Vi Bilägares forum

Ägarna som håller liv i begagnatbilen: ”Räknar med 20 000 mil till”

Ägarna som håller liv i begagnatbilen: ”Räknar med 20 000 mil till”

Är det bäst att sälja, skrota eller laga den gamla trotjänaren som behöver en dyr reparation? Vi har pratat med ett 30-tal ägare av äldre bruksbilar. De flesta är beredda att laga bilen – upp till en viss gräns.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-27 15:20

Kommentarer

Rosten avgör livslängden
Sådana bilar kan köras hur länge som helst nästan och kostar ändå mindre att äga trots lte högre repkostnader
Gamla trotjänare som Volvo är inte inkörda förrän de gått 20000 mil ett gammalt talesätt

Uppdaterat: 2024-02-27 19:23
bengt39
Ben39 skrev:

Rosten avgör livslängden
Sådana bilar kan köras hur länge som helst nästan och kostar ändå mindre att äga trots lte högre repkostnader
Gamla trotjänare som Volvo är inte inkörda förrän de gått 20000 mil ett gammalt talesätt

Innan inkörningen på 20 000 mil, måste man köra försiktigt och inte varva motorn?

Uppdaterat: 2024-02-27 19:26

40talisten Nej verkligen inte det var snarare tvärtom innan de blev kvalificerade att betraktas som inkörda Motsatsen en gubbakörd Volvo med lågt miltal som bara varit med 10 år den skulle man akta sig för oberoende av rosten.

Uppdaterat: 2024-02-27 21:25
bengt39
Ben39 skrev:

40talisten Nej verkligen inte det var snarare tvärtom innan de blev kvalificerade att betraktas som inkörda Motsatsen en gubbakörd Volvo med lågt miltal som bara varit med 10 år den skulle man akta sig för oberoende av rosten.

Om de skulle hårdköras och varvas under inkörningen, vad blev skillnaden motormässigt efter 20 000 mil? :)

Uppdaterat: 2024-02-27 21:55

Vem varvar motorn i en 240 ?? Den låter ju mest illa om man kommer över 3000.

Vad händer om man kör hårt och varvar ??
Ja, motorn finns ju även som båtmotor, de brukar med tiden bli utslitna, man behöver behöver borra, byta kolvar, ringar, lager, kanske slipa vevaxeln och renovera toppen trots bättre förhållanden än i en bil.
I båten är det ju konstant uppförsbacke med högt varv.

Uppdaterat: 2024-02-27 22:17

Det var enkelt att renovera och laga de gamla trotjänarna förr om man var lite motorkunnig och hade verktyg men inte minst finurlig och vet hur en motor funkar - här ett underbart exempel på en väl inkörd bil en Amazon en av Volvos driftsäkraste modeller https://wp.me/p1IAXy-9cd

Uppdaterat: 2024-02-28 08:04
bengt39

Mycket romantik om gamla bilars tillförlitlighet och allmänna förträfflighet. Men sanningen är nog snarare att dagens moderna bilar i allmänhet är betydligt driftsäkrare än de som producerades förr. Även om de nya tyvärr är avsevärt dyrare att reparera OM dom går sönder.

Uppdaterat: 2024-02-28 08:34

Pi Visst har du rätt
Men man behövde inte lämna till verkstad i samma utsträckning om man var motorkunnig,lite händig och hade tid

Uppdaterat: 2024-02-28 08:37
bengt39

Ben - och att man var en ung bilentusiast med tillgång till garage - i alla fall för reparationer vintertid. Ju äldre och bekvämare man var så var ju verkstan ett mera naturligt val vid problem redan då.

Uppdaterat: 2024-02-28 08:44

Jag har en SAAB 9-3 årsmodell 2000 köpte den ny , underbar bil och väldigt pålitlig, kommer att behåll den många år till, servar den själv.

Uppdaterat: 2024-02-28 12:20

Med nostalgi och personliga preferenser kan man ursäkta mycket, t o m kostnaden för bränslet varje mil. Just månadskostnaden totalt gjorde att min elbil jag köpte 2021 blev billigare varje månad. Att jag dessutom har ett i princip problemfritt bilägande är enbart ett plus.

Uppdaterat: 2024-02-28 12:59
Pi skrev:

Mycket romantik om gamla bilars tillförlitlighet och allmänna förträfflighet. Men sanningen är nog snarare att dagens moderna bilar i allmänhet är betydligt driftsäkrare än de som producerades förr. Även om de nya tyvärr är avsevärt dyrare att reparera OM dom går sönder.

Kan inte annat än hålla med dig Pi.

Uppdaterat: 2024-02-28 17:17

En kommentar från en svensk biltillverkare, att en bil skall ”hålla” 6000mil, första ägaren typ. Sedan ut på andrahandsmarknaden som får ta smällen med olika utmaningar!
Hörde detta för säkert 10 år sedan!
Så nej, ingen nyare bil att äga privat för min del!
Kvaliteten har definitivt försämrats sedan 2005-2007!
Kunden vill helt enkelt inte betala vad det kostar att njuta av kvalitet!! 😔

Uppdaterat: 2024-03-01 17:04
Flygaralex

Flygaralex: Beror på vilken bilstrategi man har Man kan ju byta bil oftare - och ta lite högre bilkostnad i värdeminskning och åka bekymmerslöst En ny eller nyare bil 12000 mil eller 6 år är ofta optimalt.Själv är det nog 3-4 år och 9000 mil i snitt med nyare bilar de senaste 50 åren.

Uppdaterat: 2024-03-01 18:43
bengt39

Åka bekymmerslöst? Tja, det finns ju alltid Lexus eller Toyota...

Uppdaterat: 2024-03-01 18:26
40-talisten skrev:

Åka bekymmerslöst? Tja, det finns ju alltid Lexus eller Toyota...

Inte ens de är bekymmerslösa. Jag fick köpa nytt lås till dragkroken på V Parts, så nu står det Volvo på dragkroken.....och det är ju ett bekymmer ;)

Uppdaterat: 2024-03-01 20:40

Ungefär som Ben så har jag oftast också tillämpat typ 4--5 år och 8.000--10.000 mils intervall mellan bilbytena. Dock innan mätaren slagit över till 10.000 mil av nån sorts märklig psykologisk orsak...:) Och har på det sättet klarat mig ifrån dyrbara reparationer men givetvis till kostnaden av att byta bil vilket inte är en oväsentlig kostnad. Men jag håller mig ofta till lagerbilar där det brukar vara enklare att enas om ett hyggligt pris.

Uppdaterat: 2024-03-02 09:26

Pi Visst byta oftare kostar mer. 10-15% av marknadsvārdet på bilen man lämnar brukar ett byte kosta att betrakta som en provision att sälja bilen.Jag har i huvudsak kört mest nya Volvo bilar i alla år och med denna strategi aldrig haft några repkostnader av betydelse eller blivit stående på vägen med i snitt 3000 mil per år .

Uppdaterat: 2024-03-02 12:07
bengt39

Lägsta miltalet på en bil jag ägt och brukat (förutom den jag köpte ny 1988) är 13" mil.
Den var så dyr att jag fick ta den på avbetalning.

Uppdaterat: 2024-03-02 11:37

Rikard Med en bra bil som du känner väl med många mil får du en låg bilkostnad per mil.Mitt fall som genomsnitt inbegriper också många År med tjänstebil som byttes in ofta efter 3 år.

Uppdaterat: 2024-03-02 18:09
bengt39