Vi Bilägares forum

Polestar får jättelån på nästan 10 miljarder

Polestar får jättelån på nästan 10 miljarder

Polestar tar in nästan tio miljarder kronor i ett lån från tolv banker. Dessutom kan Geely Sweden Holdings ställa upp med pengar vid behov.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-28 15:50

Kommentarer

Visst att Volvo inte är helägt av Geely, men med den stora majoriteten de har känns det ändå lite som att det inte spelar så stor roll om pengarna kommer från "Geely Sweden Holdings" eller "Volvo Cars"?

Uppdaterat: 2024-02-28 16:12

Ouch 10 miljarder?
Ska man våga sig på en killgissning om att Polestar konkar eller lägga ner inom 5 år?
Det verkar som de sätter stor tilltro till att nysläppta modellerna kommer vara framgångsrika.

Uppdaterat: 2024-02-28 16:24

Grejen med premiumsegmentet är att man vill vara exklusiv. I Kina finns det redan ett dussin premium/lyxmärken. Som är snarlika varandra. Och Polestar är inget annat än en uppiffad Volvo och tar försäljning från Volvo.

Uppdaterat: 2024-02-29 03:46

I rådande omvärldsläge med kommer en relevant fundering, hur ska man kunna öka volymen med bilar i miljonklassen där segmentet har många märken och modeller redan. Elbilar är generellt för dyra redan och oljelobbyismen arbetar starkt emot. Lånet ska ses som en bryggfinansiering i väntan på någon finansiär.

Uppdaterat: 2024-02-29 05:59

Ja att bibehålla priser och marginaler i tider som dessa tror jag också är en dålig taktik.

Men samtidigt vet vi inte vad Polestar har i pipe eller om de har ny uppbackning på gång från Kina.

Den sannolika utveckling är ju att alla kinesiska företag inkapslas under två, tre stora kinesiska koncerner (beroende på horisont)

Alltså den utvecklingen vi haft i Europa och USA sedan tidigare och som kännetecknar de flesta branscher.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-29 07:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Ouch 10 miljarder?
Ska man våga sig på en killgissning om att Polestar konkar eller lägga ner inom 5 år?
Det verkar som de sätter stor tilltro till att nysläppta modellerna kommer vara framgångsrika.

Det låter väldigt mycket som det folk sa om Tesla för ~5 år sen. Men konkurrens saknas ju inte..

Uppdaterat: 2024-02-29 08:08

Det känns som ett alltför framtungt industriprojekt där risken för märkeskanabalism är stor.

Därför tror tyvärr även jag att Polestars framtid har en del molnbankar framför sig i horisonten men visst kan det bli sol igen givet att de har något spännande i sin produktportfölj.

För egen del tycker jag att Polestar gör snygga bilar som ser ut som en bil ska se ut. Det enda jag har emot Polestar är att produktionen ligger i Kina vilket gör att jag inte vill köpa en Polestar.

Uppdaterat: 2024-02-29 08:59
Swenssons skrev:

Det känns som ett alltför framtungt industriprojekt där risken för märkeskanabalism är stor.
Därför tror tyvärr även jag att Polestars framtid har en del molnbankar framför sig i horisonten men visst kan det bli sol igen givet att de har något spännande i sin produktportfölj.
För egen del tycker jag att Polestar gör snygga bilar som ser ut som en bil ska se ut. Det enda jag har emot Polestar är att produktionen ligger i Kina vilket gör att jag inte vill köpa en Polestar.

Håller med i det du skriver. Skulle du kunna tänka dig en Polestar 3 byggd i USA (den ska väl byggas i Volvos fabrik där)?

Uppdaterat: 2024-02-29 09:45

Kalle
Läget idag är inte detsamma som för fem år sedan. Tesla fick verka utan i praktiken några som helst konkurrenter. Idag har Tesla till och med tappat marknadsandelar globalt.
Det ser annorlunda ut idag och det är något jag gissar att Polestar med flera kommer att få erfara.

Uppdaterat: 2024-02-29 09:52
Axa skrev:

Kalle
Läget idag är inte detsamma som för fem år sedan. Tesla fick verka utan i praktiken några som helst konkurrenter. Idag har Tesla till och med tappat marknadsandelar globalt.
Det ser annorlunda ut idag och det är något jag gissar att Polestar med flera kommer att få erfara.

Det var mest "snart är det konkurs" mantrat som verkade likt hur det lät om Tesla då. Men visst har bilmarknaden förändrats sedan dess och Polestar är ju inte heller Tesla och siktar väl inte riktigt på samma massmarknad. Spännande tider iaf..

Uppdaterat: 2024-02-29 10:33
Axa skrev:

Kalle
Läget idag är inte detsamma som för fem år sedan. Tesla fick verka utan i praktiken några som helst konkurrenter. Idag har Tesla till och med tappat marknadsandelar globalt.
Det ser annorlunda ut idag och det är något jag gissar att Polestar med flera kommer att få erfara.

Hur menar du att Tesla tappat på global nivå? Jämförelse med vad?

Hittar lite olika siffror på deras globala försäljning där några indikerar stagnation och andra tillväxt men svagare sådan.

Kan du dela med dig av dina siffror?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-29 14:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Axa skrev:
Kalle
Läget idag är inte detsamma som för fem år sedan. Tesla fick verka utan i praktiken några som helst konkurrenter. Idag har Tesla till och med tappat marknadsandelar globalt.
Det ser annorlunda ut idag och det är något jag gissar att Polestar med flera kommer att få erfara.

Hur menar du att Tesla tappat på global nivå? Jämförelse med vad?
Hittar lite olika siffror på deras globala försäljning där några indikerar stagnation och andra tillväxt men svagare sådan.
Kan du dela med dig av dina siffror?
MVH AL

Är väl Axas önskedröm bara 😉

Uppdaterat: 2024-02-29 14:45

Ja eller så kollar jag på fel siffror när jag googlade.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-29 15:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

https://omev.se/2024/01/16/kampen-mellan-tesla-och-byd/

Uppdaterat: 2024-02-29 15:45

Har man en produkt som är attraktiv och prisvärd så behöver man inget stöd, då säljer sig produkten själv.

Uppdaterat: 2024-02-29 16:03

Undrar om Tesla skulle börja med reklam, även om försäljningen går ner?

Uppdaterat: 2024-02-29 16:37

AL
https://www.counterpointresearch.com/insights/global-electric-vehicle-market-share/

Uppdaterat: 2024-02-29 16:39

Kalle:
Javisst och självklart skulle jag kunna köpa en Polestar eller Tesla som är tillverkad i USA eller Europa men icke den modell som är kinatillverkad.

Uppdaterat: 2024-02-29 18:05

Tesla tillverkas i huvudsak i USA och Europa - Tyskland för vår marknad. Det är bara RWD, tvåhjulsdrivna modellen som tillverkas i kina.

Men en kinesisk Polestar är uteslutet att köpa men om så att den skulle byggas i USA eller Europa blir den intressant för mig.

Uppdaterat: 2024-02-29 18:07

Tack Axa, då har vi hittat samma länk.

Om vi bortser från den korta mätserien hittar jag inget stöd för en minskad andel. Den har ju tvärtom ökat.

Men det finns bara tre jämförbara observationer så det är svårt att bedöma.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-29 18:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Jo, jag kan nog hålla med om den korta tidsserien men jag tycker ändå man kan utläsa Teslas skakiga marknadsandelar som framförallt förefaller småätas av BYD.

Uppdaterat: 2024-02-29 19:24
Axa skrev:

AL
Jo, jag kan nog hålla med om den korta tidsserien men jag tycker ändå man kan utläsa Teslas skakiga marknadsandelar som framförallt förefaller småätas av BYD.

Tja, nu hoppas du väl ändå på ett under 🤣
Står till och med i Teslas årsredovisning om det lite skakiga kvartalet.
Tesla kommer fortsätta vara bland toppspelaren. Sen om marknadsandelen varierar lite från kvartal till kvartal så spelar det väl ingen annan roll än för att glädja dig för stunden 🤣

Uppdaterat: 2024-02-29 20:05

Snoid
Nåja, det killgissas lika mycket från din sida.

Uppdaterat: 2024-02-29 20:11
Axa skrev:

Snoid
Nåja, det killgissas lika mycket från din sida.

Så du menar att det inte är din dröm ?
Men oavsett är det ett faktum att Tesla stadigt ligger i topp

Uppdaterat: 2024-02-29 20:34

Snoid
Ja, men inte länge till. Gissar att BYD kommer ha fler marknadsdelar än Tesla genomgående under 2024.

Tesla ligger definitivt inte i topp med antal levererade bilar med blinkersspak. :-D

Uppdaterat: 2024-02-29 21:12
Axa skrev:

Snoid
Ja, men inte länge till. Gissar att BYD kommer ha fler marknadsdelar än Tesla genomgående under 2024.
Tesla ligger definitivt inte i topp med antal levererade bilar med blinkersspak. :-D

Dom lär inte ha fler marknadsandelar, möjligen större då det handlar om kvoten av en division av två tal. Egen såld andel delat med total så den blir större eller mindre, inte fler eller färre.
Och som AL påpekar så är det enstaka mätvärden du ser på, det kan du inte dra en slutsats om en trend via.

Uppdaterat: 2024-02-29 21:37
Axa skrev:

AL
Jo, jag kan nog hålla med om den korta tidsserien men jag tycker ändå man kan utläsa Teslas skakiga marknadsandelar som framförallt förefaller småätas av BYD.

Tesla
Q1 2022; 21%
Q2 2022: 16%
Q3 2022; 17%
Medel; 18%

Q1 2023;22%
Q2 2023; 20%
Q3 2023; 17%
Medel 19,7% (mot hela serien som ger 18,6%)

I dessa siffror hr man ökat och inte minskat.

Tänk på när du jämför att du behöver jämföra med motsvarande kvartal från året tidigare .

Men det är svårbedömt med tanke på så få observationer. De slumpmässiga variationerna påverkar i hög grad.

Och BYD ökar, därom råder få tvivel.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-29 21:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Du kan väl rita en trendlinje i stället. Av talen att döma är den bästa bariet sett horisontell.

Uppdaterat: 2024-02-29 21:47

Histogram och punktdiagram är också illustrativt lättolkade.

Uppdaterat: 2024-02-29 22:49

Ja det går förstås både att skapa en funktion som att via deskriptiva tekniker påvisa nivån.

Men poängen för mig är att jag baserat på just dessa siffror inte kan hitta stöd för att marknadsandelen har minskat vilket var min fråga.

Men om någon hittar mera data bakåt i tiden så kan vi förstås räkna mer i detalj.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-01 07:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”