Vi Bilägares forum

SAIC-märket IM Motors på väg att lanseras i Europa

SAIC-märket IM Motors på väg att lanseras i Europa

MG:s ägare SAIC Motors ska lansera premiummärket IM Motors i Europa. Det lockar med modernare teknik och ska utmana bland andra Tesla och Nio.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-21 17:07

Kommentarer

Jag tror att marknaden för kinesiska lyxbilar i Europa är tämligen liten.

Uppdaterat: 2024-02-21 17:20

”Dessutom ska solidstatebatterier lanseras inom kort”.

Jo jo. Det har man ju hört länge.

Uppdaterat: 2024-02-21 17:22
Raphael skrev:

Jag tror att marknaden för kinesiska lyxbilar i Europa är tämligen liten.

+1

Uppdaterat: 2024-02-21 17:25

Köp inte bilar från diktaturen Kina. SÄPO går ju ut och varnar att Kina är ett av de stora hoten

Uppdaterat: 2024-02-21 18:48

Ja sluta köp Volvo och Polestar…

Uppdaterat: 2024-02-21 18:49

Så här lät det tidigare när de japanska tillverkarna ville in - och de koreanska.

Nu har dessa större delar av marknaden än flertalet plåtskrällen (Peugeot, Citroen, Renault eller Fiat)

En slump?

Nej knappast.

Jag påstår att om tio år så är de kinesiska märkena lika stora i Europa som både Kia och Hyundai.

På bekostnad av de aktörer som idag är beroende av Europa för att bygga volym.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-21 19:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Skillnaden är att de japanska och koreanska inte kommer från diktaturer. Självklart kommer en del människor köpa de kinesiska bilarna för att de är billigare men jag tror att som världsläget utvecklats så kommer opinionen och politikerna se till att vi inte köper de kinesiska. Om/när Kina ockuperar Taiwan så kommer sanktioner införas. Så tror jag.

Uppdaterat: 2024-02-21 19:33

Att vi kommer vara vana vid kinesiska bilar om 10 år är nog riktigt, men jag tror inte att alla 20 som är här nu finns kvar då.

Uppdaterat: 2024-02-21 19:39

Det som har pengar lär väl gissningsvis stanna kvar.
VW säljer massor men tycks ha ekonomiska problem?

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/autoindustrie-stellantis-hat-margen-von-denen-vw-noch-traeumt/100014683.html

Uppdaterat: 2024-02-21 20:07

Du / vi som konsument(er) bestämmer vad som tillåts finnas på den lokala / regionala bilmarknaden genom dina köpbeslut.

Uppdaterat: 2024-02-21 23:30

Har jobbat åt Saic för ett antal år sedan, konstruerade fixturer för deras biltillverkning.

Uppdaterat: 2024-02-22 10:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu har ju varken japanerna eller koreanerna satsat på att fylla den Europeiska marknaden med dyra lyxbilar. De tog sig in med billiga budgetbilar.
Kineserna strösslar med dyra lyxmärken. Och artikeln handlar om ett kinesiskt lyx/premiummärke.
Och gällande japaner och koreaner i Europa så har ingen av dem tagit över den europeiska marknaden.
Det är egentligen bara Toyota som är en storsäljare.

Siffror för 2023
Nissan 293,476
Suzuki 187,344
Mazda 182,532
Honda 60,606
Mitsubishi 42,823
(Subaru säljer så låga volymer så inte ens värt prata om).

Vi kan jämföra med de märken som AL nämner.

Peugeot 639,848
Opel/Vauxhall 458,992
Citroen 369,750
Fiat 381,026
Renault 681,023
Dacia 557,253

Det bör f.ö. nämnas att Stellantis är i ett generationsskifte och från och med i år och de närmaste åren kommer pumpa ut nya modeller för alla sina märken.

Toyota är det enda japanska märke som säljer i stora volymer och som försäljningsmässigt kan konkurrera med de märken som AL ogillar så starkt.

Vi kan konstatera att japanerna har inte tagit över den europeiska marknaden, och de har bara ett märke som egentligen är en storsäljare.

Det är ju inte seriöst att hävda att kineserna kommer ta över den europeiska marknaden för att japaner etc. lyckades. För japaner etc. har ju inte lyckats ta över marknaden.
Trots mängden japanska märken och modeller som säljs i Europa så är det bara ett märke - Toyota - som är storsäljare.
Det har funnits fler japaner - som Daihatsu och Isuzu, ingen av dem säljer bilar i Europa längre. Och Mitsubishi var nära att dra sig ur marknaden helt, men gjorde sen ett avtal med Renault om att sälja Renault som Mitsubishi.

Det är möjligt att ett kinesiskt märke kommer sälja någorlunda, och sen en hög med kineser som kommer sälja i få exemplar - så få att flera kommer dra sig ur marknaden för det kostar för mycket att vara kvar. Dvs det som hänt med de japanska märkena.

ALs analys är att Opel kommer läggas ner för att kinesisk lyx/premiummärken kommer ta över marknaden.
Jag skulle säga att jag inte alls ser något tecken på att Opel kommer läggas ner eller att kinesiska lyx/premiummärken kommer konkurrera ut Opel från marknaden.

Däremot tror jag att flera japaner, som redan har låg försäljning i Europa kommer att lämna. Jag tror att det japanska prestigemärket Honda blir första Japan att lämna den europeiska marknaden, och sen följer Subaru och Mazda efter.

Inom 10 år tror jag att det bara finns tre japaner kvar i Europa: Toyota, Nissan och Suzuki.

Och jag tror inte att Mitsubishis försök att sälja Renault som Mitsubishi kommer att lyckas. De som gillar de modellerna väljer att köpa dem som Renault istället.

Uppdaterat: 2024-02-22 17:27

De japanska märkena har stulit andelar från plåtschabraken på precis samma sätt som de koreanska gjort det.

Marknadsandelarna krymper för de skrällen som Raphael nämner och det har skett allt sedan 90-talet. Siffror som Raphael inte vill kännas vid publiceras för fjärde gången;

Nu gör vi en jämförelse mellan marknadsandel år 2022 mot marknadsandel år 2008:

Peugeot: 5,5% mot 6,8% - tappar 1,3%
Opel: 3,8% mot 7,9% - tappar 4,1%
Fiat: 3,5% mot 6,5% - tappar 3%
Citroen 3,3% mot 5,8% - tappar 2,5%
(jag lägger inte in fler från koncernen då de ligger under 1%)

Renault 5,2 mot 7,5% - tappar 2,3%
Dacia: 4,2 - saknar data för 2008

Samtidigt har vi Hyundai med

Kia: 4,8% mot 1,6% - växer 3,2%
Hyundai: 4,6% mot 1,8% - växer 2,8%

Toyota: 7,1% mot 5,8% - växer 1,3%

De koreanska bilarnas andel är snart större än samtliga schabrak.

Toyota är redan där.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-22 17:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja Raphael har en förmåga att ducka för sådant han inte vill kännas vid.
Varesig Toyotas, Kias eller Hyundais försäljningssiffror redovisades. Självklart för att kunna hävda sin hypotes om Stellantis förträfflighet och ohotade position.

Uppdaterat: 2024-02-22 17:43

Ja det är tragikomiskt att se hur man kan snöa in så fatalt på några plåtskrällen att man inte klarar av att läsa in lite siffror.

Å andra sidan vet vi sedan tidigare trådar att det där med siffror inte alltid är så lätt.

Måhända därför det blundas in i döden?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-22 21:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Det är ju bra ifall du även visar vilka marknad du avser. Globalt, Europa eller Sverige?

Uppdaterat: 2024-02-22 18:01

Är väl globala försäljningen som säkrar ett fabrikats överlevnad. Sverige är ju fullständigt ointressant för en bilfabrikant.
Så globalt och Europa kunde ju vara intressant.

Uppdaterat: 2024-02-22 18:12

Axa;

Siffrorna avser EU+UK och EFTA.

För plåtschabraken är det den viktigaste marknaden.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-22 18:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om vi skall hålla oss till trådens ämne så torde det vara försäljningen i Europa som vi skall rannsaka. Tror inte vi är speciellt intresserade av diverse Kinesiska mikro-elbilar även om dom säljer i stora volymer i hemlandet.

Uppdaterat: 2024-02-22 18:31

Må så vara Pi, men ett företags överlevnad, som vi senast diskuterade, är så klart beroende av hela globala försäljningen.
Sen om ett kinesiskt fabrikat slutar säljas i Sverige så innebär inte det ekonomisk ruin. Blir väldigt mycket navelskådande.

Uppdaterat: 2024-02-22 20:04

För den som köper en JAC eller liknande kan det bli jäkligt dyrt den dagen de ska sälja om märket försvunnit från landet.

Uppdaterat: 2024-02-22 20:07

AL
Tack.
Jag tänker också att det är väl främst europeiska marknaden som är intressant att diskutera.

Uppdaterat: 2024-02-22 21:28

Ja helt rätt Axa. Och där har schabraken tappat andelar under en lång tid.

På bekostnad av nya aktörer.

Nu när Kina puttar in mängder av fler alternativ så kommer det tappet att fortsätta. Priserna sjunker och till slut slås någon ut från marknaden.

Jag tror som sagt att det blir Opel eftersom ingen vågar sig på att offra Fiat.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-23 06:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mr Snoid, du förnekar alltså precis som din idol AL att det viktiga är inte vilken marknadsandel man har utan hur mycket vinst man gör. Det är ju detta som både du och AL genomgående blundar för.
Det är ju rätt tragiskt att ni båda tror att marknadsandel är viktigare än att gå med vinst.

Uppdaterat: 2024-02-23 07:09

AL - eftersom jag till skillnad från dig är kunnig om ekonomi så förstår jag att ett företag måste gå med vinst för att vara uthållig och överleva på marknaden.

Du jämför ofta med 2008, men vad du förnekar är att PSA gick med förlust om
343 miljoner euro 2008.

År 2020, innan PSA och FCA bildade Stellantis tillsammans, så gjorde PSA en vinst på 2,2 miljarder euro. Lägre marknadsandel - men en stor vinst.

Men varken AL eller Snoid förstår att vinsten är ju faktiskt det som gör att företag överlever och kan utveckla nya modeller och produkter.

Både AL och Snoid pratar om marknadsandelar för att de inte kan erkänna att Stellantis går med vinst. Båda två lurar därför låsarna i detta forum och mycket medvetet lägger ut dimridåer genom att prata marknadsandelar istället för att prata vinst.

Enligt AL och Snoid är det bättre att ha en hög marknadsandel och gå med förlust än en något lägre marknadsandel och gå med vinst.

Låt oss faktiskt se vad Carlos Tavares har gjort: Han har dragit ner på märkenas modellutbud kraftigt och dumpat de modeller som går med förlust. Han gjorde det för PSA märkena och han gjorde det sen för FCA märkena när de gick in i Stellantis.

Och där han har skurit kraftigast var Opel. År 2022 hade Opel betydligt färre modeller ute på marknaden än år 2008.

När man har många modeller så får man en högre marknadsandel, men det är ju inte en mening att ha en drös modeller när inte alla bär sig ekonomiskt. Det kostar för mycket. Så när PSA tog över Opel så dumpades flera modeller bland annat Insignian och flera specialare m.fl.

Fiat har dumpat Croma och Bravo, och idag bara har Panda, 500 och 600.

Så det som är Stellantis idag har ett väldigt trimmat modellutbud jämfört med PSA och FCA år 2008. Ett modellutbud anpassat till vad kunderna faktiskt vill ha. Det är bättre att ha få modeller som säljer bra och ger vinst, än många modeller som visserligen ger mer total försäljning och större marknadsandel men där det kostar för mycket att producera, lagerhålla, distribuera och marknadsföra dem.

AL och Snoid anser att marknadsandel är viktigare än vinst, och jag anser att vinst är viktigare än marknadsandel.

AL och Snoid är precis som
N-iklas här där N-iklas också tyckte att marknadsandel för Opel var viktigare än att Opel gick med vinst.

Nu höll GM inte med N-iklas, AL och Snoid. Opel gjorde för stora förluster. Därför i praktiken närmast skänkte de Opel till PSA.

Därför att i slutänden är vinst alltid viktigare än marknadsandel. Det förstår man om man förstår ekonomi.

Vi tar detta igen, det som AL och Snoid förnekar och inte bryr sig om:

Net revenues grew 6% y-o-y to €189.5 billion, Net profit rose 11% to €18.6 billion, and Industrial free cash flows increased 19% y-o-y to €12.9 billion

Detta i jämförelse 2023 med 2022.

Låt mig vara tydlig här till Snoid och AL: Det är vinst som gör att man överlever och finns kvar på marknaden.

Inte marknadsandelar.
Jag rekommenderar att både Snoid och AL går en kurs i grundläggande företagsekonomi eftersom de inte förstår varför vinst är viktigare än marknadsandelar.

Det är onekligen tragikomiskt deras tjat om marknadsandelar och jämförelsen med 2008. Men det är onekligen underhållande att de helt har missat den viktigaste parametern: Hur mycket vinst man faktiskt gör.

Mitt råd till Snoid och AL: Starta aldrig ett företag, det kommer inte gå bra för er när ni inte förstår konceptet vinst.

Uppdaterat: 2024-02-23 07:51

Vi kan jämföra med kameramarknaden, för att pedagogiskt förklara det som AL och Snoid inte förstår:

Kameramarknaden genomgår ett stålbad där flera märken försvunnit. Olympus tvingades sälja sin kameradivision för de gjorde för stora förluster för länge.

Kameradivisionen under Olympus flödade marknaden med hela skalan från enklare kompaktkameror till avancerade systemkameror. Men det gick inte ihop ekonomiskt.
OM Systems, som kameradivisionen nu heter efter det sålts, fokuserar nu på bara tre produktyper.

OM-D (systemkameror med ögonsökare)
Pen (kompaktkameror med utbytbart objektiv, ingen ögonsökare)
Tought - vädertätade kompaktkameror.

De har alltså strukit alla mainstream kompaktkameror från utbudet och rejält trimmat modellutbudet.

I förhoppningen att gå med vinst. Och Olympus var storsäljande bland kompaktkameror men det kostade mer än det smakade. Så ja OM Systems har övergivit jakten på marknadsandelar för att istället gå med vinst och överleva som företag. Vinst behövs för att utveckla nya modeller.

Vi kan även ta Nikon som exempel, Nikon har länge varit en dominerande spelare i kamerasegmentet. Hög marknadsandel, mängder med modeller, men de har varit ekonomiskt väldigt illa ute. Så sent som år 2021 gjorde de en förlust på över 70 miljarder yen. Trots hög marknadsandel.

År 2023 lyckades Nikon gå med vinst, kameradivisionen gjorde en vinst på 25,215 miljoner yen.

Nikon har gjort precis det som OM Systems nu gjort och som varit Carlos Tavares strategi sedan han tog över:

Trimma modellutbudet, minska utbudet för att bara satsa på de modeller som går med vinst - även om det innebär en minskad marknadsandel pga. minskat utbud.

Nikon har dumpat alla kompaktkameror förutom två superzoomar i Coolpix serien. Kvar finns systemkamerorna.

Istället för att jaga marknadsandelar så fokuserar man på vinst.

Precis som Stellantis.
Därför kommer Stellantis att överleva. Och därför kommer även Opel att överleva. De modeller som Opel har idag går med vinst.
Och under Tavares så utvecklar Opel nya modeller utifrån en lyhördhet för marknadens önskemål.

Snart lanseras nya Frontera och Grandland.

Uppdaterat: 2024-02-23 08:19

Pentax är ett ytterligare exempel. Ett märke som ingår i Ricoh. År 2022 ökade de vinsten med 97%. Nu särredovisar inte Ricoh Pentax, men de var tydliga med att merparten av detta berodde på vinst för kameradivisionen.

Ricoh har idag Pentax systemkameror och två Ricoh-kompaktmodeller.

För några år sedan strösslade Pentax med kompaktkameror. Och i den analoga världen var Pentax marknadsledande. Espio-serien var nr 1.

Trots höga marknadsandelar gjorde Pentax stora förluster och fick byta strategi och trimma sitt modellutbud.
De gjorde för flera år sedan det som Nikon och OM-System tvingades göra för att inte gå i konkurs.

Pentax/Ricoh har ingen stor marknadsandel idag. Men de går med vinst och överlever som företag.

Marknadsandelar gör inte att man överlever som företag. Vinst är det som gör att man överlever.

Nu har Tesla en annan strategi - att köpa marknadsandelar på bekostnad av vinsten.
Historiskt sett är det ingen lyckad strategi.

Ford dumpar ut Mustang Mach-E och vill att den blir mest sålda elbil i Sverige (och på andra marknader). Men Ford gör förlust på 400 000 kr per såld Mustang.

Att köpa marknadsandelar är ingen bra strategi i längden. Det viktiga är att göra vinst.

Uppdaterat: 2024-02-23 08:31
Raphael skrev:

Mr Snoid, du förnekar alltså precis som din idol AL att det viktiga är inte vilken marknadsandel man har utan hur mycket vinst man gör. Det är ju detta som både du och AL genomgående blundar för.
Det är ju rätt tragiskt att ni båda tror att marknadsandel är viktigare än att gå med vinst.

Har jag någon gång förnekat att vinsten är viktig?
Det är självklart grunden för att överleva, och där har Stellantis gjort ett riktigt bra resultat 2023.
Men du får gärna visa det i så fall.
Jag undrade varför du inte nämnde Toyota, KIA och Hyundai i din lista över sålda bilar. Bara de Japaner som sålde mindre än Stellantis modeller.

Uppdaterat: 2024-02-23 09:07

Tack Raphael för dina nya skenmanövrar. Det är förstås superintressant att du föreläser för mig i området ekonomi 😅 men tyvärr missar du den grundläggande delen av ämnet.

Det kallas för jämviktsanalys och ingår både i grundläggande företagsekonomi som mikroekonomi om man studerar nationalekonomin.

Att man behöver en viss omsättning för att klara sina kostnader har nog Raphael förstått. Täcker man inte sina kostnader så gör man förlust.

Inom företagsekonomiska sammanhang kan förlust ha många orsaker. Hos bilindustrin oftast relaterad till kapacitet. När man bygger bilar i tillräckliga volymer (kontra kapaciteten) kan man slå ut kostnaderna på fler enheter (kontra marknadspriset) och på så vis öka sin vinst. Om jag tolkar Raphael rätt är detta vad schabraken gjort - helt enligt skolboken i så fall😜

Inom mikroekonomi är man dock inte särskilt intresserad av vad schabraken gör för att vinstmaximera. Utgångspunkten är istället att de flesta aktörer gör det.

Vilket för oss in på jämviktspriset.

Då vet vi att när fler aktörer går in på en marknad så uppstår en prispress. Denna press medför att övervinsterna går mitt noll (vilket är orsaken till att riktiga ekonomer som gör en analys och inte är autodidakta dito förespråkar konkurrens). På en fullständigt konkurrensutsatt marknad produceras då varje bil till producentens kostnader, vare sig mer eller mindre.

Att Plåtschabrakens VD nu argumenterar för att prispressen skall upphöra - ja det är många som är av den uppfattningen - hänger ihop med ovanstående. Man vet - baserat på grundläggande ekonomisk teori - att när antalet alternativ ökar så pressas marknadspriset. Det senare är också kritiskt för att plåtschabraken skall få tillräckligt betalt för sina bilar för att täcka sina kostnader och inte gå med förlust.

Vilket för oss in på marknadsandelar: Där vet man - den här gången från företagsekonomiska studier - att det kostar ungefär tre gånger så mycket att vinna en kund som att bibehålla en befintlig. När antalet kunder nu flyr de plåtskrällen som Raphael högaktar (snart som enda varelse på jorden) så krymper också schabrakens volym att fördela kostnadsmassan på. Att vinna tillbaka dem blir orimligt dyrt. Återstår då att antingen banta organisationen - vilket troligtvis kommer ske när volymerna sjunker under kritisk nivå.

När du Kina fyller på marknaden med nya alternativ och pressar priserna tror jag som sagt att det blir Opel som åker ut. Finns inte så många andra att välja på.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-23 09:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är inget konstigt med att marknadsandelar sjunker när det kommer fler aktörer på marknaden. Det blir fler som delar på kakan.
T.ex. Volvo har gått från en marknadsandel på över 20 procent 2014 till 14,2 procent under 2023, om vi tittar på bara den svenska marknaden.

Volkswagen hade en marknadsandel i Europa år 2022 på 9.8% att jämföra med deras toppår 2012 då de hade 12.83%.

Att Snoid och AL förnekar detta visar deras enögdhet. Istället väljer de att ensidigt rikta in sig på just Stellantis i deras fanatiska och onyanserade försök till smutskastning för att försöka framställs det som att det är något konstigt eller anmärkningsvärt med Stellantis siffror.

Och deras enögda och onyanserade fanatism missar ständigt att Stellantis gör en stor vinst och dessutom ökar vinsten.
Det är uppenbart att både AL och Snoid i detta forum saknar förmåga till gråskalor i och nyanser.

Uppdaterat: 2024-02-23 09:48

Snoid, men jag har ju återkommande talat om Stellantis vinst så att du ber mig redovisa det är märkligt då har du inte läst mina inlägg.

Uppdaterat: 2024-02-23 09:49

Raphael fortsätter att försöka blanda bort korten. Helt enligt hans traditionella ryska propagandateknik. Han vägrar konsekvent att kommentera Plåtschabrakens tapp på marknaden. Argumentet Att det inte är relevant speglar nog mest hans egen inkompetens (den han försökte projicera på andra). Andelar är det som man tittar på när man gör analyser - sätt dig gärna in i de modellerna på djupet.

Vi kan konstatera att plåtschabraken tappat mer än 11% av sin marknadsandel på bara 14 år. Det är fakta. Man fortsätter att tappa - framförallt till Korea.

Nu kommer Kina in på samma marknad med en bred palett av konkurrenskraftiga produkter och då kommer tappet inte bara kvarstå, det lär också accelerera såpass långt att man tvingas sänka priserna för att hålla sin volym.

Och då sjunker övervinsterna ytterligare.

När pressen är tillräckligt hård måste någon lämna marknaden.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-23 10:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tack AL för att du fortsätter med dina skenmanövrar. Om du hade kunskap och förståelse om ekonomi så borde du förstå att det är bättre att göra en vinst på en lägre marknadsandel än förlust på en högre.
Du visar återigen bara din sanslösa okunnighet om ekonomi och jag föreslår att du tar en åtminstone en grundkurs i ekonomi istället för att googla fram sådant som du inte begriper något om.

Stellantis ökar sina vinster, det hade du förstått om du hade kunnat läsa och förstå dig på siffror.

Du förstår alltså inte att när man minskar antalet modeller så minskar givetvis marknadsandelen som en automatiskt följd av det. Men för att dölja din okunnighet här så kör du med skenmanövrar.

Och det är precis det som märkena inom Stellantisgruppen gjort - man har kraftigt reducerat sitt modellutbud jämfört med 2008. Man har dumpat olönsamma modeller. Och därför minskar marknadsandelen automatiskt som en följd av det.

Men det har resulterat i en stor och stigande vinst och ett betydligt starkare företag finansiellt.

Du hävdar återkommande att Opel ska läggas ner trots att de ökar sin försäljning och både Corsa och Mokka tillhör de mest sålda inom sina respektive segment i Europa.

Just Opel har reducerat sitt modellutbud kraftigt. För att vinst är viktigare än marknadsandel.

Opel hade flera modeller som inte var lönsamma trots en hög marknadsandel. Kunderna till dem var inga kunder som Opel tjänade pengar på.

Att dumpa de modellerna och därmed reducera marknadsandel gjorde att Opel vände från förlust till vinst.

Du hävdar att det kostar att vinna tillbaks kunder, men du väljer medvetet att bortse från att de kunderna som Opel tappat var kunder som Opel förlorade pengar på.
De kunder som Opel har kvar är kunder som Opel tjänar pengar på.

Opel har inte tappat de bra kunderna, de som Opel tjänar pengar på. Opel har bara tappat kunder de ändå inte tjänade pengar på.
Varför ska man ha kvar kunder som man inte tjänar pengar på?

Du visar bara att du inte förstår grundläggande företagsekonomi.

Och faktum är att Opel ökat sin försäljning.

Opel Corsa sålde under det sista året under GM bara 38,964 exemplar men 2022 sålde den 162,549 exemplar och 2023 188,154 exemplar.

ALs skenmanövrar är onekligen underhållande och visar hans enögda fanatism. Men hans manövrar har inget med verkligheten att göra.

Uppdaterat: 2024-02-23 10:29

Tittar vi sedan på Volkswagen år 2007 hade de 19,8% marknadsandel i EU/EFTA och UK.

År 2022 är den 24,7%.

Volkswagen har alltså vunnit köpare.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-23 10:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag vidhåller min analys att inom 10 år det bara tre japanska märken kvar på den europeiska marknaden. Men AL som ”en dåres envishet” hävdar att det blir Opel som läggs ner. Ett Opel som ökar sin försäljning och om vi tittar på bara en Opel - Corsa - så säljer den bättre än Honda, Mazda, Subaru och Mitsubishi, och då jämför jag en enskild Opel modell mot de japanska märkenas hela modellutbud.

Jag tror faktiskt min analys är betydligt mer rimlig än ALs…

Uppdaterat: 2024-02-23 10:46

Men jag får ta detta ikväll. Nu måste jag försöka räkna på andra saker.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-23 11:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Min metod för att både sälja bilar och tjäna pengar är att övertyga kunderna om att bilarna är väldigt bra och attraktiva och att många därför vill köpa dem, även till högre priser.
Det är märkligt att denna väg utesluts, som ett alternativ som inte finns med på papperet.

Om du har bra produkter som du inte kan sälja så är du helt inkompetent.
Om du måste lägga ner verksamheten för att tjäna pengar så är du helt inkompetent.

Med förvåning meddelas det att Opel Grandland nyregistrerade fler bilar i februari Tyskland än Tesla Model Y med 2 493 mot 2393.
Är Opelnamnet fortfarande värt så mycket i Tyskland.
Förövrigt Grandlanad har bagagelucka i plast och både framskärmar och motorhuv i aluminium.

Noteras kan väl också att Corsa och Mokka fått godkännande för två generationer till, efter den nuvarande, omkring 15-17 år framåt.
Kommande lågprisbilen Frontera är ett oskrivet kort, liksom hur nya Grandland tas emot.

Svenska Posten har köpt (får man väl anta eftersom de är specialbyggda) 400 eldrivna "Opel" stor överraskning.

De italienska fabrikerna har internt kritiserats för dålig produktivitet och ineffektivitet, och får sämre betyg än Opels.
Opel har ingen vän i Stellantis ledning, (utöver VD Carlos Tavares som inte gärna vill se sin satsning misslyckas av personliga prestigeskäl) men så länge man har modeller som säljer och fabriker som presterar bra i den interna konkurrensen lär man bli kvar.

Konstigt är det att Ford lagt ner Fiesta och VW Polo som man inte kunde tjäna pengar på och flyttat över till SUV ersättare, men Opel säljer fortsatt massor av Corsa och tjänar pengar på dem.
Oväntat.

Uppdaterat: 2024-02-23 13:07
Raphael skrev:

Snoid, men jag har ju återkommande talat om Stellantis vinst så att du ber mig redovisa det är märkligt då har du inte läst mina inlägg.

Tydligen har du problem med läsförståelsen
Förövrigt så länkade jag även in Stellantis årsbokslut in en tidigare tråd då du hade angett fel tal och tio gånger för hög vinst.
Jag har aldrig förnekat att Stellantis inte gjort ett bra resultat.
Detta skrev jag och undrade varför du utelämnat

”Jag undrade varför du inte nämnde Toyota, KIA och Hyundai i din lista över sålda bilar. Bara de Japaner som sålde mindre än Stellantis modeller.”

Uppdaterat: 2024-02-23 14:39

En sån bil skulle jag aldrig köpa. Ful front och en interiör som närmast för tankarna till nån sci-fi film. Tramsigt och effektsökeri. Tacka vet jag klassisk formgivning och funktionell instrumentering. Tråkigt tycker vissa, men vinner i längden

Uppdaterat: 2024-02-23 17:50
Togga

AL har rätt, teknikskiften skakar om marknader radikalt och de som inte hänger med slås ut. Elbilarna kommer orsaka en dramatisk "slakt" på arbetstillfällen samt skapa tillfälliga hål i statsfinanserna hos de länder som agerar protektionistiskt. Protektionismen skapar konflikter på arbetsmarknaden likt Metall/LOs, som hindrar omställningen från fossilt till el, tråkigt men förlorarna är Europas medborgare samt moder jord.

Uppdaterat: 2024-02-23 21:48

JL
Lite av fanatism ifall du tror att Elon och Tesla bidrar till moder jord.

Uppdaterat: 2024-02-23 22:19

Njae nu var ett litet exempel i Sverige, tänk kommunistfacket i Frankrike när de ska försvara bilarbetarjobben som försvinner där, IG Metall är ju inte överlyckliga över att bilindustrin strukturomvandlas heller. Norge har gjort mycket rätt i frågan om övergången till elbilar, https://www.youtube.com/watch?v=R5DbRyeZNRk&t=562s .

Uppdaterat: 2024-02-23 22:51

JL
Du har tänkt tanken att facken försvarar de anställda medan företag som typ Tesla totalt skiter i de anställda? Det enda Elon bryr sig om är makt och pengar men det kanske du har missat. Har inget med moder jord att göra.

Uppdaterat: 2024-02-23 22:56
Axa skrev:

JL
Du har tänkt tanken att facken försvarar de anställda medan företag som typ Tesla totalt skiter i de anställda? Det enda Elon bryr sig om är makt och pengar men det kanske du har missat. Har inget med moder jord att göra.

+100

Uppdaterat: 2024-02-24 03:04

Tyvärr är det kapitalismens princip att företag utnyttjar anställda i syfte att maximera vinsten. NCC, HM, Logistic Contractor (LC) använder sig av slavarbete i sina leverantörsled som de svenska facken inte värnar om på samma sätt som de välbetalda serviceteknikerna hos Tesla. Inser inte du Axa och Christer hur tomt era påståenden ekar om att LO värnar om arbetare, (möjligen med svensk stamtavla i sådana fall). Om Tesla skulle drivas på det sätt ni beskriver skulle det inte dels vara så innovativt och framgångsrikt samt dels ha svårt att hitta arbetskraft och som stannar kvar.

Uppdaterat: 2024-02-24 08:49

Och nej jag tycker inte om Elon Musk, det verkar vara en person som saknar sociala färdigheter och impulskontroll. Det som imponerar med Musk är avsaknaden av spärrar som driver en unik utveckling. Vad har VAG eller VolvoCars åstadkommit avseende elektrifiering ? Inte mycket, de levererar fordon men glömde bort den lilla detaljen att det måste vara enkelt att använda. Hade inte Tesla byggt ut sitt laddnätverk hade en elbil varit lika enkel att resa med som en vätgasbil. Detta förstår inte LO nu när de satt utbyggnaden av "elbilsmackar" i blockad. Kolla på det amerikanska nyhetreportaget om Norge även om det gör ont som antiTesla aktivister.

Uppdaterat: 2024-02-24 09:02
Axa skrev:

JL
Du har tänkt tanken att facken försvarar de anställda medan företag som typ Tesla totalt skiter i de anställda? Det enda Elon bryr sig om är makt och pengar men det kanske du har missat. Har inget med moder jord att göra.

Nu tror jag nog inte Tesla skiter i sina anställda. Skulle dom göra det skulle dom inte ha en endaste anställd servicetekniker.
Ett jobb där arbetsgivarna söker med ljus och lykta efter duktiga medarbetare
Finns 1273 lediga jobb som
Motorfordonsmekaniker och fordonsreparatörer
Så tror nog inte Tesla i Sverige skiter fullständigt i sina anställda då skulle dom stå utan arbetskraft i sina servicecenter.
Detta är endast en prestigefråga för LO/Metall.
Men det lär aldrig bli något kollektivavtal mellan Metall och Tesla.

Uppdaterat: 2024-02-24 09:15

Ja det är inte lätt det här med fanatism, siffror och ekonomi. Det vet vi sedan tidigare trådar.

Om vi nu tar det här med marknadsandelar.

Raphael vill inte acceptera att de franska skrammelhögarna tappat mer än 11% av marknaden på 14 års tid. Det är en del av deras strategi menar han. Problemet är bara att när man vinstmaximerar på allt färre delar så blir man därigenom sårbar. Man äger inte ett enda segment. Korea och även Volkswagen har tagit över de volymer man tappat. Och nu kommer kineserna.

Raphael är betydligt lugnare över utvecklingen än branschen själva- Stellantis VD inkluderad. Han menar att marknadsandelen kan fortsätta att sjunka - måhända så långt att den snart inte existerar alls. Det är enligt Raphaels autodidakta kompetens inom området vägen till framgång. Sälja noll bilar är dock inte förenligt med en stor kostnadskostym. Sjunkande marginalintäkter slår då rakt in i resultatet på precis samma sätt som de slog in i verksamheten förra gången - ni vet när plåtschabraken tog resurser från gamla och sjuka för att kunna fortsätta sin drift av bilar med högst felfrekvens på marknaden.

Trenden är solklar - också för år 2024 när totalmarknaden växer snabbare än Stellantis.

Försöket att bygga volym med bilvärldens sämsta aktörer kommer att misslyckas - och det blir Kina som sätter in den dödsstöten.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-24 10:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snoid
Utifrån det vi vet om Tesla i Sverige och Tesla i övrigt, tycker du verkligen att de har ett arbetstagarperspektiv/medarbetarperspektiv?

Och vi kan genast lägga ner att Teslas framgång är ett bevis på att anställda trivs.

Uppdaterat: 2024-02-24 10:34

Snoid anser att jag har för dålig läsförståelse, därmed förnekar Snoid det han själv har skrivit. Snoid skrev så här:

” Det är självklart grunden för att överleva, och där har Stellantis gjort ett riktigt bra resultat 2023.
Men du får gärna visa det i så fall.”

Detta skrev alltså Snoid *efter* att jag redan visat Stellantis resultat. Och när jag säger att jag redan gjort detta så säger Snoid att jag har dålig läsförståelse.

Snoid är uppenbart inte medveten om vad han själv skriver.

Uppdaterat: 2024-02-24 10:49