Vi Bilägares forum

8 000 timmar för träpanelerna i ny Rolls-Royce

8 000 timmar för träpanelerna i ny Rolls-Royce

Nästan ett år behövdes för att behandla träpanelerna i Rolls-Royce nya specialbygge. Klockan tog ännu längre tid.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-02 06:20

Kommentarer

I gamla RR var det snyggt med trä men idag tycker jag inte att det passar längre.

Uppdaterat: 2024-03-02 08:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bilen har ju snygga linjer och även när taket är på.
Men 8000 timmar för bara träpanelerna medför ju om varje timme kostar 500:- en total kostnad på 4 mille + materialkostnad!
Jag gillar trä i inredningen, men gärna en mer återhållen sober stil.
Här påminner det om formpressad plast med träimitation eller kanske de träimiterade plåtpaneler som var vanliga på vissa amerikanska bilar på 50-talet.
Men känslan är väl annorlunda, jag undrar vilket underhåll panelerna kräver?
Impregnering mot trämask och husbock?
Fernissa och polityr?
Men kul med bakhängda dörrar, det fanns på de flesta exklusiva bilar förr.

Uppdaterat: 2024-03-02 10:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köparen skapar tillika många europeiskaarbetstimmar / skatteintäkter vilket är mycket bra!

Prislapp på uppskattningsvis 25 mkr vilket i sig kanske inte är orimligt med tanke på att det är specialtillverkad Rolls Royce med att vad det varumärket är laddat med.

En koenigsegg kostar väl också +20 mkr?

Uppdaterat: 2024-03-02 12:16

"Men kul med bakhängda dörrar, det fanns på de flesta exklusiva bilar förr."
Och på Opel Meriva.
Och Adam lånade LED stjärntaket.

Lack som ändrade nyans fanns redan 1988.
(Den isolerade dessutom från höga elektriska spänningar och klarade därmed blixtnedslag aningen bättre än normalt.)

Uppdaterat: 2024-03-02 13:38

Trät har på beställarens önskan fått en framträdande roll, och det finns ingenting i mina ögon som skulle påminna om formpressad plast. Panelernas hoppassning i "dragkedjorna" i bilens mitt är formidabel, likaså i övergångarna mellan separerade paneler. Mönstren i trät är levande i allra högsta grad. Underhållet bör inskränka sig till vanlig inoljning, något annat blir i praktiken omöjligt. Hållbarheten i längden rent materialmässigt är svårare att sia om, men flera av panelerna har formats med hjälp av ånga. Träslaget och tjockleken vet vi inget om, men ur en trafiksäkerhetsaspekt bör panelerna vara limmade på en aluminiumbas (en teknik som har använts i årtionden). Det är om inte annat det enda sättet att förhindra panelerna från att spricka med tiden.

Jag är ingen större anhängare av Rolls-Royce, men jag gillar det jag ser.

Uppdaterat: 2024-03-02 14:48
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

N-iklas, du får ursäkta, men jag skrev att bakhängda dörrar var vanligt på exklusiva bilar förr.
Dit hörde verkligen inte Meriva.
Och det fanns många bilar som haft bakhängda dörrar så Opel var långt från först med dem!

Uppdaterat: 2024-03-02 15:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tänker främst på Lancia Appia när det gäller "felhängda" bakdörrar. En kompis hade en sån när vi gick på gymnasiet. Blev en rejäl glugg att ta sig in i när man öppnade båda dörrarna på en sida.

Uppdaterat: 2024-03-02 17:45

Och jag som trodde att Opel uppfann och var först med bildörrar. Före det var den öppning täckt med kanvastyg. Tur att Opel funnits och bidragit till bilarnas evolution, annars hade vi sparkat runt i flintabilar 😂

Uppdaterat: 2024-03-02 19:11

Min 1955 2-CV (9.5 hk) hade - självklart - bakhängda dörrar, vilket gjorde det lätt att ta sig i och ur den annars något begränsade förarplatsen.
Jag kan inte påstå att bilen var exklusiv - men trevlig! Jag körde om långtradarna i utförsbackarna - men dom kom ikapp uppför.

Uppdaterat: 2024-03-03 07:50
Tjalle skrev:

Min 1955 2-CV (9.5 hk) hade - självklart - bakhängda dörrar, vilket gjorde det lätt att ta sig i och ur den annars något begränsade förarplatsen.
Jag kan inte påstå att bilen var exklusiv - men trevlig! Jag körde om långtradarna i utförsbackarna - men dom kom ikapp uppför.

Nu är vi väl en bit ifrån trådens Rolls Royce...

Uppdaterat: 2024-03-03 09:59
N-iklas skrev:

"Men kul med bakhängda dörrar, det fanns på de flesta exklusiva bilar förr."
Och på Opel Meriva.

Mig veterligen har Meriva framhängda främredörrar tillskillnad från denna RR.

Uppdaterat: 2024-03-04 09:22

Debattörerna fladdrar iväg. Köparen, nån arabisk prins (?), bryr sig knappast om underhåll av trädetaljer, bakhängda dörrar på gamla udda bilar eller priset. Bagateller.
Apropå ingenting: Fotbollsspelaren Erling Håland köpte nyss en privatjet för 60 mille och hockeyproffset Elias Pettersson har ett åttaårskontrakt värt en miljard. De är ju ännu bara runt 25, så de är väl fast i Ferrari-träsket ett tag till…

Uppdaterat: 2024-03-04 19:20
Togga

Jag tror att du har fel om en hel del, Togga. Det finns många superrika - som också bryr sig om trädetaljerna. Eller i vart låter en anställd ta hand om det. Att köparen inte bryr sig om priset, kan vi däremot vara ense om.

Angående löner för fotbollsspelare, hockeyspelare med flera så har det fullständigt spårat ur.

Uppdaterat: 2024-03-06 01:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Varför skulle löner till proffsidrottare spårat ut?
Det är knappast så att de ligger på latsidan och jobbet innebär hög risk för fullständigt inkomstbortfall.

Uppdaterat: 2024-03-06 08:43

[quote=Togga]SnookerPro skrev:
Jag tror att du har fel om en hel del, Togga. Det finns många superrika - som också bryr sig om trädetaljerna. Eller i vart låter en anställd ta hand om det. Att köparen inte bryr sig om priset, kan vi däremot vara ense om.
Angående löner för fotbollsspelare, hockeyspelare med flera så har det fullständigt spårat ur.

Precis vad jag menar, och det förstår du väl? Superrika bryr sig om att bilarna, villorna m.m. är i toppskick. Det är bara det att de har anställda som sköter allt. Från städning, poolservice, trädgårdsarbete, matlagning och allt annat som inte alltid är så kul, när man istället kan glida omkring i den nyputsade, fulltankade lyxkärran…
Och utan jämförelse i övrigt: Kungen har, enligt egen utsago i tv, aldrig bäddat sin egen säng, trots 77 år fyllda. Men han vill väl ända ha den bäddad varje dag skulle jag tro. /quote]

Uppdaterat: 2024-03-06 11:01
Togga

Axa - men tjänar man typ +70 miljoner SEK/år så kanske man borde dels se till att inte bränna allt, dels borde man kunna spara avsevärt med pengar på få år så att en arbetslöshet inte drabbar dessa värre än t ex en handels-anställd som blir arbetslös... Helt klart alltför höga lönenivåer "högst upp" vilket även driver upp lönerna i t ex Sveriges högre ligor med ekonomiska bekymmer i klubbarna som följd.

Uppdaterat: 2024-03-06 12:07

Pi
Jag tänker att det snarare är klubbarnas fel än spelarnas. Klart spelarna vill ha så hög lön som möjligt. Vem vill inte det?

Jag tror man måste se till helheten. Hur många är det som blir proffs sett till antal utövare? Vidare är det är ju inte många inom tex fotbollen som har fantasilöner. Samma sak inom hockeyn.

Sedan är det väldigt intensivt med matcher. Kolla NHL och nuförtiden är det likadant i fotbollen, de största ligorna.

Jag tycker inte heller det går att jämföra med vanliga anställningar.

Uppdaterat: 2024-03-06 12:16

Vi kanske ska låta tråden återgå till träpanelerna!

Uppdaterat: 2024-03-06 14:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ganska vanligt att många tror att det som är dyrt är bra. För att få det dyrt påstår man att det krävs många timmar för att fila till bräd bitarna. För vissa tar det extra lång tid. Då är det exklusivt!

Uppdaterat: 2024-03-10 22:51

Olle
Exklusiviteten ligger väl i att det inte finns så många andra bilar med handgjord finslipad dekor. Att det kostar ligger i hantverksmässigheten.

Men generellt ja. En finsnickrad möbel är förmodligen både dyrare och bättre än något från Ikea.

Uppdaterat: 2024-03-11 18:24