Vi Bilägares forum

Nya EU-förslaget: Obligatorisk hälsokontroll var 15:e år

Nya EU-förslaget: Obligatorisk hälsokontroll var 15:e år

Den som vill förnya sitt körkort kan behöva göra en obligatorisk läkarkontroll var 15:e år, enligt ett EU-förslag. För äldre förare blir kraven ännu hårdare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-27 10:59

Kommentarer

Bra förslag.

Uppdaterat: 2024-02-27 11:39

Kan dom inte kolla riskbenägenheten också - då skulle det troligen få högre effekt... För att inte tala om regelefterlevnaden...

Uppdaterat: 2024-02-27 11:59

Lyckligtvis träffar det inte mig på många år, och har förnyat körkortet förra månaden, så, det är inget att bekymra sig över just nu.

Men jag säger bestämt NEJ till detta, då jag i denna fråga väljer att vara 100 % självisk och strunta i alla andra konsekvenser.
För jag har aldrig i hela mitt liv accepterat att någon utomstående kommer och bestämmer med maktspråk vad jag måste göra, om jag inte anser att jag vill göra det frivilligt.

Den som försöker med sådana tricks, anar inte vilket misstag de just begått...

Uppdaterat: 2024-02-27 12:27

Och sjukvården går redan idag på knäna och kommer att göra det ännu mer om några år. Samtidigt ska vårdcentralerna då ta emot ytterligare ett par personer om dagen för hälsokontroll för körkort. Nej, det här fungerar inte. Och om man har tagit körkort när man är 18 år, varför i hela friden ska man då tvingas att göra en hälsokontroll redan när man är 33 år? Jag är visserligen för EU, men det här visar att EU många gånger håller på med helt fel saker.

Pi var annars inne på det som verkligen skulle behöva kontrolleras: Riskbenägenhet och regelefterlevnad. Vi har ju alldeles nyss här på sajten sett att förare av fyrhjulsdrivna bilar gärna "står på" lite extra! =)

Uppdaterat: 2024-02-27 12:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
N-iklas skrev:

Lyckligtvis träffar det inte mig på många år, och har förnyat körkortet förra månaden, så, det är inget att bekymra sig över just nu.
Men jag säger bestämt NEJ till detta, då jag i denna fråga väljer att vara 100 % självisk och strunta i alla andra konsekvenser.
För jag har aldrig i hela mitt liv accepterat att någon utomstående kommer och bestämmer med maktspråk vad jag måste göra, om jag inte anser att jag vill göra det frivilligt.
Den som försöker med sådana tricks, anar inte vilket misstag de just begått...

Håller med dig i princip, gillar inte heller flockmentalitet. Men vägran till dessa test, torde innebära att befintliga körkortet automatiskt blir återkallat och ogiltigt. Nå, vi vet inte om det blir verklighet...

Uppdaterat: 2024-02-27 12:32

Låter som ett utmärkt förslag.
Har många gånger funderat på hur en man i 80+ åldern som knappt kan komma in och ur bilen skulle reagera om ex ett barn skulle springa ut på vägen? Skulle han ens se barnet, och hur snabbt skulle han reagera? Och hur skulle han reagera, skulle han träffa rätt pedal och inte gasa?
Har börjat komma otäcka olyckor där äldre tryckt på gasen i stället för bromsen när de blivit stressade.
Och hur många har samma syn när de är 60 som när de var 18?
Jo, kontroll av förare behövs!

Uppdaterat: 2024-02-27 13:36

Men ännu flera allvarliga olyckor där yngre, riskbenägna förare trycker pä gasen alldeles för mycket. Vi hade ett sånt allvarligt tillbud precis framför vår bil så sent som igår. Rena turen att det inte slutade allvarligare

Uppdaterat: 2024-02-27 14:05

Jättebra förslag! under förutsättning att det inte nämnvärt belastar den ordinarie sjukvården, men det kunde ju vara samma typ av privata företag som i dag förnyar körkort för oss med behörighet för lastbil och buss. Även ett nytt teoriprov och möjligen körprov vore lämpligt-om det kan göras i en körsimulator. De som riskerar sina körkort är emot detta , vi andra som tar ansvar för vårt och andras liv och hälsa är för detta förslag.

Uppdaterat: 2024-02-27 14:38

Niklas
” För jag har aldrig i hela mitt liv accepterat att någon utomstående kommer och bestämmer med maktspråk vad jag måste göra, om jag inte anser att jag vill göra det frivilligt.”

Hur tänker du nu? Du har ju precis förnyat körkortet.

Uppdaterat: 2024-02-27 15:15

Helt rimligt förslag under förutsättning att det går utanför ordinarie sjukvårdstaxa, d.v.s. vederbörande får betala vad det kostar. I analogi med medicinsk undersökning för flygcertifikat. Jag betalar 3500 - 4000 :- två gånger per år för detta.

Uppdaterat: 2024-02-27 15:21
LC4ever skrev:

Låter som ett utmärkt förslag.
Har många gånger funderat på hur en man i 80+ åldern som knappt kan komma in och ur bilen skulle reagera om ex ett barn skulle springa ut på vägen? Skulle han ens se barnet, och hur snabbt skulle han reagera? Och hur skulle han reagera, skulle han träffa rätt pedal och inte gasa?
Har börjat komma otäcka olyckor där äldre tryckt på gasen i stället för bromsen när de blivit stressade.
Och hur många har samma syn när de är 60 som när de var 18?
Jo, kontroll av förare behövs!

Hur många har en synnedsättning redan i 40 års åldern?
1 av 10 tror jag att det är som ser så dåligt att de skulle bhöva glasögon för att få köra bil.

Uppdaterat: 2024-02-27 16:22
Boxer skrev:

Helt rimligt förslag under förutsättning att det går utanför ordinarie sjukvårdstaxa, d.v.s. vederbörande får betala vad det kostar. I analogi med medicinsk undersökning för flygcertifikat. Jag betalar 3500 - 4000 :- två gånger per år för detta.

Håller med dig helt och hållet, samma gäller ju för att få behålla sina tunga behörigheter på körkortet. Tror att den kostnaden ligger runt 1300 kr.

Uppdaterat: 2024-02-27 16:24

Tänk så mycket dumheter byråkraterna i Bryssel lurar på parlamentarikerna som glatt och villigt tvingar på EU: s befolkning vilket skit som helst. Ja, och sen tycker de själva att de är sååå duktiga !

Uppdaterat: 2024-02-27 16:30
Caspar

Tänk så mycket dumheter byråkraterna i Bryssel lurar på parlamentarikerna som glatt och villigt tvingar på EU: s befolkning vilket skit som helst. Ja, och sen tycker de själva att de är sååå duktiga !

Uppdaterat: 2024-02-27 16:30
Caspar
Axel15Mati16 skrev:

Tänk så mycket dumheter byråkraterna i Bryssel lurar på parlamentarikerna som glatt och villigt tvingar på EU: s befolkning vilket skit som helst. Ja, och sen tycker de själva att de är sååå duktiga !

Så det ska vara helt ok att köra bil resten av livet oavsett vilket skick man är i så länge man har tagit körkort?

Uppdaterat: 2024-02-27 16:39

Förslaget är att testa syn, reflexer och hörsel. Det innebär då att alla döva blir av med sina körkort!?
Att ha snabba reflexer måste ju vara en trafiksäkerhetsfråga av rang.
Att kunna se däremot, är förstås av vikt. Hoppas bara att EU drar en rimlig gräns för hur bra syn man måste ha.
För övrigt håller jag med "Pi" om att det finns betydligt större problem att ta itu med när det gäller trafiksäkerhet.
Vad beträffar "Boxers" inlägg om att det skall gå utanför ordinarie sjukvårdstaxa bara för att medicinsk undersökning för flygcertifikat gör det är väl lite magstarkt.
Så som vårt samhälle är uppbyggt är körkort lite av en mänsklig rättighet. Det är definitivt inte flygcertifikat

Uppdaterat: 2024-02-27 16:42
Boxer skrev:

Helt rimligt förslag under förutsättning att det går utanför ordinarie sjukvårdstaxa, d.v.s. vederbörande får betala vad det kostar. I analogi med medicinsk undersökning för flygcertifikat. Jag betalar 3500 - 4000 :- två gånger per år för detta.

2x per år!!?
Men då har du redan en medicinsk ”åkomma”!?
Ordinarie är 1x per år!!
Med normala hälsovärden och en mycket mer djupgående undersökning! Inte relevant.

Uppdaterat: 2024-02-27 16:50
Flygaralex

Jo, du Axa jag tycker att EU lägger du i alldeles för mycket och bara ställer till besvär för vanligt folk. Detta är bara ett exempel bland hundratals dumheter från brysselbyråkraterna och många fler kommer.

Det belastar också sjukvården alldeles för mycket som Transportstyrelsen säger. Det är inte heller de åldrande bilförarna som står för flest olyckor, utan det är de dåliga och hänsynslösa bilisterna som gör detta. Dessa är inte så lätta att komma åt genom en hälsoundersökning. Dessutom så är de allra flesta så kloka och förståndiga att de slutar köra bil, när de märke att de inte kan längre.

Uppdaterat: 2024-02-27 17:02
Caspar

Håller med Niklas, vansinnigt förslag som måste bekämpas!

Uppdaterat: 2024-02-27 17:05

Ganska vettigt förslag ändå, det är rimligt att det görs läkarbedömningar om hälsotillstånd med när det kommer till bilkörning.

Uppdaterat: 2024-02-27 17:37
Power to the people

Synundersökning absolut! Det finns alltför många med grava synfel, som trots det fortsätter att köra bil. Men det räcker med det, en allmän hälsokontroll belastar bara primärvården, och tillför knappast något till trafiksäkerheten.

Uppdaterat: 2024-02-27 17:59

Skrämmande lag förslag.. de intelligenta förstår att det inte har med trafiksäkerhet att göra.
De farligt dumma klappar med händerna och jublar över hur bra det är utan att riktigt begripa vad det innebär.
Sverige behöver gå ur EU.

Uppdaterat: 2024-02-27 18:31
Axa skrev:

Bra förslag.

Jag tycker inte om folk som dig och jag är inte ensam om det. Det känns skönt.

Uppdaterat: 2024-02-27 18:33

Axel
Totalt hjärndött. Hade du tyckt annorlunda ifall svensk regeringen lagt fram förslaget och drivit igenom lagändring?

Uppdaterat: 2024-02-27 19:00
brumbrumbil skrev:

Axa skrev:
Bra förslag.

Jag tycker inte om folk som dig och jag är inte ensam om det. Det känns skönt.

Jag noterar…

Uppdaterat: 2024-02-27 19:00

Hörni, bidra till konstruktiv diskussion istället för dessa tillmälen om att folk är dumma.

Uppdaterat: 2024-02-27 19:58
Power to the people

Att unga är mer riskbenägna gör inte att risken med att äldre har andra problem minskar. Det är inte dikotomier.
Återkommande teoretiska och praktiska prov vid förnyelse av körkortet vore rimligt. Självklart på bekostnad av den som vill belasta vägnätet.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:10
EasyMan skrev:

Boxer skrev:
Helt rimligt förslag under förutsättning att det går utanför ordinarie sjukvårdstaxa, d.v.s. vederbörande får betala vad det kostar. I analogi med medicinsk undersökning för flygcertifikat. Jag betalar 3500 - 4000 :- två gånger per år för detta.

Håller med dig helt och hållet, samma gäller ju för att få behålla sina tunga behörigheter på körkortet. Tror att den kostnaden ligger runt 1300 kr.

Va? Jag går till vårdcentralen och betalar patientavgiften på 100 kronor och får träffa en läkare - och får alla mina tunga behörigheter förlängda. Eller missförstod jag något?

Uppdaterat: 2024-02-27 20:58
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Man borde även titta på hur mycket om säkerhet gällande regler på däck och andra saker som uppenbarligen "missas". Trots det ingår i utbildningen. Att bilförare inte ens vet hur man byter ett punktera däck eller lagen om mönsterdjup är så man blir chockad. Numera behövs inte ens reservhjul i bilen. Bra miljötänk att en bärgare med tung dieselbil ska ut och göra ett jobb som alla kan utföra själva. Är själv armamputerad och klarar det. Eller är folk för lata/bekväma eller rädda få skit under naglarna att göra det själva.

Uppdaterat: 2024-02-28 08:42
Flygaralex skrev:

Boxer skrev:
Helt rimligt förslag under förutsättning att det går utanför ordinarie sjukvårdstaxa, d.v.s. vederbörande får betala vad det kostar. I analogi med medicinsk undersökning för flygcertifikat. Jag betalar 3500 - 4000 :- två gånger per år för detta.
Min "åkomma" är att jag är 60+ och har kommersiellt certifikat (ATPL) vilket kräver medical klass 1.

2x per år!!?
Men då har du redan en medicinsk ”åkomma”!?
Ordinarie är 1x per år!!
Med normala hälsovärden och en mycket mer djupgående undersökning! Inte relevant.

Uppdaterat: 2024-02-28 09:02

Att avkräva regelbundna hälsokontroller och återkommande förarprov borde vara en självklarhet.

Det finns redan inom flyget.

Vi ser idag en klar övervikt av ökat riskbeteende. Det är den absolut mest dominerande faktorn hos alla olyckor.

Med återkommande prov kan vi förhoppningsvis komma åt denna kategori av olämpliga förare - oftast av manligt kön och (några utrycker sig frekvent här i trådarna) med tydliga tendenser att överskatta den egna körförmågan.

Att överskatta den egna förmågan ger fler och allvarligare olyckor. Oftast uttryck hos våra yngre förare.

Hos medelålders (upp till pensionsålder) sjunker kvoten men fördelningen finns kvar - och då denna grupp är i majoritet i trafikarbetet ger det också stora genomslag bland olyckorna.

Regelbundna läkarkontroll för äldre; Ja

Återkommande förarprov för samtliga; Ja

Återkommande bedömningar av förarnas riskmedvetenhet : Absolut!

Om alla bara försöker våra mest grundläggande regler - håll hastigheten, låt bli alkoholen och droger samt använd bälte så kan vi sänka olyckstalen med omkring 50%.

Då finns det också utrymme för att öka medelhastigheten i trafiksystemet vilket bekostar den förhöjda administration som ett sådant här system kräver.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-28 09:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L,
Hälso- och förarprov skulle förmodligen drastiskt minska vårt bilkörande. "Tokstollarnas" dröm, eller?

Uppdaterat: 2024-02-28 10:07

Man blir lätt mörkrädd över att så många här slår så bakut över en sån här "självklarhet."

Uppdaterat: 2024-02-28 10:26

Vi har ju redan att läkare ska rapportera i Sverige, hur står det till med det i andra länder ??
Och hur är det med optiker ?? De borde ha samma befogenhet som läkaren.
Jag skulle vilja se körkort med begränsning för körning i mörker, jag vill inte ta ifrån folk att köra bil så länge det går, men många klarar inte av mörkerkörning.
Test i simulator borde kunna ta reda på det problemet.
Om man fått begränsning och ertappas att köra iaf, dras kortet in.

Uppdaterat: 2024-02-28 11:35

Syntester absolut, men allmänna hälsokontroller och förarprov, hur skulle det praktiskt hanteras? Det skulle säkert inrättas ett nytt statligt verk, Svensk Förarprovning, med en tung och dyr administrativ ryggsäck.

De hundralappar man skulle våga utmäta för förarkontrollerna, skulle inte räcka. Det skulle till extra skatter, förmodligen plussar man på fordonsskatterna rejält. Och vilka som får betala det vet vi...

Uppdaterat: 2024-02-28 11:42

Rikards förslag med en begränsad behörighet till dagsljuskörning skulle nog passa många äldre - allttå att man kan fortsätta att köra men inte under mörker. För att t ex kunna åka och handla och sådana praktiska göromål. Men kan vi inte ens stoppa A-traktorerna - hur skall vi då kunna genomföra omfattande hälso- och körkontroller? Och vad skulle detta kosta ?

Uppdaterat: 2024-02-28 12:07
Pi skrev:

Rikards förslag med en begränsad behörighet till dagsljuskörning skulle nog passa många äldre - allttå att man kan fortsätta att köra men inte under mörker. För att t ex kunna åka och handla och sådana praktiska göromål. Men kan vi inte ens stoppa A-traktorerna - hur skall vi då kunna genomföra omfattande hälso- och körkontroller? Och vad skulle detta kosta ?

Finns ingen anledning att stoppa A-traktorer, för det behövs åtminstone i glesbygd. Däremot så kan man höja körkortsbehörigheten, höja max hastigheten till 45 km/t och kanske åldern till 16 år som EU vill.

Uppdaterat: 2024-02-28 12:13
40-talisten skrev:

A.L,
Hälso- och förarprov skulle förmodligen drastiskt minska vårt bilkörande. "Tokstollarnas" dröm, eller?

Vet inte om det är tokstollarnas dröm men med färre förare som är sjuka eller på annat sätt olämpliga på vägarna kommer olyckstalen att sjunka.

Men observera att det inte bara handlar om äldre utan snarare att samtliga förarkategorier skall få skärpta krav på sig för att få behålla sitt körkort.

Bara här i trådarna har vi några märkesfanatiker som överskattar sin egen förmåga - vilket är den enskilt farligaste faktorn i trafiken idag.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-28 12:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Vulkan skrev:

Vad beträffar "Boxers" inlägg om att det skall gå utanför ordinarie sjukvårdstaxa bara för att medicinsk undersökning för flygcertifikat gör det är väl lite magstarkt.
Så som vårt samhälle är uppbyggt är körkort lite av en mänsklig rättighet. Det är definitivt inte flygcertifikat

Om körkort vore en mänsklig rättighet så skulle det ju inte ens behövas några tester, det skulle t.o.m. bara räcka att legitimera sig att man uppnått rätt ålder. Som tur är så är det inte så, utan man behöver uppfylla teoretiska, praktiska och medicinska krav för att få framföra fordon. Uppfyller man inte de kraven så är man ingen lämplig förare, oavsett ålder, och då ska man inte köra bil, oavsett man man tycker det är en mänsklig rättighet eller inte.
Förslaget artikeln handlar om är ju att säkerställa att systemet fångar upp de som tidigare uppfyllt de medicinska kraven, men inte längre gör det.
Som andra påpekat så finns det andra luckor i systemet som också borde åtgärdas, t.ex. att fånga upp oacceptabla riskbeteenden.

Uppdaterat: 2024-02-28 22:53

Master
+1

Många här verkar tro att det är en mänsklig rättighet att ha körkort.

Uppdaterat: 2024-02-28 23:03

I USA finns Sovereign citizen-rörelsen, som anser att de har rätt att köra bil utan körkort, bilskatt och trafikförsäkring. De lutar sig mot ett tillägg i USAs konstitution, där medborgarna har rätt till "travel." Kolla gärna på Youtube, där finns mycket om dem.

Uppdaterat: 2024-02-29 06:54

Mycket bra och rättvist för de gör vi redan för att behålla de tunga körkort
Då måste körskolorna maxlasta bilarna på alla körkortbehörigheter på halkbanan så bilföraren förstår hur stor skillnad de blir med fem personer i bilen kofferten full med packning takbox och fem cyklar bak på kroken bakaxeln ökar med 700kg fram lättar bilen med 200kg
Väghållningen är åt H-vete
Eller de kör ut och hyr en minibuss och lastar in 8 personer

Uppdaterat: 2024-03-06 18:28
SAABnörd

Mycket bra och rättvist för de gör vi redan för att behålla de tunga körkort
Då måste körskolorna maxlasta bilarna på alla körkortbehörigheter på halkbanan så bilföraren förstår hur stor skillnad de blir med fem personer i bilen kofferten full med packning takbox och fem cyklar bak på kroken bakaxeln ökar med 700kg fram lättar bilen med 200kg
Väghållningen är åt H-vete
Eller de kör ut och hyr en minibuss och lastar in 8 personer

Uppdaterat: 2024-03-06 18:28
SAABnörd
SAAB TTid skrev:

Mycket bra och rättvist för de gör vi redan för att behålla de tunga körkort
Då måste körskolorna maxlasta bilarna på alla körkortbehörigheter på halkbanan så bilföraren förstår hur stor skillnad de blir med fem personer i bilen kofferten full med packning takbox och fem cyklar bak på kroken bakaxeln ökar med 700kg fram lättar bilen med 200kg
Väghållningen är åt H-vete
Eller de kör ut och hyr en minibuss och lastar in 8 personer

Vad svarar du på egentligen? Det där med vikter och väghållning förstår jag inte. Frågan gäller om den som vill förnya sitt körkort skall behöva göra en obligatorisk läkarkontroll var 15:e år, för äldre hårdare krav, enligt ett EU-förslag.

Uppdaterat: 2024-03-06 19:07

De höjer ju totalvikten oxså

Uppdaterat: 2024-03-06 19:18
SAABnörd

Fast såvitt jag fattat är ju detta två helt olika förslag och då lär man ju behandla förslagen individuellt.

Uppdaterat: 2024-03-06 19:20

Ja, höjd totalvikt har ju ingenting med syn- och reaktionsförmåga och göra.
Det finns många bisarra regler, t.ex. att man får köra hur tung husbil som helst på B-körkort om det är taget innan 1/7 1996. Men som sagt, det får bli ett annat forum

Uppdaterat: 2024-03-06 19:26

Tung behörighet kräver hälso/synkontroll vart 5;e år
Det är inte vårdcentralen som ombesörjer utan privat .. och det kostar ca en tusing.
Tycker faktiskt alla fordonsförare borde kollas emellanåt.

Uppdaterat: 2024-03-06 21:47

Oavsett om hälso-kollen sker under Regionen eller privat så lär det väl vara en vårdinrättning som normalt hanterar vanliga sjukdomar så nog lär det påverka vården som helhet om alla fordonsförare skall in på koll vart 15:e eller t o m vart 5:e år.

Uppdaterat: 2024-03-07 10:13

Hur skall man göra undersökningen och vem beslutar om man skall få köra bil eller inte?
Även om man är sjuk eller har handikapp så kan man köra bil. Eller pratar man bara om synkontroll?

Uppdaterat: 2024-03-07 11:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.