Vi Bilägares forum

Bensin vs Elbil vs Laddhybrid

Bensin vs Elbil vs Laddhybrid

Ska flytta om någon månad och min lagom långa promenad till jobbet ersätts av 3 mil ToR pendling till jobbet. 80% tvåfilig motorväg, resten är typisk göteborgsk stadskörning med 50-70 vägar, lite rondeller och något enstaka rödljus. De finare månaderna, när jag är utvilad, när jag inte är stressad och när stjärnorna står rätt tar jag cykeln. 

Hade ingen aning om vad jag ville ha, kollat på allt ifrån 10 år gamla BMW 7-serie till helt nya Honda Civic. Men nyligen bestämde jag mig för att köpa en 2-3 år gammal Golf. Mina enda krav är att det inte ska vara en gasbil eller kombi och att den ska ha p-värmare. Hittade denna, lite mer utrustning som snyggare säten, fälgar och H/K ljudsystem.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_golf_1_0_tsi_110hk_backkamera_p_varmare/1000640057

Men sen har jag läst att en del tycker 1.0 tsi passar mycket bättre med automat eller att det rent av är ett måste. I Golf 8 får den lite hjälp av ett mildhybridsystem och ska lyfta körupplevelsen en del.

Då kommer man upp i pris(om man vill ha motsvarande utrustning som i annonsen ovanför) och hamnar i paritet med lågmilade 2020 Golf 7 GTE.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/volkswagen_golf_gte_1_4_tsi_204hk_aut_plug_in_hybrid/1000406699

Och för lite mer pengar får man en ID3 som jag tycker är mest prisvärd. Lockar ändå med lite mer kraft och livsfarlig bakhjulsdrift, men alla buggar jag läst om avskräcker:

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volkswagen_id_3_58_kwh_204_hk_150_kwh_life_cykelhallare/1000564017
 

Lite störande att jag velar fram och tillbaka när jag för en vecka sedan nästan helt hade bestämt mig. Har kontaktat Din Bil och vi är överens om pris och serviceavtal..

Uppdaterat: 2024-03-02 00:10

Kommentarer

Har inget att komma med om ditt bilval.
Men studera ev serviceavtal, läst en del att det som kallas tilläggsarbeten inte ingår hos vissa handlare, typ tändstift, bromsvätska mm.
Om du tex köper en GTE och 6000 mila är inom ditt avtal, fråga om tändstift, DSG olja mm ingår i servicen du betalar för.
GTE har service var 1.500 mil (vilket är vettigt) och det bör väl passa dig milmässigt med service typ 1 gång per år.

Uppdaterat: 2024-03-02 00:23
Rikard skrev:

Har inget att komma med om ditt bilval.
Men studera ev serviceavtal, läst en del att det som kallas tilläggsarbeten inte ingår hos vissa handlare, typ tändstift, bromsvätska mm.
Om du tex köper en GTE och 6000 mila är inom ditt avtal, fråga om tändstift, DSG olja mm ingår i servicen du betalar för.
GTE har service var 1.500 mil (vilket är vettigt) och det bör väl passa dig milmässigt med service typ 1 gång per år.

Av bilarna jag länkade är serviceavtal endast möjligt till den första.
Försäkringen skiljer 300kr mellan den billigaste(MK8) och dyraste(GTE). Gissar på att det är samma rankning vad gäller servicekostnader.

Uppdaterat: 2024-03-02 00:32

Mitt kort ligger på GTE:n, bra avvägning mellan bus och pendling. Den bör klara hela pendlingen på el i de flesta väder om jag inte minns fel (jag har haft en som hyrbil någon vecka för många år sedan).
Klart att servicekostnaden kan spöka lite mer för en laddhybrid dock. Och huvudfrågan om man har parkering med laddmöjlighet i någon av ändarna?

Uppdaterat: 2024-03-02 08:28
Power to the people

Parkering med laddning i båda ändarna, så pendling på el löser den utan problem. Den är dessutom snyggast av alla tre imo, lite segt bara att bagaget blir så litet.

Uppdaterat: 2024-03-02 11:00

Jag föredrar bäst alternativ är bensin, bensin mildhybrid och elbil.
Ingen bra bensin hybrid och bensin laddhybrid.
Dyrare att serva bensin laddhybrid.
Ingen körupplevelse som bensin hybrid och bensin laddhybrid också sjunker försäljning.

Uppdaterat: 2024-03-02 11:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, det är väl så att laddhybrider har ökat i försäljning senaste kvartalen

Uppdaterat: 2024-03-02 11:37
Mr Snoid skrev:

GF, det är väl så att laddhybrider har ökat i försäljning senaste kvartalen

Människor tänkte inte på hur den är dyrt service med mer tid och reservdelar med integrerad maskin både bensin och el.
Det går upp, ner, upp nu och sen framöver ner försäljning.
Bränsleförbrukning låg men tester visar är för hög förbrukning exempel Mitsubishi outlander kund klagar missnöjda och Kia klagar också samt servicepris chock. Människor köpt bil nöjda kort tid och sen lång tid fick omdöme missnöjda för att ångra köp då vill sälja bilen mot annan bättre.

Uppdaterat: 2024-03-02 12:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Givet att du inte vill ha en elbil typ ID3 är Passat GTE ett ypperligt och snyggt val.

Fiffigt att ha möjlighet att köra på el på vardagarna och bensin på långturerna.

Uppdaterat: 2024-03-02 12:27
GF skrev:

Mr Snoid skrev:
GF, det är väl så att laddhybrider har ökat i försäljning senaste kvartalen

Människor tänkte inte på hur den är dyrt service med mer tid och reservdelar med integrerad maskin både bensin och el.
Det går upp, ner, upp nu och sen framöver ner försäljning.
Bränsleförbrukning låg men tester visar är för hög förbrukning exempel Mitsubishi outlander kund klagar missnöjda och Kia klagar också samt servicepris chock. Människor köpt bil nöjda kort tid och sen lång tid fick omdöme missnöjda för att ångra köp då vill sälja bilen mot annan bättre.

Men varför drar du upp en jättegammal Outlander PHEV.
Den är ju ett skräckexempel
Finns många bra laddhybrider för den som så önskar.

Uppdaterat: 2024-03-02 12:41

En laddhybrid passar mitt körmönster bra. Helt ok om den skulle kosta lite mer att äga än bensinaren, får ju mer bil också. Ger 8:an en match 0-100 med enbart elmotorn.

Uppdaterat: 2024-03-02 15:48

Jag har sneglat på laddhybrid igen, men jag tror att mitt körmönster är för tufft för batteriet med fullt nyttjad kapacitet två gånger per dag.

Uppdaterat: 2024-03-02 19:48

ID.3 gen 1 är ju inte ett dåligt val heller. Designen är väl OK, men gör världen en tjänst och välj en annan kulör än den DDR-gråa.

Uppdaterat: 2024-03-02 22:30
Power to the people
Grosser skrev:

ID.3 gen 1 är ju inte ett dåligt val heller. Designen är väl OK, men gör världen en tjänst och välj en annan kulör än den DDR-gråa.

Tror inte heller att id3 är ett dåligt val. Känns som att den bara finns i olika nyanser av grått? Men just nu lutar det mest åt en GTE.

Uppdaterat: 2024-03-02 23:49

Det svåra med ID3 är att hitta en med riktiga stolar och utan panoramatak. Det verkar inte existera.

Uppdaterat: 2024-03-03 08:45
L. Mäkinen skrev:

Det svåra med ID3 är att hitta en med riktiga stolar och utan panoramatak. Det verkar inte existera.

Den fanns väl bara med tre nivåer/paket från början? Därav den rätt styrda paketeringen av utrustningen.

Uppdaterat: 2024-03-03 09:05
Power to the people

Grosser,
Jag vet inte hur det såg ut då. Det är nog riktigt som du skriver och så att jag får låta bli att köpa en sån.

Uppdaterat: 2024-03-03 12:01
Apex skrev:

Och för lite mer pengar får man en ID3 som jag tycker är mest prisvärd. Lockar ändå med lite mer kraft och livsfarlig bakhjulsdrift, men alla buggar jag läst om avskräcker:
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volkswagen_id_3_58_kwh_204_hk_150_kwh_life_cykelhallare/1000564017
 

Helt klart denna, av dina tre alternativ

Uppdaterat: 2024-03-03 22:06
Gillar kurvor och rondeller

Jag som är fullvuxen tycker att ID3 har helt värdelösa stolar. Gamla modellen helt förfärliga, uppdaterade något bättre men långt i från bra.
En dröm att sitta i en Golf GTE och dess sportstolar jämfört med vad ID3 erbjuder av sittkomfort.
Cupra Born har komfortablare stolar, men även dom saknar svankstöd.

Uppdaterat: 2024-03-03 22:33

Jag är 184cm lång och minns inte vad jag tyckte om stolarna i id3.

Sportstolarna i Golf 7 är sköna. Serviceavtal till GTE:n kostar 329kr/mån, gäller upp till 3 år eller 4500 mil.

Uppdaterat: 2024-03-04 09:32
Apex skrev:

Jag är 184cm lång och minns inte vad jag tyckte om stolarna i id3.
Sportstolarna i Golf 7 är sköna. Serviceavtal till GTE:n kostar 329kr/mån, gäller upp till 3 år eller 4500 mil.

Det är 6000 mil som kostar fläsk, du får sälja bilen innan den.

Uppdaterat: 2024-03-04 11:09
Rikard skrev:

Apex skrev:
Jag är 184cm lång och minns inte vad jag tyckte om stolarna i id3.
Sportstolarna i Golf 7 är sköna. Serviceavtal till GTE:n kostar 329kr/mån, gäller upp till 3 år eller 4500 mil.

Det är 6000 mil som kostar fläsk, du får sälja bilen innan den.

Eller så köper man en hushållsgris så man slipper köpa en massa dyrt fläsk 🤪

Uppdaterat: 2024-03-04 11:12
Rikard skrev:

Apex skrev:
Jag är 184cm lång och minns inte vad jag tyckte om stolarna i id3.
Sportstolarna i Golf 7 är sköna. Serviceavtal till GTE:n kostar 329kr/mån, gäller upp till 3 år eller 4500 mil.

Det är 6000 mil som kostar fläsk, du får sälja bilen innan den.

6000-mila servicen borde ju ingå i serviceavtalet tycker jag. Den jag länkade i i tråden har ingen värmare, så den faller bort. Två andra jag kikar på har rullat 4500 mil.

Uppdaterat: 2024-03-04 12:15
Apex skrev:

Rikard skrev:
Apex skrev:

6000-mila servicen borde ju ingå i serviceavtalet tycker jag. Den jag länkade i i tråden har ingen värmare, så den faller bort. Två andra jag kikar på har rullat 4500 mil.

6000-mila servicen ingår i service avtalet.

Uppdaterat: 2024-03-04 13:16

Glömde uppdatera, blev en 8:a med gammal hederlig bensinare.

Grå
2021
3000 mil
110 eTSI DSG
P-värmare
Drag

Fick den för 230, serviceavtal för 199/mån. Lika intressant som att se färg torka men en ekonomisk, flexibel bil som är skön att köra både i stan och på långfärd. Får krypa till korset och erkänna att moppemotorn fungerar helt ok i kombination med dsg och mildhybridsystemet, åtminstone när jag kör den själv.

Kanske blir ett till inom kort. Då blir det något kul.

Uppdaterat: 2024-04-12 23:33
Apex skrev:

Glömde uppdatera, blev en 8:a med gammal hederlig bensinare.
Grå
2021
3000 mil
110 eTSI DSG
P-värmare
Drag
Fick den för 230, serviceavtal för 199/mån. Lika intressant som att se färg torka men en ekonomisk, flexibel bil som är skön att köra både i stan och på långfärd. Får krypa till korset och erkänna att moppemotorn fungerar helt ok i kombination med dsg och mildhybridsystemet, åtminstone när jag kör den själv.
Kanske blir ett till inom kort. Då blir det något kul.

Grattis!

Uppdaterat: 2024-04-14 18:22
Gillar kurvor och rondeller

Apex:
Grattis till din fina Golf 8, den blir du säkert nöjd med!

Uppdaterat: 2024-04-15 22:41

Tackar!

Uppdaterat: Igår 9:30