag röstar diametralt motsatt det parti vars förskortning är "MP". Att tänka på miljön har inget med partitillhörighet att göra.
Det handlar mer om "sunt förnuft".
T.ex. att det inte är vare sig särskilt smart att köra "för mycket, utan ett påtagligt behov", eller vettigt att "sitta ensam i sin bil i flera timmars bilkö" i en stoprstad med förhoppningsvis väl utbyggd och fungerande kollektivtrafik.
Axa: Vad menar du med "mätningar av trafikarbetet"? Menar du istället "trafikbeteende", kanske?
Hursomhelst så behöver du inte vara särskilt "vetenskaplig" för att konstatera att alltför många bilägare kör sina bilar utan att ett reellt behov föreligger.
Och detta oavsett om de kör en elbil eller en ICE-bil.
Det räcker med att stå och titta på bilflödet vid utfarterna från t.ex. Barkarby en morgon....eller att kolla infarterna till Barkarby en eftermiddag.
Tusentals bilar med bara föraren - många av dessa skulle kunna ha begagnat sig av den kollektivtrafik som finns, men de tar ÄNDÅ bilen eftersom de kanske i bästa fall, under gynnsamma trafikförhållanden, sparar 2 x 15min / dag.
Slutligen - nu tänker jag inte ödsla mer tid på denna tråden...
Elbilar är inte, som många tycks tro (för att de av media har blivit indoktrinerade att tro just detta....), den "slutgiltiga" lösningen på miljörelaterade problem kopplat till privatbilism, eller, för den delen, fordonstrafik över huvud taget.
En "lösning" som hade betytt mer, på lång sikt, hade varit just att få människor att i stor utsträckning ändra sina beteenden.
Men, som alltid, tyvärr, är det omfattande finansiella intressen inblandade.
Att bygga en stor batterifabrik uppe i Norrland, ses av alltför många, som en regionalpolitiskt gynnsam etablering, alldeles oavsett vilka följder den skadliga brytningen av sällsynta jordartsmetaller får någon annanstans.

Uppdaterat: 2024-03-01 08:40

Alex: trafikarbetet är inte samma sak som trafikbeteendet.

Trafikarbetet är relevant för att skatta risk och för att beräkna nyttan hos infrastrukturprojekt samt som i Axa:s resonemang när det gäller hur långt olika fordon körs.

Trafikarbetet är också kopplat till aktiviteten i ekonomin. Förhållandet mellan BNP - förändring och trafikarbetet är mycket starkt.

Vilket falsifierar ett resonemang om att folk nöjeskör.

Bilen används tvärtom oftast för att spara restid. Och sekundärt också för att vinna andra fördelar. Nöjeskörningen är marginell.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-01 09:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som gammal tråkig gubbe är det inte många gånger i året jag är ute och nöjeskör. Det är väl närmast ungdomarna som nöjeskör.

Uppdaterat: 2024-03-01 09:44

Alex
Det sunda förnuftet borde ju isåfall tala om för dig att det är betydligt hälsosammare att sitta i Stockholm i bilkö med enbart elbilar jämfört med massa fossilbilar…

Uppdaterat: 2024-03-01 10:47

Axa: Tveksamt vad du lägger i begreppet "sunt förnuft" om du anser att det är "sunt förnuft" att byta ut bilköer med ICE-bilar mot bilköer med elbilar/ hybridbilar.
Sunt förnuft hade väl varit att inte använda vare sig en ICE-bil, eller en elbil/ hybridbil, för att spara 2 x 15min / dag.
Sunt förnuft hade varit att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig, billigare och mer tillförlitlig.
Sunt förnuft hade varit att diskutera 4-spårsjärnväg på fler delar av stambanan istället för prestigeprojekt som höghastighetståg.
Sunt förnuft är att göra saker man gör för nöjes skull, som t.ex. att köra bil, oavsett biltyp, i så pass rimlig utsträckning att det inte överdrivet påverkar ens omgivning i negativ bemärkelse.
Sunt förnuft är att tänka efter en gång extra och ett steg längre - varje gång - oavsett vad man gör.

Uppdaterat: 2024-03-01 11:06

Alex: det finns inga rationella skäl att göra kollektivtrafiken billigare.

Tvärtom vet vi baserat på de studier som gjorts att den egentligen borde vara dyrare.

Detta för att minska på ”nöjesresandet”.

Eller för att folk inte skall ta bussen istället för att cykla eller ta en stärkande promenad inne i städerna

Tidsvinster inne i stora städer är sedan ett annat resonemang. Jag håller med om att köer är ineffektivt och att vägutrymme skall användas på bästa möjliga sätt. Men det är inte synonymt med att bilar inte skall finnas alls i stora städer.

Det som vi vet och som också är fallet är att de aldrig kan vara i majoritet.

Det är de heller inte i stora städer.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-01 11:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Alex
Varför tar du bilen till Umeå istället för tåget?

Det är ganska mycket synpunkter om hur andra ska göra.

Vad gäller kollektivtrafiken så kan jag hålla med om att fler borde nyttja den. Å andra sidan så är det idag ofta billigare och smidigare med egen (el)bil.

Uppdaterat: 2024-03-01 11:58

A.L. Vad är det för "studier" som påvisar att kollektivtrafik borde vara dyrare?
Inom ekonomi brukar man tala om tillgång/ efterfrågan, och ett "status quo" där dessa respektive kurvor skär varandra.
I städer med för mycket oönskad biltrafik kan man inte alltid applicera dessa ekonomiska modeller.
Jag känner inte någon som skulle låta bli att gå och ta bussen istället, om de sänkte priserna.
Kanske är det någon enstaka person som resonerar så för en väldigt kort sträcka, men den del av resenärer som behöver övertygas om att använda kollektiva färdmedel är snarare de som använder bilen, i alltför stor utsträckning, till att pendla där kollektivtrafik är ett gott alternativ och där tidsvinsten vid användande av bil, oavsett typ, är tämligen marginell.
Jag sa heller inte att fordonstrafik skulle förbjudas, eller tas bort, från städer. Dock borde fordonstrafik i städer över en viss storlek vara helt fossilfri. Har du ett elfordon får du färdas där - annars inte. Måste du som inte har ett elfordon, in i en stadskärna och köra, så får du hyra ett elfordon.
Märk väl - jag är FÖR ICE-bilar - jag skulle själv ALDRIG köpa en "ren elbil" (som jag sagt innan i denna tråden, KANSKE en hybridbil från t.ex. Toyota/ Lexus...), men jag är INTE för ICE-fordon i städer/ samhällen över en viss storlek.
Jag försöker att resonera rationellt och pragmatiskt, UTAN att lägga in känslor och värderingar. Jag är heller inte någon politiker eller journalist som försöker tjäna kortsiktiga poäng. De flesta politiker, oavsett läger, tänker mest på hur de skall attrahera sin väljargrupp tillräckligt mycket den innevarande mandatperioden för att de ska bli valda för ytterliagre en mandatperiod.
Det är i princip ingen politiker som vågar vara så drastisk och obekväm som det verkligen skulle behövas. Genom att bygga ut 4-spårsjärnväg, vara progressiv i omställande av kvarvarande tung trafik till eldrift, slopa ICE-fordon i städer/ samhällen över t.ex. 25000 invånare MEN tillåta privata ICE-fordon på andra ställen skulle man kunna få det "bästa av flera världar"....men de flesta politiker och/ eller journalister väljer att bara leva i en, väldigt begränsad, värld.
Annars kanske de måste flytta till en HELT annan värld nästa mandatperiod. Och det vare sig vill eller vågar de...

Uppdaterat: 2024-03-01 11:59

Axa, även om det är billigare med elbil så behöver vi minska biltrafiken i de större städerna pga köproblemen. Om man tror att lösning är att bara byta till elbil så har man inte åkt i rusningstrafik i Sthlm, GBG eller Malmö!

Uppdaterat: 2024-03-01 12:09

Axa: Jag tar tåget till Umeå och Norrköping ibland. De gånger jag inte gör det har jag kanske "behov" på respektive ort som inte kantillfredställas med kollektivtrafik.
Om man tar sin bil, oavsett typ, bara för att det kanske är "billigare och smidigare" så tänker man ju bara på sig själv.
Jag har 17 minuter till Willys, 20 minuter till ICA-Maxi och 22 minuter till Lidl, till fots, från där jag bor. Jag skulle kunna ta bilen och spara x antal minuter.
Jag gör det INTE.
Visst - det skulle vara bekvämare och smidigare. Jag skulle kunna handla mer "vid ett tillfälle" och slippa bära kassar 2-3 gånger/ vecka.
MEN - jag väljer att tänka på "alla andra" istället för att bara se till vad som eventuellt gagnar mig själv för stunden, kortsiktigt.
När jag skall in till Stockholm City tar jag 9 gånger av 10 pendeltåget. Om jag tar bilen in till Stockholm City gör jag det en sen kväll, eller en helg, när jag förhoppningvis slipper trängas med x antal tusen andra trafikanter.
Som sagt. Länge Leve ICE-bilen!! Rätt använd, vid rätt tillfälle och i rätt utsträckning.

Uppdaterat: 2024-03-01 12:11
Corgie skrev:

Axa, även om det är billigare med elbil så behöver vi minska biltrafiken i de större städerna pga köproblemen. Om man tror att lösning är att bara byta till elbil så har man inte åkt i rusningstrafik i Sthlm, GBG eller Malmö!

Jag tror att största problemet för kollektivtrafiken är att det är fruktansvärt ineffektivt sett från individens perspektiv. Varje resa jag tar regelbundet tar 3-4x längre tid jämfört med bilen. Då jobbar jag hellre 1h extra än att spara lite pengar på att ta bussen.

En kollega hade inbrott i sin bil och åkte kollektivt från Mölndal till gamlestaden under några dagar. En kvart med bil, 1h 15min kollektivt.

Uppdaterat: 2024-03-01 12:20
Corgie skrev:

Axa, även om det är billigare med elbil så behöver vi minska biltrafiken i de större städerna pga köproblemen. Om man tror att lösning är att bara byta till elbil så har man inte åkt i rusningstrafik i Sthlm, GBG eller Malmö!

Jodå, jag har vid några tillfällen stött på rusningstrafik både i Stockholm och Göteborg. Som tur är bor jag inte i någon av städerna.
Nu finns det ju fler städer än storstäderna.

Vad gäller kollektivtrafiken med tåg, tänker Mälardalen, så har den varit under all kritik. Där kan man idag inte lita på avgångar och det går snabbare och billigare att ta bil.

Uppdaterat: 2024-03-01 12:30

Alex
Det är intressant att du utgår från dina behov vad gäller dina resor men tycker att andra inte tänker pragmatiskt och rationellt. Men tänk om dem gör det, utifrån sina behov. Har du tänkt på det?

Sammanfattningsvis. Du kan lugnt fortsätta vara elbilsmotståndare så kan vi andra köpa elbilar och vara nöjda med det.

Uppdaterat: 2024-03-01 12:33

Har nog knappast sett en eldriven SUV med en milkostnad understigande 50--60 kr i biltidningarnas tester, Axa. Är detta billigare än kollektivtrafiken?

Uppdaterat: 2024-03-01 12:38

Pi
Fast nu räknar du med totalkostnaden. Gör du detsamma för kollektivtrafiken? Dvs den del som subventioneras genom din plånbok till skatter.

Jag tänker att har man bilen ska den användas och därför tänker jag att det räcker med att räkna på bränslekostnad per resa och möjligen litet pålägg för slitage av däck. Övriga kostnader för bilen dras man med oavsett om man väljer kollektivtrafik eller inte.

Men så här kanske man främst kan tänka för sällanresenären av kollektivt.

Uppdaterat: 2024-03-01 13:40

Axa, väldigt vad du försvarar bilåkandet. Vi som bor i storstäderna har redan insett (trots alla utbyggnader av vägar, broar, tunnlar etc) att det hjälper inte att minska köerna. Här hjälper det inte att vi byter till elbilar för luftens skull utan bilåkandet måste minska. Gäller då naturligtvis inte bara i lilla Sverige!

Uppdaterat: 2024-03-01 14:38

Corgie
Nåja, jag tänker mig att vi pratar om den svenska kontexten, och vilket är mer än bara storstäderna.

Väl utbyggd kollektivtrafik i Stockholm underlättar knappast för övriga Sverige.

Och som Apex är inne på. Om enskilda invånare upplever kollektivtrafiken som ineffektiv så kommer man välja det som passar ens behov och är smidigast.

Uppdaterat: 2024-03-01 14:55

Axa, fast nu bor de flesta människor i vår värld i de största städerna och återigen, att bara ersätta fossilbilar med elbilar löser inte alla problem. Jag är inte på något sätt emot bilar och bilkörning (snarare tvärt om) men vi måste ändå minska bilkörandet till de mer nödvändiga transporterna.

Uppdaterat: 2024-03-01 15:06

Corgie
Majoriteten av svenskarna bor inte i storstäderna.
Nej, elbilar löser inte problemen men de löser de lokala utsläppen. Om det nu är problem med bland annat köer.
Det är svårt att begränsa bilåkandet till det nödvändiga. Vad är nödvändigt? Och vem ska begränsa?

Uppdaterat: 2024-03-01 15:43

Alex undrar vilka studier som påvisar att gratis kollektivtrafik inte löser köer och trängsel inne i storstäderna.

Det finns några stycken.

Redan på 90-talet gjorde Trivector sådana analyser (se exempelvis SIKA-rapport ” storstaden och dess transporter” där gratis kollektivtrafik mest skulle generera nya resenärer och då företrädesvis från trafikslag som gång och cykel. Den största ökningen av resenärer blev de som reste mellan 1-2,5 km.

Under försöker med trängselavgifter under 2000-talet kartlade man resvanorna ytterligare och kunder bekräfta samma sak.

Trafikanalys lät sedan Ramböll göra en litteraturstudie och även där var det svårt att påvisa några effekter. https://www.trafa.se/globalassets/rapporter/underlagsrapporter/2011-2015/2015/ramboll_litteraturstudie-avgiftsfri-kollektivtrafik.pdf

I nutid har också K2 gjort nya fallstudier och även där är det svårt att påvisa minskad bilandet kopplat till avgiftsfri kollektivtrafik.
Se exempelvis https://www.k2centrum.se/sites/default/files/fields/field_uppladdad_rapport/k2_working_paper_2020_2.pdf

Sammantaget är inte gratis kollektivtrafik någon lösning på framkomligheten i storstäderna.
Tvärtom bör subventionera av kollektivtrafiken upphöra helt.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-01 17:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Alexiusl skrev : "Christer & Axa:
Låt mig bara vänligen upplysa dig om att jag röstar diametralt motsatt det parti vars förskortning är "MP". Att tänka på miljön har inget med partitillhörighet att göra."

Du har kanske rätt för man får lite vibbar av kommunism i ditt tänkande när man läser dina åsikter, lite som att staten skall bestämma allt.

Uppdaterat: 2024-03-02 04:24

Axa - förr eller senare lär du inse att det inte är nästan gratis att åka elbil. Om inte annat så när du skall byta in din elbil. Så man lurar bara sig själv när man tror att kostnaden för en enskild resa bara motsvarar den rörliga energikostnaden.

Uppdaterat: 2024-03-02 09:43

Pi
Jag har stort behov av bil, så en bil hade jag haft oavsett drivmedel.
Så du tänker dig att om jag valt en fossilbil som är likvärdig och kostar lika mycket så hade den enskilda resan blivit billigare?

Eller hur tänker du?

Uppdaterat: 2024-03-02 10:24

Axa; Jag gissar att Pi tänker på värdefallet och då utslaget per mil.

En bil för 600k som faller med mer än 50% på en treårsperiod och 6000 mil blir då förstås dyr. Bara värdefallet blir 5 kr/km.

Om man istället räknar en fossilbil för 350 000 kr så blir kostnaden då istället 2,9 kr/km. Och troligen utan det massiva procentuella tapp som kännetecknar elbilsmarknaden idag.

Alltså en nätt skillnad om 2,1 kr/km- eller 21 kr/mil om man så önskar.

Var själv över hos Hedin bil häromdagen och fick då veta att man går kraftigt back på de leasingavtal man haft på elbilarna - omkring 40 000 kr per avtal. Värdefallet är orsaken.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-02 10:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Jo, jag förstår att Pi räknar på annat sätt. Å andra sidan finns det inget som säger att det skulle vara så stor prisskillnad mellan el och fossilt utifrån det individuella valet.

Nu har jag iofs utgått från mig själv som sällananvändare av kollektivt. Men om jag redan har en bil så finns det ingen anledning att ta kollektivt. Värdefallet sker oavsett om den står parkerad eller brukas. Så om jag väljer bort tåg enstaka gånger per år så blir en besparing. Särskilt med elbil.

För den som har möjlighet till smidig kollektivtrafik för att använda dagligen i pendling är en annan sak. Men det är under förutsättning att man inte har en bil alls som står därhemma och minskar i värde.

Uppdaterat: 2024-03-02 12:49

Axa - A.L förklarade beräkningsmetoden och det är svårt att komma förbi att högre inköpspris nästan alltid slår hårt på milkostnaden. Din förra Octavia hade nog gett dig avsevärt lägre milkostnad bara för att jämföra med nåt.

Uppdaterat: 2024-03-02 17:40

Pi
Ja, om jag hade behållit den. Men om jag hade bytt till en motsvarande fossilbil som Enyaq hade jag nästan kommit upp i den summan. Samt en malus och dyrare fordonsskatt. Samt utgift för service.
Vilken fossil Skoda motsvarar Enyaq? Nästan upp i Kodiaq. Vad kostar en sån?

Poängen är att jag ändå skulle ha en ny bil. Visst, jag hade kunnat nöjt mig med en Polo.

Uppdaterat: 2024-03-02 18:28

Axa - eller en ny Octavia. Det hade säkert gett dig klart lägre milkostnad över hela ägarperioden. Och jag skulle inte vara förvånad om det procentuella värdetappet dessutom varit lägre.

Uppdaterat: 2024-03-02 18:31

Eller varför inte en Mercedes GLE, en stor rejäl bil 😉
Finns ju andra fabrikat än VAG:s
Kia Sorento eller Hyundai Santa Fe laddhybrider. Även dom rejäla bilar med låga ”marginalkostnad” för drivmedel till lokalkörning.
Betydligt större och rejälare bilar än en liten Octavia.
Skulle man bara räkna korvören så är det bästa att skippa bil och cykla.

Uppdaterat: 2024-03-02 18:45

Fast jag ville ju ha en större bil än Octavian.
Och visst hade jag kunnat välja Hyundai eller Kia men nej tack.

Räkna på vad en motsvarande Kodiaq kostar. Eller en Superb för all del.

Uppdaterat: 2024-03-02 18:54

Axa: Jag kan inte se hur man skall komma runt värdefallet - som också innehåller en rörlig del (en bil med högre miltal har ju ofta ett lägre pris än en med låga miltal). Köper man då en bil för 600 - 700k istället för en för 300k blir förstås värdefallet högre för den dyra bilen. Detta värdetapp skall ju på ett eller annat sätt också betalas.

Jag håller med om att elbilen är ekonomiskt fördelaktig så länge man inte lyfter in det högre inköpspriset. Och på sikt kommer förstås elbilen och fossilbilarna hamna närmare varandra pris - inte minst nu när de idiotiska statssubventionerna fasas ut. De senare har ju egentligen mest tillfallit bilproducenten - och dess aktieägare.

Vi ser dock en hög prispress just nu - kopplad till konjunkturen samt den högre konkurrensen. Så om några år kommer elbilen vara både billigare i inköp som drift och då också hamna på allt fler uppfarter runt om i landet.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-03 11:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Ehm, både du och Pi verkar missuppfatta. Enyaqen kostade mig ca 550 kkr. Vad kostar en motsvarande fossil? Tex Superb eller Kodiaq. Det är inte så stor skillnad som ni tror.
Visst. Alternativet hade ju kunnat vara en mopedbil men det funkar inte med mina behov just nu.

Ja, det är ett visst värdefall kopplat till mil. Men som jag skrivit innan, bil behöver jag ha och då är det lika bra den används.

Och återigen, hur mycket subventionerar jag kollektivtrafiken från min plånbok genom skatter?

Uppdaterat: 2024-03-03 13:32

Axa - jag hör vad du säger med du drar ett löjets skimmer över dina argument med ord som att du "kunde valt en mopedbil". Elbilar var i alla fall när du köpte din klart dyrare än ICE-bilar vilket i allra högsta grad påverkar värdeminskningen. Dessutom, nu när andrahandsvärdena för elbilar börjar stabilisera sig, så finns snarare risken att elbilar p g a den snabba utvecklingen kommer att förlora relativt sett mera än ICE-bilar i värdeminskning. Men kolla nyare biltester så kommer du att upptäcka vad man räknar med för milkostnader.

Uppdaterat: 2024-03-03 16:57

Pi
Och vad hade en Kodiaq kostat mig?

Och varifrån får du att värdeminskningen skulle var sämre på elbilar. https://alltomelbil.se/volkswagen-och-tesla-har-elbilarna-med-bast-andrahandsvarde/

Uppdaterat: 2024-03-03 18:03

Axa, både du och jag köpte väl våra elbilar innan den stora prisökningen som varit.
I dag vete tusan om jag skulle köpa en elbil pga det höga priset. 25% har motsvarande min bil ökat i pris.
Inte konstigt att försäljningen av elbilar till privatpersoner gått i stå och ICE och till viss del laddhybrider ökat.
Det är helt enkelt för dyrt och omöjligt att ”räkna hem” en ny elbil för normalbilisten.

Uppdaterat: 2024-03-03 18:24

Snoid
Så kan det vara. Nu har jag tittat på Skoda närmast och även idag är det ingen jätteskillnad mellan Kodiaq och Enyaq.

Uppdaterat: 2024-03-03 20:07
Axa skrev:

Snoid
Så kan det vara. Nu har jag tittat på Skoda närmast och även idag är det ingen jätteskillnad mellan Kodiaq och Enyaq.

Du behöver vidga sina vyer 😉
Själv sprang jag genom VAG handlaren i fredags, fanns absolut inget som lockade. Möjligen Seat Formetor som hade lite mer linjer i karossen.
Och av de gamla säljarna kände jag bara igen en, annars ungdomar i 25års åldern. Snackade med ”telefonförsäljaren” som krängde Seat men var bara rabblade av inlärda fraser.

Uppdaterat: 2024-03-03 21:10

Snoid
Visst behöver man vidga sina vyer. Jag gillar dock Skoda. Passar mig bra och de ser ok ut även om inte det är de snyggaste modellerna.
Skulle gärna gå över till BMW men det blir för dyrt, särskilt med elbil.
Har inte bråttom, ska rulla Enyaqen minst 2 år till.

Uppdaterat: 2024-03-04 11:47
Axa skrev:

Snoid
Visst behöver man vidga sina vyer. Jag gillar dock Skoda. Passar mig bra och de ser ok ut även om inte det är de snyggaste modellerna.
Skulle gärna gå över till BMW men det blir för dyrt, särskilt med elbil.
Har inte bråttom, ska rulla Enyaqen minst 2 år till.

Två år till lär inte jag ”stå ut”
Så jakt på efterträdare är inledd.
Öppen för det mesta, både fabrikat och drivlina.
Börjar med att välja bort, det är enklast. Därav besök hos Volvo och VAG handlare. Så då är två tillverkare för närvarande bortvalda.

Uppdaterat: 2024-03-04 13:08

Snoid
Ja, för egen del kan det hända att jag förkortar prognosen till nästa byte. Det beror på ifall det blir något sug efter någon av nyheterna. Chansen att jag väljer elbil igen är synnerligen hög. Har trivts riktigt bra med elbil.

Uppdaterat: 2024-03-04 20:02

Axa. Elbil är trevligt men inte till vilket pris som helst.
Nuvarande var på smärtgränsen och en ersättare har passerat den med de prisökningar som varit. Kör även drygt 1000mil/år mindre nu så får se vad det slutligen landar i, och när.

Uppdaterat: 2024-03-04 20:08

Snoid
Jag kör mer än någonsin. Mest pga ungarnas aktiviteter. Och så kommer det vara några år till. Jag fortsätter gärna med elbil men visst, det beror på hur prisläget ser ut när det är dags att byta. Det skulle inte förvåna mig ifall bonusen återinförs när jag ska till att byta. Jag brukar ha den turen. :-D

Uppdaterat: 2024-03-04 21:58
Axa skrev:

Snoid
Jag kör mer än någonsin. Mest pga ungarnas aktiviteter. Och så kommer det vara några år till. Jag fortsätter gärna med elbil men visst, det beror på hur prisläget ser ut när det är dags att byta. Det skulle inte förvåna mig ifall bonusen återinförs när jag ska till att byta. Jag brukar ha den turen. :-D

Kommer ingen ny bonus.
Elbilar sjunker nu hela tiden i pris, nya och därför även beggade.

Uppdaterat: 2024-03-05 07:15
Gillar kurvor och rondeller

Jag tror att Axa menar utifall att tokstollarna åter får inflytande på bilinköpen

Då finns det risk för att vi skall fortsätta elda upp regnskogarna för att köra fossilbilar samt göda biltillverkarnas vinster med statliga subventioner.

Resultatet blir då högre inflation och en rejäl klimatmässig björntjänst.

Och knappast billigare bilar heller Axa.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-05 11:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”