Vi Bilägares forum

HiPhi pausar produktionen i minst sex månader

HiPhi pausar produktionen i minst sex månader

Uppstickaren HiPhi som vill utmana Tesla och Nio om elbilsköparna måste stoppa tillverkningen i åtminstone ett halvår.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-19 16:38

Kommentarer

Enligt vissa i detta forum skulle HiPhi vara en av de märkena som skulle tvinga Opel att lägga ner och Stellantis gå i konkurs.
Opel sålde nästan 700 000 bilar år 2023. Hur många har HiPhi sålt?!

Stellantis gjorde ett rekordresultat år 2023, de ökade intäkterna till 189,5 miljarder euro - en uppgång med 6% jämfört med 2022. Nettovinsten ökade till 18,6 miljarder euro, det var en ökning med 11% jämfört med 2022. Aktieägarna fick 6,6 miljarder euro utbetalat under 2023.
Arbetarna i Stellantis fabriker och på kontoren kommer få dela på 1,9 miljarder euro i bonus som ett tack på framgången.

Samtidigt så har antalet kinesiska bilmärken som gör elbilar sjunkit.

Uppdaterat: 2024-02-19 17:38

Vem sa det?
En bil för 1,5 miljon?
Jag har hävdad att de som klarar sig i första hand kommer att vara BYD och MG, ev även Polestar och ngn mer och då ngn av de stora i Kina vi inte sett här ännu.

Uppdaterat: 2024-02-19 19:34

Vilken tur att Raphael hann läsa på Stellantis pressmaterial om årets bokslut och redogöra för dett i en artikel om Kinesiska uddamärket HiFi ……
Men denna gång var det lite bättre ordning på talen 😉

Uppdaterat: 2024-02-19 19:41

Otroligt smaklösa bilar.

Uppdaterat: 2024-02-19 22:32

Har man ekonomiska problem så har man förmodligen inget stöd av Kommunistpartiet som övriga har, och i så fall finns det ingen orsak att kritisera märket.

Förövrigt utgör Lancia och Fiat större hot mot Opel eftersom Stellantis håller på att passera gränsen för det hälsosamma i den interna kannibalismen.

kommande Opel Manta och Insignia med den senaste framtidstekniken är lagda på Is på obestämd tid, för att de pengarna som skulle gå till att tillverka dem nu istället går till att tillverka nya stora lyxiga modeller från Lancia och Fiat som har stora ägarintressen från familjen Agnelli, som har en släkting, John Elkann som nu siter som ordförande... för Stellantis.

Så för att bekosta Agnellifamiljens nöjen med att satsa på sig själva så tog helt enkelt John Elkann pengarna avsedda för Opels nya modeller och gav dem till sina släktingar så att de kan bygga nya Lancia och Fiatbilar.

Klassiska Italienska maffiametoder där "familjen" alltid kommer först...

Uppdaterat: 2024-02-19 23:57

Raphael svarar på mitt inlägg i denna tråd istället för där det skrevs.

Men de plåtskrällen som han envist påstår är så framgångsrika har på 14 år tappat mer än 11% marknadsandelar.

Samtidigt har både Korea,(USA) i någon mån Japan och snart Kina tagit nya andelar.

Detta faktum vill inte Raphael kännas vid då sådana siffror inte passar in på ordbajsandet.

Men N-kilas har en god poäng. Fiat har också tappat över tid (-3%) och om det handlar om Opel istället för Fiat tror jag att det blir Opel som får lämna marknaden. Det kommer att ske nu när priserna pressas ner.

Utifrån en Opelhorisont var det franska köpet en katastrof. Hittills har försäljningen halverats.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-20 07:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tänk om Opel kunde bygga bilar som JAG vill ha. Minns med saknad GT, Kadett B Rallye, Manta A SR, Commodore Coupé, för att inte tala om Admiral/Diplomat....

Uppdaterat: 2024-02-20 09:05
N-iklas skrev:

Har man ekonomiska problem så har man förmodligen inget stöd av Kommunistpartiet som övriga har, och i så fall finns det ingen orsak att kritisera märket.
Förövrigt utgör Lancia och Fiat större hot mot Opel eftersom Stellantis håller på att passera gränsen för det hälsosamma i den interna kannibalismen.
kommande Opel Manta och Insignia med den senaste framtidstekniken är lagda på Is på obestämd tid, för att de pengarna som skulle gå till att tillverka dem nu istället går till att tillverka nya stora lyxiga modeller från Lancia och Fiat som har stora ägarintressen från familjen Agnelli, som har en släkting, John Elkann som nu siter som ordförande... för Stellantis.
Så för att bekosta Agnellifamiljens nöjen med att satsa på sig själva så tog helt enkelt John Elkann pengarna avsedda för Opels nya modeller och gav dem till sina släktingar så att de kan bygga nya Lancia och Fiatbilar.
Klassiska Italienska maffiametoder där "familjen" alltid kommer först...

Spelar ingen roll. Folk köper varken stora Oplar eller Fiatar och Lancia säljs, såvitt jag minns, bara i Italien.

Uppdaterat: 2024-02-20 10:36

Den sista stora Opel N-iklas köpte är väl av årsmodell 1992? Så inte ens han vill ju ha oplar.....

Uppdaterat: 2024-02-20 13:44
Boxer skrev:

Tänk om Opel kunde bygga bilar som JAG vill ha. Minns med saknad GT, Kadett B Rallye, Manta A SR, Commodore Coupé, för att inte tala om Admiral/Diplomat....

Tja, OPEL har alltid velat göra det, du skulle bara veta vilka prototyper och utkast och designstudier som står i Opels kärnvapentåliga källare (en erfarenhet från förra kriget då fabriken bombades hårt) inkörda under trappor och okända för alla utomstående.

MEN GM sa alltid Nej, 2000 gav man med sig och tillät en Omega V8 med motor från Corvette och över 300 hk, som på Diplomaten, men det stupade på att GM inte kunde leverera en automatlåda som uppfyllde Opels kvalitetskrav, den överhettades på Autobahn, så den behövde konstrueras om och det förstörde hela planeringen, det skulle inte bli klart fören 2003 när Omega skulle läggas ner, så där försvann V8, det tillverkades endast en handfull prototyper som finns kvar.

Samma sak hände nästa med första Diplomaten från 1964, den V8 man levererade klarade inte fullgaskörning timme efter timme på Autobahn, så GM tvingades leverera en tävlingsversion av Corvettemotorn för att bli godkänd av Opel.
Opels V8 i Diplomat är därmed snäppet bättre byggd än de man hittar i vanliga Corvette som får hålla till godo med standardversionen..

Vidare en ny ersättare till Calibra för 1998, en 6-cylindrig mittmotorbil och en okänd GT vagn påminnande om Mercedes SL med fällbart plåttak, även den något ingen sett utanför Opel.

Vidare finns det en super Calibra som skulle sopa mattan med all konkurrens 1998 i ITC tävlingen, som efterföljaren till vinnaren från 1997. men den står nu färdig hos utvecklaren Zakspeed som Museiföremål eftersom ITC las ner.

Och Stellantis fortsätter traditionen att fylla på Opel källare med nya bilar som aldrig blev tillverkade.
Nu rullade man ner två till förra veckan.

Uppdaterat: 2024-02-20 13:46

Den bil som jag minns extra väl från Opel och från hedenhös-tiden är Lotus Omega samt Calibra.

Båda intressanta på sitt sätt.

Idag är tyvärr Opel förstört av de franska ägarna tillika plåtskrällen till bilar.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-20 13:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Peter E skrev:

Den sista stora Opel N-iklas köpte är väl av årsmodell 1992? Så inte ens han vill ju ha oplar.....

Omega A och Senator är den mest genialiska och kluriga bilar med finesser och skojiga detaljer Opel någonsin byggt.
Ingen kan exempelvis tända läslamporna om man inte känner till att knapparna är osynligt dolda i panelen omkring, jag älskar sådana roliga detaljer och de är vridbara och kan vinklas vart man själv vill, finns inte i senare modeller.
Trots att det är en vanlig sedan rymmer den 5 flyttlådor och kan lasta saker som är 2 meter långa.
Osv..

Vectra B från 2009 är inte dum heller, den har den snyggaste instrumentpanel jag vet i någon bil, överhuvudtaget.
Och den har världens bästa krockkuddar, (enligt mig naturligtvis, men nu handlar det ju om vad jag tycker här) först i världen 1995 med en ny teknik utvecklad med Autoliv med oklanderlig kvalitet, något som inte så många kan skryta med efter alla skandaler på området

ÄR också svag för sista Vectra GTS, jag tycker nog att det är den snyggaste Opel som funnits och det är också Europas första äkta 4-D Coupe, den slog Mercedes med ett par år.
Vissa hävdar en Rover, men det kan jag inte hålla med om.

Har roliga detaljer som konfunderar människor dem med och avancerad utrustning, exempelvis en luftkvalitetsensor som analysera uteluften och automatiskt aktiverar eller slår ifrån återcirkulationen, mycket ovanligt i en vanlig bil 2002 som inte är en BMW eller Mercedes.
Och den rostar inte, makalöst rostskydd på den.
Den skulle jag gärna ha en OPC på 280 hk.

Ser inget skäl att välja nya bilar när de gamla har så mycket att erbjuda.

Uppdaterat: 2024-02-20 14:22

AL anser alltså att marknadsandel är viktigare än hur mycket pengar man tjänar. Det är därför han inte ser det som ett problem för Tesla att deras vinst sjunker.

Faktum kvarstår: Stellantis tjänar pengar och har ökat sin vinst. Men de har inte bara ökat vinsten, de har ökat sin försäljning också.
Stellantis ökade sin försäljning med 5.9% i Europa under 2023 jämfört med 2022.

Gällande Opel så ökade Opel sin försäljning med 15% under 2023 jämfört med 2022. Det var den högsta försäljningsökningen som Opel haft på 15 år. Opels största marknader är Tyskland och Storbritannien (där Opel säljs som Vauxhall). I Tyskland och Storbritannien är Corsa den mest sålda bilen i småbilsklassen (B-segmentet) och i Grekland är Corsa den mest sålda bilen på hela den grekiska marknaden.

Corsa electric var den näst mest sålda inom sitt segment i Italien, Nederländerna, Portugal och Österrike. Mokka Electric är den mest sålda B-SUVen i Storbritannien och näst mest sålda i Tyskland, Spanien, Polen och Belgien.

Att det skulle gå dåligt för Opel är ALs egna fria fantasier som inte baserar sig på någon saklighet.

När det gäller N-iklas uttalanden om att planerna på Manta och Insignia är frysta så är det obekräftade uppgifter i media, dvs rykten. Men en sportcoupé från Opel lär inte vara något som kommer säljas i massupplaga, och Insignian floppade på sin tid. Marknaden vill ha SUV:ar, SUV går fortfarande starkt. Så det är tveksamt om det finns något marknadsunderlag för en ny Manta eller Insignia.

Under 2024 kommer Opel lansera nya Frontera som blir en elbil crossover något större än Mokka. Och efter den lanseras nya Grandland på Stellantis STLA Medium plattform, samma plattform som Peugeot e-3008.
Inte illa för ett märke som AL hävdar kommer läggas ner.

Lancia och Opel konkurrerar inte med varandra. Lancia är ett lyxmärke med en sportig touch. Opel är ett mainstreammärke. De har helt olika målgrupper.

Gällande Fiat så är deras fokus på småbilar. Dvs bilar på Stellantis småbilsplattform. Största bilen från dem blir nya Multiplan som ersätter Fiat 500L. Den blir mindre än Opel Grandland.

Nej, jag skulle säga att Lancia och DS konkurrerar med varandra internt, inte Lancia och Opel. Men Lancia har en sportigare touch än DS.

Uppdaterat: 2024-02-20 15:49

Raphael väljer som vanligt att blunda för fakta.

Vi tar det därför igen (tråden här intill som Raphael lämnat). Känsliga läsare varnas för att ordet plåtschabrak används i detta inlägg.

Om vi börjar med plåtschabraken så hade de följande marknadsandel år 2022:

Peugeot: 5,5%
Opel: 3,8%
Fiat: 3,5%
Citroen 3,3%
(jag lägger inte in fler från koncernen då de ligger under 1%)

Renault 5,2
Dacia: 4,2

Samtidigt har vi Hyundai med

Kia: 4,8%
Hyundai: 4,6%

Toyota: 7,1% (Lexus 0,3%

Nu lägger vi in samma siffror från år 2008:

Då ser vi följande marknadsandel:

Peugeot 6,8%
Opel: 7,9%
Fiat: 6,5%
Citroen: 5,8%

Renault: 7,5%

Kia: 1,6%
Hyundai: 1,8%
Toyota: 5,8%

Nu gör vi en jämförelse mellan marknadsandel år 2022 mot marknadsandel år 2008:

Peugeot: 5,5% mot 6,8% - tappar 1,3%
Opel: 3,8% mot 7,9% - tappar 4,1%
Fiat: 3,5% mot 6,5% - tappar 3%
Citroen 3,3% mot 5,8% - tappar 2,5%
(jag lägger inte in fler från koncernen då de ligger under 1%)

Renault 5,2 mot 7,5% - tappar 2,3%
Dacia: 4,2 - saknar data för 2008

Samtidigt har vi Hyundai med

Kia: 4,8% mot 1,6% - växer 3,2%
Hyundai: 4,6% mot 1,8% - växer 2,8%

Toyota: 7,1% mot 5,8% - växer 1,3%

Som alla kan se stjäl Kia och Hyundai köpare från plåtschabraken och det är stora tapp. Framförallt är Opel det som är värst ute. På 90-talet var Opel en av huvudspelarna i Europa med marknadsandelar i tvåsiffriga tal. Nu är man snart borta. Att hamna tillsammans med bilvärldens övriga c-lag har inte varit en väg framåt - snarare rakt bakåt.

Vad händer nu när Kineserna gör samma sak som Hyundai?

Jo, med fler alternativ pressas priserna. Och någon slås ut. Som jag skrivit hela tiden tror jag att Stellantis offrar Opel. Fiat går inte att avveckla utan omfattande protester från Italienarna.

Det finns en anledning till att Stellantis egen VD är orolig, att Teslas grundare önskar tullar samt att flertalet politiker inom EU numera driver den frågan. Den egna industrin är inte konkurrenskraftig nog och då skall den skyddas istället för moderniseras. En dyr och kostsam väg för bilköparna.

Konstanta försäljningstapp över tid är vad som kännetecknar de olika skrällen som produceras under ett antal namn från nämnd koncern. Det hittar man också i deras koncernredovisning - om man förstår hur den skall läsas vill säga.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-20 17:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

AL anser alltså att marknadsandel är viktigare än hur mycket pengar man tjänar. Det är därför han inte ser det som ett problem för Tesla att deras vinst sjunker.
Faktum kvarstår: Stellantis tjänar pengar och har ökat sin vinst. Men de har inte bara ökat vinsten, de har ökat sin försäljning också.
Stellantis ökade sin försäljning med 5.9% i Europa under 2023 jämfört med 2022.
Gällande Opel så ökade Opel sin försäljning med 15% under 2023 jämfört med 2022. Det var den högsta försäljningsökningen som Opel haft på 15 år. Opels största marknader är Tyskland och Storbritannien (där Opel säljs som Vauxhall). I Tyskland och Storbritannien är Corsa den mest sålda bilen i småbilsklassen (B-segmentet) och i Grekland är Corsa den mest sålda bilen på hela den grekiska marknaden.
Corsa electric var den näst mest sålda inom sitt segment i Italien, Nederländerna, Portugal och Österrike. Mokka Electric är den mest sålda B-SUVen i Storbritannien och näst mest sålda i Tyskland, Spanien, Polen och Belgien.
Att det skulle gå dåligt för Opel är ALs egna fria fantasier som inte baserar sig på någon saklighet.
När det gäller N-iklas uttalanden om att planerna på Manta och Insignia är frysta så är det obekräftade uppgifter i media, dvs rykten. Men en sportcoupé från Opel lär inte vara något som kommer säljas i massupplaga, och Insignian floppade på sin tid. Marknaden vill ha SUV:ar, SUV går fortfarande starkt. Så det är tveksamt om det finns något marknadsunderlag för en ny Manta eller Insignia.
Under 2024 kommer Opel lansera nya Frontera som blir en elbil crossover något större än Mokka. Och efter den lanseras nya Grandland på Stellantis STLA Medium plattform, samma plattform som Peugeot e-3008.
Inte illa för ett märke som AL hävdar kommer läggas ner.
Lancia och Opel konkurrerar inte med varandra. Lancia är ett lyxmärke med en sportig touch. Opel är ett mainstreammärke. De har helt olika målgrupper.
Gällande Fiat så är deras fokus på småbilar. Dvs bilar på Stellantis småbilsplattform. Största bilen från dem blir nya Multiplan som ersätter Fiat 500L. Den blir mindre än Opel Grandland.
Nej, jag skulle säga att Lancia och DS konkurrerar med varandra internt, inte Lancia och Opel. Men Lancia har en sportigare touch än DS.

Kollade upp på nätet, the European new car market increased by 13.7% 2023, vilket alltså betyder att Opel gick framåt med Stellantis som helhet förlorade marknadsandelar under 2023.

Uppdaterat: 2024-02-20 17:11

Ja att sitta och kolla på tillfälliga siffror är mest för dem som skolkat från matematiklektionerna. Trenden är tydlig.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-20 18:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Trenden är bruten. Hur det kommer se ut framöver blir killgissningar.

Uppdaterat: 2024-02-20 19:38
Axa skrev:

AL
Trenden är bruten. Hur det kommer se ut framöver blir killgissningar.

När man pratar trender och tidsserier i långa årsintervaller så räcker det inte med en lite tillfällig korrigering för att prata om trendförskjutningar.

Det mest troliga om jag får killgissa är att Opel stulit sina nya köpare från någon annan del av koncernen - vilken också fortsätter att tappa andelar.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-20 20:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Det är tydligt att Tesla tappar till BYD på den största elbilsmarknaden Kina. Det ger genomslag globalt och tappet kommer förmodligen fortsätta.

Uppdaterat: 2024-02-20 20:26
A.L skrev:

Det mest troliga om jag får killgissa är att Opel stulit sina nya köpare från någon annan del av koncernen - vilken också fortsätter att tappa andelar.
MVH AL

Nej, Corsa och 208 säljer bra på helt olika marknader, det var därför som PSA köpte Opel en gång. Sätt Opelmärken på Peugeoter och de fick sälja till kunder som aldrig skulle köpa en fransk bil. Tillräckligt många gick på finten för att det skulle vara en bra affär för PSA. Hur stora Opel var innan var ointressant då GM gav bort ett kroniskt olönsamt bolag.

Uppdaterat: 2024-02-20 20:35
Axa skrev:

AL
Det är tydligt att Tesla tappar till BYD på den största elbilsmarknaden Kina. Det ger genomslag globalt och tappet kommer förmodligen fortsätta.

Ehhh jaha? Här byter vi tydligen ämne😅

Jag har inte kollat hur mycket Tesla säljer eller inte.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-20 21:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
gmogmo skrev:

A.L skrev:
Det mest troliga om jag får killgissa är att Opel stulit sina nya köpare från någon annan del av koncernen - vilken också fortsätter att tappa andelar.
MVH AL

Nej, Corsa och 208 säljer bra på helt olika marknader, det var därför som PSA köpte Opel en gång. Sätt Opelmärken på Peugeoter och de fick sälja till kunder som aldrig skulle köpa en fransk bil. Tillräckligt många gick på finten för att det skulle vara en bra affär för PSA. Hur stora Opel var innan var ointressant då GM gav bort ett kroniskt olönsamt bolag.

Intressant perspektiv. Det skulle förklara den halverade försäljningen över tid.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-20 21:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Ehm. Vad är det som är svårt att förstå? Tesla har tappat marknadsandelar globalt och jag gissar att det kommer att fortsätta. Dvs trenda neråt.

Uppdaterat: 2024-02-20 21:09

Känns väl inte riktigt i linje;-) med det som vi diskuterade bara;-)

Trend är sedan fortfarande inte bara något man hittar på för att det låter bra utan det följer det vi känner som tidsserier.

Trenden för Tesla kan jag inte uttala mig om. Däremot ör densamma i fallet plåtskrällen väldigt tydlig.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-20 21:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

"Stellantis har marginaler som VW fortfarande drömmer om
Opel-föräldern lägger VW i skuggan när det gäller lönsamhet, har stora kassareserver och vill snabbare få ut prisvärda elbilar på marknaden. Varför fungerar detta egentligen?

Düsseldorf, Paris. Under många år var Opel, Fiat, Peugeot eller Citroën inte nödvändigtvis misstänkta för att ligga i framkant inom bilindustrin. Och ändå blir Stellantis – företaget som samlar alla dessa varumärken – alltmer älskling bland investerare på aktiemarknaden.

Efter starka årssiffror nådde aktien i konglomeratet med 14 varumärken baserat i Nederländerna ett nytt rekord på fredagen. Stellantisaktien har varit på en uppåtgående trend sedan maj förra året.

Koncernen lämnar alltmer en av sina största konkurrenter bakom sig sett till marknadsvärde: Volkswagen. Stellantis är värt nästan 75 miljarder euro, VW 65 miljarder.

Stellantis är också mer framgångsrik än sin tyska konkurrent utanför aktiemarknaden. Opel-föräldern lägger VW i skuggan vad gäller marginaler, har stora kassareserver och vill i år ta ut ë-C3:an på marknaden, en billig elbil för mindre än 25 000 euro. Volkswagen kommer troligen inte att vara klar förrän 2026, vilket nyligen hördes från företagskretsar. 

Stellantis används redan som riktmärke i Wolfsburg bakom stängda dörrar. "Vi måste fråga oss själva: Varför har vi inte sådana marginaler?" säger en högt uppsatt VW-chef. Stellantis kunde uppnå ett täckningsbidrag på 12,8 procent 2023. Som jämförelse: VW nådde en marginal på nästan sju procent under de första nio månaderna. Särskilda effekter i prisutvecklingen på råvaror har dock på senare tid tyngt det viktiga nyckeltalet."

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/autoindustrie-stellantis-hat-margen-von-denen-vw-noch-traeumt/100014683.html

Uppdaterat: 2024-02-21 19:49