Vi Bilägares forum

Trafikverket vill ha dyrare bränsle

Trafikverket vill ha dyrare bränsle

Menar att det är nödvändigt: ”Vi behöver mer biodrivmedel”.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-01 11:58

Kommentarer

Och missas målen väntas höga böter som Sveriges skattebetalare tvingas betala. Konceptet från regeringen nu är som att avbryta amorteringen på ett lån och istället längre fram betala lånet men med ackumulerad ränta och förseningsavgifter blir det mycket dyrare i slutändan jämfört med att amortera löpande.

Uppdaterat: 2024-03-01 12:05

Mer skatter skall in.

Uppdaterat: 2024-03-01 13:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Mer skatter skall in.

Då kanske den årliga skatten på 360kr för elbilar och framförallt laddhybrider ska ses över!

Uppdaterat: 2024-03-01 15:09
Togga

Verkligen hög tid att låta vikten styra skatten!
Genomkorkat att låta fläskiga elbilar, som till 80% utgörs av företagsbilar, slippa undan med skatten.

Uppdaterat: 2024-03-01 15:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Klimatmålen kommer att nås genom att andelen elbilar ökar. Inför miljörabatter igen för elbilar, eller gör som Norge, ta bort moms på elbilar.

Uppdaterat: 2024-03-01 15:56
Mikael62 skrev:

Klimatmålen kommer att nås genom att andelen elbilar ökar. Inför miljörabatter igen för elbilar, eller gör som Norge, ta bort moms på elbilar.

Tyvärr, det räcker inte med att öka antalet elbilar. Framkommer också från samma "rapport" från Trafikverket. Samtidigt som flera andra har också dragit samma slutsats, räcker inte med att öka antalet elbilar, det måste till annat också.

Uppdaterat: 2024-03-01 16:21

Idag kom siffror från Mobility Sweden att försäljningen rasar.
https://sverigesradio.se/artikel/forsaljningen-av-elbilar-minskar-ordentligt-orovackande

Uppdaterat: 2024-03-01 16:58
Villevalle

Ja även i denna inlaga ignorerar man att reduktionsplikten bygger på avverkad regnskog och på intet sätt minskar utsläppen.

Tvärtom ökar de.

Reduktionsplikten bör därför slopas helt.

För klimatets bästa.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-01 18:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Trafikverket borde koncentrera sig på byggande och underhåll av vägar och järnväg.

Uppdaterat: 2024-03-01 19:41

Villevalle detta visar tydligt att det är politiken som avgör hur kunderna väljer köpet av bilar.

Nu när reduktionsplikten tagits bort och även sänkningar av skatterna på fossila bränslen tillsammans med att bonusen till elbilar som försvunnit så sjunker försäljningen i statistiken markant och sista mars är sista dagen att få bonus för alla som väntat på leverans av sina nya elbil sedan 2022.

Företagskunder har fortfarande möjligheter att dra av ett belopp via skatten på nya elbilar så därför det säljs betydligt mer till dessa då incitimanten finns kvar.

Som sagt klarar vi inte Eu krav så kommer vi få betala miljardböter och det visste politikerna om men dom ville få folkets röster och därför dom valde denna vägen.

Hade vi istället behållt reduktionsplikten och ej sänkt momsen på bensin och diesel och gjort elbilar momsfria och tull fria som Norge.

Då hade vi garanterat sett en försäljningsökning till 60-70 elbilar till privatbilister och samtidigt hade begagnat priserna sjunkit markant så fler har råd att köpa en begagnad elbil och en öppen marknad mellan Norge i Sverige med samma prisbild.

Uppdaterat: 2024-03-01 21:10
Elbilar

Så vi skall alltså hugga ner en massa regnskog för att svenska bilister skall köra bil?

Det är knappast vettigt vare sig för klimat eller ekonomi.

Att bilmarknaden tvärdör hänger ihop med räntehöjningarna- vilka delvis (ironiskt nog - eller motsvarande 0,6 % inflation) har drivits av just reduktionsplikten.

Den senare bör fasas ut helt. Något som också sker i Tyskland.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-01 21:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Elbil_Vw skrev:

Villevalle detta visar tydligt att det är politiken som avgör hur kunderna väljer köpet av bilar.
Nu när reduktionsplikten tagits bort och även sänkningar av skatterna på fossila bränslen tillsammans med att bonusen till elbilar som försvunnit så sjunker försäljningen i statistiken markant och sista mars är sista dagen att få bonus för alla som väntat på leverans av sina nya elbil sedan 2022.
Företagskunder har fortfarande möjligheter att dra av ett belopp via skatten på nya elbilar så därför det säljs betydligt mer till dessa då incitimanten finns kvar.
Som sagt klarar vi inte Eu krav så kommer vi få betala miljardböter och det visste politikerna om men dom ville få folkets röster och därför dom valde denna vägen.
Hade vi istället behållt reduktionsplikten och ej sänkt momsen på bensin och diesel och gjort elbilar momsfria och tull fria som Norge.
Då hade vi garanterat sett en försäljningsökning till 60-70 elbilar till privatbilister och samtidigt hade begagnat priserna sjunkit markant så fler har råd att köpa en begagnad elbil och en öppen marknad mellan Norge i Sverige med samma prisbild.

Så mars är sista månad med elbilsbonus.
Hur ser då bilhandlarnas orderböcker för april ut kan man ju undra..
Ett bottenras väntas.
:)

Uppdaterat: 2024-03-01 21:37
Villevalle

Klimathysterin är som en galen sekt

Uppdaterat: 2024-03-01 21:52

Med tanke på hur elkonsumtionen ser ut just nu, räckvidden på elbilarna och tiden den tar för laddning så ser nog inte riktigt elbilen ut att vara framtiden. Dessutom bör staten öka skatten på dessa fordon då även dom sliter på vägarna, sliter mer däck och släpper ut lika mycket bromsdamm m.m

Uppdaterat: 2024-03-01 22:12

Med tanke på hur elkonsumtionen ser ut just nu, räckvidden på elbilarna och tiden den tar för laddning så ser nog inte riktigt elbilen ut att vara framtiden. Dessutom bör staten öka skatten på dessa fordon då även dom sliter på vägarna, sliter mer däck och släpper ut lika mycket bromsdamm m.m

Uppdaterat: 2024-03-01 22:12

Och hur ser elkonsumtionen ut just nu?
Och bromsdamm är det minsta problemet med elbilar, snarare att som får problem med bromsarna då dom sällan används.
Det enda rätt du hade var väl att dom väger mer.
Men du kanske har sökt all din kunskap på bränsleprisupproret? 🤣

Uppdaterat: 2024-03-01 22:17
Villevalle skrev:

Elbil_Vw skrev:
Villevalle detta visar tydligt att det är politiken som avgör hur kunderna väljer köpet av bilar.
Nu när reduktionsplikten tagits bort och även sänkningar av skatterna på fossila bränslen tillsammans med att bonusen till elbilar som försvunnit så sjunker försäljningen i statistiken markant och sista mars är sista dagen att få bonus för alla som väntat på leverans av sina nya elbil sedan 2022.
Företagskunder har fortfarande möjligheter att dra av ett belopp via skatten på nya elbilar så därför det säljs betydligt mer till dessa då incitimanten finns kvar.
Som sagt klarar vi inte Eu krav så kommer vi få betala miljardböter och det visste politikerna om men dom ville få folkets röster och därför dom valde denna vägen.
Hade vi istället behållt reduktionsplikten och ej sänkt momsen på bensin och diesel och gjort elbilar momsfria och tull fria som Norge.
Då hade vi garanterat sett en försäljningsökning till 60-70 elbilar till privatbilister och samtidigt hade begagnat priserna sjunkit markant så fler har råd att köpa en begagnad elbil och en öppen marknad mellan Norge i Sverige med samma prisbild.

Så mars är sista månad med elbilsbonus.
Hur ser då bilhandlarnas orderböcker för april ut kan man ju undra..
Ett bottenras väntas.
:)

Att sista mars är sista datum att bilen skall registreras för att kunna få ut bonus för den bil man köpte innan 8 november 2022 lär inte påverka handlarnas orderböcker i april.
Är ju drygt ett och ett halvt år sedan bonusen slopades.

Uppdaterat: 2024-03-01 22:22
Mr Snoid skrev:

Och hur ser elkonsumtionen ut just nu?
Och bromsdamm är det minsta problemet med elbilar, snarare att som får problem med bromsarna då dom sällan används.
Det enda rätt du hade var väl att dom väger mer.
Men du kanske har sökt all din kunskap på bränsleprisupproret? 🤣

Oj, öm tå där. Elbilsägare? Bromsdammet är definitivt högst förekommande även på dessa bilar. Nej, inte engagerad i varken den ena eller andra konspirationsgruppen.
Elkonsumtionen är som du ju såklart vet inte långt ifrån den tilldelning vi ”får” då det beslutats att vi ska dela med oss till ”bättre behövande”. Skulle omställningen gå i den takt som några tycker skulle det få konsekvenser som kanske inte är så önskvärda.

Uppdaterat: 2024-03-01 23:36

Problemet med elbilar för gemene man och vanliga barnfamiljer är att de är för dyra att köpa och att flertalet inte kan ladda bilen hemma.

Uppdaterat: 2024-03-02 06:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

De som kan påverka laddmöjligheter i anslutning till hemmet kanske börjar ta slut rentav?
Vi andra kan inte äga och använda batterifordon på ett praktiskt vis då vi faktiskt har annat att göra än att fika.
Om jag köper ett sådant fordon så ska uppförandet av en laddstolpe vid mitt hem ingå i priset, finansierat via skattemedel. Den blir ju även användbar för andra som nyttjar samma parkering. Då skulle nog försäljningen öka markant till privatpersoner.
Mina skattepengar ska fan inte gå till att göra någon annans inköp av dessa begränsade härken billigare.

Uppdaterat: 2024-03-02 07:09

Nog första gången jag håller med A.L, reduktion plikten är ingen grön omställning. Vi kan inte avverka skogen och tro att "biobränslen" är bättre för klimatet. Kolla hur det gick med Påskön. HVO är en bluff. Enda sättet är att inte släppa ut mer koldioxid, inte ens en slutet kretslopp kommer att rädda oss från klimatförändringarna. Jag hoppas på någon teknik som börja "dammsuga" upp koldioxiden igen.. på något sätt. Våra hav är hårt ansatta och "mättade" av koldioxid.

Uppdaterat: 2024-03-02 09:31
Motorburen skrev:

Mr Snoid skrev:
Och hur ser elkonsumtionen ut just nu?
Och bromsdamm är det minsta problemet med elbilar, snarare att som får problem med bromsarna då dom sällan används.
Det enda rätt du hade var väl att dom väger mer.
Men du kanske har sökt all din kunskap på bränsleprisupproret? 🤣

Oj, öm tå där. Elbilsägare? Bromsdammet är definitivt högst förekommande även på dessa bilar. Nej, inte engagerad i varken den ena eller andra konspirationsgruppen.
Elkonsumtionen är som du ju såklart vet inte långt ifrån den tilldelning vi ”får” då det beslutats att vi ska dela med oss till ”bättre behövande”. Skulle omställningen gå i den takt som några tycker skulle det få konsekvenser som kanske inte är så önskvärda.

Jag är flerbilsägare så ingen öm tå. Däremot har du flera felaktigheter i dina påståenden.
1 elbilar använder till 90% elmotorn/motorerna för att bromsa
2 Sverige är en stor nettoexportör av ström, för tillfället 3800MW. Däremot är det effektbrist vissa tidpunkter i EO 4 speciellt.

Uppdaterat: 2024-03-02 09:40
Mr Snoid skrev:

Motorburen skrev:
Mr Snoid skrev:
Och hur ser elkonsumtionen ut just nu?
Och bromsdamm är det minsta problemet med elbilar, snarare att som får problem med bromsarna då dom sällan används.
Det enda rätt du hade var väl att dom väger mer.
Men du kanske har sökt all din kunskap på bränsleprisupproret? 🤣
Oj, öm tå där. Elbilsägare? Bromsdammet är definitivt högst förekommande även på dessa bilar. Nej, inte engagerad i varken den ena eller andra konspirationsgruppen.
Elkonsumtionen är som du ju såklart vet inte långt ifrån den tilldelning vi ”får” då det beslutats att vi ska dela med oss till ”bättre behövande”. Skulle omställningen gå i den takt som några tycker skulle det få konsekvenser som kanske inte är så önskvärda.

Jag är flerbilsägare så ingen öm tå. Däremot har du flera felaktigheter i dina påståenden.
1 elbilar använder till 90% elmotorn/motorerna för att bromsa
2 Sverige är en stor nettoexportör av ström, för tillfället 3800MW. Däremot är det effektbrist vissa tidpunkter i EO 4 speciellt.

Nej, inte felaktigheter men annan infallsvinkel mot din.

Uppdaterat: 2024-03-02 10:57
hx30 skrev:

Nog första gången jag håller med A.L, reduktion plikten är ingen grön omställning. Vi kan inte avverka skogen och tro att "biobränslen" är bättre för klimatet. Kolla hur det gick med Påskön. HVO är en bluff. Enda sättet är att inte släppa ut mer koldioxid, inte ens en slutet kretslopp kommer att rädda oss från klimatförändringarna. Jag hoppas på någon teknik som börja "dammsuga" upp koldioxiden igen.. på något sätt. Våra hav är hårt ansatta och "mättade" av koldioxid.

Om du hade släppt på dina egna normativa tolkningar och utgått från vad forskning och fakta säger så hade du nog lyckats förstå mer av det jag skriver.

Reduktionsplikten är ett vanvettigt slöseri både med resurser som miljön, vilket är vad forskningen visar. Den borde aldrig ha införts.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-02 11:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sven Hunhammar handplockades av förra regeringen och miljöpartisten Per Bolund. Sven Hunhammar har tidigare stått hand i hand med Per Bolund och uttalat sig att han vill förbjuda fosilbilar och fosilt bränsle helt.

Uppdaterat: 2024-03-02 16:19
Rikard skrev:

Trafikverket borde koncentrera sig på byggande och underhåll av vägar och järnväg.

+1
För övrigt bra timing av TS. Många som har det tufft med ekonomin, företag går i konkurs och allt har blivit dyrt. Mao perfekt läge att höja priset på drivmedel.

Uppdaterat: 2024-03-02 17:15
saabnisse skrev:

Verkligen hög tid att låta vikten styra skatten!
Genomkorkat att låta fläskiga elbilar, som till 80% utgörs av företagsbilar, slippa undan med skatten.

Det kommer att stoppas av åkerilobbyn. Vägslitaget ökar med vikten upphöjt till 4, så en tung lastbil sliter 10 000 gånger mer på vägarna än en personbil. Det kommer de inte att kunna betala utan att bli utkonkurrerade av järnväg och sjöfart.

Uppdaterat: 2024-03-02 19:19
Masterplanner skrev:

saabnisse skrev:
Verkligen hög tid att låta vikten styra skatten!
Genomkorkat att låta fläskiga elbilar, som till 80% utgörs av företagsbilar, slippa undan med skatten.

Det kommer att stoppas av åkerilobbyn. Vägslitaget ökar med vikten upphöjt till 4, så en tung lastbil sliter 10 000 gånger mer på vägarna än en personbil. Det kommer de inte att kunna betala utan att bli utkonkurrerade av järnväg och sjöfart.

Nej, nej, nej! Så kan det ju inte vara. Jag har fått lära mig på detta forum att det är dubbdäck som står för slitaget.

Uppdaterat: 2024-03-03 04:42
Christer skrev:

Masterplanner skrev:
saabnisse skrev:
Verkligen hög tid att låta vikten styra skatten!
Genomkorkat att låta fläskiga elbilar, som till 80% utgörs av företagsbilar, slippa undan med skatten.
Det kommer att stoppas av åkerilobbyn. Vägslitaget ökar med vikten upphöjt till 4, så en tung lastbil sliter 10 000 gånger mer på vägarna än en personbil. Det kommer de inte att kunna betala utan att bli utkonkurrerade av järnväg och sjöfart.

Nej, nej, nej! Så kan det ju inte vara. Jag har fått lära mig på detta forum att det är dubbdäck som står för slitaget.

Bra Christer att du till slut lärt dig 🤣
Dubbdäck på personbilar sliter på asfalten, lastbilar deformerar vägens överbyggnad. Två olika former av slitage där det senare kräver betydligt radikalare åtgärder än ny asfalt eller spårlagning.

Uppdaterat: 2024-03-03 08:00
walle_x skrev:

Klimathysterin är som en galen sekt

Ja ös ut föroreningar och koldioxid i atmosfären och vatten, det är ju så mycket luft o vatten så det späds ut. Mera föroreningar till folket !

Uppdaterat: 2024-03-03 09:14

Sverige har inte någon strategi för övergången tll elbilar utan styrs av populistiska krafter som är skadliga för landet. Om Sverige hade sneglat på Norge hade vi haft en helt annan försäljning och inställning till elbilar. Nu beter sig Sverige som en gammal öststat.

Uppdaterat: 2024-03-03 09:29
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Masterplanner skrev:
saabnisse skrev:
Verkligen hög tid att låta vikten styra skatten!
Genomkorkat att låta fläskiga elbilar, som till 80% utgörs av företagsbilar, slippa undan med skatten.
Det kommer att stoppas av åkerilobbyn. Vägslitaget ökar med vikten upphöjt till 4, så en tung lastbil sliter 10 000 gånger mer på vägarna än en personbil. Det kommer de inte att kunna betala utan att bli utkonkurrerade av järnväg och sjöfart.
Nej, nej, nej! Så kan det ju inte vara. Jag har fått lära mig på detta forum att det är dubbdäck som står för slitaget.

Bra Christer att du till slut lärt dig 🤣
Dubbdäck på personbilar sliter på asfalten, lastbilar deformerar vägens överbyggnad. Två olika former av slitage där det senare kräver betydligt radikalare åtgärder än ny asfalt eller spårlagning.

MrSnoid jag försökte bara vara lite ironisk mot de som alltid tjatar om stora tunga suvar och dubbdäck, men glömmer lastbilarna. Jag var nog en bland de första som lyssnade på dina yrkesmässiga förklaringar och tog dom till mig. Så det där du skrev, att jag till slut lärt mig, var en stor överdrift. Har alltid gillat att läsa förklaringar från folk som vet vad de pratar om och inte bara gissar.

Uppdaterat: 2024-03-03 11:15
J.L skrev:

Sverige har inte någon strategi för övergången tll elbilar utan styrs av populistiska krafter som är skadliga för landet. Om Sverige hade sneglat på Norge hade vi haft en helt annan försäljning och inställning till elbilar. Nu beter sig Sverige som en gammal öststat.

Du menar att Norge - som pumpar upp stora mängder olja - är ett föregångsland?

Jag menar att de är de verkliga hycklarna. De säljer olja och köper sedan elbilar (och konsumerar friskt i övrigt likaså - vilket om något ger nya utsläpp av växthusgaser) för inkomsterna.

Hade man haft någon ambition att påverka de globala utsläppen av växthusgaser skulle man avveckla sin oljeindustri och använda oljefonden till att reparera allt man ställt till med.

Men det kommer förstås inte inträffa.

Nej, det finns inga bärande argument för att Sverige skall subventionera elbilar. De är alldeles utmärkt konkurrenskraftiga utan draghjälp från staten.

Elbilen är för övrigt ingen klimatfrälsare. Den innebär bara en förflyttning av utsläppen från trafiksektorn till andra delar av ekonomin.

Den väsentliga faktorn är det som pumpas upp och det på global omsättningsbar nivå - som idag når alla rekord (med norrmännens goda minne)

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-03 11:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Masterplanner skrev:
saabnisse skrev:
Verkligen hög tid att låta vikten styra skatten!
Genomkorkat att låta fläskiga elbilar, som till 80% utgörs av företagsbilar, slippa undan med skatten.
Det kommer att stoppas av åkerilobbyn. Vägslitaget ökar med vikten upphöjt till 4, så en tung lastbil sliter 10 000 gånger mer på vägarna än en personbil. Det kommer de inte att kunna betala utan att bli utkonkurrerade av järnväg och sjöfart.
Nej, nej, nej! Så kan det ju inte vara. Jag har fått lära mig på detta forum att det är dubbdäck som står för slitaget.
Bra Christer att du till slut lärt dig 🤣
Dubbdäck på personbilar sliter på asfalten, lastbilar deformerar vägens överbyggnad. Två olika former av slitage där det senare kräver betydligt radikalare åtgärder än ny asfalt eller spårlagning.

MrSnoid jag försökte bara vara lite ironisk mot de som alltid tjatar om stora tunga suvar och dubbdäck, men glömmer lastbilarna. Jag var nog en bland de första som lyssnade på dina yrkesmässiga förklaringar och tog dom till mig. Så det där du skrev, att jag till slut lärt mig, var en stor överdrift. Har alltid gillat att läsa förklaringar från folk som vet vad de pratar om och inte bara gissar.

Ja nu minns jag det, behövde påminnas. ironin förstod jag i alla fall

Uppdaterat: 2024-03-03 13:06
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Masterplanner skrev:
saabnisse skrev:
Verkligen hög tid att låta vikten styra skatten!
Genomkorkat att låta fläskiga elbilar, som till 80% utgörs av företagsbilar, slippa undan med skatten.
Det kommer att stoppas av åkerilobbyn. Vägslitaget ökar med vikten upphöjt till 4, så en tung lastbil sliter 10 000 gånger mer på vägarna än en personbil. Det kommer de inte att kunna betala utan att bli utkonkurrerade av järnväg och sjöfart.
Nej, nej, nej! Så kan det ju inte vara. Jag har fått lära mig på detta forum att det är dubbdäck som står för slitaget.

Bra Christer att du till slut lärt dig 🤣
Dubbdäck på personbilar sliter på asfalten, lastbilar deformerar vägens överbyggnad. Två olika former av slitage där det senare kräver betydligt radikalare åtgärder än ny asfalt eller spårlagning.

Jag har hört att långtradarna nöter mindre på vägarna för att de har ju så många hjul.
En långtradare påverkar vägen mindre än en personbil. Sant?
:)

Uppdaterat: 2024-03-03 13:10
Villevalle
Villevalle skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Masterplanner skrev:
saabnisse skrev:
Verkligen hög tid att låta vikten styra skatten!
Genomkorkat att låta fläskiga elbilar, som till 80% utgörs av företagsbilar, slippa undan med skatten.
Det kommer att stoppas av åkerilobbyn. Vägslitaget ökar med vikten upphöjt till 4, så en tung lastbil sliter 10 000 gånger mer på vägarna än en personbil. Det kommer de inte att kunna betala utan att bli utkonkurrerade av järnväg och sjöfart.
Nej, nej, nej! Så kan det ju inte vara. Jag har fått lära mig på detta forum att det är dubbdäck som står för slitaget.
Bra Christer att du till slut lärt dig 🤣
Dubbdäck på personbilar sliter på asfalten, lastbilar deformerar vägens överbyggnad. Två olika former av slitage där det senare kräver betydligt radikalare åtgärder än ny asfalt eller spårlagning.

Jag har hört att långtradarna nöter mindre på vägarna för att de har ju så många hjul.
En långtradare påverkar vägen mindre än en personbil. Sant?
:)

Nej.
Som tidigare skrivits i tråden. En hjulaxel på en lastbil sliter lika mycket på vägen som 10.000 personbilsaxlar.
Och med slutet menar jag att dom deformerar och förstör vägen.
En personbil med dubbdäck sliter bara lite på beläggningen. Men moderna dubbdäck sliter betydligt mindre än forna tiders.
Så slitaget från personbilar är nästan försumbart.

Uppdaterat: 2024-03-03 13:29
Dana skrev:

Sven Hunhammar handplockades av förra regeringen och miljöpartisten Per Bolund. Sven Hunhammar har tidigare stått hand i hand med Per Bolund och uttalat sig att han vill förbjuda fosilbilar och fosilt bränsle helt.

Helt korrekt.
Han är ökänd inom verket av att vara oresonlig och känslobaserad. Han är tyvärr en av alla pappersvändare på Trafikverket som blivit handplockad av styrelsen, tillika regeringen (den förra). Förra GD:n sparkades ju för att hon tog upp ren fakta om hur orimligt vägen man ville gå och målet man ville nå var, det för ju som bekant inte i god jord med Mp, S och C, så och fick sparken.

Nuvarande GD på Trafikverket är jag föga imponerad av. Men om man ser på kompetensflykten, så visar den sitt tydliga språk. 25% personalomsättning 2023

Uppdaterat: 2024-03-03 13:36

Tja, om en lastbil med totalvikt på 30 ton har 40 axlar så kommer man ner i samma axeltryck som en 1,5 tons tvåaxlig personbil. Det skulle väsentligt minska slitaget, så det kanske vore något för åkerierna att satsa på. :-) Men det totala axeltrycket är ju fortfarande 30 ton, så att de skulle nöta mindre låter ju som alternativa fakta av bästa facebooktrollkvalitet.

Uppdaterat: 2024-03-03 13:36

https://www.calameo.com/read/001467601b604f3651715

Uppdaterat: 2024-03-03 13:38
Masterplanner skrev:

Tja, om en lastbil med totalvikt på 30 ton har 40 axlar så kommer man ner i samma axeltryck som en 1,5 tons tvåaxlig personbil. Det skulle väsentligt minska slitaget, så det kanske vore något för åkerierna att satsa på. :-) Men det totala axeltrycket är ju fortfarande 30 ton, så att de skulle nöta mindre låter ju som alternativa fakta av bästa facebooktrollkvalitet.

Glöm inte att en tung lastbil med släp fraktar en massa varor som vi behöver, inte minst livsmedel. En tung SUV fraktar väl i de flesta fall bara en bakdel, dvs chaufförens…

Uppdaterat: 2024-03-03 19:29
Togga

Vet inte om det stämmer som en SD politiker sa i nån debatt "Trafikverket har 7xxx anställda, där inte en enda jobbar med att reparera vägar eller järnväg"

Uppdaterat: 2024-03-03 20:28

Jo då det stämmer. 1992 delades Vägverket upp i beställare (Vägverket) och utförare (Vägverket Produktion). Vägverket slogs sedermera samman med Banverket och blev Trafikverket.
Vägverkets projekteringsverksamhet blev Vägverket Konsult (bröts ut ur Vägverket Produktion). Blev sedan en del av Vectura 2009 efter en sammanslagning och bolagisering av Vägverket Konsult och Banverket Projektering. Vectura köptes 2013 av Sweco.
Vägverket Produktion bolagiserades 2009 och blev Svevia, ett statligt ägt bolag.
Samma visa på Banverket. Banverket produktion som var en del i Banverket bolagiserades 2010 och blev InfraNord.
Beställardelarna i Vägverket och Banverket slogs samman 2010 och blev dagens Trafikverket. Som helt helt riktigt saknar resurser för att bygga och underhålla vägar och järnvägar.

Uppdaterat: 2024-03-03 21:01
Mr Snoid skrev:

Jo då det stämmer. 1992 delades Vägverket upp i beställare (Vägverket) och utförare (Vägverket Produktion). Vägverket slogs sedermera samman med Banverket och blev Trafikverket.
Vägverkets projekteringsverksamhet blev Vägverket Konsult (bröts ut ur Vägverket Produktion). Blev sedan en del av Vectura 2009 efter en sammanslagning och bolagisering av Vägverket Konsult och Banverket Projektering. Vectura köptes 2013 av Sweco.
Vägverket Produktion bolagiserades 2009 och blev Svevia, ett statligt ägt bolag.
Samma visa på Banverket. Banverket produktion som var en del i Banverket bolagiserades 2010 och blev InfraNord.
Beställardelarna i Vägverket och Banverket slogs samman 2010 och blev dagens Trafikverket. Som helt helt riktigt saknar resurser för att bygga och underhålla vägar och järnvägar.

Tack för en utförlig förklaring.

Uppdaterat: 2024-03-03 22:06

Fantastiskt verk iaf.
Har ju flera gånger skrivit om vår väg till stan som de bökat med längre än jag mins, kostat en miljard och på långa vägar inte är färdig än.
Senast är att de sa upp kontraktet med enterprenören Copsa av okänd anledning. Så nu ska de göra en ny upphandling för att färdigställa fortare !!! Upphandlingen beräknas ta 3-4 månader. Vi vanliga dödliga undrar om det inte skulle gå fortare att jobba med vägen i 3-4 månader isf för att vända papper.
En del av sträckan ser helt klar ut, men vi åker mellan betongsuggor och chikaner på en smal del av vägen. En medborgare skickade mail och frågade varför. Svaret blev att de jobbar på en trafikplan för vägen, vad det betyder vet jag inte riktigt, men det är väl nått som ska ner på papper innan vägen kan användas.

Uppdaterat: 2024-03-03 22:25
Rikard skrev:

Vet inte om det stämmer som en SD politiker sa i nån debatt "Trafikverket har 7xxx anställda, där inte en enda jobbar med att reparera vägar eller järnväg"

Jag försvarar inte Trafikverkets upphandlingar, jag har ganska lite insyn i dem. Men jag tror knappast att det skulle bli mer underhåll för pengarna om det inte fanns något huvudkontor som upphandlade och samordnade utan att vägentreprenörerna fritt kunde underhålla bäst de ville och skicka fakturorna till staten...
Vad (sd) och (v) och kanske något mer parti kanske mer seriöst är ute efter är att ta tillbaka både väg- och järnvägsunderhåll i egen regi, men även då behövs ju en nivå ovanför gubbarna ute i vägen och spåret som planerar för maximal nytta för den tilldelade budgeten.

Uppdaterat: 2024-03-03 22:37

Rickard, Spansk entreprenör.
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-stockholms-lan/e4-forbifart-stockholm/nyheter-for-e4-forbifart-stockholm/2024-01/vi-gor-ett-omtag-pa-ekerovagen/

Lika dålig erfarenhet med flera utländska entreprenörer i Norge.
Spanska Acciona blev ”utslängda” av Nye Veier på E6 Ranhem - Værnes.
Dålig framdrift mm var även där avgörande.
Sedan så är det helt klart kulturella problem Nordisk - Sydeuropeisk.
För det är flera andra projekt där det är stora problem eller att kontrakten hävs. Västlänken i Göteborg ett annat där man hivar ut den utländske entreprenören

Uppdaterat: 2024-03-03 22:42
Masterplanner skrev:

Rikard skrev:
Vet inte om det stämmer som en SD politiker sa i nån debatt "Trafikverket har 7xxx anställda, där inte en enda jobbar med att reparera vägar eller järnväg"

Jag försvarar inte Trafikverkets upphandlingar, jag har ganska lite insyn i dem. Men jag tror knappast att det skulle bli mer underhåll för pengarna om det inte fanns något huvudkontor som upphandlade och samordnade utan att vägentreprenörerna fritt kunde underhålla bäst de ville och skicka fakturorna till staten...
Vad (sd) och (v) och kanske något mer parti kanske mer seriöst är ute efter är att ta tillbaka både väg- och järnvägsunderhåll i egen regi, men även då behövs ju en nivå ovanför gubbarna ute i vägen och spåret som planerar för maximal nytta för den tilldelade budgeten.

Jag var med på den tiden då Vägverket ansvarade för allt drift och underhållsarbete på vägarna. Väl bemannade och med maskiner utrustade Arbetsområden skötte om vägarna. Men förfallet började 1992 då Per Anders Örtendahl kom med den briljanta idén att man kunde spara 200milj/år genom att dela upp Vägverket i beställare och utförare.
Vägverket hade även fram till 1992 byggnadsdistrikt som höll på med nybyggnad av vägar.
Så fram till 1992 så användes alla tilldelade budgetmedel till vägarna. Nu med upphandlingar så skall så klart entreprenören göra så lite som möjligt, ”fuska” med utförda volymer för att få lite betalt och även få nån krona i vinst.
Till råga på allt så köper Trafikverket in konsulter, Sweco, som skall utöva kontroll av driften.
Så vill påstå att det var mycket bättre förr. Då fanns t.ex 2 väghyvlar per arbetsområde, bara i Värmland närmare 20st och därtill utbildade förare. I dag finns det knappt någon, varesig väghyvel eller förare, vilket vi sett resultatet av i år med nästan ofarbara isiga vägar.

Uppdaterat: 2024-03-03 22:51

Jo, vi hade egen Vägverksdepå här på öarna, tusan vet om vi inte hade en väghyvel oxå.
Då funkade iaf snöröjningen, bussarna inte skylla dåliga vägar när de körde i diket.
Bara en sån sak som att plogbilarna och bussarna körde på samma komradioradiokanal och kunde prata med varandra. Undra om det existerar idag ??

Uppdaterat: 2024-03-03 23:46

Problemet är om man ska tillåta bränslepriserna att stiga så som Trafikverket vill, så måste politiker och riksbank släppa inflationsmålen.
Alla priser kommer att skena, enorm inflation när varje led i produktion skall kompensera för dessa bränslepriser.
Vi såg vad som hände sist när man lät priserna sticka iväg.

Uppdaterat: 2024-03-04 09:11
LC4ever skrev:

Problemet är om man ska tillåta bränslepriserna att stiga så som Trafikverket vill, så måste politiker och riksbank släppa inflationsmålen.
Alla priser kommer att skena, enorm inflation när varje led i produktion skall kompensera för dessa bränslepriser.
Vi såg vad som hände sist när man lät priserna sticka iväg.

Vad var det Peter Dalle säger i Lorry sketcherna........Tänkte inte på det

Uppdaterat: 2024-03-04 10:22