Vi Bilägares forum

”Bilarnas hjälpsystem tackade för sig i snöröken”

”Bilarnas hjälpsystem tackade för sig i snöröken”

Assistanssystemen i moderna bilar ska finnas där för att hjälpa – inte stjälpa, skriver Fredrik Diits Vikström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-17 06:30

Kommentarer

Ben39: 50 år? Då betraktar jag dig som - nästan - nybörjare.
Jag HAR - faktiskt - adaptiv farthållare, som jag inte lyckats stänga av - bara ställa in max avstånd innan reaktion. Jag "drabbas" då och då av att - vid omkörning på motorväg - systemet går in. Jag tvingas då göra ett - irriterande - omtag. JAG vet att jag är på väg att köra om till vänster om framförvarande bil - men systemet SER inte det. Och - ja - jag hade hållit avstånd innan jag påbörjade omkörningen.

Jag gör - numera - ett fåtal långresor per år och tycker då att det är så roligt att "sträcka ut" att jag inte har något problem med koncentration under 5-6 timmar - med EN paus. Det finns "trafikhinder" som underlättar för mig att vara alert.
Övriga system betackar jag mig för.
Förutom två krockar i gatukorsning, som jag tidigare redogjort för, har jag två hastighetsöverträdelser: Norrköping c:a 50 år sedan och Orust c:a 30 år sedan.

Uppdaterat: 2024-02-21 14:58
Pi skrev:

Ja, inte heller jag förstår Apex klagomål på adaptiva farthållare - trots att jag kört flera VAG-bilar och åtskilliga mil längre än Apex.

Jahapp, så är det ibland. Finns mycket jag inte förstår mig på hos andra människor :) ska tillägga att jag körde 8000 mil i en Golf MK7 som även den hade adaptiv farthållare som inte gick att stänga av. Det har helt ärligt inte hänt så mycket sedan dess gällande den funktionen, upplever samma brister på nyare bilar.

Tjalle beskriver ju en sån situation i inlägget ovan. En annan är när man närmar sig en bil i omkörningsfilen som man vet ska in till högerfilen, eftersom hen blinkar, men det fattar ju inte den adaptiva farthållaren och då bromsar den i onödan. Ska tillägga att jag brukar ställa in den på ganska långt avstånd för annars blir inbromsningarna ännu abruptare.

Uppdaterat: 2024-02-21 15:08

Apex, där kan jag hålla med dig till fullo.
Då brukar jag parera med gasen när jag märker att detta kan uppkomma.
Vet inte hur det är på andra bilar, men på min så kan jag gasa på rejält och köra om, släppa gasen och bilen går så saktiliga tillbaka i sin stilla lunk i inställd hastighet. dvs det blir ingen kraftig inbromsning för att återgå till inställd hastighet utan en ytterst mild hastighetsreduktion.

Uppdaterat: 2024-02-21 15:49

Jag gillar adaptiva farthållaren. Kan hålla med om Apex beskrivning men i Enyaq så hjälper grafik till att visa hur nära det är till inbromsning pga detektering av framförvarande. Då brukar jag enkelt slå av farthållaren och rulla.

Uppdaterat: 2024-02-21 16:32

Hur kan det vara möjligt med en farthållare, adaptiv eller ej, som inte går att stänga av? Eller vad menar ni?

Uppdaterat: 2024-02-21 17:22
L West skrev:

Hur kan det vara möjligt med en farthållare, adaptiv eller ej, som inte går att stänga av? Eller vad menar ni?

Vad är det du undrar? Diskussionen rörde huruvida adaptiv farthållare medför ryckig körning då den i vissa fall bromsar kraftigt när framförvarande detekteras. Med vanlig farthållare är det inget problem. Då kör man ju helt sonika in i baken på den framförvarande om man inte bromsar först.

Uppdaterat: 2024-02-21 17:25

Vet bara att Volvos och KIAS adaptiva farthållare och filhållningsassistent enkelt går att stänga av och fungerar tillräckligt bra för att man ska väldigt stor nytta av dem. Är man skärpt som förare fixar man enkelt de små olägenheter som kan uppstå med några tumtryck på ratten .

Uppdaterat: 2024-02-21 18:35
bengt39
L West skrev:

Hur kan det vara möjligt med en farthållare, adaptiv eller ej, som inte går att stänga av? Eller vad menar ni?

I Volvos bilar går det att stänga av den adaptiva funktionen.

Uppdaterat: 2024-02-21 18:30

Apex - har också haft Golf 7 och nog gick det att stänga av farthållaren. Men inte att få den att fungera som en konventionell farthållare men jag har inte heller sett det behovet. Men visst kan det vara en svaghet - speciellt när det är blötsnö och "radar-sensorn" geggar ihop. Dock relativt sällan detta händer, lyckligtvis. Men OM det är riktigt skitväder då kan det vara irriterande - det medges. Men sällan jag är ute och kör då.
Hanterar bilen som Guran i den händelse att man vid en omkörning kan misstänka att den börjar bromsa. Sen gasar man ju ofta ändå när man vill om snabbt.

Uppdaterat: 2024-02-21 19:31

Ja det går att lösa men jag tycker oavsett att det är bättre att kunna stänga av den adaptiva delen.

Uppdaterat: 2024-02-21 20:17

Jag förenklar frågan: Vilken/vilka bilar har farthållare av nåt slag som INTE går att stänga av?

Uppdaterat: 2024-02-22 05:15

LWest Avaktivera den adaptiva delen menar du? Om man inte kan avaktivera farthållaren är det ju fel på bilen eller en förare som inte vet hur man gör.

Uppdaterat: 2024-02-22 09:09
bengt39

Tjalle skrev att han inte kan stänga av den adaptiva farthållaren på sin bil, Apex hade en Golf MK7 som det inte heller gick att stänga av den adaptiva farthållaren. Missförstod kanske, det menades säkert den adaptiva funktionen inte kunde stängas av skilt så att det blev en "vanlig" farthållare.

Uppdaterat: 2024-02-22 07:35

En gång denna vintern har mina filassistent och adaptiva farthållare inte fungerat p.g.a snö.
Inte mycket att gasta för.

Uppdaterat: 2024-02-22 08:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
L West skrev:

Tjalle skrev att han inte kan stänga av den adaptiva farthållaren på sin bil, Apex hade en Golf MK7 som det inte heller gick att stänga av den adaptiva farthållaren. Missförstod kanske, det menades säkert den adaptiva funktionen inte kunde stängas av skilt så att det blev en "vanlig" farthållare.

Ja precis, det är den adaptiva funktionen jag tänker på.

Uppdaterat: 2024-02-22 08:36

Hackenbush "En gång denna vintern..." vad kör du för bil ?

Uppdaterat: 2024-02-22 09:12
bengt39

Hacken kör en Kamiq.

Uppdaterat: 2024-02-22 10:31
Ben39 skrev:

Hackenbush "En gång denna vintern..." vad kör du för bil ?

Ja som Pi säger, jag kör en Kamiq. Efter som jag är pensionär så kör jag inte när det snöar som värst.
Men viss snö går inte att undvika.

Uppdaterat: 2024-02-22 10:36
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.