Vi Bilägares forum

Honda CR-V blir vätgasbil med laddhybridteknik

Honda CR-V blir vätgasbil med laddhybridteknik

Honda kombinerar en bränslecell med laddhybridteknik i suven CR-V – men än så länge inte för Europa.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-28 09:27

Kommentarer

Det är ju intressant att det utvecklas flera alternativ i transportsektorn när det gäller mindre bilar även om det än så länge är få länder som har en infrastruktur som lämpar sig för vätgas.
Men jag blir fundersam när det gäller bränslecellen här, behöver man ingen motor?
"Bränslecellen har utvecklats tillsammans med General Motors och har 176 hästkrafter."

Uppdaterat: 2024-02-28 10:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men jag blir fundersam när det gäller bränslecellen här, behöver man ingen motor?
"Bränslecellen har utvecklats tillsammans med General Motors och har 176 hästkrafter."

Ja, du har rätt. Så här skriver Honda:
Fuel Cell Module Estimated Power Output: 92.2 kW
Electric Motor: 174 hp

Jag har ändrat!

Uppdaterat: 2024-02-28 15:05
Digital redaktör, Vi Bilägare

Bygger på en vidareutvecklad version av den tekniken Opel tog fram, amerikanska GM kom inte igång med bränsleceller fören 2014, då man flyttat över Opels hela forskning till USA, i syfte att slippa vara beroende av Opel, som man hade varit sedan 1982.

Uppdaterat: 2024-02-28 19:12

Känns som hål i huvudet när de få vätgasstationer som finns i världen faktiskt blir ännu färre pga bristande lönsamhet.

Uppdaterat: 2024-02-28 19:21