Vi Bilägares forum

SAIC-märket IM Motors på väg att lanseras i Europa

SAIC-märket IM Motors på väg att lanseras i Europa

MG:s ägare SAIC Motors ska lansera premiummärket IM Motors i Europa. Det lockar med modernare teknik och ska utmana bland andra Tesla och Nio.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-21 17:07

Kommentarer

Om vi sedan öppnar och läser årsrapporten från Stellantis för år 2023 så varnar man däri för exakt det jag skrivit - men som Raphael inte vill kännas vid. Det är ju märkligt att Raphael inte kontaktat Stellantis och med stöd av sina påstådda företagsekonomiska "kunskaper" (oklart hur de inhämtats då de inte stämmer överens med det som ingår i kurslitteraturen men herregud - Google finns ju) förklarar att de har fel.

"Main risk factors for transition to electrification include: the evolving nature of the regulatory environment, the higher production costs (and corresponding) prices of EV vehicles that could reduce our competitive advantage and result in lower customer appetite and lower profit margin or in a sharp decrease of the automotive market share in western countries, the aggressive competition of new players in the EV market that are developing with lower production cost and advanced technological solutions, and the dependence of EV (market) acceptance on government incentives."

I årsrapporterna (det förs liknande resonemang både år 2022 som år 2023) konstaterar man också att beroendet av den amerikanska marknaden (som står för majoriteten av vinsterna) är stort och att en förändring i köpmönstret där (från SUV till mindre bränslesnålare bilar) utgör en stor risk. Detta då man är svaga inom det segmentet på den nordamerikanska marknaden.

"As is typical for automotive manufacturers, we have significant fixed costs primarily due to our substantial investment in product development, property, plant and equipment and the requirements of collective bargaining agreements and other applicable labor relations regulations. As a result, changes in certain vehicle shipment volumes could have a disproportionately large effect on our profitability.
Our profitability in North America, a region which contributed a majority of our profits and approximately 46 percent of our revenues in 2023, is particularly dependent on demand for pickup trucks and larger SUVs. Pickup trucks and larger SUVs have historically been more profitable than other vehicles and accounted for approximately 71 percent of our total U.S. retail vehicle shipments in 2023. Our profitability in North America is expected to continue to depend on demand for pickup trucks and larger SUVs in North America. Accordingly, a shift in consumer demand away from these vehicles within the North America region, and towards compact and mid-size passenger cars, whether in response to higher fuel prices, lower disposable income due to recession, higher borrowing costs or other factors, could adversely affect our profitability."

Under risk klargörs sedan ytterligare en gång att:

"We are also significantly exposed to a downturn in economic conditions in Europe, enhanced competition in the European vehicle market (particularly, from Chinese OEMs), or a deterioration of the European vehicle market (including as a result of EV regulation), each of which could trigger a decline in vehicle shipments in that market."

Och i hela rapporten diskuterar man allt med utgångspunkt i - ja just det - marknadsandelar. I Europa sjunker de.

Raphael förnekar alltså inte bara grundläggande ekonomisk teori, försäljningsdata och den vetenskap som finns inom ekonomiområdet. Han förnekar dessutom det som med all önskvärd tydlighet står skrivet i Stellantis egna rapporter.

Tips Raphael: Släpp fanatikerflaggan och öppna och läs på!

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 11:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att AL har problem med siffror och varken kan företagsekonomi, nationalekonomi eller makroekonomi - det visar han ständigt prov på. Hans skenmanövrar och dimridåer är onekligen underhållande och visar hans fanatism.

Och nu försöker han lura i läsarna av detta forum att Volkswagen skulle tagit över marknadsandelar från Stellantis trots att jag tydligt visat att Volkswagen tappat marknadsandelar sedan Volkswagens toppår 2012. AL ljuger och bluffar medvetet.

ALs fanatism tar sig löjliga nivåer, och som vi vet är det lönlöst att diskutera med enögda fanatiker som AL.

År 2008 hade PSA och även Opel betydligt fler modeller ute på marknaden än idag. Det var ett splittrat produktutbud och trots hög marknadsandel så tjänade de inte pengar. Opel var så illa nere att att om inte Stellantis tagit över Opel så hade Opel gått i konkurs, trots hög marknadsandel.

Men AL förstår inte att man även måste tjäna pengar.

Det som Carlos Tavares gjorde, var att han reducerade modellprogrammet. Bort med alla specialmodeller. Kvar var bara de modeller som gav god vinst.
Naturligtvis minskar marknadsandelen när man dumpar modeller, men det var kunder som man ändå inte tjänade pengar på.

Dessa märken fanns i för många marknadssegment, utbudet slimmades till de segment där man tjänar pengar. Dvs man stärkte upp de segment där man är starka och dumpade de segment där man inte var det och där det skulle kosta för mycket att bli starka.

Att stärka upp de segment där man är stark och expandera där, det anser AL är en dålig strategi.

En till sak som Carlos Tavares gjorde och faktiskt är den största enskilda förklaringen till tappade marknadsandelar, är att han ströp försäljningen till hyrbilsfirmor.
Vi kan ta en siffra för Opel - innan PSA tog över så var bara 18% av Opels försäljning i Tyskland till privatpersoner. 82% av Opels försäljning i Tyskland gick till hyrbilsfirmor, företag och företagsleasing.

Men, det är inte lönsamt att sälja till hyrbilsfirmor. Det är ett sätt att få ut många bilar på marknaden, men hyrbilsfirmor och företag kräver för stora rabatter. Det är för kostsamt.

Så Carlos Tavares satte ett stopp för all den typen av försäljning. Ja man förlorade försäljning och tappade marknadsandelar när man lämnade den marknaden.
Men, man vann vinst eftersom att finnas på den marknaden bara gav förlust. Det var inte lönsamt.

Marginalerna på Stellantis produkter har ökat sedan dess.
Stellantis går med vinst.
Jämfört med 2022 steg intäkterna med 6%.
Vinsten steg med 11%.

AL vill jämföra med 2008.
År 2008 gjorde PSA förlust.
Däremot gjorde PSA vinst 2007 och 2009-2010.
2012 - 2014 gör PSA stora förluster men från 2015 har vinsten pekat uppåt. 2017 tar PSA över Opel och Stellantis bildas 2021.

AL sågar Stellantis samtidigt som han hyllar Tesla.
Det finns en intressant skillnad mellan Stellantis och Tesla.
Stellantis ökar både försäljningen och vinsten.
Tesla ökar försäljningen, men vinsten sjunker.
Att AL tycker det är bättre att minska vinsten än att öka den, visar just på hans enögdhet.

Uppdaterat: 2024-02-24 11:39

Frågan som alltså fortfarande kvarstår är vilket eller vilka märken inom Stellantis som kommer att ryka först?

Får man tro på deras egen årsredovisning ser man ett betydande hot från Kina, både på grund av deras teknologi som kostnadsmässiga försprång. När detta slår tillräckligt hår mot skrammelhögarna i Europa och inte minst om det kombineras med en djupare kris i USA så lär det bli Opel som offras.

Vem skulle det annars bli? Fiat? Det tror jag inte är politiskt möjligt.

Observera för övrigt också att man i samma rapport för ett rätt långtgående resonemang om det här med tullar och protektionism. Man ser det inte som en lösning för Stellantis som koncern.

Så frågan är vad man skall göra nu?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 11:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Raphael känner sig uppenbarligen allt mer trängd. Nu sitter han och påstår att Volkswagen inte ökat sina marknadsandel i Europa.

Men det är fel även om han inte vill erkänna det.

År 2022 var den 24,7%

Står att läsa här: https://www.best-selling-cars.com/europe/2022-full-year-europe-best-selling-car-manufacturers-and-brands/

År 2007 19,7%:

Manufacturer … % Market Share …No of Cars Sold … % Change in Volume from 2006 … (Top Brands if Different from Manufacturer Name)

Volkswagen … 19.7 … 3,150,933 … -1.1 … (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat)
PSA … 12.8 … 2,050,708 … +0.6 … (Peugeot, Citroen)
Ford … 10.5 … 1,667,915 … +1.7 … (Ford, Volvo, Land Rover, Jaguar)
GM … 10.2 … 1,635,040 … +1.6 … (Opel/Vauxhall, Chevrolet, Saab)
Renault … 8.7 … 1,380,952 … -4.4 … (Renault, Dacia)
Fiat … 7.8 … 1,249,092 … +7.1 … (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
Toyota … 5.8 … 929,585 … +2.5 … (Toyota, Lexus)
BMW … 5.3 … 848,080 … +6.7 … (BMW, Mini)
Daimler … 5.2 … 826,150 … -0.2 … (Mercedes, Smart)
Honda … 2.0 … 313,898 … +12.0
Nissan … 1.9 … 310,698 … -5.6
Hyundai … 1.9 … 308,687 … -5.4
Suzuki … 1.8 … 287,793 … +9.3
Kia … 1.6 … 252,590 … +5.0
Mazda … 1.5 … 240,354 … -6.0

https://www.best-selling-cars.com/europe/2007-full-year-top-selling-cars-in-europe/

Även för dem som skolat från matematiklektionerna borde kunna förstå att 24,7 är ett större tal än 19,7. Ja förutom Raphael då:-).
Din trovärdighet stärks inte av du du sitter och hittar på Raphael. Siffrorna står där svart på vitt. Läs och lär.

Tittar vi sedan på Volkswagen som bil har man ökat från 10,2% till 10,6% under samma period.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 12:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

När det gäller det som N-iklas tar upp - göra bra produkter till höga priser som folk är beredda att betala för, ja det är precis det som är strategin för flera märken inom Stellantis. Bl.a. just för Opel, Peugeot och några till.

Peugeots nya 3008 har hyllats av motorpressen för den fina och högkvalitativa interiören, premiumkänslan, fina material osv. som gör att bilen känns dyrare och finare invändigt än de flesta konkurrenter.
Självfallet är det inte billigt med en sådan inredning.
Men Peugeot räknar med att kunderna är beredda att betala för extra känsla jämfört med konkurrenterna.

De senaste åren har Stellantis ökat försäljningen av de dyrare modellversionerna.
Majoriteten av försäljningen är faktiskt för de dyraste utrustningsnivåerna.
I t.ex. fallet C4 så är 70% av försäljningen Shine och Shine+/Exclusive. Under dem finns de billigare Live och Feel.

Detta ökar marginalerna på produkterna.

Det är vad det handlar om - att göra vinst på det man säljer. Och det är faktiskt betydligt bättre att sälja färre och gå med mer vinst än att göra förlust på en högre marknadsandel.

Sen får AL protestera hur mycket han vill om detta. Han bryr sig ju inte om vinster, bara marknadsandelar. Därför applåderar han att Teslas vinst sjunker.

Uppdaterat: 2024-02-24 11:52
Raphael skrev:

Snoid anser att jag har för dålig läsförståelse, därmed förnekar Snoid det han själv har skrivit. Snoid skrev så här:
” Det är självklart grunden för att överleva, och där har Stellantis gjort ett riktigt bra resultat 2023.
Men du får gärna visa det i så fall.”
Detta skrev alltså Snoid *efter* att jag redan visat Stellantis resultat. Och när jag säger att jag redan gjort detta så säger Snoid att jag har dålig läsförståelse.
Snoid är uppenbart inte medveten om vad han själv skriver.

Raphael, ingen idé att fortsätta en diskussion med dig då du oavsett har din uppfattning klar.
Men visa gärna vart jag ifrågasatt Stellantis result. Däremot ifrågasatte jag att du råkat tiodubbla resultatet för 2023, som i senare inlägg korrigerat till korrekta tal från årsredovisningen.
Och vart du fått för dig att jag har något emot Stellantis vet jag heller inte.
Så därav verkar du läsa in helt andra meningar, eller snarare dra en helt egen slutsats.
Och du har fortfarande inte svarat på varför du inte redovisade Toyota, KIA eller Hyundais försäljningssiffror i Europa.
Det är det enda jag undrat över, inte Stellantis försäljning eller vinst för 2023.
Den hade jag läst om innan du första gången presenterade felaktiga tal.

Uppdaterat: 2024-02-24 11:55

Jag lägger in det igen eftersom Raphael kommer att blunda för Stellantis egen rapport.

"Main risk factors for transition to electrification include: the evolving nature of the regulatory environment, the higher production costs (and corresponding) prices of EV vehicles that could reduce our competitive advantage and result in lower customer appetite and lower profit margin or in a sharp decrease of the automotive market share in western countries, the aggressive competition of new players in the EV market that are developing with lower production cost and advanced technological solutions, and the dependence of EV (market) acceptance on government incentives."

"We are also significantly exposed to a downturn in economic conditions in Europe, enhanced competition in the European vehicle market (particularly, from Chinese OEMs), or a deterioration of the European vehicle market (including as a result of EV regulation), each of which could trigger a decline in vehicle shipments in that market."

Hur skall Stellantis klara kombinationen av fallande marknadsandelar och det kinesiska hotet Raphael?

Ja, det är så en marknad fungerar. Men fler aktörer sjunker vinsterna. Och Stellantis lönsamhet i Europa är inte speciellt hög. Det är i USA och på SUV:ar man tar in de stora pengarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 12:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL känner sig uppenbart allt mer trängd. Men då vet vi att han anser att Skoda, Audi, Seat osv är samma varumärke och bil som Volkswagen.

Jag skrev nämligen om märket Volkswagen, och AL skriver om koncernen Volkswagen AG.

Det är ju intressant, för när han vill säga om Stellantis så vill han prata märken som Peugeot.
Så när jag pratar om Volkswagen för att han pratar Peugeot, då vill han plötsligt prata koncerner och inte bilmärken längre.

Mycket intressant beteende.

Uppdaterat: 2024-02-24 12:02
Raphael skrev:

Och nu försöker han lura i läsarna av detta forum att Volkswagen skulle tagit över marknadsandelar från Stellantis trots att jag tydligt visat att Volkswagen tappat marknadsandelar sedan Volkswagens toppår 2012. AL ljuger och bluffar medvetet.

Raphael skrev:

AL känner sig uppenbart allt mer trängd. Men då vet vi att han anser att Skoda, Audi, Seat osv är samma varumärke och bil som Volkswagen.
Jag skrev nämligen om märket Volkswagen, och AL skriver om koncernen Volkswagen AG.
Det är ju intressant, för när han vill säga om Stellantis så vill han prata märken som Peugeot.
Så när jag pratar om Volkswagen för att han pratar Peugeot, då vill han plötsligt prata koncerner och inte bilmärken längre.
Mycket intressant beteende.

Om Raphael hade orkat läsa siffrorna ordentligt och undvikit att kasta ut dimridåer så skulle han sett att Volkswagen som bilmärke alltså ökat från 10,2% till 10,6% marknadsandel under samma period där skrammelhögarna förlorat mer än 11% på total nivå.

Volkswagen ökar - samtliga av plåtschabraken minskar.

Sedan är det bara Raphael som tycker det är ok att hänvisa till Stellantis som koncern och att jämföra det mot ett enskilt bilmärke istället för hela Volkswagen. Det är dock inte förenligt med grundläggande statistisk metodik att göra så min vän. Därav att jag jämför på koncernnivå - även om det då blir för svårt med förståelsen för de som inte varit närvarande på matematiklektionerna.

Hur schabraken tappat andelar på märkesnivå har vi ju dessutom redan gått igenom.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 12:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL hävdar alltså att Volkswagen ökat sin marknadsandel, till skillnad från Peugeot som minskat sin.
” market share peaked at 12.83% in 2012 and has been sliding since, losing 2 percentage points as the overall market has grown faster than the German brand.

Volkswagen sold 1,010,272 vehicles in Europe in 2022, down 1.73% from 2021. The company’s market share in Europe is 9.8%.”

https://www.goodcarbadcar.net/volkswagen-europe-sales-figures/

Enligt AL så är 9,8% en större marknadsandel än 12,83%.

Jag undrar vilken skola AL har gått i där han lärt sig att 9,8% är mer än 12,83%?

AL har alltså fel när han hävdar att Volkswagen ökat sin marknadsandel. Volkswagen har minskat sin.

Uppdaterat: 2024-02-24 12:12

Här ser vi nu hur Raphael googlar fram en ny källa med helt andra datapunkter än den jag hänvisar till.

Klassisk rysk retorik. Han byter dessutom årtal - för att bekräfta sin egen ståndpunkt.

Det är allt annat än seriöst min vän.

Och fortfarande inte ett ljud om Stellantis egen årsrapport. Den där Raphael vet bättre ....._

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 12:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bara en fanatiker som AL kan hävda att det är en ökning när man går från 12,83% till 9,8%. AL hävdar att jag inte kan läsa siffror. Jag har gett länken. Det är bara att läsa innantill.
Men vi vet ju att AL inte kan läsa innantill eftersom han hävdar att 9,8% är mer än 12,83%.

Uppdaterat: 2024-02-24 12:19
Raphael skrev:

Bara en fanatiker som AL kan hävda att det är en ökning när man går från 12,83% till 9,8%. AL hävdar att jag inte kan läsa siffror. Jag har gett länken. Det är bara att läsa innantill.
Men vi vet ju att AL inte kan läsa innantill eftersom han hävdar att 9,8% är mer än 12,83%.

Jo och i den länk som jag delade tidigare och där Raphael blånekar visar på en ökning från 10,2% år 2007 till 10,6% år 2022. Data avser EU/EFTA och UK och bygger på ACEA siffror.

Du vet, man blir inte trovärdig genom att sitta och kasta in andra data mitt i ett resonemang utan att reflektera kring var skillnaderna ligger.

Men även hos den länk som Raphael googlade fram sjunker Stellantis som en sten. Alltså precis det som jag försöker får Raphael att förstå men som han förnekar.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 12:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Innan ALs påståenden om Volkswagen så hade jag redan angivit följande:

Det är inget konstigt med att marknadsandelar sjunker när det kommer fler aktörer på marknaden. Det blir fler som delar på kakan.
T.ex. Volvo har gått från en marknadsandel på över 20 procent 2014 till 14,2 procent under 2023, om vi tittar på bara den svenska marknaden.

Volkswagen hade en marknadsandel i Europa år 2022 på 9.8% att jämföra med deras toppår 2012 då de hade 12.83%.
—-

Efter jag hade skrivit detta valde AL att ändra årtal och byta datakälla.

Här ser vi nu hur AL har googlat fram en ny källa med helt andra datapunkter än den jag hänvisar till.

Klassisk rysk retorik. Han byter dessutom årtal - för att bekräfta sin egen ståndpunkt.

Det är allt annat än seriöst min vän.

Uppdaterat: 2024-02-24 12:24

Men AL kan tydligen inte förstå att man måste utgå från samma mätområde för att spegla förändringar över tid.

Så den sista skenmanövern var en av många påhitt.

Uppdaterat: 2024-02-24 12:26

AL skriver:
” Jo den länk som jag delade tidigare och där Raphael blånekar visar på en ökning från 10,2% år 2007 till 10,6% år 2022. Data avser EU/EFTA och UK och bygger på ACEA siffror

Detta är ditt svar på det jag skrev om Volkswagen.
Och jag var tydlig med att jag utgick från Volkswagens bästa år som var 2012. .

Du vet AL, man blir inte trovärdig genom att sitta och kasta in andra data mitt i ett resonemang utan att reflektera kring var skillnaderna ligger.

Sen är det intressant att för Peugeot så vill AL utgå från 2008, men för Volkswagen vill han utgå från 2007. AL blandar olika årtal hej vilt.

Det visar det oseriösa i hans agerande.

Uppdaterat: 2024-02-24 12:29

Jag var den som först nämnde Volkswagens marknadsandel i denna tråd. Jag satte årtalet och datapunkten.

Efter jag hade skrivit detta valde AL att ändra årtal och byta datakälla.

Här ser vi nu hur AL har googlat fram en ny källa med helt andra datapunkter än den jag hänvisar till.

Klassisk rysk retorik. Han byter dessutom årtal - för att bekräfta sin egen ståndpunkt.

Det är allt annat än seriöst min vän.

Du vet AL, man blir inte trovärdig genom att sitta och kasta in andra data mitt i ett resonemang utan att reflektera kring var skillnaderna ligger.

Sen är det intressant att för Peugeot så vill AL utgå från 2008, men för Volkswagen vill han utgå från 2007. AL blandar olika årtal hej vilt.

Det visar det oseriösa i hans agerande.

Uppdaterat: 2024-02-24 12:36

Nix Raphael, det är du som ändrar på årtalet och googlar. Jag har allt sedan jag satte ihop mitt första underlag (som det tog Raphael fyra trådar att ö.h.t kommentera) varit tydlig med årtalen och källan.

Att du sedan kastar in andra siffror och källor hänger ihop med just dina troliga kopplingar till regimen borta i öst.

Jag har hela tiden utgått från både samma källa som årtal. Det är enkelt att gå tillbaka att verifiera.

Men oavsett källa så är trenden identisk. Schabraken tappar till konkurrenterna. Kina är dessutom det stora hotet om man får tro på Stellantis själva.

Fast Raphael vet ju bättre än Stellantis egen årsredovisning....

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 12:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Och här har ni också den verkliga orsaken till Raphaels senaste oseriösa agerande i denna tråd. Det är detta han inte vill kommentera:

Jag lägger in det igen eftersom Raphael kommer att blunda för Stellantis egen rapport.

"Main risk factors for transition to electrification include: the evolving nature of the regulatory environment, the higher production costs (and corresponding) prices of EV vehicles that could reduce our competitive advantage and result in lower customer appetite and lower profit margin or in a sharp decrease of the automotive market share in western countries, the aggressive competition of new players in the EV market that are developing with lower production cost and advanced technological solutions, and the dependence of EV (market) acceptance on government incentives."

"We are also significantly exposed to a downturn in economic conditions in Europe, enhanced competition in the European vehicle market (particularly, from Chinese OEMs), or a deterioration of the European vehicle market (including as a result of EV regulation), each of which could trigger a decline in vehicle shipments in that market."

Hur skall Stellantis klara kombinationen av fallande marknadsandelar och det kinesiska hotet Raphael?

Ja, det är så en marknad fungerar. Men fler aktörer sjunker vinsterna. Och Stellantis lönsamhet i Europa är inte speciellt hög. Det är i USA och på SUV:ar man tar in de stora pengarna.

Raphael är nu så upprörd då det jag skrivit i en hiskelig antal olika trådar - med utgångspunkt i en och samma källa - också står svart på vitt i Stellantis egen årsredovisning. Raphael klarar inte av det. Han är uppenbarligen inte en seriös skribent.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 12:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Popcornen är framme......

Uppdaterat: 2024-02-24 12:40

AL skrev så här:
” Sedan är det bara Raphael som tycker det är ok att hänvisa till Stellantis som koncern och att jämföra det mot ett enskilt bilmärke istället för hela Volkswagen. Det är dock inte förenligt med grundläggande statistisk metodik att göra så min vän. Därav att jag jämför på koncernnivå - även om det då blir för svårt med förståelsen för de som inte varit närvarande på matematiklektionerna.”
_
Men AL, nu skrev jag så här:
—-
Det är inget konstigt med att marknadsandelar sjunker när det kommer fler aktörer på marknaden. Det blir fler som delar på kakan.
T.ex. Volvo har gått från en marknadsandel på över 20 procent 2014 till 14,2 procent under 2023, om vi tittar på bara den svenska marknaden.

Volkswagen hade en marknadsandel i Europa år 2022 på 9.8% att jämföra med deras toppår 2012 då de hade 12.83%.
—-

Jag nämner inte ens Stellantis där. Jag har inte gjort en jämförelse mellan Stellantis-koncernen och Volkswagen som märke.

Och mitt inlägg var ett svar på dina påståenden om Peugeot.

Du pratade märken, jag svarade dig med att prata märken.

Jag har alltså inte jämfört en koncern med ett märke. Det har däremot du gjort som började prata Peugeot och sen listar du siffror för hela Volkswagen-koncernen.

Uppdaterat: 2024-02-24 12:44

Nya skenmanövrar från Raphael: han klarar inte av att Stellantis själva bekräftar precis det jag har skrivit från första början. Jo min vän, det är helt i linje med grundläggande ekonomisk teori. Den du säger dig förstå..:-)

Raphael kastar in siffror från 2012 som svar på den period som jag angav med start från 2007. Han blandar in den svenska marknaden och Volvo. Helt irrelevant för diskussionens kontext och enbart med syftet att inte behöva kommentera skrammelhögarnas enorma tapp över tid.

Men ändå positivt att Raphael kan medge att fler aktörer faktiskt trycker ner vinsterna. Tänk om vi nu kan ta fasta på det.

Så kvarstår den ursprungliga frågeställningen.

Vilket schabrak är det som offras först? Opel eller Fiat?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 12:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Peter E skrev:

Popcornen är framme......

Ja värre dårhus var det nog länge sedan vi såg här i trådarna

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 12:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL påstår:
”Nix Raphael, det är du som ändrar på årtalet och googlar. Jag har allt sedan jag satte ihop mitt första underlag (som det tog Raphael fyra trådar att ö.h.t kommentera) varit tydlig med årtalen och källan.”

Låt oss granska ALs påstående.
AL skrev 2024-02-22 kl. 17:34
”Nu gör vi en jämförelse mellan marknadsandel år 2022 mot marknadsandel år 2008:”

AL skrev 2024-02-23 kl. 10.38:
”Tittar vi sedan på Volkswagen år 2007 hade de 19,8% marknadsandel i EU/EFTA och UK.”

För Peugeot, Citroen m.fl. räknar han från 2008. För Volkswagen räknar han från 2007.

Jag kallar det för att ändra årtal.
Att AL kastar in andra siffror och årtal hänger ihop med just ALs troliga kopplingar till regimen borta i öst.

Uppdaterat: 2024-02-24 12:57

Nya dimridåer från Raphael. Ja det är ibland svårt att få fram rätt data över telefonen. År 2007 ändras då ibland till 2008 i underlaget, därav de olika årtalen.

På det stora hela är det dock samma siffror och det påverkar inte trenden. Känner Raphael till hur en tidsserie fungerar (väntar mig inget svar). Skall vi måhända göra en tidsserieanalys med utgångspunkt i den sida som Raphael själv googlade fram och som svamlar om Sverige och Volvo?

Kvarstår frågeställningen nu när Raphael efter fyra olika trådar inom ämnet tycks kunna acceptera faktumet från grundläggande ekonomisk teori att med fler aktörer så pressas lönsamheten och priserna så hårt att någon får lämna:

Vilket märke hos Stellantis är det som läggs ner först?

Jag tror som sagt att det blir Opel då jag har svårt att se att någon vågar lägga ner Fiat.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 13:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

"Main risk factors for transition to electrification include: the evolving nature of the regulatory environment, the higher production costs (and corresponding) prices of EV vehicles that could reduce our competitive advantage and result in lower customer appetite and lower profit margin or in a sharp decrease of the automotive market share in western countries, the aggressive competition of new players in the EV market that are developing with lower production cost and advanced technological solutions, and the dependence of EV (market) acceptance on government incentives."

"We are also significantly exposed to a downturn in economic conditions in Europe, enhanced competition in the European vehicle market (particularly, from Chinese OEMs), or a deterioration of the European vehicle market (including as a result of EV regulation), each of which could trigger a decline in vehicle shipments in that market."

Hur skall Stellantis klara kombinationen av fallande marknadsandelar och det kinesiska hotet Raphael?

Ja, det är så en marknad fungerar. Men fler aktörer sjunker vinsterna. Och Stellantis lönsamhet i Europa är inte speciellt hög. Det är i USA och på SUV:ar man tar in de stora pengarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 13:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL skriver:
”Nu har dessa större delar av marknaden än flertalet plåtskrällen (Peugeot, Citroen, Renault eller Fiat)”

”De japanska märkena har stulit andelar från plåtschabraken på precis samma sätt som de koreanska gjort det.”

Men det enda japanska märke han nämner är Toyota. Jag har redan nämnt Toyota och bekräftat att de har en hög försäljning.

Stämmer ALs påstående att de har större delar av marknaden än de franska och italienska märken han nämner?

Siffror för 2023
Nissan 293,476
Suzuki 187,344
Mazda 182,532
Honda 60,606
Mitsubishi 42,823
(Subaru säljer så låga volymer så inte ens värt prata om).

Vi kan jämföra med de märken som AL nämner.
Peugeot 639,848
Opel/Vauxhall 458,992
Citroen 369,750
Fiat 381,026
Renault 681,023
Dacia 557,253

Toyota är stora, jag har inte påstått annat men AL uttrycker sig i pluralis inte singularis.

Alla japaner utom en (Toyota) säljer sämre än de franska och italienska märken som AL nämner.

De har alltså inte tagit över marknaden.

Uppdaterat: 2024-02-24 13:09

AL skrev:
” Ja helt rätt Axa. Och där har schabraken tappat andelar under en lång tid.

På bekostnad av nya aktörer.”

Du förnekar att det är flera märken som tappat marknadsandelar, även Volkswagen m.fl.

Om Toyota, Kia och Hyundai har ökat sin marknadsandel så säger du att det har skett på bekostnad av Peugeot och Citroën. Men Volkswagen har också minskat sin marknadsandel.

Det är ju detta du inte ser.

Uppdaterat: 2024-02-24 13:14

AL förstår inte det jag säger, så låt mig försöka bryta ner det enkelt.

Det finns två anledningar till att märkena under Tavares har minskat sin marknadsandel.
1. Minskat modellutbud genom att man lämnat olönsamma modellsegment.
2. Minskad försäljning pga att man stoppat försäljning till hyrbilsföretag och ”fleets”.

Ett exempel på nr 2 är att av Opels försäljning i Tyskland under GM tiden så var bara 18% till privatkunder.

Självfallet förlorar man försäljning när man stoppar olönsamma försäljningskanaler. En marknadsandel som bygger på olönsamma marknadssegment och försäljning till olönsamma kunder, är ingen bra marknadsandel.

Det viktiga är att gå med vinst.
När man stoppade dessa kanaler så blev det ett snabbt tapp i försäljning.
Men faktum är att dessa märken har ökat sin försäljning och är på väg att ersätta dessa dåliga kunder med bra lönsamma kunder.

Att koreanska märken och Toyota ökat sin försäljning till hyrbilsfirmor och fleets, är inget som betyder något för Tavares märken för han vill inte sälja till sådana kunder. Det är ett medvetet val för de kunderna vill ha stora rabatter. Det är inte lönsamt.

Tavares är inte intresserad av att köpa sig marknadsandelar.

Uppdaterat: 2024-02-24 13:24

Raphael fortsätter att frångå diskussionens kontext.

Han slängde själv in ett årtal som skall passa in på hans bevisföring. Han valde medvetet ut ett helt annat årtal än det jag redovisade. Vilket förstås speglar hans oseriösa agerande i dessa trådar.

Det är främst Korea som har stulit andelar från schabraken. Japaner är det bara Toyota som varit hyfsat framgångsrika. Men precis som hos de flesta spelare gör man detta med svag lönsamhet. Något som också kännetecknar Stellantis Europa- verksamhet.

Problemet med dig Raphael är - vilket tydliggjorts i denna tråd - att du inte klarar av att erkänna att plåtschabraken har stora problem. Man tappar marknadsandelar- och nej det är inte ointressant för Stellantis (i alla fall inte enligt deras egen årsredovisning) och man har en förhållandevis svag lönsamhet i Europa. Vinsterna kommer från USA.

Även Volkswagen kommer dock att påverkas negativt av Kina. Men än så länge tror jag inte det är lika tydligt som hos schabraken.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 13:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL skrev:
” Nu när Kina puttar in mängder av fler alternativ så kommer det tappet att fortsätta. Priserna sjunker och till slut slås någon ut från marknaden.
Jag tror som sagt att det blir Opel eftersom ingen vågar sig på att offra Fiat.”

I Sverige sjunker priserna eftersom den svenska bilmarknaden sjunker, färre svenskar investerar i ett nybilsköp. Det ser inte riktigt ut så i övriga Europa.

Opel har ökat sin försäljning sedan de blev del av Stellantis. Och Opel har dessutom expanderat utanför Europa, något GM inte tillät när GM var ägare.
År 2023 ökade Opel sin försäljning med 15% jämfört med 2022. Den största försäljningsökningen på 15 år.

Stellantis har dessutom en långsiktig plan för Opel där de ligger två generationer framåt i planeringen för Opels modeller. Räkna med att en generation lever 6-7 år så vi pratar om 12-14 år framåt som Stellantis investerar kraftigt i Opel.

Du återkommer ofta till ”inom tio år”. Finns inget tecken på att Opel kommer försvinna ”inom tio år”.

Uppdaterat: 2024-02-24 13:31

Vi tar detta med ”jämviktspris” och ALs återkommande uttalanden om att priserna kommer att sjunka för att kineserna kommer in. Det är inget vi ser hända på den europeiska bilmarknaden.

Kineserna fokuserar på dyra lyxbilar och premium. Det har visat sig att de inte fått så många kunder där. Det är inga billiga bilar.

Kineserna har inte drivit priserna neråt.

Och som jag tidigare har skrivit, strategin för de flesta av Stellantis märken är att inte konkurrera med priset. Utan med design, känsla, stil, upplevelse.

För att kunna ta bra betalt.
Peugeots nya 3008 är ett exempel på detta. Finare interiör med dyrare, behagligare känsla än kineserna (och de flesta konkurrenter).

Att köpa bil handlar mycket om känslor. Det är den målgruppen Peugeot m.fl. märken under Tavares riktar in sig på.
Och det är kunder som inte är så priskänsliga.

Uppdaterat: 2024-02-24 13:40

AL skriver: ” att det kostar ungefär tre gånger så mycket att vinna en kund som att bibehålla en befintlig. När antalet kunder nu flyr de plåtskrällen som Raphael högaktar (snart som enda varelse på jorden) så krymper också schabrakens volym att fördela kostnadsmassan på. Att vinna tillbaka dem blir orimligt dyrt. ”

AL skriver i presens ”kunderna nu flyr”, fast försäljningen har ökat de senaste åren för de märkena han hackar på.

Dessutom har Tavares skrotat olönsamma kanaler, som försäljning till hyrbilsfirmor och ”fleets”. De kunderna har inte flytt, det är Tavares som sparkat ut de kunderna för de var inga lönsamma kunder för de ville ha för stora rabatter. Ett medvetet val.

Uppdaterat: 2024-02-24 13:46

Om vi nu börjar med Opel. Jag vet inte om det blir Opel istället för Fiat. Det bygger på ett resonemang.
Vilka planer man har idag spelar ingen roll. Alla företag har planer framåt. Det är dock marknaden som bestämmer vilka planer som blir verklighet. Och marknaden sjunker och lönsamheten kommer från USA.

Angående jämviktspriset så pressas även priset på alternativen ned när det sjunker. Så det påverkar också schabraken negativt.

Grundläggande ekonomisk teori som sagt Raphael😜

Jag observerar för övrigt att Raphaels bedömning skiljer sig rätt markant åt mot vad som framgår i Stellantis egen redovisning. Vad är det Raphael vet som Stellantis missat?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 13:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL skrev: ” Tittar vi sedan på Volkswagen år 2007 hade de 19,8% marknadsandel i EU/EFTA och UK.

År 2022 är den 24,7%.

Volkswagen har alltså vunnit köpare.”

Fast de siffrorna du anger är från 2007 och dessutom för Volkswagen koncernen. Men samtidigt så pratar du om Peugeot från 2008 osv, dvs märken och du ändrar årtal.

Du jämför en koncern med märken. Det är ju oseriöst.

Uppdaterat: 2024-02-24 13:49

Nix Raphael: Jag jämför koncern mot koncern och märke mot märke. Det är enkelt att se.

Det du däremot gör är att du väljer siffror baserat på din egen övertygelse istället för att bemöta de siffror jag redovisar.

Om vi använder Raphaels egen länk så har Volkswagen ökat till 9,83% år 2022 mot 7,73%år 2007. En ökning på 2,1%.

Motsvarande siffror hos plåtscharbraken:

Renault:
2007: 8,54%
2022: 5,60%

Peugeot:
2007: 7,87%
2022: 5,98%

Jag har inte orkat kolla fler plåtskrällen då trenden är tydlig.

Raphael fortsätter sedan en massa svammel om att Stellantis inte är intresserade av marknadsandelar. Det är inte vad som står i deras egen koncernredovisning.

Den är tydlig med att europa-delen har svag lönsamhet (om än förbättrad till 2023 i jämförelse med år 2022), att man är beroende av en viss volym för att täcka sina fasta kostnader och att störningskänsligheten är stor.

Man varnar dessutom extra tydligt för att kina är det stora hotet på grund av hög teknisk nivå i kombination med kostnadsmässiga fördelar.

Detta förnekar alltså Raphael återkommande - oavsett hur många gånger jag skriver det eller hur det än tydliggörs i Stellantis egen redovisning.

Tycker Raphael att det är seriöst?

Jag anser att det är mycket låg trovärdighet att sitta och hitta på en massa svammel och att tillskriva folk uppfattningar enkom för att undvika att bemöta det som står skrivet.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 14:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

När det nu gäller årsrapporten så ska man alltid göra en riskbedömning, det finns inom alla företag och organisationer.
Oavsett om man anser att det är en stor eller liten risk, trovärdig eller inte, sannolik eller mindre sannolik, så måste man göra det för det är ett krav.

Och det är uppenbart att AL feltolkar när han läser.
Ingenstans har Stellantis sagt eller skrivit att Stellantis kommer lägga ner märken, det är ALs egen fria fantasi men han hänvisar till Stellantis årsredovisning men ingenstans i det han lyft från dem så finns något sådant.

Det Stellantis lyfter är inga konstigheter.
- Det är dyrt att utveckla och producera elbilar.
- En ekonomisk nedgång i Europa kan göra så att försäljningen sjunker.
- Ökad konkurrens genom fler aktörer.
- Det finns aktörer som har lägre produktionskostnader.
Kina har det genom statliga subventioner, det gör att de kan ha höga marginaler.

Detta är något som alla biltillverkare står inför.
Men AL tror uppenbart att detta enbart gäller Stellantis.

AL bortser löpande från att Stellantis har goda finanser, finansiell stabilitet, gör goda vinster sedan flera år tillbaks, expanderar kraftigt utanför Europa - inte minst Opel gör detta

Opel har alltså ökat sin försäljning 2023 med 15% jämfört med 2022. 62% av den försäljningsökningen står marknader utanför Europa för.

Det är ingen hemlighet vilken strategi som Stellantis har. AL frågar mig löpande hur Stellantis kommer ”möta Kina”. Fast jag redan svarat på det flera gånger:

- bättre produkter som man kan ta bra betalt för. Med högre känsla, kvalitet, finare interiörer och design än Kina.

Stellantis årsrapport säger varken att kineserna kommer ta över marknaden eller att Stellantis kommer lägga ner märken.

Det är ALs egna fantasier.
Inte ens i de citat som AL gör från Stellantis står det som AL hävdar. Uppenbart har AL svårigheter att läsa vad som faktiskt står.

Uppdaterat: 2024-02-24 14:16

AL påstår: ” Och i hela rapporten diskuterar man allt med utgångspunkt i - ja just det - marknadsandelar. I Europa sjunker de.”

Nej. De diskuterar inte ”allt med utgångspunkt i marknadsandelar”. De skriver ” prices of EV vehicles that could reduce our competitive advantage and result in lower customer appetite and lower profit margin or in a sharp decrease of market share”.

Observera det lilla ordet ”OR” där. Det betyder ”eller”. Observera även det lilla ordet ”could” som betyder ”kan”.

Det är en gissning, en möjlighet inte att det faktiskt sker eller kommer att ske. Det är en spekulation.

Låt oss också se att Stellantis skriver följande:
” AMSTERDAM, January 12, 2024 – In an industry still marked by unprecedented disruptions and transformations, with increasing competition leveraged by new entrants, Stellantis reports significant sales growth in 2023, of 5.9% in Europe across all segments and energies. Stellantis crossed the finish line as the runner-up in European market sales, securing a 18.4% market share on a full-year basis. Stellantis dominance in the CV segment, with a market share consistently above 30%, supports the Stellantis Pro One business unit in its sector leadership.

There have been noteworthy achievements in key European markets, with sales (PC+CV) up compared to last year: +2.2% in France, +5% in Germany, +10.6% in Italy, +3.5% in Spain, +16.8% in the UK. Positive performance from the rest of Europe too, with significant growth also in Belux, Ireland, Portugal, and Switzerland. Overall, France, Italy, and Portugal lead the total market, with France and The Netherlands ahead in the electrified market.

In the BEV market, Stellantis is growing rapidly, with a 14% increase compared to FY 2022, seizing a 14.2% market share in Europe and leading in various BEV segments. BEV sales are steadily increasing from one quarter to the next, giving Stellantis a podium placing in the European rankings. Models such as the Fiat 500e, Opel/Vauxhall Corsa electric, Peugeot e-208, Jeep Avenger and the entire BEV Pro One Commercial Vehicles line-up (38.6% market share) have boosted the Company’s performance.

“As we reflect on an extraordinary year, our full-year sales performance reaffirms our position as the unrivaled challenger for the #1 spot,” said Uwe Hochgeschurtz, Stellantis Chief Operating Officer, Enlarged Europe. “We not only set the pace but redefine the race, securing the top positions in the BEV market. This success is not just a milestone; it’s a testament to our unwavering commitment to shaping the electric future, where we don’t just follow trends but create them. These results serve as proof of our entire team’s hard work and dedication, as well as of the strong support from our employees and partners.”

In the EU29, overall results indicate a positive transition from 2023 to the new year, mirroring the overall trend in key European countries. As the leading automaker in France, Stellantis excels in the electrified vehicle market, achieving a remarkable 27.4% share, significantly growing compared to 2022 and outperforming its main competitor by 4 points in the BEV market. In Italy, Stellantis has emerged as the overall market leader, ending 2023 with a dominant 45.5% share in the CV business. The company is reinforcing its leadership in the energy transition, with one in four electrified vehicles and half of electric CVs made by Stellantis. There is also positive performance in Germany, where Stellantis has consolidated its position as the second-largest automotive company. The Opel Corsa continues as the best-selling vehicle in the B segment for the third year running, reaching its highest level of registrations since 2016. Additionally, Stellantis leads the CV market for the fourth month in a row.

The company's accomplishments extend to Spain, where it leads in the electrified vehicle market and has secured top positions in plug-in hybrid and 100% electric CV sales. In the UK, Stellantis is growing YoY and Vauxhall stands out as the third-best selling brand in the van market; it leads in the electric CV business, boosted by the Vivaro Electric. The Corsa series and Mokka Electric dominate, as the best-selling supermini and electric B-SUV, respectively.

With the introduction of several new models in 2024, Stellantis is on track to double its all-electric model offering In Europe by the end of the year. As part of its Dare Forward 2030 strategic plan, it remains committed to innovation, sustainability, and to delivering value to its stakeholders.”

Uppdaterat: 2024-02-24 14:23

Det är bra Raphael att du nu öppnat och läst innantill. Det tog mig bra halva tråden att få dig att göra det.

Dock förbiser du som vanligt det som står skrivet och de finansiella nyckeltalen

Men jag skall ut på annat nu och får återkomma i ämnet lite senare.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 14:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL skrev:
“Nix Raphael: Jag jämför koncern mot koncern och märke mot märke. Det är enkelt att se.”

Ok, bra. Då skrev du alltså om märket Volkswagen när vi diskuterade märken.
”Tittar vi sedan på Volkswagen år 2007 hade de 19,8% marknadsandel i EU/EFTA och UK.
År 2022 är den 24,7%.
Volkswagen har alltså vunnit köpare.”

Dock är dina siffror felaktiga.
Volkswagen hade en marknadsandel i Europa år 2022 på 9.8%.

De har alltså inte ökat, de har minskat sin marknadsandel.

Uppdaterat: 2024-02-24 14:40

AL påstår:
”Nix Raphael, det är du som ändrar på årtalet och googlar. Jag har allt sedan jag satte ihop mitt första underlag (som det tog Raphael fyra trådar att ö.h.t kommentera) varit tydlig med årtalen och källan.”
Låt oss granska ALs påstående.
AL skrev 2024-02-22 kl. 17:34
”Nu gör vi en jämförelse mellan marknadsandel år 2022 mot marknadsandel år 2008:”
AL skrev 2024-02-23 kl. 10.38:
”Tittar vi sedan på Volkswagen år 2007 hade de 19,8% marknadsandel i EU/EFTA och UK.”
För Peugeot, Citroen m.fl. räknar han från 2008. För Volkswagen räknar han från 2007.
Jag kallar det för att ändra årtal.
Att AL kastar in andra siffror och årtal hänger ihop med just ALs troliga kopplingar till regimen borta i öst.

Uppdaterat: 2024-02-24 14:41

AL påstår: ” Det är dock marknaden som bestämmer vilka planer som blir verklighet. Och marknaden sjunker och lönsamheten kommer från USA.”

Nu skriver inte Stellantis att marknaden sjunker. De skriver att den kan komma att göra det pga economic downturn. Det är inte samma sak som att säga att den sjunker.

Uppdaterat: 2024-02-24 14:43

AL, när det gäller detta med årtal. Du anger 2008 för Peugeot och Citroën, sen anger du 2007 för Volkswagen. Du byter hej vilt utifrån vad som passar dig bäst.

Du kanske inte har märkt det, men marknadsandelar skiftar. Så det är ju egentligen meningslöst ta ett år här och ett där. Och varför ska just du bestämma årtalet?
Jag var den första som nämnde Volkswagen, inte du. Eftersom jag var först att nämna Volkswagen så är det jag som bestämmer årtalet. Inte du.
Och jag satte det till 2012.

Uppdaterat: 2024-02-24 14:55

Och AL, jag försöker svara på alla dina inlägg. Kommentera varje inlägg du skriver, och ibland tar det lite tid att gå igenom innan jag hunnit att svara på alla. Du är självfallet välkommen att klaga på mig för det bara för att du saknar tålamod.
Sen svarar du ju inte på något av det jag skriver, du kallar allt för ”skenmanöver” istället för att svara på mina argument.

Du för en monolog. Men som du ser så både svarar jag på dina argument och ger egna argument. Du bemöter inte mina argument, du bara upprepar dina.

Jag för en dialog. Du för en monolog.

Uppdaterat: 2024-02-24 15:00

AL påstår: ”Man varnar dessutom extra tydligt för att kina är det stora hotet på grund av hög teknisk nivå i kombination med kostnadsmässiga fördelar.”

Jag undrar vilken rapport du läst, uppenbart en annan rapport än den du plockat citat ifrån.

Stellantis listar några risker de ser, inte hot. (Förstår du skillnaden mellan ”risk” och ”hot”?).

”Chinese o.e.m” nämns på ett ställe, i en enda mening. Och ingenstans kallas Kina för ”det stora hotet”.

Låt oss ta där Kina nämns: ” We are also significantly exposed to a downturn in economic conditions in Europe, enhanced competition in the European vehicle market (particularly, from Chinese OEMs), or a deterioration of the European vehicle market (including as a result of EV regulation), each of which could trigger a decline in vehicle shipments in that market."

Ingenstans där kallas Kina för ”det stora hotet”. Eller ens att kinesiska märken är ett hot pga. ”hög teknisk nivå eller kostnadsmässiga fördelar”.

Du kanske tänker på detta: ” new players in the EV market that are developing with lower production cost and advanced technological solutions”

Nu står det inte där att det är just kineserna som avses. Och ingenstans i den paragrafen heller om
”stort hot från Kina”.

Detta visar din förmåga att hitta på. Du har inte läst vad som står.

Det har kommit ut flera nya aktörer på marknaden, alla är faktiskt inte från Kina.

Du läser in mer i Stellantis text än vad som faktiskt står, sen påstår du att det står ändå fast det inte gör det.

Så du hittar på och fantiserar, och det kallar jag inte för ett seriöst och sakligt beteende från din sida.

Uppdaterat: 2024-02-24 15:15

Och fortfarande står det ingenstans att Stellantis kommer lägga ner märken och att Opel kommer vara det som läggs ner. ALs påståenden motsägs av Opels framgångar senaste åren och även Opels succé utanför Europa.
Jag har lyft detta flera gånger i tråden och AL har ignorerat det precis varje gång. För han kör med monolog inte dialog.

Uppdaterat: 2024-02-24 15:18

AL hävdar att Stellantis är illa ute. Ja han har ju hävdat att de är konkursmässiga i över 10 år (först PSA och sen Stellantis) och kommer gå i konkurs, det är ALs högsta dröm som han ber till Gud om varje dag.

Stellantis varvar upp produktionen för elbilsmarknaden.
https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2024/february/stellantis-increasing-production-of-electric-drive-modules-to-support-growth-in-electrification-portfolio

Volkswagen, däremot, drar ner på produktionen…

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-26/volkswagen-cuts-ev-production-at-german-sites-as-demand-craters

Uppdaterat: 2024-02-24 15:30

Mercedes, GM, Ford m.fl har dragit ner på sina planer för elfordon.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/ev-sector-grapples-with-layoffs-production-cuts-altered-plans-2024-02-22/

Från Stellantis finns inget om att dra ner på takten. Tvärtom.

Och japanerna ligger efter alla de andra…

AL i sin enögda fanatism vägrar se detta. Istället är det alltid och kommer alltid vara Stellantis som han skjuter på.
Det är bara Stellantis han nämner i trådar.

Åh dessa fantastiska Japaner som har konkurrerat ut Peugeot, Citroën, Fiat osv…

Honda sales in Europe have declined steadily in Europe from 2009 to 2015, with market share sliding accordingly, to below 1% for the first time ever in 2015, compared to 2 percent in 2007. In 2016, its share slightly rebounded to above 1% before dropping to an all-time low in 2017.

Mazda sales and market share in Europe have been falling steadily from 2009 to 2012.

Och 2022 var det en lägre än någonsin, under 140 000…

Suzuki have steadily declined from 2009 to 2013, losing half a percentage point of share during the period, Sen stabiliserades det men sedan 2019 sjunker de igen.

2022, the company sold just over 390,000 vehicles in Europe, down from over 500,000 vehicles in 2017.

Mitsubishi sales and market share in Europe peaked in 1999 at over 200,000 sales, and have gradually declined to 82.000 in 2013 before recovering to 133,000 in 2015.

Mitsubishi has been struggling for a few years in Europe. Sales peaked at 171k units in 2019 and has since since some serious slowdown. 2020 saw 115k sales which was down 33% and 2021 dropped another 30% to 80k units followed by yet another 30% drop in 2022 means that the brand now only sells around 55k cars a year in the region.

Osv osv.
Enda japanska märket det går ok för är Toyota. Men inte utan problem. År 2007 sålde Toyota 1,012,537 fordon i Europa.
Redan 2008 var de nere i 864,618.
2022 var de nere i 523,927.

De japanska märkena har alltså minskat sin försäljning i Europa (även Toyota!) under samma tidsperiod som AL vill lyfta.

Ändå har köparna flytt från franska märken till japanska enligt AL.
Och Volkswagen har minskat.

Vi kan titta på Ford också.
2007 sålde de 1,084,010 i Europa.
År 2022 sålde de 544,497.

Men genom AL vet vi att Stellantis har stora problem, alla andra går de bra för och Stellantis går snart i konkurs och först blir Opel.

Jojo.

Uppdaterat: 2024-02-24 15:56

Och Opel då som AL hävdar kommer läggas ner.
” Opel grew significantly in 2023 with a sales increase of 15 percent. This is the highest percentage growth rate in more than 20 years. Global sales were up to around 670,000 vehicles giving the German manufacturer its highest registration numbers in four years.

Opel closed 2023 with a market share of around 5.3 percent on its home market of Germany. In the UK, Vauxhall recorded a market share of six percent. Opel is also very successful in Turkey with a market share of six percent.

“We can look back on a very strong year in 2023. Opel has grown considerably. We have made significant gains, particularly in electric vehicles, across the C-segment and light commercial vehicles. We were also able to significantly expand our international business. This is clear evidence that our strategy is working,” said Opel CEO Florian Huettl.

High proportion of electric vehicles: Sales increase of 22 percent for electric vehicles

The battery electric vehicles (BEVs) were extremely well received by customers. Around 90,000 BEVs sold represent a significant increase of 22 percent compared to the previous year. This impressively demonstrates the success of Opel’s electrification offensive.

Internationalisation strategy working: 62 percent increase outside of Europe

Opel grew strongly outside of the EU 29 markets last year and increased sales by around 62 percent to a total of 101,000 vehicles. This corresponds to 15 percent of the brand’s total sales.

Considerable light commercial vehicle growth: Sales up by 26 percent

In total, Opel and Vauxhall were able to sell 125,000 light commercial vehicles worldwide, which corresponds to an increase of 26 percent compared to 2022. The brands secured a leading position among electric vans with around 17,000 units of the Combo Electric, Vivaro Electric and Movano Electric sold on the European market (EU 29).

Strong growth in the C-segment: Astra and Grandland sales up by 57 percent

Opel also continued to grow in the highly competitive C-segment. The Astra was able to double its European sales (EU 29) in 2023 with all drive versions. Overall, Opel recorded significant growth worldwide in the C‑segment. Compared to the previous year, the brand sold around 57 percent more units of the Astra and Grandland.

Corsa and Mokka continue to be successful across Europe

The Corsa once again proved to be a bestseller last year. In the company's two largest markets, Germany and the UK, it was the most popular choice in the B-segment. In Greece, the Opel Corsa was even the best-selling car overall in the country. In addition to leading the way in Germany and the United Kingdom, the Corsa Electric took second place in the registration statistics in its segment in Italy, the Netherlands, Portugal and Austria. The Mokka Electric was the most popular B-SUV in the UK and finished second in Germany, Spain, Poland and Belgium.”

Uppdaterat: 2024-02-24 16:24

Jag har en utmaning till AL:
Om Opel läggs ner inom 10 år dvs senast 2034, så betalar jag 5 000 kr till AL.
Däremot, om Opel finns kvar år 2034 så betalar AL 5000 kr till mig.

Frågan är om AL vågar anta vadet?

Jag slår även vad med AL att om Stellantis går i konkurs och inte finns kvar 2034, så får han ytterligare 5 000 kr.

Om Stellantis finns kvar 2034 så betalar han mig ytterligare 5 000 kr.

Det är ju lättförtjänta pengar för AL om hans dröm, högsta önskan och meningen med ALs liv slår in. 10 000 kr på ett bräde AL, klart du inte tackar nej till det?!

Men om ALs dröm och högsta önskan inte slår in, så är det jag som får 10 000 kr.

Må bäste man vinna!

Uppdaterat: 2024-02-24 16:29