Vi Bilägares forum

Bakläxa för bakhjulsdrivna elbilar: ”Obehagligt”

Bakläxa för bakhjulsdrivna elbilar: ”Obehagligt”

Flera nya elbilar med bakhjulsdrift är sladdriga i vinterväglag eftersom bakvagnen plötsligt kan bryta ut i sladd, visar våra tester. ”Aldrig förr har vi kört en bil som så snabbt växlat beteende från full kontroll till rejäl sladd trots alla säkerhetssystem igång”, säger en testförare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-27 19:20

Kommentarer

Sladdbenägenheten är ju själva grejen med bakhjulsdrivet. Allt enligt förespråkarna på forumet...

Uppdaterat: 2024-02-27 19:23

40
Sladdbenägenheten är i princip obefintlig med ett bra antispinnsystem. Men det beror på bil.

Uppdaterat: 2024-02-27 19:42

Det är väl snarare sladdbenägenheten vid regenerering som är det mindre trevliga på vissa bakhjulsdrivna elbilar.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:12
Mr Snoid skrev:

Landet är väl snarare sladdbenägenheten vid regenerering som är det mindre trevliga på vissa bakhjulsdrivna elbilar.

Japp, håller med. Bara att man begränsar eller stänger av regenereringen så är det inga problem.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:11
Power to the people

Att vissa inte kan konstruera säkra bilar gör inte att grundkonstruktionen brister.
Framkomligheten med eldrivna bilar blir bättre med bakhjulsdrift eftersom vikten hamnar där.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:13
Mr Snoid skrev:

Det är väl snarare sladdbenägenheten vid regenerering som är det mindre trevliga på vissa bakhjulsdrivna elbilar.

Därför gillar jag rattpaddlarna på min Enyaq. Superenkelt att ställa in den regen man vill ha.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:27

Förstår inte det där det säger "Av utrymmesskäl"
Det är ju mer plats i ett motorrum än under golvet, särskilt på den klossiga Volvon, måste finnas ett hav av luft där under.

Uppdaterat: 2024-02-27 22:31

Jag är rätt säker på att ViB är ganska ensamma om att kasta skit på bakhjuldriftens renässans bland biltidningar.

Uppdaterat: 2024-02-27 23:34
40-talisten skrev:

Sladdbenägenheten är ju själva grejen med bakhjulsdrivet. Allt enligt förespråkarna på forumet...

Har du kört en bakhjulsdriven elbil?

Uppdaterat: 2024-02-27 23:36
Apex skrev:

Jag är rätt säker på att ViB är ganska ensamma om att kasta skit på bakhjuldriftens renässans bland biltidningar.

Vi Bilägare vänder sig mot mognare bilister. De andra biltidningarna har troligen yngre läsare, typ bakvända kepsar. Man ser det i de tidningarnas kommentatorsfält, omogenheten lyser igenom starkt...

Uppdaterat: 2024-02-28 06:50
Apex skrev:

Jag är rätt säker på att ViB är ganska ensamma om att kasta skit på bakhjuldriftens renässans bland biltidningar.

Nu är det ju inte så många biltidningar som gör långtgående vintertester på den nivå som ViB gör. Så det är ju inte så märkligt.

Uppdaterat: 2024-02-28 06:54

Gäller att lära sig sin bil och göra nödvändig inställning så får man en synnerligen stabil bil i vinterföre.
Min bil har ett körläge som man väljer ”wintermode”
Antisladd, gasrespons, maxeffekt och regenerering ställa in så bilen nästan omöjligt kan sladda eller slira , den blir även 50/50 fyrhjulsdriven.
Tror även Grosser, som har en bakhjulsdriven I5, kan intyga att det funkar ypperligt i vinterväglag.

Uppdaterat: 2024-02-28 07:37

Jag har också en bakhjulsdriven I5. Använder sällan bromsen, utan reglerar farten med rattpaddlarna och bromsar till stillastående med vänster rattpaddel. Fungerar bra när det är riktigt halt är det bra att sakta in bilen med lvl 1 och lvl 2, innan man bromsar till stillastående med vänster paddel, Har hänt vid glansis att backen svängt ut lite grand. Det korrigeras snabbt genom att släppa vänster paddel.
En fördel att bromsa helt med vänster rattpaddel är att den fungerar, som auto hold, men startar mycket mjukare.

Uppdaterat: 2024-02-28 07:58
P-I H
P-I H skrev:

Jag har också en bakhjulsdriven I5. Använder sällan bromsen, utan reglerar farten med rattpaddlarna och bromsar till stillastående med vänster rattpaddel. Fungerar bra när det är riktigt halt är det bra att sakta in bilen med lvl 1 och lvl 2, innan man bromsar till stillastående med vänster paddel, Har hänt vid glansis att backen svängt ut lite grand. Det korrigeras snabbt genom att släppa vänster paddel.
En fördel att bromsa helt med vänster rattpaddel är att den fungerar, som auto hold, men startar mycket mjukare.

Men då bromsar du enbart med regenerering och bara med bakhjulen?
Min kör jag som en vanlig bil, autoregenerering och bromsar med pedalen när det behövs.

Uppdaterat: 2024-02-28 08:08

Japp. Ägnade några dagar i förra veckan att köra på glansisiga vägar kring Siljan, detta med friktionsdäck och bakhjulsdrift. Kan bara säga att det gick ypperligt, med viss anpassning av hastigheten samt lågt ställd regen, läge 0 eller 1 - kör ofta med SNOW-läge när det är taskigt före.

Uppdaterat: 2024-02-28 08:09
Power to the people

Fast grejen är ju uppenbarligen att man i de flesta bakhjulsdrivna elbilar måste ställa in ett annat "Mode" i bilen vintertid för att den skall uppträda säkert och detta måste uppenbarligen också i de flesta elbilar göras efter varje "omstart" av bilen. Knappast en princip som är anpassad för den genomsnittliga föraren.

Uppdaterat: 2024-02-28 08:41

Pi, tillverkarna har uppenbart gjort det olika svårt att växla körläge. De flesta märken på marknaden har väl någon form av dedikerad knapp för att göra detta enkelt?
Sedan till jag tillägga att min bil inte uppför sig osäkert på vintervägar, SNOW-läget gör den bara enklare att hantera med något minskad gasrespons och mindre regen.

Uppdaterat: 2024-02-28 08:52
Power to the people
Pi skrev:

Fast grejen är ju uppenbarligen att man i de flesta bakhjulsdrivna elbilar måste ställa in ett annat "Mode" i bilen vintertid för att den skall uppträda säkert och detta måste uppenbarligen också i de flesta elbilar göras efter varje "omstart" av bilen. Knappast en princip som är anpassad för den genomsnittliga föraren.

Tror också att ViB har som policy att göra testerna med alla bilens system ställda i standardläge. Det nämns sällan att omställningar bör göras för olika körförhållanden.

Uppdaterat: 2024-02-28 09:01

Bakhjulsdrift ger en mer överstyrd bil - även med ett anti-sladdsystem (som aktiveras först vid en tillräckligt stor avdrift) .

Därför är det en vanlig missuppfattning att med antisladd så blir en bakhjulsdriven bil lika stabil som en fram eller fyrhjulsdriven i halka. Det är helt enkelt fel.

Åker man bakhjulsdriven elbil blir valet av däck viktigare och med det resultat vi får rapporterat här är dubbdäcken att föredra på en sådan bil. Dubbdäck har snabbare responstid och ger bättre effekt från antisladden än vanliga vinterdäck - resonemanget förutsätter halka.

Så med eldrift tror jag att dubbdäcken kommer att öka i försäljning lite grann. I alla fall för den som driver bak.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-28 09:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Fast grejen är ju uppenbarligen att man i de flesta bakhjulsdrivna elbilar måste ställa in ett annat "Mode" i bilen vintertid för att den skall uppträda säkert och detta måste uppenbarligen också i de flesta elbilar göras efter varje "omstart" av bilen. Knappast en princip som är anpassad för den genomsnittliga föraren.

Om inte den genomsnittlige föraren begriper hur dess bil fungerar så bör den genomsnittlige föraren kanske läsa instruktionsboken.
Eller tror du att den genomsnittlige föraren är extra trögtänkt ?
Sedan finns det så klart mer eller mindre bra kalibrerade system men att generellt tro att det är krångligt och farligt säger mer om att man mest söker se problem.
Men i fallet MG4 verkar det i alla fall vara en dålig bil.

Uppdaterat: 2024-02-28 09:40

Problemet med att göra systemen idiotsäkra är att det hela tiden produceras bättre idioter.

Det är för jävligt att man både måste vara frisk, se världen framför sig och kunna tänka för att köra bil.

Uppdaterat: 2024-02-28 11:10

Många verkar världsfrånvända känns det som. Folk i allmänhet som kör bil är nog väldigt långt ifrån de som skriver här och speciellt ni som är elbilsägare. Man vill nog helt enkelt bara kunna sätta sig i bilen och köra iväg med hygglig säkerhet - oavsett sommar eller vinter.

Uppdaterat: 2024-02-28 11:55

Nej. Jag behöver inte göra något särskilt för att aktivera något särskilt ”mode”. Behöver ställa föredragen regen med rattpaddlarna och sedan tuta och köra. Om jag inte vill använda B-läge.

Uppdaterat: 2024-02-28 13:04

AL
Som jag skrivit tidigare om har jag flera tillfällen försökt provocera fram sladd med min bil. Min uppfattning är att den har klarat av det betydligt bättre än någon av de tidigare framhjulsdrivna bilarna jag haft.

Uppdaterat: 2024-02-28 13:07

Axa: ok. I så fall är ditt antispinnsystem osedvanligt tufft åtskruvat.

Lite som på den tidiga versionerna av BMW (som reagerade på varvtalsskillnder på +0,5 km/h mellan axlarna.

Blir ju lite jobbigt bara om man skall uppför en brant backe.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-28 13:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Ja, så kanske det är. Har inte reflekterat så väldans mycket över det tekniska mer än att jag upplever att systemet griper in betydligt tidigare än med andra bilar jag haft.
Har inte testat branta backar i halka men var med om en situation för några veckor sedan i snöslasket. En BMW 1 blev stående i en inte så farligt brant backe men Enyaqen lyckades kravla sig upp. Men det kan ju naturligtvis även bero på andra faktorer som däck etc.

Uppdaterat: 2024-02-28 14:32
Pi skrev:

Många verkar världsfrånvända känns det som. Folk i allmänhet som kör bil är nog väldigt långt ifrån de som skriver här och speciellt ni som är elbilsägare. Man vill nog helt enkelt bara kunna sätta sig i bilen och köra iväg med hygglig säkerhet - oavsett sommar eller vinter.

Ja och det gör man, trotts att man tydligen är världsfrånvänd.
Skaffa dig en elbil eller hyr en en stund så slipper du sitta framför tangentbordet och gissa och fabulera bara för att få gnälla över något du tydligt inte testat på.
Vet du över huvud taget hur du lägger i växeln på din bil?

Uppdaterat: 2024-02-28 15:51

Guran - det enda jag påpekar är att alla bilister inte är lika teknikintresserade som den större delen av er elbilsförare i detta forum och det kan då innebära att man inte sätter sig in i allt som måste förberedas vid t ex färd i halt väglag för att inte utsätta sig för onödig fara - det vi diskuterat alltså. Det har inget med mitt eget bilinnehav att göra men ni gör nog misstaget att tro att alla "Svenssons" som kör eldrivet är lika intresserade av bilens teknik som ni uppenbarligen är. Men tydligen svårt att ta in.

Uppdaterat: 2024-02-28 15:59

Ja men Pi, jag hävdar att det inte är svårare än att lägga i rätt växel. Men så klart är man senil så kan ju hända att man glömmer det.
Förvisso verkar vissa fabrikat i sin spariver ta bort knapp för detta ändamål.
Min knapp för att ändra ”drive mode” sitter på ratten.

Uppdaterat: 2024-02-28 16:12

Det är just detta att behöva ändra en standardinställning för att kunna färdas rimligt säkert som är bristen. Tänk dig en äldre dam i t ex hemtjänsten som har en elbil som pool-bil - inte fasiken sitter hon och plöjer bruksanvisningen och alla möjliga fora för att kunna köra sin pool-bil.

Uppdaterat: 2024-02-28 16:20

Pi
Även i moderna fossilbilar kan det ju behövas en hel del knapptryckande innan man är nöjd.

Uppdaterat: 2024-02-28 16:22

Axa - men knappast för att kunna färdas hyggligt säkert under vinterväglag. Tror knappast att alla som kör t ex en pool-bil sätter igång och "customiserar" bilen varje gång man kör iväg. Och personligen skulle jag inte bli glad om jag vintertid blev tvungen att ställa in "vintermode" varje gång jag skall iväg. En sak om man kan välja det på hösten och inställningen ligger kvar som standard men så är det tydligen inte på alla elbilar.

Uppdaterat: 2024-02-28 16:28

Ja du Pi, du är då forumets mästare på att hitta problem med allt. Och helt utan att ha egen erfarenhet av alla dessa problem du påstår skall uppkomma.
Och varför skall man behöva slå på Wintermode annat än när det är snöväder eller uppenbart halkigt?
Visar snarare på din brist på egna erfarenheter inom området.

Uppdaterat: 2024-02-28 17:16

Pi
Fast i många elbilar måste man heller inte knappa in massa inställningar innan körning. Det går ju att köra i så att säga ”normalläge ”. Bara tuta och kör.

Uppdaterat: 2024-02-28 17:16

Fast dessa diskussioner påbörjades när ViB påvisade problematiken men det är tydligen lätt att glömma.
Dags att döpa om forumet till Vi Elbilsägare så får ni husera här i lugn och ro och dunka varandra i ryggen.

Uppdaterat: 2024-02-28 18:40
Pi skrev:

Fast dessa diskussioner påbörjades när ViB påvisade problematiken men det är tydligen lätt att glömma.
Dags att döpa om forumet till Vi Elbilsägare så får ni husera här i lugn och ro och dunka varandra i ryggen.

Eller så köper du en elbil och bildar dig en egen uppfattning i stället för att sitta och gissa framför en dataskärm.

Uppdaterat: 2024-02-28 18:48

Åter - detta är inget som jag introducerade utan det är ViBs biltestare som har skrivit om problematiken med bakhjulsdrivna elbilar. Och det blir ingen elbil längre - jag har tappat sugen efter er fanatism.

Uppdaterat: 2024-02-28 18:56
Pi skrev:

Åter - detta är inget som jag introducerade utan det är ViBs biltestare som har skrivit om problematiken med bakhjulsdrivna elbilar. Och det blir ingen elbil längre - jag har tappat sugen efter er fanatism.

Fanatism? Tillåt mig hånle 🤪
Är snarare du som vägrar lyssna på de som har ägt elbilar i några år och lyssnar hellre på ”biltestare” som skriver artiklar som spetsar budskapet för att skaffa klick.
Jag har fått små släpp på bakhjulen på min (den driver på bakhjulen i ”normal” och kopplar in framhjulen vid rejält gaspådrag och från 0-30km/tim)
Inget annat än lite otrevligt innan antisladd tar hand om det och jag efter uppdagad halka växlar till wintermode.
Men visst skit i att köpa elbil du så slipper du få erfarenhet av det och kanske uppdaga att det inte var så eländigt som du tror.

Uppdaterat: 2024-02-28 19:15

Fanatism, sa Bull...:)

Uppdaterat: 2024-02-28 19:31
Pi skrev:

Fanatism, sa Bull...:)

Vad är felet på dig?
Jag har även en bensin och en dieselbil.
Är man fanatisk om man försöker beskriva egna erfarenheter för någon som inte har egna erfarenheter ?
Nej lägg ner, du måste väl ändå stamma från Närke ? 🤣

Uppdaterat: 2024-02-28 19:41
Pi skrev:

Åter - detta är inget som jag introducerade utan det är ViBs biltestare som har skrivit om problematiken med bakhjulsdrivna elbilar. Och det blir ingen elbil längre - jag har tappat sugen efter er fanatism.

Det var ju tråkigt, men jag tror du är sugen på eldrift egentligen.

Uppdaterat: 2024-02-28 19:41
Power to the people
40-talisten skrev:

Apex skrev:
Jag är rätt säker på att ViB är ganska ensamma om att kasta skit på bakhjuldriftens renässans bland biltidningar.

Vi Bilägare vänder sig mot mognare bilister. De andra biltidningarna har troligen yngre läsare, typ bakvända kepsar. Man ser det i de tidningarnas kommentatorsfält, omogenheten lyser igenom starkt...

Jaha okej, visste inte att en ”mogen” förare betyder att man är livrädd för att köra bil, känner obehag utan anledning och hittar på för att få klick på artiklar.

Uppdaterat: 2024-02-29 08:39