Vi Bilägares forum

Folksam listar säkra bilar – flera får bakläxa

Folksam listar säkra bilar – flera får bakläxa

Flera märken får bakläxa när Folksam släpper årets lista över säkra bilmodeller. ”Det är förvånande att så många av de senaste modellerna inte uppfyller kraven för grundläggande krocksäkerhet”, säger trafikforskaren.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-22 07:36

Kommentarer

Varför spelar han dum? Euro NCAP har ju vridit upp säkerhetskraven så många gånger att det inte går att jämföra resultaten mellan bilar testade olika år.
Det som är "förvånande" i detta fall är att karln inte fattar att en bil med 4 stjärnor från ett test 2023 är betydligt säkrare än en bil med 5 stjärnor som testades 2018.

Uppdaterat: 2024-02-22 08:57

"lista över säkra bilmodeller"
MEN... de flesta kraven som ska uppfyllas har ju ingenting alls att göra med den passiva krocksäkerheten, så varför stå och prata om den?
Och miljö?
Det har ju verkligen inget med "krocksäkerhet" att göra.
Vilken soppa man blandar ihop.

Använder man ordet "krocksäkerhet" så avse det vad som händer i en krock och då faller ju exempelvis alla former av elektroniska system tänkta att förhindra olyckor bort ur bilden, för då handlar det ju inte om dem.

Och stjärnorna i EuroNcap baseras ju inte längre på just säkerheten i en inträffad krock, utan på en mängd omkringliggande andra saker, så att använda ordet "krocksäkerhet" är helt galet om det inte är det man talar om.

Vidare så slarvar EuroNcap ibland och utför dåliga krocktest, där exempelvis förarstolen är fel inställd, utan att någon regerar och det gör ju att tillförlitligheten rasar, man kan ju inte lita på någon som slarvar.
Eller fuskar då man beräknar vissa säkerhets moment teoretiskt, istället för att genomföra dem i verkligheten, i syfte att spara pengar och förenkla arbetet, total skandal.

Uppdaterat: 2024-02-22 10:53

Det är skillnad på hur säker man är inne i bilen och hur bilen beter sig mot personer/saker utanför bilen. Så för att köpa en bil för personlig säkerhet så behövs inte 5 stjärnor. För ansågs 6 krockkuddar, bältessträckare, ABS och antispinn vara tillräckligt säkert.

Uppdaterat: 2024-02-23 11:37

” För att komma med på listan måste bilmodellen ha vissa säkerhetssystem. Den måste också ha krocktestats av Euro NCAP med fem stjärnor som resultat eller vara minst 40 procent säkrare än snittbilen i Folksams egen statistik.”

EuroNCAP börjar bli löjliga. En bil med 4 stjärnor kan ha utmärkt krocksäkerhet, men så är det någon förarassistans som har för låg nivå för EuroNCAP och därmed inte med i listan.

Folksams statistik justerar mig veterligen inte för storlek vilket EuroNCAP gör.
I Sverige finns ett överskott på stora bilar. I Sydeuropa finns ett överskott på mindre bilar. Olika trafikmiljöer.
Så detta med säkerhet är - som med mycket annat - en relativ fråga.

Uppdaterat: 2024-02-25 13:52

Här har Raphael rätt. En stor bil är säkrare än en liten bil.

Korta stopp gör ondare än om man kan förlänga stopptiden.

Det är därför som man inte skall åka i en liten bil, då den skyddar sämre i stort sett oavsett olyckstyp.

Slår vi ut det som en jämförelse mellan Sydeuropa och mot Sverige och på något sätt lyckas balansera ut skillnader i nykterhet, bältesanvändning, förartyp, hastighet och trafikmiljö så är det de stora fordonen (med betoning på Volvo) som förklarar de rekordlåga dödstalen i Sverige kontra andra länder.

Sätter vi in motsvarande fordonsfördelning i Sydeuropa skulle dödstalen (utan att ha räknat på det och som ett grovt överslag) i alla fall sjunka med 20-25%.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 14:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:


Folksams statistik justerar mig veterligen inte för storlek vilket EuroNCAP gör.
.

Jo det gör dom.
Det stod om just vikt på hemsidan de första åren.

Jag brukade dessutom be dom skicka hela den vetenskapliga rapporten.
Där finns alla formler.

Har du funderat på varför all världens krockstatistik är uppdelad i storleksklasser ;-)

Uppdaterat: 2024-02-25 21:40
Gillar kurvor och rondeller

Vikten har väldigt stor påverkan så det är förståligt att de plockade bort den.
Skulle bla leda till att utsläppen av avgaser ökade om fler köpte tyngre bilar.

Mannen på gatan idag har för dåliga kunskaper i enkel fysik för att själva förstå vikten av vikt.

Inte ens då de själva kan se bilder från olyckor på nyhetssidorna, drar de denna slutsats!
Eller då de själva går in i något lätt vs. något tungt.

Uppdaterat: 2024-02-25 21:58
Gillar kurvor och rondeller