Vi Bilägares forum

Tesla Model 3: Knapp förbättring med fysiska knappar

Tesla Model 3: Knapp förbättring med fysiska knappar

Att komplettera pekskärmen i Tesla Model 3 med fysiska knappar visade sig inte vara någon bra lösning i praktiken. ”Synd på en bra idé”, skriver vår långtestförare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-21 14:30

Kommentarer

Sexy-buttons har ju fått bra recensioner. Ni kanske borde ha testat dem istället?

Uppdaterat: 2024-02-21 17:29

En Transistorradio … 🤣

Uppdaterat: 2024-02-21 20:05
Flygaralex

Jag gillar bilar som har fysiska knappar installerade från fabriken betydligt bättre. Finns en uppsjö med eftermarknadsprodukter för Tesla som rättar till det som man glömde montera på fabriken. Knappar, förardisplay mm ja de förblindade köparna accepterar tydligen att bilen kommer halvfärdig, även regenereringen som inte går att justera med sladdande bakvagn som följd är helt ok.
Och det vet jag redan nu att Henrik aldrig råkat ut för 😉

Uppdaterat: 2024-02-21 21:15

+100, Guran...:)

Uppdaterat: 2024-02-21 21:49

"Suck. Låg temperatur, tungt före och takbox gör att Teslan knappt klarar 15 mil mellan laddstoppen i motorvägsfart"
Satan, snacka om tungföre om man kommer 15min med en Y.

Uppdaterat: 2024-02-23 17:59
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

"Suck. Låg temperatur, tungt före och takbox gör att Teslan knappt klarar 15 mil mellan laddstoppen i motorvägsfart"
Satan, snacka om tungföre om man kommer 15min med en Y.

Vaa? Nu får du J.L på dig för att du ljuger.

Uppdaterat: 2024-02-23 20:28
Mr Snoid skrev:

Jag gillar bilar som har fysiska knappar installerade från fabriken betydligt bättre. Finns en uppsjö med eftermarknadsprodukter för Tesla som rättar till det som man glömde montera på fabriken. Knappar, förardisplay mm ja de förblindade köparna accepterar tydligen att bilen kommer halvfärdig, även regenereringen som inte går att justera med sladdande bakvagn som följd är helt ok.
Och det vet jag redan nu att Henrik aldrig råkat ut för 😉

Har du överhuvud taget kört en Tesla ? Kan inte se någon anledning till att behöva ställa in regenereringen 10000 mil med dual motor.

Uppdaterat: 2024-02-23 21:32
Christer skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
"Suck. Låg temperatur, tungt före och takbox gör att Teslan knappt klarar 15 mil mellan laddstoppen i motorvägsfart"
Satan, snacka om tungföre om man kommer 15min med en Y.

Vaa? Nu får du J.L på dig för att du ljuger.

Ja det var dåligt men en test i Finland visar att det går bra i snöstorm och med husvagn för Tesla Model 3 LR 2019, med husvagn, Tesla Model Y LR 2021 Hongqi E-HS9 2024, VW ID.4 4MOTION 2023, VW ID.4 GTX 2022, ID. Buzz Cargo 2023, BMW iX 3 2021, MG4 Luxury 2023, Tesla Model S P85 2013, Tesla Model S85 2014, Kia EV6 AWD 58 2022, Kia eSoul 2023. https://alltomelbil.se/22-elbilar-tavlar-om-att-kora-1000-km-i-finsk-snostorm/

Uppdaterat: 2024-02-23 21:41
J.L skrev:

Mr Snoid skrev:
Jag gillar bilar som har fysiska knappar installerade från fabriken betydligt bättre. Finns en uppsjö med eftermarknadsprodukter för Tesla som rättar till det som man glömde montera på fabriken. Knappar, förardisplay mm ja de förblindade köparna accepterar tydligen att bilen kommer halvfärdig, även regenereringen som inte går att justera med sladdande bakvagn som följd är helt ok.
Och det vet jag redan nu att Henrik aldrig råkat ut för 😉

Har du överhuvud taget kört en Tesla ? Kan inte se någon anledning till att behöva ställa in regenereringen 10000 mil med dual motor.

Nej inte kört men löst åtskilliga inlägg på Tesla Y FB-gruppen där ägare klagar på allt för kraftig regenerering som heller inte går att ställa in. Men de äkta TFB skyller på att de inte kan hantera gaspedalen korrekt 😂🤣
Är framförallt de bakhjulsdrivna modellerna som dras med detta problem.
Men så klart har du aldrig haft problem, hade heller inte räknat med det.
Var nära att provköra i Örebro i går, men det var blockad……
Men vem vet, kanske det sker nån gång.
Gillar Wintermode på min bil där den blir 50/50 fyrhjulsdriven, antisladd extra känsligt och regen ställs på lägsta nivå eller frirull samt gasrespons bir seg och motoreffekt begränsas. Har din Tesla sådana finesser ?

Uppdaterat: 2024-02-23 21:59

Älskar Enyaqens rattpaddlar för att ställa in regen.

Uppdaterat: 2024-02-23 22:17

Finns läge Chill, och förövrigt är Tesla centren öppna som vanligt även om det förekommer skumma individer utanför som leker strejk. Ta mod till dig Mr Snoid och testa.

Uppdaterat: 2024-02-23 22:54

En annan undviker Tesla som pesten. Det skulle ju vara som att börja frottera med Putin…

Uppdaterat: 2024-02-23 22:57
J.L skrev:

Finns läge Chill, och förövrigt är Tesla centren öppna som vanligt även om det förekommer skumma individer utanför som leker strejk. Ta mod till dig Mr Snoid och testa.

Testa Tesla kommer jag nog göra någon gång.
Nu var det snarare att det var eländigt väder och att vi var hungriga som satte stopp för en eventuell provtur. Var orolig för att torkarna skulle löpa amok 🤣
Men Oslos Teslacenter ligger ett stenkast från kontoret, så kommer kanske ske nån gång på vårkanten.
Får se om jag tar mig ut av första rondellen eller blir kvar i den då det inte går att blinka 😉

Uppdaterat: 2024-02-24 08:58

Du har humor Mr Snoid, det är positivt !

Uppdaterat: 2024-02-24 09:03

Ska man ändra på något fungerande, så ska ju lösningen vara bättre. På vilket sätt är det bättre med knappar i rattkransen för blinkers istället för en spak? Vad är fördelarna för föraren?

Citroëns lösning i BX och CX var bättre. Ett flipp med fingrarna. Snurrade inte med ratten när man vred på dem. Flera viktiga reglage enkelt samlade, enkla att förstå sig på.

Teslas helljusknapp bredvid blinkers-knappen är inte heller bättre än etablerade lösningar. Och ljusomkopplingen är kopplad till en meny. Bara att läsa manualen. Och är beroende på trycktid.
Jag tycker det är idiotiskt.

Norska körlärare är djupt kritiska till blinkersen på Tesla.
https://www.motor.no/bil/kjoreskoler-dropper-tesla-for-darlige-blinklys/261372

Kör gärna E18 genom Karlskoga och de fyra rondellerna och förklara sen på vilket sätt Teslas lösning är bättre än andras.

Uppdaterat: 2024-02-24 19:44

Fyra rondeller på E18 i Karlskoga??
Vart hittar du alla dom. En är i alla fall så stor så du knappt behöver vrida på ratten för att köra igenom den.
Körde senast i förrgår genom Karlskogas alla rondeller, men fick då inte det till fyra.

Uppdaterat: 2024-02-24 21:09

Jobbar du hos generalagenten för någon av Stellantis märken Raphael ? Kan det vara 3 rondeller på E18 genom Karlskoga med rätt stora diametrar, 45-50 graders rattutslag. Men visst gamla segelskutor med hög utväxling på styrningen blir det väl minst 2-3 varv.

Uppdaterat: 2024-02-24 21:14

JL, tack för din fråga om vad jag jobbar med. Jag jobbar med kommunikation och administration för en icke vinstdrivande idéburen organisation. Vad jobbar du själv med? Eftersom du frågar mig om mitt jobb så frågar jag dig tillbaks. Och eftersom jag svarat dig är du skyldig att svara mig.
Det är underhållande att du tror jag jobbar på KW Bruun. Borde jag inte ha en Stellantis-bil som tjänstebil då? Men som du ser på min profilbild så är det ingen Stellantis-biljag har. Jag har haft flera stycken. Nu har jag den du ser på bilden. Eller ser du inte vad det är för bil?

Det är intressant att du inte svarade på min fråga. Såg du inte den? ”förklara sen på vilket sätt Teslas lösning är bättre än andras.”

Jag väntar fortfarande på ett svar på den frågan.

Uppdaterat: 2024-02-24 22:41

Mr Snoid, uppgiften var inte att enbart köra igenom rondellerna. Uppgiften var även att efter det förklara varför Teslas lösning är bättre än andras.
Du har klarat halva uppgiften, nu väntar jag på att du utför hela uppgiften.

Uppdaterat: 2024-02-24 22:46
Raphael skrev:

Mr Snoid, uppgiften var inte att enbart köra igenom rondellerna. Uppgiften var även att efter det förklara varför Teslas lösning är bättre än andras.
Du har klarat halva uppgiften, nu väntar jag på att du utför hela uppgiften.

Det har jag inte sagt ett pip om.
Undrade bara vart du hittat den fjärde rondellen i Karlskoga.
Den tredje är nybyggd och öppnade för trafik sent i höstas. Men vart hittar du den fjärde?
Förövrigt är dom stora så jag tror nog inte rattvridandet blir så stort att den dumma lösningen med rattknappar inte skulle fungera.

Uppdaterat: 2024-02-24 22:48

Mr Snoid, min fråga gällde inte om det fungerar eller inte. Min fråga gällde på vilket sätt det är en bättre lösning. Jag förde ett resonemang i mitt inlägg om att ska man ändra något vedertaget så ska det göras för att det innebär fördelar för användaren jämfört med det vedertagna.
Jag tycker det är intressant att det verkar vara svårt att få svar på den frågan.

Uppdaterat: 2024-02-24 23:01
Raphael skrev:

Mr Snoid, min fråga gällde inte om det fungerar eller inte. Min fråga gällde på vilket sätt det är en bättre lösning. Jag förde ett resonemang i mitt inlägg om att ska man ändra något vedertaget så ska det göras för att det innebär fördelar för användaren jämfört med det vedertagna.
Jag tycker det är intressant att det verkar vara svårt att få svar på den frågan.

Jag tror inte för en sekund på att det på något vis är bättre, förutom lägre produktionskostnader och därmed möjlighet att pressa priser för att ta fler marknadsandelar.
Tvivlar på att någon annan än de största TFB anser detta vara en väldigt bra förbättring av bilen.
Men medge att det bara finns tre rondeller i Karlskoga, tidigare var det bara två och ännu några år 1 då det även var signalreglerat vid korsningen vid MC Donalds.

Uppdaterat: 2024-02-24 23:07

Mr Snoid, finns det någon som anser det vara en förbättring? Jag har inte ens sett JL hävda att det är bättre än mer vedertagna lösningar.

Uppdaterat: 2024-02-24 23:17
Raphael skrev:

Mr Snoid, finns det någon som anser det vara en förbättring? Jag har inte ens sett JL hävda att det är bättre än mer vedertagna lösningar.

Det skall du väl inte fråga mig. Det får du fråga Teslas utvecklingsavdelning.
Nästan lika idiotiskt som Citroens lösning med en myriad knappar och blinkers reglage på en sidan om ratten. Den blev heller ingen vidare hit.

Uppdaterat: 2024-02-24 23:46

Mr Snoid, Jag har kört BX, CX och GSA med satelliter. Självfallet delar jag med glädje med mig av mina erfarenheter.

Fördelen med att samla reglagen på det sättet i satelliter bredvid ratten är att de är enkelt nåbara utan att släppa ratten, enkelt synliga - föraren får en snabb överblick över olika inställningar. Och genom att reglagen sitter på olika ställen på satelliterna istället för att vara i ett gemensamt reglage för alla, så tar man inte fel. Det ökar trafiksäkerheten samt bekvämligheten för föraren. Jag njöt av dem.

Citroën hade detta i flera modeller och under många år, det var en hit hos kunderna, men det var en dyr lösning.

Och när Peugeot började dela allt fler komponenter med Citroën så ansågs det tyvärr för dyrt för Citroën att fortsätta med satelliterna.

Men flera andra tillverkare inspirerades av dem, som t.ex Fiat och Subaru.

Jag är helt öppen för att blinkersknappar i ratten kan vara en överlägsen lösning som alla tillverkare tar efter, därför vore det intressant att höra från Tesla ägarna i detta forum varför de tycker Teslas lösning är bättre än andras, vilka fördelar de upplever med lösningen - som t.ex. när man svänger ut från cirkulationsplatser.

Uppdaterat: 2024-02-25 08:02

Fördelen med att inte ha en blinkersspak är väl att bilen kostar lite mindre.

Uppdaterat: 2024-02-25 10:04

Ja, den besparingen måste ju öka konkurrenskraften avsevärt för en produkt i +500.000 kr klassen... Eller ?

Uppdaterat: 2024-02-25 10:20

Personligen tror jag inte att det handlar om besparing i detta fall utan iver att skapa en minimalistisk design på gott och ont. Muskelbilar som Ferrari och Lamborghini har ju liknande lösningar och där handlar det inte om kostnad.

Uppdaterat: 2024-02-25 10:23

Kommer snart ett tillbehör likt sexy buttons
Ridiculous lever blir nog namnet på den.

Uppdaterat: 2024-02-25 10:30

Denna ideliga jämförelse med Ferrari och Lamborghini. Kan det bli mer korkat? Det är ju för bövelen sällanbilar. Det är inte massproducerade vardagsbilar.

Uppdaterat: 2024-02-25 11:17

Helt rätt, Axa. Väldigt ovanliga bilar mellan "rondellerna" här i stan varje e m efter jobbet. Men de som tar upp detta kanske vill se sig själva som att dom sitter i dessa italienska fullblod...

Uppdaterat: 2024-02-25 11:24

Pi
Jag vet inte varför man tar upp den jämförelsen. Det är två helt olika målgrupper och den som köper en supersportbil prioriterar förmodligen inte praktikaliteter.

Uppdaterat: 2024-02-25 11:40
Mr Snoid skrev:

Jag gillar bilar som har fysiska knappar installerade från fabriken betydligt bättre. Finns en uppsjö med eftermarknadsprodukter för Tesla som rättar till det som man glömde montera på fabriken. Knappar, förardisplay mm ja de förblindade köparna accepterar tydligen att bilen kommer halvfärdig, även regenereringen som inte går att justera med sladdande bakvagn som följd är helt ok.
Och det vet jag redan nu att Henrik aldrig råkat ut för 😉

Undra om blinkersspak kommer dyka upp oxå ??

Uppdaterat: 2024-02-25 11:49