Vi Bilägares forum

Försenad service kostade 20 000 kr – oklara besked om garantin

Försenad service kostade 20 000 kr – oklara besked om garantin

Att boka bilservice för sent kan stå bilägaren dyrt. Det kostade en Kia-ägare som råkat serva sin bil 62 mil för sent 20 000 kronor i ”straffavgift” när han lämnade tillbaka sin leasingbil – och nu kommer otydliga besked kring om garantin verkligen är helt borta eller inte.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-28 19:20

Kommentarer

En tanke som slog mig var att det kan bli liknande problem med andra snabbt växande bilmärken. Verkstäder hinner inte byggas upp i den takt de behövs.

Uppdaterat: 2024-02-28 19:39

Men varför är folk så korkade att de leasar bilen? Har inte alla hittills kända fall av skumheter hunnit avskräcka? Om man har en kass ekonomi köper man en begagnad bil - eller ingen bil alls. Om man har en bättre ekonomi köper man en bättre begagnad bil. Om man har en bra ekonomi köper man en bra begagnad bil. Om man har en mycket bra ekonomi köper man en riktigt bra begagnad bil - eller en helt ny bil. Observera ordet "köper"!

Uppdaterat: 2024-02-29 03:56
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker - fast problematiken med att garantin upphör om man missar en service är ju densamma oavsett ägarform. Dock kanske man inte behöver nyttja den om man köper bilen och då finns ju en vinst jfr detta fall. Sen är även jag en "köpare" och ingen "hyrare" - men det är väl åldersrelaterat misstänker jag...:)

Uppdaterat: 2024-02-29 08:27

Exakt Pi.
20.000kr var det sänkta inbytespriset om någon missat serva innanför intervall så garantin rykt.
Dock inte alls lika rigida på körsträckan på Hyundai.
Men bilen servades och såldes sedan med ”nya” garantier.
Kia verkar dock vara stenhårda på milgränserna.

Uppdaterat: 2024-02-29 08:46

Jag har leasat bilar lite då och då de senaste 13 åren med alla möjliga olika intervall. De två senaste på 12 månader. Det värsta strulet jag råkat ut för var på den första bilen som inte gick att lämna där jag hämtade den för att bilfirman hade gått i konkurs (Kindwalls i Järfälla). Då lämnade jag den på Bilia Haga Norra och fick p-böter för att den stod där några dagar senare. Efter en del samtal löste det sig.

Annars har det enbart varit en kostnad för övermil, men det har framgått tydligt i avtalen.

Uppdaterat: 2024-02-29 09:49

Jag har som Mäkinen med enbart positiv erfarenhet av leasing. Den BMW jag privatleasade som andrabil för några år sen kom ingen extrakost alls. Väldigt tydligt när man hämtade ut bilen med vad som var eller inte var accepterat slitage. Tjejen lämnade tillbaks sin Mercedes hon privatleasat i höstas, samma där, inga extrakostnader för nåt annat än lite övermil men som Mäkinen med skrev, det var tydligt från start.
Nu privatleasar hon en Nissan, vi får se om det blir några överraskningar där.

Men sammantaget, jag ser inga problem med privatleasing så länge man läser på och håller sig inom de ramar som finns i avtalet med bilagor.

Uppdaterat: 2024-02-29 09:59
Gaston skrev:

Nu privatleasar hon en Nissan, vi får se om det blir några överraskningar där.

Jag var lite orolig för grannen som aldrig tvättat sin Leaf, och barnen ritat gubbar i smutsen på den svarta lacken, men det hade inte varit nått problem att lämna tillbaka den. Förra Leafen med flera mindre skador fick han mosad av ett långtradarsläp, så där blev återlämnandet inte heller nått problem.

Uppdaterat: 2024-02-29 11:09
Mr Snoid skrev:

Exakt Pi.
20.000kr var det sänkta inbytespriset om någon missat serva innanför intervall så garantin rykt.
Dock inte alls lika rigida på körsträckan på Hyundai.
Men bilen servades och såldes sedan med ”nya” garantier.
Kia verkar dock vara stenhårda på milgränserna.

Då köper man "hatmärket" Toyota. De struntar helt i om man kör över servicegränsen. Vi drog över med 130 mil en gång, men på Toyota-verkstaden sa de bara typ att "sånt spelar ingen roll hos oss, vi vet att våra bilar tål det." Då var bilen två år.

Uppdaterat: 2024-02-29 18:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker - lite skillnad på om man lämnar 3 års garanti vs 7 års. Och jag vill minnas att det finns en viss marginal även hos Kia men passerar man den så kan det bli som beskrivits.

Uppdaterat: 2024-03-01 08:18
Pi skrev:

Snooker - lite skillnad på om man lämnar 3 års garanti vs 7 års. Och jag vill minnas att det finns en viss marginal även hos Kia men passerar man den så kan det bli som beskrivits.

Nej, tydligen är marginalen noll.
Följer en EV6 grupp och där är det samma info. Ingen marginal, har inte lokala verkstaden tid får man söka annan eller ställa ner bilen. Det är de krassa beskeden.

Uppdaterat: 2024-03-01 08:30

Ok, när vi köpte vår Kia så nämndes en viss marginal men för säkerhets skull såg vi ändå till att hålla oss inom det officiella regelverket.

Uppdaterat: 2024-03-01 08:35
Pi skrev:

Ok, när vi köpte vår Kia så nämndes en viss marginal men för säkerhets skull såg vi ändå till att hålla oss inom det officiella regelverket.

Självklart är ju det bästa att boka servicen i tid och inte "köra över". I vårt fall med Toyotan ursäktade jag att vi hade dragit över, men de sa att det inte spelade någon roll. Jag frågade då om "incidenten" påverkade garantierna, men de sa att garantierna "självklart fortsätter att gälla". Det känns onekligen skönt som kund med ett sådant bemötande och en sådan inställning hos märket/verkstaden.

Uppdaterat: 2024-03-01 13:50
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snälla Vi Bilägare följ upp detta.

62 övermil för service borde inte vara en jättestor skada

Kia bestämmer själva när de löst in bilen om den ska säljas med eller utan garanti. Säljs den med garanti är Kias skada den ökade risken för en reparation på grund av övermilen. Säljs bilen utan garanti är Kias skada den minskning av priset som avsaknaden av garanti innebär. Kia har en skyldighet mot sin avtalspart att välja den minsta skadan om de vill ha skadestånd för avtalsbrottet.

Skadan är naturligtvis svår att bestämma i pengar och då är det tillåtet med ett avtalat fast belopp (ofta kallat vite). Men ett sådant vite får inte vara oskäligt högt. Även om inte konsumentköplagen gäller så gäller ändå 36 § AvtL och enligt den lagen ska man ta hänsyn till sådant som att ena parten är har en underlägsen ställning liknande en konsument och den andre är näringsidkare.
Vad tror Vi bilägare skulle hända om kunden lämnade tillbaka bilen och bedömde att 2000 kronor var den rätta värderingen av skadan för Kia och om KIA stämde honom på ytterligare betalning då åberopade 36 § Avtalslagen.

Även om konsumentköplagen inte gäller är konsumenten inte skyddslös. Snälla Vi bilägare gräv djupare i detta

Uppdaterat: 2024-03-04 21:04

Detta är stazimetoder, vem vill leasa en bil när det förekommer straff som detta?

Uppdaterat: 2024-03-05 06:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kia är lång 7 år nybilsgaranti därför näst mest sålda före och fick bakslag visste inte chock servicekostnad dyrt också försenat leasing att lämna bil 3 år gammal.
Det är därför regler är olika bilmärken.
Min arbetskamrat kör en Nissan Leaf leasing och råkat serva sin bil 150 mil för sent 1500 kronor i ”straffavgift” när han lämnade tillbaka sin leasingbil.

Uppdaterat: 2024-03-05 06:54
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Hackenbush skrev:

Detta är stazimetoder, vem vill leasa en bil när det förekommer straff som detta?

Inte bara vid leasing.
Lika illa om du skall sälja din bil där du missta en service så garantin slutat gälla
.ca 20.000kr dras av på inbytespriset.

Uppdaterat: 2024-03-05 08:19

Förut min arbetskamrat han sa mig att han ska åka buss fredag till Kia återförsäljare för att har köpt nybil leasing hos Kia Niro ev. Jag kom till jobbet måndag och ser inte Kia parkering? Han sa har varit där och han tänkte lite mer detaljer händelse servicekostnad och övermil? Återförsäljare kollar regler och berättar till honom om detta priser höjs tills sist blev han riva kontrakt och fullmakt godkänt att inte ha Kia. Han letar till sist blev en Nissan Leaf istället just rullat 3 år klart lämnat för bara 1500 kr straff för 150 övermil.

Uppdaterat: 2024-03-05 08:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Mr Snoid skrev:

Hackenbush skrev:
Detta är stazimetoder, vem vill leasa en bil när det förekommer straff som detta?

Inte bara vid leasing.
Lika illa om du skall sälja din bil där du missta en service så garantin slutat gälla
.ca 20.000kr dras av på inbytespriset.

Nej, det hände inte mig när jag bytte bil nyligen, bilen jag bytte skulle varit inne på service men eftersom jag bytte bil så struntade jag i servicen. Blev inget snack alls om detta.

Uppdaterat: 2024-03-05 09:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag vet inte hur det påverkar inbytes-priset att strunta i en service men visst frågar bilföretaget numera alltid om serviceplanen följts. Och talar vi specifikt om märken med längre garanti-tider typ 5 eller 7 år så är det nog betydligt större risk att råka ut för prisavdrag om man slarvat med servicen för då förfaller ju den långa garantitiden vilket sällan gillas av nästa kund på bilen.
Och Hacken - din Skoda hade väl ingen återstående fabriksgaranti skulle jag gissa så frågan var knappast aktuell i ditt fall.

Uppdaterat: 2024-03-05 09:18
Hackenbush skrev:

Mr Snoid skrev:
Hackenbush skrev:
Detta är stazimetoder, vem vill leasa en bil när det förekommer straff som detta?
Inte bara vid leasing.
Lika illa om du skall sälja din bil där du missta en service så garantin slutat gälla
.ca 20.000kr dras av på inbytespriset.

Nej, det hände inte mig när jag bytte bil nyligen, bilen jag bytte skulle varit inne på service men eftersom jag bytte bil så struntade jag i servicen. Blev inget snack alls om detta.

Ja men nu var det Kia tråden handlade om.
Och din gamla bil hade väl inget kvar av nybilsgarantin.
Det är framförallt KIA och Hyundai som ”drabbas” då de har 7 resp 5 års nybilsgaranti

Uppdaterat: 2024-03-05 12:56