Vi Bilägares forum

Premiär för Renault 5 som elbil: Räckvidd, fakta och bilder

Premiär för Renault 5 som elbil: Räckvidd, fakta och bilder

Renault väcker liv i klassiska småbilen 5 – och numera är den helt eldriven.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-26 11:14

Kommentarer

Fräck liten bil. Dock lär väl en bil i den storleken inte komma att sälja speciellt bra i storbils-landet Sverige men säkert mycket bättre lite längre söderut.

Uppdaterat: 2024-02-26 11:21

En herrans massa dörrar och klen laddeffekt är väl det som talar emot den för min smak. Får hoppas att man inte sitter som på en köksstol i den.

Uppdaterat: 2024-02-26 11:31

Priset 25 000 euro är för 52 kWh, räkna med neråt 20 000 euro för 40 kWh. 52 kWh-versionen är den som lanseras först. Senare kommer en Alpine-version, pratas om minst 225 hk.

Det kan nämnas att modellens ”partytrick” är en baguette-hållare. Det är ju lite kul.

Annat att nämna är inbyggd Chat-AI. Och R5 har t.o.m bakrutetorkare, till skillnad från vissa kineser.

Snabbladdningen är 100 kW vilket inte är ngt att anmärka på i detta segment. (Flera kineser har lägre…).

Men den är inte för mig.
Jag är mer nyfiken på kommande R4 som blir en crossover på samma grund.

Och snart kommer nya Twingo, som blir ännu billigare.

Uppdaterat: 2024-02-26 11:42

Gällande stolarna så är utformningen inspirerad av stolarna i klassikern R5 GTA. Rätt fräcka.

Uppdaterat: 2024-02-26 11:44

Ser trevlig ut. I 70-tals grönt mest.

Uppdaterat: 2024-02-26 11:57

Spygrönt haha. Nja den färgen är inget för mig.

Uppdaterat: 2024-02-26 12:04

Den syns. Haha.

Uppdaterat: 2024-02-26 12:09

Thomas på autogefuhl gillar den. Ja inte kanske färgen då.

Uppdaterat: 2024-02-26 12:11

Den Thomas gillar bara blått, som han själv säger ”Thomas Blue”. R5 finns i blått men är lite mörkare blå än ”Thomas Blue”.

Uppdaterat: 2024-02-26 12:21

Kul retro, klart lyckad om den kommer se ut så på riktigt.
Nu ska man väl inte behöva meka med motorn på en elbil, men vi hoppas den blir med lättmekad än originalet.

Uppdaterat: 2024-02-26 12:28
Rikard skrev:

Kul retro, klart lyckad om den kommer se ut så på riktigt.
Nu ska man väl inte behöva meka med motorn på en elbil, men vi hoppas den blir med lättmekad än originalet.

Meka med motorn? Jag kollar oljan ibland. Har aldrig behövt meka mer än så...

Uppdaterat: 2024-02-26 12:37

Kommer nog bli en populär andrabil. Är priset vettigt i Sverige, och baksätet lite bättre än i nuvarande Zoe så kan den kanske aspirera på nästa andrabil för min del. Alltid gillat R5:an.

Uppdaterat: 2024-02-26 12:38

Tror att den kommer att sälja bra, jag tror att man även i Sverige kommer att köpa mindre bilar och den här hamnar i den nyupptäckta lagomklassen som är överkomlig för privatköpare.
Det är ju en klass som växer snabbt med många nya modeller på gång.
De elektriska flodhästarnas tid är nog snart förbi annat än som tjänste- och förmånsbilar.

F.ö. tycker jag den gröna färgen var riktigt läcker, det behövs lite roligare färger i vår smutsgrå tillvaro även om det verkar vara just den den färgen som tilltalar färgfega svenskar mest.

Uppdaterat: 2024-02-26 12:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är helt klart intresserat och i så fall med det större batteriet och den kraftigaste motorn.

Uppdaterat: 2024-02-26 12:51
- Peugeot e-208 GT 2022
40-talisten skrev:

Rikard skrev:
Kul retro, klart lyckad om den kommer se ut så på riktigt.
Nu ska man väl inte behöva meka med motorn på en elbil, men vi hoppas den blir med lättmekad än originalet.

Meka med motorn? Jag kollar oljan ibland. Har aldrig behövt meka mer än så...

Ja men du åker ju runt i en Toyota, dom går aldrig sönder 😉

Uppdaterat: 2024-02-26 12:53

Snygg!

Uppdaterat: 2024-02-26 13:08
Rikard skrev:

Kul retro, klart lyckad om den kommer se ut så på riktigt.
Nu ska man väl inte behöva meka med motorn på en elbil, men vi hoppas den blir med lättmekad än originalet.

Det är inget koncept som presenteras nu, utan den färdiga bilen. Så jo, den ser ut så. Konceptet visades för tre år sedan.

Designen är R5 II än första generationen, iaf på utsidan. Insidan har däremot vissa detaljer inspirerade av första generationen. Redan R5 II var mer lättmekad än första generationen.

Men elbilar ska man inte meka med själv. Man behöver särskild kompetens. Det sitter ju ett högspänningsbatteri i dem.

Uppdaterat: 2024-02-26 13:27
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
Rikard skrev:
Kul retro, klart lyckad om den kommer se ut så på riktigt.
Nu ska man väl inte behöva meka med motorn på en elbil, men vi hoppas den blir med lättmekad än originalet.
Meka med motorn? Jag kollar oljan ibland. Har aldrig behövt meka mer än så...

Ja men du åker ju runt i en Toyota, dom går aldrig sönder 😉

Exakt!!

Uppdaterat: 2024-02-26 13:24

"Livsstilsbil" påminner mig om Jeep Avenger -årets bil 2023 och som inte direkt gick till historen som storsäljande, än så länge 20 exemplar sålda här i Sverige.

Med "svenskt pris" lär succén för Renault 5 bli helt jämförbar med Jeep Avenger.

Uppdaterat: 2024-02-26 15:25

Det är inget högspänningsbatteri I någon elbil jag känner till.

100 kW är max. En e-up kunde ta 40kW 2014 på ett batteri på 18,7 kWh.

Man kanske ska vänta tills i juni och se vad Alpine A290 får för specifikationer.

Uppdaterat: 2024-02-26 15:40

Jag tycker den var skithäftig. Det ska blir intressant med pris samt hur den står sig mot ID2.

Uppdaterat: 2024-02-26 17:01

Nåja Mäkinen - i mina öron är det bättre att kalla batteriet högspänningsbatteri än högvoltbatteri vilket inte är helt ovanligt. Även om det inte överensstämmer med den tekniska definitionen för högspänning.

Uppdaterat: 2024-02-26 17:04

Jeep Avenger har sålt bra i Europa. Svenskt pris på R5 finns inte än, men runt 300 000 kr eller strax ovanför är troligt. Orderböckerna öppnar efter sommaren. Svensk lansering borde bli våren 2025 eftersom de största marknaderna prioriteras först.

Uppdaterat: 2024-02-26 17:21
Axa skrev:

Jag tycker den var skithäftig. Det ska blir intressant med pris samt hur den står sig mot ID2.

Lär väl,vara en helt annan nivå av frän bil jämfört med VW:s tråkiga schabrak 😂

Uppdaterat: 2024-02-26 17:21
Raphael skrev:

Rikard skrev:
Kul retro, klart lyckad om den kommer se ut så på riktigt.
Nu ska man väl inte behöva meka med motorn på en elbil, men vi hoppas den blir med lättmekad än originalet.

Det är inget koncept som presenteras nu, utan den färdiga bilen. Så jo, den ser ut så. Konceptet visades för tre år sedan.
Designen är R5 II än första generationen, iaf på utsidan. Insidan har däremot vissa detaljer inspirerade av första generationen. Redan R5 II var mer lättmekad än första generationen.
Men elbilar ska man inte meka med själv. Man behöver särskild kompetens. Det sitter ju ett högspänningsbatteri i dem.

Jag är utbildad på 800 volt likström (Spårvagns mekaniker) så det är inget problem ;)

Uppdaterat: 2024-02-26 17:47

100 kW tycker jag är fullt anständigt för en lågpris småbil.

Uppdaterat: 2024-02-26 17:51
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Jag tycker den var skithäftig. Det ska blir intressant med pris samt hur den står sig mot ID2.

Lär väl,vara en helt annan nivå av frän bil jämfört med VW:s tråkiga schabrak 😂

Det vete 17. De som känt och klämt på ID2 har ju varit väldigt imponerade.

Uppdaterat: 2024-02-26 17:54
Axa skrev:

Mr Snoid skrev:
Axa skrev:
Jag tycker den var skithäftig. Det ska blir intressant med pris samt hur den står sig mot ID2.
Lär väl,vara en helt annan nivå av frän bil jämfört med VW:s tråkiga schabrak 😂

Det vete 17. De som känt och klämt på ID2 har ju varit väldigt imponerade.

Är väl inte klämma och känna som är det viktiga i en bil. Jag är mer intresserad av hur den ser ut. Därav jag inte kör en bil från VAG, bara Cupra som har intressant design.

Uppdaterat: 2024-02-26 18:47

Pi,
Jag tycker att det är viktigt att använda så korrekt nomenklatur som möjligt så att man minskar risken för missförstånd.

Jag har ju räknat med att de ska börja leverera i hela Europa direkt. Tillverkningen har startat så det är väl bara att vrida upp hastigheten på bandet.
Fast egentligen är det bara att man får ett riktigt tak som är helt rätt för mig. Alla andra parametrar jag har satt som krav missar den.

Uppdaterat: 2024-02-26 18:58

Att klämma och känna är viktigt. Jag uppskattar att det har blivit mer textilier i bilarna. Textil på instrumentbrädan är trevligt.

Uppdaterat: 2024-02-26 19:09

Mäkinen - jag har flera gånger föreslagit begreppet "drivbatteri" eftersom de renläriga som du inte accepterar begreppet "högspännings-batteri" - även om ett 800 V-system i moderna bilar är en väldigt hög spänning om än inte "högspänning" enligt nomenklaturen. Men för vanliga människor som har referensen 12V när det gäller bilbatterier så tror jag det fungerar bra att kalla drivbatteriet i en elbil för just högspännings-batteri.

Uppdaterat: 2024-02-26 19:29

Jag tycker den här bilen är snygg och intressant. Den tycks positionera sig rakt mot Ora 300 och 400 och där skall det bli intressant att se utvecklingen.

Provar för övrigt en Ora snart och lovar en rapport på forumet

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 20:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu är ju Ora en något större bil, utan att ha större bagageutrymme. Ora är dessutom inte särskilt snål och den laddar långsammare (80 kW).
R5 har bakrutetorkare vilket Ora saknar trots att Ora utan tvekan behöver en, särskilt viktigt på vintern med snö och slask som täpper till bakrutan fullständigt. Och jodå, jag har sett en Ora - bakrutan var helt igenkläggad av sprut från bakdäcken.

Uppdaterat: 2024-02-26 21:13

Jag har för mig att Ora laddar 70 kW och inte 80, men kan ha fel. Den har därtill bättre prestanda än den europeiska lösningen för de som prioriterar det.

Och om jag har förstått saken rätt är Ora rätt rymlig inuti - som ofta på de kinesiska varianterna. Där gäller kupéutrymmen framför Bagage. Vad man föredrar är upp till var och en.

Men jag skall prova och se. Rapport kommer.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 21:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snoid
Jo det har du förvisso rätt i. Det verkar dock som att VW lyckats riktigt bra med ID2 interiören enligt rapporter iallafall.

Uppdaterat: 2024-02-26 21:29

Jag har provat Ora och den passar väl bra för vertikalt underutvecklade individer.

Uppdaterat: 2024-02-26 21:58

R-femman verkar bli en spännande bil, extra kul med "färg" på bilarna.
Innerutrymmena är nog i linje med EX30 - möjligen att Volvon har marginellt större bagage.

Uppdaterat: 2024-02-26 22:18
Power to the people
Axa skrev:

Snoid
Jo det har du förvisso rätt i. Det verkar dock som att VW lyckats riktigt bra med ID2 interiören enligt rapporter iallafall.

Tycker också att de lyckats riktigt bra med exteriören.

Uppdaterat: 2024-02-26 22:44

Men finns ID2 annat än i koncept ?
Förväntas väl lanseras först 2025 eller 2026.
Men den ser ju ut som alla andra slätstrukna VW modeller.

Uppdaterat: 2024-02-26 23:01

Smaken är som baken, delad. Jag tycker att den är skitsnygg.

Uppdaterat: 2024-02-26 23:15

Snoid
Som jag förstått så kommer produktionfärdiga ID2 bli i princip som konceptbilen. Men det återstår att se.
Med rätt pris tror jag vi får se många ID2 och femmor på vägarna.

Uppdaterat: 2024-02-26 23:27

Prova ORA? Hmm... jag kikade just nu på några begagnade. Värdetapp på sådär 300 kr/milen låter lite väl tufft.

En ORA köps nog bäst som begagnad, frågan är dock när? en 1-åring som rullat 500 mil och kostar 250k... eller skall man vänta till nästa ägarskifte?

Uppdaterat: 2024-02-26 23:51
L. Mäkinen skrev:

Jag har provat Ora och den passar väl bra för vertikalt underutvecklade individer.

😅

Vad var det som var dåligt? Den fick fin kritik i någon provkörning jag såg från Elbilsbilisten.

Men som alltid skall man pröva själv.

För egen del är det nyfikenhet som gör att jag skall testa.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-27 07:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

För övrigt har vi nu bilhandlare som brottas med priser som sjunker. Framförallt är det (enligt min kontakt på Hedin) leasingkontrakten som gör att man går med förlust.

Upp till 40 000 per bil fick jag som uppgift.

Tror att man snart kommer kunna köpa en ny bil till betydligt bättre priser. Vänta några månader innan ni slår till. Vi har en situation liknande den man är orolig för i makroekonomiska sammanhang på bilmarknaden just nu, d.v.s deflation.

Alla subventioner (som tokstollarna drev på) samt den massiva invasionen av nya tillverkare från öst är boven i dramat. Och konsumenterna fick betala priset i form av högre priser än nödvändigt.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-27 07:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

😅
Vad var det som var dåligt? Den fick fin kritik i någon provkörning jag såg från Elbilsbilisten.
Men som alltid skall man pröva själv.
För egen del är det nyfikenhet som gör att jag skall testa.
MVH AL

Som de flesta bilar jag provar går det inte att skjuta stolen tillräckligt långt bakåt för mina ben i Ora.
I de fall det går har tillverkarna oftast glömt att ratten ska gå att nå.

På bilderna ser R5 ut att ha lång sittdyna, men frågan är om det bara är en illusion. Megane hade inte bra stöd för mina ben.

Uppdaterat: 2024-02-27 08:42
L. Mäkinen skrev:

A.L skrev:
😅
Vad var det som var dåligt? Den fick fin kritik i någon provkörning jag såg från Elbilsbilisten.
Men som alltid skall man pröva själv.
För egen del är det nyfikenhet som gör att jag skall testa.
MVH AL

Som de flesta bilar jag provar går det inte att skjuta stolen tillräckligt långt bakåt för mina ben i Ora.
I de fall det går har tillverkarna oftast glömt att ratten ska gå att nå.
På bilderna ser R5 ut att ha lång sittdyna, men frågan är om det bara är en illusion. Megane hade inte bra stöd för mina ben.

Klassiskt problem för oss som inte stannade i växten 😉
Icke färdigväxta och asiatiska bilbyggare verkar ha en helt annan kroppskonfiguration som mall.

Uppdaterat: 2024-02-27 08:47

Även italienska bilbyggare hade denna gorillamodell för sina kunders kroppsbyggnad, dvs korta ben och långa armar.

Uppdaterat: 2024-02-27 09:18
40-talisten skrev:

Även italienska bilbyggare hade denna gorillamodell för sina kunders kroppsbyggnad, dvs korta ben och långa armar.

Motsatsen gällde ju länge för Volvo där man hade ratten i magen om man hade korta ben.
Ett annat exempel är ju engelska sportbilar från 50-talet där man alltid hade ratten i magen för att kunna nå pedalerna, kolla gärna vilken gammal spelfilm som helst där de förekommer.

jag tror inte att det någonsin kommer att finnas en bil där körställningen passar alla individer.

Uppdaterat: 2024-02-27 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apropå prissänkningar så tycks Volvo gått motsatt väg när dom uppdaterade namnet på sina XC40-modeller. Om man skall tro AMS så har priserna höjts jfr senaste tidigare lägsta-notering med uppemot 100.000 kr på vissa utföranden...

Uppdaterat: 2024-02-27 10:01
saabnisse skrev:

40-talisten skrev:
Även italienska bilbyggare hade denna gorillamodell för sina kunders kroppsbyggnad, dvs korta ben och långa armar.

Motsatsen gällde ju länge för Volvo där man hade ratten i magen om man hade korta ben.
Ett annat exempel är ju engelska sportbilar från 50-talet där man alltid hade ratten i magen för att kunna nå pedalerna, kolla gärna vilken gammal spelfilm som helst där de förekommer.
jag tror inte att det någonsin kommer att finnas en bil där körställningen passar alla individer.

Det finns en bil där Teknikens Värd skrev att den "passar alla" med marknadens skönaste stol och generös justermån, det var BMW 5 serien. TV har ju en testmedlem som är 155 cm lång.

Uppdaterat: 2024-02-27 22:48