Vi Bilägares forum

M Sverige kritiserar orättvis ”förmånsrabatt”

M Sverige kritiserar orättvis ”förmånsrabatt”

Elbilssubventionerna fortsätter flöda – men inte för privatpersoner. Det är något som kritiseras av M Sverige.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-26 09:02

Kommentarer

Helt rimligt, och något som jag bland annat påtalat under en längre tid.
Elbilarna idag är inte så pass dyra att de behöver ha en subvention med ett schablonbelopp om 350.000kr. Det är inte rimlig.
En ID3 kostar inte mer idag än en bensindriven dito. I alla fall inte så mycket mer att beloppet måste sänkas med 350.000kr innan förmånsvärdet beräknas.

Dags att ta bort alla subventioner på bilar, detta börjar bli larvigt. Men jag förstår att förmånsbilsinnehavarna är nöjda, de betalar ju på långa vägar inte lika mycket som privatbilisten för sina bilar. Säger inte att det skall vara lika, men nedsättning av förmånsvärde på 350.000kr gynnar ju inte prissättningen, då återförsäljarna med stora företagsvolymer kan bibehålla höga priser på sina bilar.

En Vw T-cross har nära 1000kr högre förmånsvärde än en Tesla Model Y Long Range. Listan kan som sagt göras lång med fler likande exempel.

Uppdaterat: 2024-02-26 09:32

Nu har du svurit i körka, Isoderlund...:)

Uppdaterat: 2024-02-26 09:55

Jag är helt för subventioner, men det ska vara samma för privatpersoner och företag.
Jag vill se differentierade subventioner och på elbilar under 500 000 kr.
Störst subvention till elbilar under 400 000 kr. Sen minskas subventioner gradvis upp till 500 000 kr.

Elbilar behöver vara billigare än bensinbilar. För det är akut att få ner utsläppen och det behövs morötter för att köparna ska välja elbilar. Det har fungerat i andra länder som Norge där det tack vare subventioner på elbilar knappt säljs några bensinbilar alls.
Sverige ligger långt, långt efter i den nödvändiga omställningen.

Uppdaterat: 2024-02-26 10:20

Man får väl se det så här, bilarna kommer ut på marknaden som beg för privatpersonerna, så har det ju alltid varit, vår bilflora hade ju inte varit som den är utan förmånsbilar, stora, säkra med bra utrustning.
Värre är väl att de subventionerade försvinner på export.

Uppdaterat: 2024-02-26 10:35

Håller till fullo med om denna kritik
Slopa alla subventioner. Speciellt den som endast föder en marknad för planerad skatteflykt

Uppdaterat: 2024-02-26 10:49

Fast de som kommer ut har ju ofta gått +10.000 mil och även privatköpare kanske vill köpa en nyare bil än så...
Finns ju ingen anledning att s k förmånsbilar skall vara billigare att äga än privatköpta bilar för de mil man kör privat.

Uppdaterat: 2024-02-26 10:55
Raphael skrev:

Jag är helt för subventioner, men det ska vara samma för privatpersoner och företag.
Jag vill se differentierade subventioner och på elbilar under 500 000 kr.
Störst subvention till elbilar under 400 000 kr. Sen minskas subventioner gradvis upp till 500 000 kr.
Elbilar behöver vara billigare än bensinbilar. För det är akut att få ner utsläppen och det behövs morötter för att köparna ska välja elbilar. Det har fungerat i andra länder som Norge där det tack vare subventioner på elbilar knappt säljs några bensinbilar alls.
Sverige ligger långt, långt efter i den nödvändiga omställningen.

Skall subventionerna vara lika för alla kan man ju lika gärna skita i dem. De gynnar ju ingen annan än företag som tillverkar produkten som kan ta ut ett ockerpris för att staten subventionerar typ 60% av priset.

Det jag vill säga med mitt inlägg, var att nedsättningen av priset på 350.000kr innan förmånsvärdet beräknas inte är fair någonstans. Med det sättet, kommer man fortsatt ha mycket dyra bilar, som inte gynnar varken personen som har förmånsbil eller privatbilköparen. Det enda som det kommer ge, är en ond spiral som blir värre och värre, men högre priser, högre nedskrivning av värdet innan det beräknas.

Bästa är att ta bort all form av subvention när det kommer till bilism, så även malus-skatter, låt alla konkurrera på en helt fri marknad så kommer priserna justera sig så att medelpersonen i Sverige har råd med en nyare modernare bil. Men den gamla fossildrivna de redan har är ändå den som är bäst för miljön.

Uppdaterat: 2024-02-26 10:58
Pi skrev:

Fast de som kommer ut har ju ofta gått +10.000 mil och även privatköpare kanske vill köpa en nyare bil än så...
Finns ju ingen anledning att s k förmånsbilar skall vara billigare att äga än privatköpta bilar för de mil man kör privat.

Precis min tanke, vi pratar om förmånsbilar, inte tjänstebilar. Men många bakar nog ihop det hela till en och samma sak. Och ja, många förmånsbilar har rullat mycket under ägoperioden, mycket för att det är så pass billigt, och att du har en skattesubvention på bränslet. De med förmånsbil erhåller ju även skattefri ersättning för resorna de gör i tjänsten med sin förmånsbil. 12kr/milen för Diesel, 6,5kr/milen för bensin och 9,5kr/milen för övriga (även elbilar mig veterligen).

Det behövs nog en rejäl genomlysning kring detta. Förmånsbilen kommer ändå vara rejält billigare än en privatbil, då man själv inte står för försäkring, skatt, service, slitage såsom däck och reparationer.

Uppdaterat: 2024-02-26 11:05

Bort med subventionerna för bilköp och förmåns-/tjänstebilar. Man tog ju bort "miljöbonusen" och då tycker jag också att malusskatten ska bort, jag trodde nog att meningen var att de tog ut varandra. Om bilarna är intressanta och har rätt pris så kommer folk köpa dem och fordonsparken blir utbytt vad det lider, det räcker så. Det finns ingen som helst anledning att hetsa folk till att köpa elbil.
Höj skatten på laddbara bilar, 360 kr/år är ju löjligt, sätt den till 1500-2000 kr istället.
Är själv ägare till en privatköpt elbil numera.

Uppdaterat: 2024-02-26 16:44

Förmånsbilar är verkligen en märklig historia, som kostar miljarder i skattebortfall från innehavarna som sällan tillhör de med sämst grundlön och dessutom föder en konsultbransch som behövs för att hålla reda på alla regler och undantag.

Din arbetsgivare får i stort sett bara bjuda på enklare fika, och friskvårdsbidrag för max 5000 kr per år, utan att det du erhåller förmånsbeskattas till sitt fulla värde som lön. Dock med det stora undantaget att just en bil för privat användning kan plötsligt förmånsbeskattas för flera hundra tusen kronor under förmånens fulla värde.

Uppdaterat: 2024-02-26 16:56

Instämmer med Walle-x. Det skall inte vara några som helst subventioner från staten bara för att man vill styra folks bilval. Ja, och så har M också rätt när de kritiserar att man ger subventioner till förmånsbilar, bort med det !

Man kan ju också undra varför man vill subventionera leksaksbilar, de går ju på batteri.

Men allt handlar ju om att man har gått på klimatbluffen och inbillar sig att de 4-5 % CO2 som människan släpper ut ensamt skulle påverka klimatet, utan någon som helst hänsyn till allt annat som egentligen ät det som styr klimatet, solen tex.

Uppdaterat: 2024-02-27 16:47
Caspar

Axel
Skönt att höra att vi har en expert på området här…

Uppdaterat: 2024-02-27 19:02

Jag köpte inte min elbil för klimatet, jag köpte den för effekten och accelerationen. Det går ju fortfarande att KÖRA bil trots att de går på el.

Uppdaterat: 2024-02-27 19:02

Ja det går faktiskt betydligt bättre. Jag köpte också enkom för att det är tystare och komfortablare samt den sugande accelerationen tack vare 700Nm vridmoment.
Sen att den är billig i drivmedelskostnaden är ett plus.

Uppdaterat: 2024-02-27 19:45

Japp, finns gott om fördelar - tystnad, komfort, teknik, inga lokala utsläpp, drivmedelskostnad är ju några av dessa...

Uppdaterat: 2024-02-27 20:01
Power to the people

En liten anledning till att jag köpte var faktiskt miljö. Man slipper ju avgaser.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:31
Axel15Mati16 skrev:

Man kan ju också undra varför man vill subventionera leksaksbilar, de går ju på batteri.
Men allt handlar ju om att man har gått på klimatbluffen och inbillar sig att de 4-5 % CO2 som människan släpper ut ensamt skulle påverka klimatet, utan någon som helst hänsyn till allt annat som egentligen ät det som styr klimatet, solen tex.

Så bra att du har hittat en okänd expert på Youtube som avslöjar sådant som alla andra försöker dölja eftersom de ingår i den stora världskonspirationen...

Uppdaterat: 2024-02-27 21:00