Vi Bilägares forum

Toyotas laddhybrid bättre än elbilar – men studien får kritik

Toyotas laddhybrid bättre än elbilar – men studien får kritik

Flera Toyotamodeller tar storslam i en amerikansk lista som rankar bilmodellerna med minst påverkan på miljö och klimat. Men studien möts av kritik.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-29 11:41

Kommentarer

Låter som ett beställningsjobb av Toyota

Uppdaterat: 2024-02-29 12:42

Varför skulle det vara det Axa. Ser du inte mönstret?
De som är i topp är elbilar med låg energiförbrukning (EPA) och framförallt små batterier.

Uppdaterat: 2024-02-29 13:35

Mäkinen är alltså grönast av oss alla här på forumet med sin topprankade Mini =)

Uppdaterat: 2024-02-29 14:22

Snoid
Läste du artikeln?

Uppdaterat: 2024-02-29 14:34
Axa skrev:

Snoid
Läste du artikeln?

Jag har läst den 2 gånger, och kan inte se att det är ett beställningsjobb från Toyota.

Uppdaterat: 2024-02-29 14:40

Att nya Priusen är effektiv är det ju inget tvivel om. Som plugin-hybrid är den ju mer kompetent som än vanliga hybridlinan.

Synd bara att Toyota inte tar in nya Priusen, ta in den istället för Aygo X, Yaris Cross och Corolla Cross.

Prius kostar i USA mellan 34 och 44k USD, vilket ändå får vara prisvärt (pluginhybriden)

Uppdaterat: 2024-02-29 14:55
Axa skrev:

Snoid
Läste du artikeln?

Jo det gjorde jag, har du gjort det och förstått innebörden och hur dom beräknat slutsumman?
Står inget om att det är ett beställningsjobb från Toyota.
Men hur har du kommit fram till att Toyota beställt detta?

Uppdaterat: 2024-02-29 14:55

Ytterligare en undersökning från USA som inte är applicerbar i Europa/Sverige.

Uppdaterat: 2024-02-29 15:58
walle_x skrev:

Ytterligare en undersökning från USA som inte är applicerbar i Europa/Sverige.

Varför skulle inte denna vara applicerbar i Europa/Sverige?
Förvisso finns så klart bilmodeller med som inte säljs i Europa, men metoden är väl helt transparent och applicerbar i Europa

Rapporten Greener Cars analyserar 1 200 bilar som säljs i USA och betygsätter koldioxidutsläppen under tillverkning, körning och återvinning. Även utsläppen för batteritillverkning räknas med, liksom utsläpp av kväveoxider, kolmonoxid och partiklar

Uppdaterat: 2024-02-29 16:02

Rikard,
Min Mini är ju grön så det säger sig självt att den är miljövänlig.

Uppdaterat: 2024-02-29 16:42
L. Mäkinen skrev:

Rikard,
Min Mini är ju grön så det säger sig självt att den är miljövänlig.

Hahaha =)

Uppdaterat: 2024-02-29 17:31

Snoid och Rikard
Och vad sa den forskaren om resultatet? Man kan ju ana att de använt en metod som gynnar en viss typ av bil, hybrid.

Uppdaterat: 2024-02-29 17:35
Axa skrev:

Snoid och Rikard
Och vad sa den forskaren om resultatet? Man kan ju ana att de använt en metod som gynnar en viss typ av bil, hybrid.

Metoden beskrivs tydligt. Man har räknat på allt - om än ur ett teoretiskt perspektiv. Till och framställningen av bensinen har räknats in. Hos oss har Toyota kommit för att stanna!

I övrigt verkar Gil Tak - chefen för en enhet som forskar om elbilar på University of California - inte vara särskilt begåvad. Först säger han att han "inte tror att Prius Prime är den grönaste bilen", för i nästa mening veta (!) att en "helt eldriven bil alltid är bäst". Vilket stolpskott till chef! Notera också just att Gil Tak pratar i egen sak - om just elbilar ... Inget större intresse för objektivitet där, inte.

Sedan förstår jag inte varför Toyota Prius Prime inte säljs i Sverige. I mina ögon är den bilen skitsnygg på både ut- och insidan.

Uppdaterat: 2024-02-29 19:12
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
Det finns en hel radda med livscykelanalyser på senare tid som snarare pekar ut elbilen som renaste alternativet.

Uppdaterat: 2024-02-29 19:20
Axa skrev:

Snooker
Det finns en hel radda med livscykelanalyser på senare tid som snarare pekar ut elbilen som renaste alternativet.

Men sådant tror man inte på Axa om man är en Toyota fanboy, som Snooken.

Uppdaterat: 2024-02-29 20:08
Christer skrev:

Axa skrev:
Snooker
Det finns en hel radda med livscykelanalyser på senare tid som snarare pekar ut elbilen som renaste alternativet.

Men sådant tror man inte på Axa om man är en Toyota fanboy, som Snooken.

Det är så att jag har "blivit med Toyota" genom min fru sedan bara några år tillbaka. Innan dess - under decennier! - körde jag rader av tyska "kryssare", samt Volkswagen, Saab - och Volvo. Och då var Volvo SÄMST av alla.

Uppdaterat: 2024-03-01 00:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Man ska av princip alltid vara kritisk till när "drevet går" och det blir så att endast EN åsikt, EN slutsats och ETT resultat är acceptabelt och allt som sägs och publiceras bekräftar denna ENDA vägens politik, som det som självklart är det rätta.

Det kan vara så, men problemet är att det precis lika gärna kan vara INTE så, då en mänsklig egenskap är att automatiskt ansluta sig till den åsikt som ser ut att vara den dominerande, därför att man av någon outgrundlig biologisk orsak känner ett intensivt behov av att tillhöra den stora gruppen, oavsett vad nu den för för agenda.

Och detta agerande gör att endast det som stödjer denna, den stora gruppens gemensamma åsikt, tenderar att publiceras och få uppmärksamhet, medan avvikelsen som inte stödjer, på samma sätt tenderar att nonchaleras och ges ingen uppmärksamhet.

Att människor fungerar på detta sätt, gör att man tyvärr aldrig kan känna sig helt säker på någonting, och alltid måste hålla en dörr öppen för att något kan vara fel med majoritetens åsikt.

Uppdaterat: 2024-03-01 05:45

Man glömde en liten detalj, miljökonsekvenserna för utvinning och raffinering av oljekladdet.

Uppdaterat: 2024-03-01 06:00

Men låt oss leka lite med siffror, utgå från att vi har en Amerikan som köpt en Prius Laddhybrid och använder den som man oftast gör, kör mindre sträckor och laddar hemma. En sådan bil borde inte dra mycket mer än 0.2 liter/mil (lite högt räknat). Skulle denna personen sedan ha denna bilen i 20 år, och kör 2000 mil om året kommer det totalt förbrukats ca 8000 liter bensin. Tänker man på den siffran, och hur det ser ut idag med SUV och Pickup's i USA så skulle man nog kunna köra minst 4 st Prius laddhybrid på samma utsläppsnivå med EN SUV/Pickup (jag har räknat snällt med ca 0.8 liter/mil på en SUV eller Pickup). När man sedan jämför denna Prius med elbilar typ "Tanks" som de har i USA så tror jag inte när man summerat upp alla utsläpp efter livslängden att den där elbilen skulle vara snällare än Priusen när det gäller utsläppen. Det fokuseras för lite idag på att minska energianvändningen oavsett om det gäller fossilt drivmedel eller el osv, det är grundproblemet. Vi "tror" bara att elbilen finns så är utsläppen noll.. och det stämmer inte.

Uppdaterat: 2024-03-01 10:20
J.L skrev:

Man glömde en liten detalj, miljökonsekvenserna för utvinning och raffinering av oljekladdet.

Nu stod det att man har räknat med även utsläppen för att framställa bränslet, liksom utsläppen vid tillverkning av batteriet och dess råvaror. Vi får väl anta att man med det menar koldioxidutsläppen, men du ska veta att det används mängder av "oljekladd" också i kedjan för att ta fram batterierna. Det "kladdet" kom nog inte heller med, i så fall. Sedan kan vi också läsa bara här på ViBilägare om hur batterifabrikerna får tillstånd att pumpa ut miljontals ton av förorenat vatten i sjöar och hav. Miljökonsekvenser i "den gröna omställningens heliga namn"? Ringer det någon klocka? Du får nog börja städa lite framför egen dörr innan du börjar slå på stora trumman.

Uppdaterat: 2024-03-06 02:07
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Och i nio av tio fall ligger en toyota längst fram i kön 15 km/h under lagstadgad och bromsar upp och spar på drivmedel🥺🥺

Uppdaterat: 2024-03-06 17:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Och i nio av tio fall ligger en toyota längst fram i kön 15 km/h under lagstadgad och bromsar upp och spar på drivmedel🥺🥺

Nej för tusan. Jag var ute och provkörde en för nån vecka sedan. Körde om många bilar och bildade ingen kö, och motorn vrålade knappt något när gaspedalen trycktes ner.
Ofta lyste EV lampan som visar när den endast går på el som den laddar helt själv 🤣

Uppdaterat: 2024-03-06 19:13
Mr Snoid skrev:

mso 1000 skrev:
Och i nio av tio fall ligger en toyota längst fram i kön 15 km/h under lagstadgad och bromsar upp och spar på drivmedel🥺🥺

Nej för tusan. Jag var ute och provkörde en för nån vecka sedan. Körde om många bilar och bildade ingen kö, och motorn vrålade knappt något när gaspedalen trycktes ner.
Ofta lyste EV lampan som visar när den endast går på el som den laddar helt själv 🤣

Du är den tionde 😂

Men nog är toyota överepresenterade i att köra sakta.

Uppdaterat: 2024-03-06 19:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000:
Om alla körde som dessa väglusar, så skulle nollvisionen om trafikolyckor fortare uppnås...

Uppdaterat: 2024-03-06 20:34
40-talisten skrev:

mso 1000:
Om alla körde som dessa väglusar, så skulle nollvisionen om trafikolyckor fortare uppnås...

Men blodtrycket då? På de som ligger bakom dessa väglusar, de skapar också dödsfall.

Uppdaterat: 2024-03-07 03:53
Christer skrev:

40-talisten skrev:
mso 1000:
Om alla körde som dessa väglusar, så skulle nollvisionen om trafikolyckor fortare uppnås...

Men blodtrycket då? På de som ligger bakom dessa väglusar, de skapar också dödsfall.

Notera att jag sa, "om alla körde..."

Uppdaterat: 2024-03-07 06:46

Ja, nåt ligger det otvivelaktigt i 40-talistens spekulation...Det finns alldeles för mycket aggressiv körning numera.

Uppdaterat: 2024-03-07 10:21

Hänger väl ihop med den ständigt ökande övermotoriseringen av bilarna. Det ges ju möjligheter att köra som en galning.
Toyota lider sällan av det och framförs väl därför mer ”städat”

Uppdaterat: 2024-03-07 10:27

Fast jag tycker inte det har blivit aggressivare körning generellt.
Många fler bilar ligger i dag under lagstadgad hastighet och det gäller både elbilar och törstiga suvar.
28:- litern för diesel var en hämmande anledning till att folk inte gasade på.

Uppdaterat: 2024-03-07 11:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000 - gissar att du inte alltför ofta kör i s k storstads-trafik...

Uppdaterat: 2024-03-07 11:33

mso1000 Jag har med mitt regelbundna landsvägsåkande under året som du konstaterat samma sak de senaste 3 åren . När det gäller aggressiviteten vid ratten runt storstäderna är det nog ingen större skillnad. Det är inte bara bränslepriserna utan säkert även laddångestens förtjänst som drar ner tempot på vägen. De flesta som kör elektrifierat i någon form vill köra bränslesnålt och speciellt elbilsförarna är handfast medvetna om att förbrukningen ökar i betydligt raskare takt än man är van vid när bilen körs över 100 km/h , i motvind , i dåligt väglag , när det är kallt ute.
Man tappar den lilla disponibla "tankvolymen " i betydligt raskare takt än vad den "gamla dieselbilen" gjorde om man kör för fort.

Uppdaterat: 2024-03-09 08:15
bengt39

Ben - så var det med elbilsförarna för typ 2--3 år sedan men numera har många av dessa också hittat gaspedalen... Förmodligen i takt med att elbilar blivit allt vanligare bland s k förmånsbils-bilister.

Uppdaterat: 2024-03-09 08:21

Jag tror att elbilister har lärt sig att det går att lita på siffran om kvarvarande räckvidd och därför nöjer sig med att komma hem och inte ser något behov av att ha extra kapacitet kvar. Då kan man hålla farten uppe.

Uppdaterat: 2024-03-09 08:44

Pi Jag menar landsvägskörning och längre körningar inte storstadskörning där är det säkert som du nämner.

Uppdaterat: 2024-03-09 08:48
bengt39

Mäkinen Säkert är det så och de flesta kör ju också samma sträckor om och om igen åven vid långkörningar och lärt sig laddställena hur de fungerar-

Uppdaterat: 2024-03-09 08:52
bengt39
L. Mäkinen skrev:

Jag tror att elbilister har lärt sig att det går att lita på siffran om kvarvarande räckvidd och därför nöjer sig med att komma hem och inte ser något behov av att ha extra kapacitet kvar. Då kan man hålla farten uppe.

Nja jag håller inte med dig utan jag menar att det går inte lita på kvarvarande räckvidd när vi pratar vinterkörning.
Därför är det väldigt vanligt med elbilar på E4 som agerar stoppklossar i 80-90 på 100 -110 vägen.
Detta är ju ett väldigt vanligt senario i kylan när värmepumpen maxar hela tiden på 6-7kw på färdatorn och % rinner iväg snabbare än klockan och ändå fryser man bort i baksätet.

Uppdaterat: 2024-03-09 09:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Skulle vilja påstå om alla taggade ned och körde lagligt skulle blodtrycket sänkas signifikant hos stressbilisterna.

Uppdaterat: 2024-03-09 09:21
Pi skrev:

Ben - så var det med elbilsförarna för typ 2--3 år sedan men numera har många av dessa också hittat gaspedalen... Förmodligen i takt med att elbilar blivit allt vanligare bland s k förmånsbils-bilister.

Jag hatar denna galna hysteri när familjebilen numera måste ha 350 hk.
Men erkänner att jag också använder e-Niron gaspedal emellanåt i stadsmiljön bara för att jag kan. 😂😊.
Men vansinnigt är det.

Uppdaterat: 2024-03-09 09:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

L. Mäkinen skrev:
Jag tror att elbilister har lärt sig att det går att lita på siffran om kvarvarande räckvidd och därför nöjer sig med att komma hem och inte ser något behov av att ha extra kapacitet kvar. Då kan man hålla farten uppe.

Nja jag håller inte med dig utan jag menar att det går inte lita på kvarvarande räckvidd när vi pratar vinterkörning.
Därför är det väldigt vanligt med elbilar på E4 som agerar stoppklossar i 80-90 på 100 -110 vägen.
Detta är ju ett väldigt vanligt senario i kylan när värmepumpen maxar hela tiden på 6-7kw på färdatorn och % rinner iväg snabbare än klockan och ändå fryser man bort i baksätet.

Fryser i en elbil, det kan du fetglömma MSO, men tro på det när du fått dieselstopp på grund av AD Bluen har frusit.

Uppdaterat: 2024-03-09 09:23
J.L skrev:

mso 1000 skrev:
L. Mäkinen skrev:
Jag tror att elbilister har lärt sig att det går att lita på siffran om kvarvarande räckvidd och därför nöjer sig med att komma hem och inte ser något behov av att ha extra kapacitet kvar. Då kan man hålla farten uppe.
Nja jag håller inte med dig utan jag menar att det går inte lita på kvarvarande räckvidd när vi pratar vinterkörning.
Därför är det väldigt vanligt med elbilar på E4 som agerar stoppklossar i 80-90 på 100 -110 vägen.
Detta är ju ett väldigt vanligt senario i kylan när värmepumpen maxar hela tiden på 6-7kw på färdatorn och % rinner iväg snabbare än klockan och ändå fryser man bort i baksätet.

Fryser i en elbil, det kan du fetglömma MSO, men tro på det när du fått dieselstopp på grund av AD Bluen har frusit.

Nä Mäkinen man fryser.
Vi har haft mellan minus 10 till minus 35 hela vintern i tre månader och det är svinkallt i baksätet på elbilen.
Jag saknar bensinvärmaren varje dag när det är riktigt kallt eftersom där väljer jag när den skall stängas av.
På e-Niro stängs värmepumpen av när man låser upp bilen.
Och innan man klivit in och startat så blåser det in ouppvärmd kall luft en längre stund innan pump och system startat upp.

Och frusen adblue stoppar inte dieselbilen omgående.

Uppdaterat: 2024-03-09 09:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ben - gällande elbilisterna så ser jag hur det ser ut på t ex E18 och det är inte direkt stadstrafik. Så Mäkinens inlägg tror jag är helt rätt.
Sen vidhåller jag att det är en hel del aggressiv körning inte minst i stadstrafik. Det är uppenbarligen jag, jag, jag.. Först fram till vilket pris som helst.

Uppdaterat: 2024-03-09 09:36
mso 1000 skrev:

J.L skrev:
mso 1000 skrev:
L. Mäkinen skrev:
Jag tror att elbilister har lärt sig att det går att lita på siffran om kvarvarande räckvidd och därför nöjer sig med att komma hem och inte ser något behov av att ha extra kapacitet kvar. Då kan man hålla farten uppe.
Nja jag håller inte med dig utan jag menar att det går inte lita på kvarvarande räckvidd när vi pratar vinterkörning.
Därför är det väldigt vanligt med elbilar på E4 som agerar stoppklossar i 80-90 på 100 -110 vägen.
Detta är ju ett väldigt vanligt senario i kylan när värmepumpen maxar hela tiden på 6-7kw på färdatorn och % rinner iväg snabbare än klockan och ändå fryser man bort i baksätet.
Fryser i en elbil, det kan du fetglömma MSO, men tro på det när du fått dieselstopp på grund av AD Bluen har frusit.

Nä Mäkinen man fryser.
Vi har haft mellan minus 10 till minus 35 hela vintern i tre månader och det är svinkallt i baksätet på elbilen.
Jag saknar bensinvärmaren varje dag när det är riktigt kallt eftersom där väljer jag när den skall stängas av.
På e-Niro stängs värmepumpen av när man låser upp bilen.
Och innan man klivit in och startat så blåser det in ouppvärmd kall luft en längre stund innan pump och system startat upp.
Och frusen adblue stoppar inte dieselbilen omgående.

MSO, värmepumpen ger knappt något tillskott till värmen när det är kallt ut. 1,5kW ger den vid inte allt för kallt ute. Däremot har du ett PTC element på 7kW (tror jag) i bilen.
Ganska marginell skillnad på förbrukning med eller utan värmepump.

Uppdaterat: 2024-03-09 10:08

mso1000 galna hysterin 350 hk --Håller med 100% . En stor familjebil behöver högst 250 hk för säker körning på alla vägar. Det borde vara progressiv straffskatt för mer än 200 hk Ett bra sätt för staten att ta tillbaka förlorad bränsleskatt på bensinen den som kommer på elbilarna när de blivit tillräckligt många. Man får hoppas att ökande försäkringskostnader , säkerhets- och miljötänkande och billigare elbilar tvingar ner löjligt höga motoreffekter till rimliga nivåer.

Uppdaterat: 2024-03-09 10:16
bengt39

Hade en EV6 som lånebil för någon månad sedan och körde hemåt. Var väl sisådär 6-7 minus ute. Stängde av värmaren och noterade skillnaden i distance to empty. Diffade sju mil. Och det var kallt även i EV6:an, både med och utan värmareKallt eller kallare tycks vara konstruktionsmålen man har jobbat efter….

Gör man samma sak i Teslan så är värmaren bättre dimensionerad, särskilt i baksätet. Har aldrig frusit i den på motsvarande sätt som i EV6.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-09 10:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

mso 1000 skrev:
J.L skrev:
mso 1000 skrev:
L. Mäkinen skrev:
Jag tror att elbilister har lärt sig att det går att lita på siffran om kvarvarande räckvidd och därför nöjer sig med att komma hem och inte ser något behov av att ha extra kapacitet kvar. Då kan man hålla farten uppe.
Nja jag håller inte med dig utan jag menar att det går inte lita på kvarvarande räckvidd när vi pratar vinterkörning.
Därför är det väldigt vanligt med elbilar på E4 som agerar stoppklossar i 80-90 på 100 -110 vägen.
Detta är ju ett väldigt vanligt senario i kylan när värmepumpen maxar hela tiden på 6-7kw på färdatorn och % rinner iväg snabbare än klockan och ändå fryser man bort i baksätet.
Fryser i en elbil, det kan du fetglömma MSO, men tro på det när du fått dieselstopp på grund av AD Bluen har frusit.
Nä Mäkinen man fryser.
Vi har haft mellan minus 10 till minus 35 hela vintern i tre månader och det är svinkallt i baksätet på elbilen.
Jag saknar bensinvärmaren varje dag när det är riktigt kallt eftersom där väljer jag när den skall stängas av.
På e-Niro stängs värmepumpen av när man låser upp bilen.
Och innan man klivit in och startat så blåser det in ouppvärmd kall luft en längre stund innan pump och system startat upp.
Och frusen adblue stoppar inte dieselbilen omgående.

MSO, värmepumpen ger knappt något tillskott till värmen när det är kallt ut. 1,5kW ger den vid inte allt för kallt ute. Däremot har du ett PTC element på 7kW (tror jag) i bilen.
Ganska marginell skillnad på förbrukning med eller utan värmepump.

Jo jag vet.
Det är väl därför det blåser iskallt en längre stund eftersom det inte finns någon ackumulerad värme i ptc/värmepump.

Uppdaterat: 2024-03-09 10:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ben39 skrev:

mso1000 galna hysterin 350 hk --Håller med 100% . En stor familjebil behöver högst 250 hk för säker körning på alla vägar. Det borde vara progressiv straffskatt för mer än 200 hk Ett bra sätt för staten att ta tillbaka förlorad bränsleskatt på bensinen den som kommer på elbilarna när de blivit tillräckligt många. Man får hoppas att ökande försäkringskostnader , säkerhets- och miljötänkande och billigare elbilar tvingar ner löjligt höga motoreffekter till rimliga nivåer.

Helt rätt.
Men husbilar då jäklar skall det straffbeskattas i galna summor trots få mil på asfaltsvägen.

Uppdaterat: 2024-03-09 10:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
A.L skrev:

Hade en EV6 som lånebil för någon månad sedan och körde hemåt. Var väl sisådär 6-7 minus ute. Stängde av värmaren och noterade skillnaden i distance to empty. Diffade sju mil. Och det var kallt även i EV6:an, både med och utan värmareKallt eller kallare tycks vara konstruktionsmålen man har jobbat efter….
Gör man samma sak i Teslan så är värmaren bättre dimensionerad, särskilt i baksätet. Har aldrig frusit i den på motsvarande sätt som i EV6.
MVH AL

Jag anser att Kia e-Niro har glädjemätare som är svår att kolla i verkligheten.
Min gissometer har på sommaren i bland varit på 52 mil vid avslutad laddning och nu när det var som kallast 27 som blev 22 mil omg när värmen startade 😂😊.

Uppdaterat: 2024-03-09 10:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
J.L skrev:

Skulle vilja påstå om alla taggade ned och körde lagligt skulle blodtrycket sänkas signifikant hos stressbilisterna.

Återigen håller jag med dig J.L

Uppdaterat: 2024-03-09 11:25

Pi
Om du menar E18 i Västerås så används den som genomfartsled för majoriteten av invånarna. Den blir i praktiken att räkna som stadstrafik.

Uppdaterat: 2024-03-09 12:26
Christer skrev:

40-talisten skrev:
mso 1000:
Om alla körde som dessa väglusar, så skulle nollvisionen om trafikolyckor fortare uppnås...

Men blodtrycket då? På de som ligger bakom dessa väglusar, de skapar också dödsfall.

+100

Uppdaterat: 2024-03-09 12:46