Vi Bilägares forum

Rekord för bilexporten – ökar nästan 40 procent

Rekord för bilexporten – ökar nästan 40 procent

Aldrig tidigare har så många svenska bilar skickats utomlands, visar nya siffror från Trafikanalys.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-29 10:38

Kommentarer

Man får ju hoppas att de exporterar en massa Nissan Leaf så ingen stackare köper dem här.

Uppdaterat: 2024-02-29 10:44

Mäk:
Javisst glöm inte heller bort att passa på att exportera / skrota alla toyota röv4 och prius för att inte tala om de anskrämligt fula lexus som rullar på svenska vägar.

Exportera dem vore bäst eftersom då minskar iaf statsförlusten för dessa buskar som en gång drog ned svensk BNI då de togs in - importerades - till konungariket Sverige.

Uppdaterat: 2024-02-29 11:45

Fast nyaste generationen av RAV4 är ju den snyggaste Toyotan som gjorts, enligt mig. Skulle jag bara köpa på utseende så skulle den ligga bra till. Gamla RAV4or och Lexus är ju ofta anskrämliga.

Uppdaterat: 2024-02-29 12:00

Jag skulle gladeligen köpa mig en Lexus, om inte annat för att den har en design som sticker ut och alltid retar det någon.
Sen att dom är ytterst driftsäkra och har bilmarknadens bästa hybriddrivlinor gör inte saken sämre.
Skulle till och med kunna tänka mig en Toyota Camry eller C-HR.
Jag blir lite glad att se bilar som inte ser ut som slätstrukna VAG-bilar (undantaget Cupra) eller för den skull Volvo.

Men apropå trådens ämne, ökad bilexport. Snackade med den lokale Peugeot handlaren i går.
Sveriges sämsta generalagent KW Bruun, framröst av handlarna själva flera år i rad, har som affärsidé att kränga Peugeot på privatleasing med korta avtalstider. Efter det går bilarna på export till Tyskland, så handlarna får ingen affär av det hela då dom inte får några begagnatbilar att sälja.

Uppdaterat: 2024-02-29 13:28

Låter osunt av KW Bruun att missköta återförsäljarnätet. Skäms på sig!

Uppdaterat: 2024-02-29 13:37
Swenssons skrev:

Låter osunt av KW Bruun att missköta återförsäljarnätet. Skäms på sig!

Dom är inte återförsäljare.
Dom är agenter, det är KW Bruun som äger alla nya Peugeot bilar du ser i bilhallen. Affären görs upp med KW Bruun och agenten får en fast summa pr. bil. Löjligt låg är den.
Är väl så med de flesta märken snart. Tydligen hade VAG gjor samma, handlarna är agenter.
Lokala VAG handlaren sa upp alla 20 säljare. Anställde ”agenter” med helt andra löneavtal, högre grundlön och maxtak på bonus pr. månad.
Finns även instruktioner om typen på dessa ”agenter”

Uppdaterat: 2024-02-29 13:42

Med tanke på den "kompetens" jag mött hos vår lokala MG-handlare så kan jag misstänka att anställnings-kriterierna inte är alltför högt ställda.

Uppdaterat: 2024-02-29 15:50
Pi skrev:

Med tanke på den "kompetens" jag mött hos vår lokala MG-handlare så kan jag misstänka att anställnings-kriterierna inte är alltför högt ställda.

Snarare krav på viss ålder och utseende. Snarare yngre ”attraktiva” personer av båda könen.
Han hade planer på att sluta och pensionera sig pga branschen är helt satt i förändring.

Uppdaterat: 2024-02-29 15:59

Unga och billiga gissar jag är kriterierna...:)

Uppdaterat: 2024-02-29 16:27

Min tanke om Leaf var att de har ChaDeMo och inte CCS. Det gäller förstås en del elektriska Lexus också.

Jag tycker att Toyota GR86 ser OK ut så såna får gärna stanna i Sverige.

Uppdaterat: 2024-02-29 16:38

Lexusarna försvinner på annat sätt till Afrika, så ni behöver inte vara oroliga, våra vänner i öster sköter den saken. Finns på Youtube hur man tar sig in utan nyckel via innerskärmen, kopplar in sig i strålkastaren och via Cambus öppnar och åker iväg. Man behöver även en liten dosa, men den finns nog att köpa på Alibaba eller liknande.
Kvar blir bara några gamla härken, där dårar som jag åker runt i de.
Men jag är själv lite likadan, åker hellre likbil än sätter mig i en Folkvagn.

Uppdaterat: 2024-02-29 17:53

Unga snygga och billiga säljare är inget som lockar mig till köp då jag hellre betalar för erfarenhet och kompetens som en del i bilaffären. För mig gäller nog de kriterierna generellt.

Uppdaterat: 2024-02-29 17:56

Rikard:
Jag tycker inte alls att du är en dåre bara för att du råkar ha köpt en…

Uppdaterat: 2024-02-29 18:09

Angående Folkvagn så är kvaliteten kvar på samma nivå som Bubblan så dom går inte att exportera= inte ens utvecklingsländerna vill ha dom.

Uppdaterat: 2024-02-29 18:20
L. Mäkinen skrev:

Man får ju hoppas att de exporterar en massa Nissan Leaf så ingen stackare köper dem här.

Bilden är från LeasePlans uppställningsplats strax utanför Sthlm. Tror faktiskt dom har vissa problem att hitta köpare till alla Leafs för mängden bilar växer hela tiden. Dom har även massor av vanliga fd leasing bilar. Biltransporter från Litauen och Polen hämtar 2- 3 lass per dag. Dock väldigt få Leafs mest Audi, Volvo BMW som verkar sälja på export att dömma av vad som lastas och körs iväg.

Uppdaterat: 2024-03-01 12:21