Vi Bilägares forum

Nytt rekord för fyrhjulsdrift – som kan ge falsk trygghet

Nytt rekord för fyrhjulsdrift – som kan ge falsk trygghet

Aldrig tidigare har andelen fyrhjulsdrivna bilar i nybilsförsäljningen varit så hög som nu. Finessen ska ge säkra köregenskaper på vintern – men enligt Folksams studie betalar bilköparna i själva verket för falsk trygghet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-19 18:20

Kommentarer

Axa skrev:

AL
”Dessa förare…”?
Vet man vilka förare det är? Vi pratar väl en undersökning av större population som visar på överrepresentation.
Och om man nu pekar ut en viss typ av förare så borde även skillnaderna visa sig vid torrt eller blött underlag. Men det gör det ju inte.

Jodå det finns också skillnader både hos blöt som torr vägbana.

Men det är när det är halt - riktigt halt - som olyckskvoten växer snabbt.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 21:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Jaha? Jag läser mig till detta i artikeln.
” På torr eller våt väg fanns ingen statistiskt säkerställd skillnad i antalet olyckor som inträffade med fyrhjulsdrivna bilar jämfört med tvåhjulsdrivna – det är på is och snö som de fyrhjulsdrivna bilarna är överrepresenterade i olycksstatistiken. Det visade även en studie från Vägverket som gjordes 2005.”

Uppdaterat: 2024-02-25 21:25

Ja det är rätt. Det finns alltså en skillnad också på torr respektive vår väg. Signifikansbegreppet används lite slarvigt där. Samma sak ser vi även hos tvåhjulsdrivna bilar.

Dock växer olyckstalet snabbt när det är riktigt halt. Vill minnas en faktor 30 vid 0,2 och 100 vid 0,05.

Detta oavsett drivsystem.

Och en fyrhjulsdriven bil används också troligtvis i högre grad när det är extra halt än vad en tvåhjulsdrivet bil gör.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 21:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kikar man lite övergripande över hur trafikbeteendet i stort har klimatet hårdnat. Folk kör aggressivare, fortare och med mindre marginaler. Tack vare stödsystem, säkerhetssystem, krav på däck och mycket tur sker det tack o lov färre allvarliga olyckor. Det vore på sin plats med upplysning och folkbildning om att bli tolerantare, mindre stress och högre acceptans för trafikregler.

Uppdaterat: 2024-02-25 21:39

AL, du svänger dig.
Du har själv hävdat att fyrhjulsdrift innebär ”precis samma fördelar som vinterdäck”.

Vinterdäck har bl.a fördelen mot sommardäck kortare bromssträckor på vinterunderlag som snö och is.

Du har även skrivit att fyrhjulsdrift inte påverkar bromssträckan.

Men vinterdäck påverkar bl.a. bromssträckan.

För att ditt påstående om att fyrhjulsdrift har ”precis samma” fördelar som vinterdäck ska vara sant, så ska fyrhjulsdrift ha just precis samma fördelar som vinterdäck. Dvs fyrhjulsdrift måste även innebära kortare bromssträcka på vinterunderlag.

Alltså var ditt uttalande felaktigt. Och jag har läst hela tråden. Att du hänvisar mig till att läsa hela tråden igen gör inte att fyrhjulsdrift har kortare bromssträckor.

Vi kan alltså konstatera att fyrhjulsdrift inte har ”precis samma” fördelar som vinterdäck. Fyrhjulsdrift har vissa fördelar gemensamt med vinterdäck. Vissa, inte precis samma.

Att du återkommande hänvisar mig till att läsa tråden igen och igen, ändrar inte detta.

Uppdaterat: 2024-02-26 07:08

Raphael upprepar sitt mantra, oklart varför

Frågan är nämligen redan utredd.

Formeln har jag redan angivit. Även om Raphael som vanligt inte förstår den.

Säg mig; det där med stoppsträcka. Varför påverkas inte den av fyrhjulsdrift. Har du något svar på det.

För skojs skull, låt oss säga att Jag hävdar att den gör det.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 07:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Kikar man lite övergripande över hur trafikbeteendet i stort har klimatet hårdnat. Folk kör aggressivare, fortare och med mindre marginaler. Tack vare stödsystem, säkerhetssystem, krav på däck och mycket tur sker det tack o lov färre allvarliga olyckor. Det vore på sin plats med upplysning och folkbildning om att bli tolerantare, mindre stress och högre acceptans för trafikregler.

Ja då kan man nog uppleva det ibland.

Men faktum är att medelfarten sjunkit lite på senare år.

Antisladdsystem har också verkan men precis som hos fyrhjulsdriften finns det visat att de ger upphov till riskkompensation.

Undra om någon här vill ta bort antisladden och ABS också?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 07:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL skriver:
” Raphael upprepar sitt mantra, oklart varför.”

Jag har inte skrivit något mantra.

”Frågan är nämligen redan utredd.”

Nej, det är den inte.

”Formeln har jag redan angivit. Även om Raphael som vanligt inte förstår den.”

Min fråga gäller inte formeln. Som vanligt förstår AL inte det jag skriver.

”Säg mig; det där med stoppsträcka. Varför påverkas inte den av fyrhjulsdrift. Har du något svar på det.”

AL kör en skenmanöver som vanligt för att vägra svara på det jag skriver.

Vi tar detta igen, eftersom AL inte förstår, men jag ska försöka vara mer pedagogisk nu.

Låt oss börja med att analysera ALs uttalande om att fyrhjulsdrift innebär ”precis samma fördelar som vinterdäck.”

Observera: ”precis samma”.
Inte ”samma” utan ”precis samma”.

Ordet ”precis” används för att markera och betona det efterföljande ordet ”samma”.

”Precis samma” betyder samma sak, t.o.m precis samma sak, som ”exakt samma”.

Dvs ”precis samma fördelar som vinterdäck” = ”exakt samma fördelar som vinterdäck”.

Men låt mig fråga AL, anser AL att vinterdäck har kortare bromssträckor på vinterväglag (snö och is) jämfört med sommardäck?
Ja eller Nej?

Om det är en fördel för vinterdäck att de har kortare bromssträckor på vinterväglag, så måste även fyrhjulsdrift ha kortare bromssträckor på vinterväglag. Annars har de inte ”precis samma” fördelar.

En alternativ variant för att ALs uttalande ska vara korrekt, är givetvis att hävda att det inte är en fördel med kortare bromssträckor på vinterväglag.

Jag är tämligen övertygad om att AL är rätt ensam då om att inte se kortare bromssträckor på vinterväglag som en fördel.

Uppdaterat: 2024-02-26 07:54

Raphael; ja stoppsträckan på is blir kortare med fyrhjulsdrift. Så enkelt är det 😜

Resten finns i tråden

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 07:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Raphael upprepar sitt mantra, oklart varför
Frågan är nämligen redan utredd.
Formeln har jag redan angivit. Även om Raphael som vanligt inte förstår den.
Säg mig; det där med stoppsträcka. Varför påverkas inte den av fyrhjulsdrift. Har du något svar på det.
För skojs skull, låt oss säga att Jag hävdar att den gör det.
MVH AL

Raphael måste förstå exakta innebörden av det du skriver, annars förstår han inte och du har fel. Funkar inte att få till en sådan dialog skriftligen.
Man måste sitta mitt emot varandra och prata och fråga och förklara när man får frågor. Annars blir skriftväxlingen oändlig utan att leda nån stans.
Jag har haft anställda med klara drag av asperger/autism, dock inte på Johns nivå, men ser mönstret i eran skriftväxling.

Uppdaterat: 2024-02-26 08:05
A.L skrev:

J.L skrev:
Kikar man lite övergripande över hur trafikbeteendet i stort har klimatet hårdnat. Folk kör aggressivare, fortare och med mindre marginaler. Tack vare stödsystem, säkerhetssystem, krav på däck och mycket tur sker det tack o lov färre allvarliga olyckor. Det vore på sin plats med upplysning och folkbildning om att bli tolerantare, mindre stress och högre acceptans för trafikregler.

Ja då kan man nog uppleva det ibland.
Men faktum är att medelfarten sjunkit lite på senare år.
Antisladdsystem har också verkan men precis som hos fyrhjulsdriften finns det visat att de ger upphov till riskkompensation.
Undra om någon här vill ta bort antisladden och ABS också?
MVH AL

Med ökad andel elbilar och dyrt drivmedel har medelhastigheten sjunkit. Det är min observation.

Uppdaterat: 2024-02-26 08:06

Apropå stoppsträckan på is så kan ni ju alla kolla resultatet efter ViBs vinter-långtest detta år. Såvitt jag förstått så är alla bilar skodda med dubbfritt av samma fabrikat/modell men stoppsträckan skiljer avsevärt...

Uppdaterat: 2024-02-26 09:18
A.L skrev:

Raphael; ja stoppsträckan på is blir kortare med fyrhjulsdrift. Så enkelt är det 😜
Resten finns i tråden
MVH AL

Jag gissar att du är ironisk angående stoppsträcka.

Uppdaterat: 2024-02-26 09:31
Pi skrev:

Apropå stoppsträckan på is så kan ni ju alla kolla resultatet efter ViBs vinter-långtest detta år. Såvitt jag förstått så är alla bilar skodda med dubbfritt av samma fabrikat/modell men stoppsträckan skiljer avsevärt...

Bra iakttagelse.

Orsaken till variation är däremot svårare att spekulera kring

Speciellt om det är insamlat med olika fordon.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 09:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Enligt ViB så trycks fordonets vilt ha en avgörande betydelse under dessa förutsättningar - vilket inte känns helt orimligt.

Uppdaterat: 2024-02-26 09:57

Jag har inte läst testet Pi så det är inget jag kan kommentera

Fysikaliskt sett spelar massan ingen roll. (Formeln är känd)

Däremot kan man ju resonera i termer om deformation. Men då är det en fördel med högre vikt.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 10:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kan det hur otroligt det än låter vara så att teorierna ändå inte stämmer riktigt med verkligheten när det är halt väglag...:)

Uppdaterat: 2024-02-26 11:03

Ja eller så är det någon annan omständighet som påverkar som vi inte känner till.

Fysikaliska lagar har ju en tendens att stämma in på verkligheten;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 11:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Faktum (från testerna) är att den lättaste bilen med smalaste däcken hade den klart kortaste stoppsträckan på halt väglag. Och det var inga små skillnader - i alla fall utom ett runt 10 % längre stoppsträcka. Och den bästa efter Hyundai i10 hade nån % mindre i längre stoppsträcka.

Uppdaterat: 2024-02-26 11:51

AL, nu var det du som skrev att fyrhjulsdrift har ”precis samma” fördelar som vinterdäck. Vi kan konstatera att ditt uttalande var felaktigt.

Ett mer korrekt uttalande är: Fyrhjulsdrift och vinterdäck delar vissa fördelar med varandra.

Eller: Några av fördelarna hos fyrhjulsdrift och vinterdäck är gemensamma.

Men att de har ”precis samma” fördelar, är alltså helt felaktigt.

Jag läser bara det som står. Och menar man något annat än det man faktiskt har skrivit så får man skriva det, istället för det man skrev.

Uppdaterat: 2024-02-26 12:44

Att vikten inte spelar in annat än i teorin och A.L:s värd har varit klart för mig en längre tid.
En jäkla skillnad att få stopp på Ioniqen kontra I20 i halt väglag.
Ioniqe accelererar ta mig tusan lika fort som den bromsar när det är halt vinterväglag. Det kan man inte beskylla I20 för 🤣

Uppdaterat: 2024-02-26 12:58

Min poäng är: fyrhjulsdrift ersätter inte vinterdäck.
Hävdar man att de har ”precis samma” fördelar så innebär det i förlängningen att en fyrhjulsdriven bil inte behöver vinterdäck, fyrhjulsdriften ersätter ju vinterdäcken.
Men riktigt så är det inte.
Vinterdäck behövs alltid i vinterväglag, oavsett två- eller fyrhjulsdrift.

Uppdaterat: 2024-02-26 13:17
Pi skrev:

Faktum (från testerna) är att den lättaste bilen med smalaste däcken hade den klart kortaste stoppsträckan på halt väglag. Och det var inga små skillnader - i alla fall utom ett runt 10 % längre stoppsträcka. Och den bästa efter Hyundai i10 hade nån % mindre i längre stoppsträcka.

Och bara där visade du ju på skillnader som kan påverka.

Spontant låter det som att de smalare däcken möjligen gräver ner sig lite bättre än de bredare - trots den korta hjullåsning som ABS medför.

En annan omständighet rör ABS-systemets kalibrering. Det finns ju en möjlighet att Hyundai ligger närmare friktionsmax på underlaget än andra bilar.

Faktorer som alltså inte har med bilarnas vikt att göra.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 13:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Raphael fortsätter att prata om något vi redan har diskuterat i tråden. Oklart varför

Vinterdäck har fördelar, helt riktigt. De har dock också nackdelar genom att förarna ökar hastigheten så att en del av deras säkerhetsvinst kompenseras bort.

Och det gäller också precis för fyrhjulsdrift och antisladdteknik.

Att funktionen som beskriver riskökningen sedan inte är identisk är ganska självklart. Det är nämligen en matematisk omöjlighet.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 14:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - såvitt jag fattade det så var det bromsning på is och då lär väl inte däcken gräva ner sig speciellt mycket.

Uppdaterat: 2024-02-26 15:21

Pi; nej men har man smala däck och fuktig is så bildas det en liten ”bromsvall” framför som kan förklara resultatet.

Men vi vet ju inte vad som ligger bakom variationen - om det nu är en sådan ö.h.t.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-26 21:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”