Vi Bilägares forum

Varför gjordes inte oljebyte?

Varför gjordes inte oljebyte?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-21 05:00

Kommentarer

"För att de skulle byta motorolja krävdes att bilen hade gått 2 500 mil."
Det är väl kunden som betalar för oljebytet och då är det givetvis även kunden som kräver när oljebyte ska göras.
Om importören har andra förslag kanske det är bra, även om jag anser att 2500 mil är för långt, men om kunden vill ha byte tidigare kan det knappast vara till nackdel för fordonet, bara för plånboken.

Uppdaterat: 2024-02-21 09:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, men om man leasar bilen så ingår serviceavtal oftast och då vill nog inte tillverkaren att man ska göra oljebyte mer ofta än nödvändigt inom ramen för serviceavtalet.

Uppdaterat: 2024-02-21 13:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja, har man serviceavtal så lär det ju vara tillverkaren som styr. Såvida man inte vill betala extra.

Uppdaterat: 2024-02-21 14:06

Men här handlar det om en köpt bil och något serviceavtal nämns inte!

Uppdaterat: 2024-02-21 14:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast det innebär ju inte nödvändigtvis att det saknas serviceavtal, saabnisse. Bara att vi inte vet.
Jag köper mina bilar men brukar ändå komplettera med serviceavtal.

Uppdaterat: 2024-02-21 14:54

Hur ofta betalar man serviceavtal vid bilköp? Jag har aldrig känt behov av sådant. Men det kanske är vanligt numera...

Uppdaterat: 2024-02-21 15:52
40-talisten skrev:

Hur ofta betalar man serviceavtal vid bilköp? Jag har aldrig känt behov av sådant. Men det kanske är vanligt numera...

Jag ”köpte” det till min förra bil då det var klart förmånligt .

Uppdaterat: 2024-02-21 16:07

För att de ska få byta kamkedja när bilen gått 15.000 mil. Så länge håller den om man bara byter olja var 2.500 mil.
( Vet av erfarenhet)

Uppdaterat: 2024-02-21 16:53

40-talisten - åker man Toyota är serviceavtalen väldigt dyra så i så fall kan jag förstå att man avstår. Men servicen varje år blir ju sällan billigare utan serviceavtal...

Uppdaterat: 2024-02-21 19:20

Jag har aldrig haft behov av något serviceavtal och har enbart anlitat märkesverkstad under garantitiden.

Uppdaterat: 2024-02-21 19:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

40-talisten - åker man Toyota är serviceavtalen väldigt dyra så i så fall kan jag förstå att man avstår. Men servicen varje år blir ju sällan billigare utan serviceavtal...

Jag betalar 2 200 kr för årligt olje- och filterbyte på märkesverkstad. Rimligt tycker jag, mot att hyra lift i gds-hall, och tveklöst komma att grisa ner sig med spilloljan.

Uppdaterat: 2024-02-21 19:47

Om du verkligen betalar 2200 kr/år i service så måste du ha hittat en synnerligen ovanlíg Toyota-verkstad. Såvida det inte är nån form av ekonomi-service för äldre bilar. När jag talar om serviceavtal är det i sambans med nybilsköp och de 3 första åren är det helt orealistiskt att Toyota skulle ta 2200 kr/år.

Uppdaterat: 2024-02-21 20:24
Pi skrev:

Om du verkligen betalar 2200 kr/år i service så måste du ha hittat en synnerligen ovanlíg Toyota-verkstad. Såvida det inte är nån form av ekonomi-service för äldre bilar. När jag talar om serviceavtal är det i sambans med nybilsköp och de 3 första åren är det helt orealistiskt att Toyota skulle ta 2200 kr/år.

Det var vad jag betalade år 2022 för mellanservice, dvs bara olje- och filterbyte. År 2020 var det fullservice med dessutom byte bromsvätska, kupéfilter och tändstift (efter 9000 mil). Detta kostade då 4 500 kr. Förra året var det samma service minus tändstift, kostnad 2 800 kr, men det året hade jag för första gången specialpris för Toyota äldre än 10 år.

Märkesverkstan är Askling Bil i Norrköping. Jag blir förvånad varje gång det klagas på Toyotas höga servicekostnader i ViB och här på forumet.

Uppdaterat: 2024-02-21 20:47

Att jämföra servicepriser för nybilar med vad man betalar för sin äldre bil är ju knappast relevant. Tror vi betalade 1595 kr förra servicen på Lill-Kian men den prisnivån var det inte under garanti-tiden. Och Kia's 8+ service är ju olje- och filterbyte och lite visuella kontroller så att dom kan ge lite dyra reparations-förslag...:)

Uppdaterat: 2024-02-21 21:41

Lite som att jämföra att byta "glödlampa" på en gammal volvo för nån hundralapp jämfört med att byta en trasig lykta på en ny bil. Kan skilja 20 000 kr.

Uppdaterat: 2024-02-21 22:10
- Peugeot e-208 GT 2022

" Kamkedjan håller 15.000 mil". Min 1997 9000 har gått 29800 mil med samma kamkedja.
Bra att veta: Motorolja börjar långsamt degradera (oxidera) när utsatt för syre. Skall därför förvaras i ex. 4 liters sluten/förseglad behållare, tills användning. Gangsterföretag har olja på fat, men häller upp i 4 l kannor om kunden kan se.

Uppdaterat: 2024-02-22 13:58
Tjalle skrev:

" Kamkedjan håller 15.000 mil". Min 1997 9000 har gått 29800 mil med samma kamkedja.
Bra att veta: Motorolja börjar långsamt degradera (oxidera) när utsatt för syre. Skall därför förvaras i ex. 4 liters sluten/förseglad behållare, tills användning. Gangsterföretag har olja på fat, men häller upp i 4 l kannor om kunden kan se.

1997 fanns inte ens den typ av kedja som diskuteras, plasten i skenorna var bättre, service intervallen kortare.

Uppdaterat: 2024-02-22 19:38