Vi Bilägares forum

”Bilarnas hjälpsystem tackade för sig i snöröken”

”Bilarnas hjälpsystem tackade för sig i snöröken”

Assistanssystemen i moderna bilar ska finnas där för att hjälpa – inte stjälpa, skriver Fredrik Diits Vikström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-17 06:30

Kommentarer

Trolig förklaring till det vi såg i tisdags morse i snömodden i Örebro. Vi åkte söderut bakom en kines på gamla vägen mot Marieberg med många rondeller och dålig snöröjning. Vid inbromsning innan rondeller gjorde kinesen "krumsprång" åt sidorna som föraren fick jobba hårt med. Om inte annat obekvämt för alla 4 fullvuxna som var inpackade i bilen.

Uppdaterat: 2024-02-17 07:55

Kanske till syvende o sist att kamerabaserade lösningar placerade där torkarna håller rent funktionellt är säkrast. 98 % i Euro-Ncap.

Uppdaterat: 2024-02-17 08:55

Vägfilsassistant systemet är nog det sämsta som någonsin uppfunnits? Det drar i ratten och ibland väldigt hårt och abrupt så att man upplever det som farligt. Jag kan förstå kan man inte permanent stänga av det? På förra bilen fick jag slå av start-stopp systemet vid varje påbörjad biltur... på denna bilen måste jag slå av vägfilssystemet vid varje påbörjad tur. Vart är vi på väg? Behöver vi alla dessa system eller är de mest ivägen för oss?

Uppdaterat: 2024-02-17 10:10

JL
Nåja, Teslas lösning är som jag förstått inte den bästa.

Uppdaterat: 2024-02-17 10:56

Axa - Teslas system är alltid de bästa - har du fortfarande inte förstått detta...:)

Uppdaterat: 2024-02-17 11:52

Att MG krånglar är väl inte så överraskande, då den oftast påstås vara billigast, och samtidigt erbjuda mer än de som är dyrare.
Hyllningarna över "fantastiska" MG har ju knappt vetat till sig över hur överlägset detta erbjudande varit alla andra.

Men det är ofta så att en oseriös tillverkare lägger allt fokus på det som kunden ser och läger märket till och fuskar med och struntar i det som kunden inte ser eller lägger märket till.

På så sätt kan man få en bländande yta som imponerar och säljer.
Knepet är att svagheterna och bristerna inte ska avslöjas allt för ofta.

Intelligenta kunder skulle ju inte låta sig bli lurade av så enkla knep, men sådana kunder är ju sällsynta baserat på att det är dessa bedrägeribilar som alltid är bästsäljarna.

Det brukar ju spys galla över att man ska behöva göra något manuellt numera när det finns "automatik"... med dessa funktioner så lär väl naturen ta hand om dessa goddagspiltar på det sätt som naturen brukar bemöta de dumma.

Uppdaterat: 2024-02-17 11:54

Filhållnings-hjälp är ju inte fel - om den verkligen fungerar. För alla kan vi ju faktiskt göra misstag och får vi då hjälp att ta oss ur detta så tycker i alla fall jag att det är positivt. Men fungerar det tvärtom som tydligen systemet i MG4 kan göra så är det ju bara farligt, tyvärr.

Uppdaterat: 2024-02-17 12:01

Just snörök är väl många bilar som har problem med. Och särskilt sådan så att sensorer sätts igen. Men i trakterna där jag bor så har det faktiskt inte hänt så himla ofta under denna vinter. Oftast funkar det. Hur hanterar man väl när det händer? Inte konstigare att köra en bil utan systemen.

När det gäller antisladdsystem så är det desto mer vanskligt ifall det besvärar.

Uppdaterat: 2024-02-17 12:14

Vissa bilar har behov av filhållning.

Den Ford Focus jag körde för några år sedan höll på att orsaka en olycka på grund av den blixtsnabba styrningen som alla hyllat i 20 år, ett ögonblicks bristande koncentration och vipps var den på väg in i sidan på bilen bredvid, enda gången någonsin något sådant hänt.

Provade redan samma dag en Astra av gamla modellen som kom 2010, tråkig och alls inte kul styrning, men den kunde man ju släppa ratten på och i princip hoppa på, utan att bilen flyttade sig en cm i sidled.
Där är behovet av filhållning totalt överflödigt.

Uppdaterat: 2024-02-17 12:19
Axa skrev:

JL
Nåja, Teslas lösning är som jag förstått inte den bästa.

Den fungerar bra och följer man dessutom trafikreglerna o använder blinkers vid filbyte kommer det inga larm. Skoda verkar ha lite att jobba på, som jag tolkar Hx30.

Uppdaterat: 2024-02-17 16:19

JL
Det är inget fel på den modellens assistanssystem. Och Enyaq har blinkersspak vilket underlättar.

Ger inte mycket för Teslas system.
https://www.motor.no/aktuelt/her-pastar-teslaen-at-den-krasjer/265720

Uppdaterat: 2024-02-17 18:16
Axa skrev:

JL
Det är inget fel på den modellens assistanssystem. Och Enyaq har blinkersspak vilket underlättar.
Ger inte mycket för Teslas system.
https://www.motor.no/aktuelt/her-pastar-teslaen-at-den-krasjer/265720

Men Axa då. Du får väl inte visa till artiklar där Tesla framstår i dålig dager 😂

Uppdaterat: 2024-02-17 18:43

En bil behöver egentligen bara ABS och antisladd (förutom servo, givetvis). Backkamera är ok om linsen är ren.

Uppdaterat: 2024-02-17 19:00
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Delvis skyldiga till detta är EU-NCAP, som premierar/uppmanar till "fördummande" system. "Dåliga" (oskickliga) bilister blir ännu sämre -och invaggas i falsk säkerhet av system som - möjligen - fungerar under "bra" förhållanden.
Att ha motorbroms som är så kraftig (och INTE ha övervakning av rotationshastigheten) att hjullåsning kan inträffa är o-bra, speciellt om den verkar på bakhjulen.
ESP?

Uppdaterat: 2024-02-17 19:13

Nu testar ju inte EuroNCAP hur plåtschabraken presterar på vintern. MG lyfter gärna sitt EuroNCAP betyg, men det finns flera artiklar - inte bara ViBs - som lyfter att plåtschabraket från MG inte fungerar bra när det är vinterväglag.
Men kineserna är ju - enligt en expert i detta forum som har specialiserat sig på att analysera plåtschabrak - långt före alla andra.

Jojo.

Uppdaterat: 2024-02-17 20:53
Axa skrev:

JL
Det är inget fel på den modellens assistanssystem. Och Enyaq har blinkersspak vilket underlättar.
Ger inte mycket för Teslas system.
https://www.motor.no/aktuelt/her-pastar-teslaen-at-den-krasjer/265720

Vad bra att du är nöd, Hx30 verkar inte imponerad och jag är nöjd med Teslans system, där faktiskt blinkersspaken finns kvar. Har inte provkört utan så jag vet inte hur det funkar dessvärre, med du Axa vet ju, haha.

Uppdaterat: 2024-02-17 21:35

Åååh vad man är lycklig över att äga en Saab 9-3 2007:a som är helt utan dagens bilars hjälpsystem frånsett antisladds-systemet. Inget bling och blang heller ljudmässigt utan en riktig bil som man kör med glädje.....

Uppdaterat: 2024-02-19 17:20
Förnuftig.

Vad är en riktig bil?

Uppdaterat: 2024-02-19 18:54
Mr Snoid skrev:

Vad är en riktig bil?

Vet väl alla att det är en Saab. Eller möjligtvis en Toyota.

Uppdaterat: 2024-02-19 19:16
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Vad är en riktig bil?

Vet väl alla att det är en Saab. Eller möjligtvis en Toyota.

Det var väl tur, då har jag haft många riktiga bilar 😉

Uppdaterat: 2024-02-19 19:18
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
Vad är en riktig bil?
Vet väl alla att det är en Saab. Eller möjligtvis en Toyota.

Det var väl tur, då har jag haft många riktiga bilar 😉

J a en annan har ju oftast åkt i plåtskrällen, men på senaste åren i KinaVolvos. Lyllo dig!

Uppdaterat: 2024-02-19 19:22
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
Vad är en riktig bil?
Vet väl alla att det är en Saab. Eller möjligtvis en Toyota.
Det var väl tur, då har jag haft många riktiga bilar 😉

J a en annan har ju oftast åkt i plåtskrällen, men på senaste åren i KinaVolvos. Lyllo dig!

Ja nu känner jag mig lyckligt lottad att ha hunnit med 8 riktiga bilar, varav 7 av det nu mer utdöda fabrikatet.

Uppdaterat: 2024-02-19 19:47

Klart att flera av systemen för förarassisstans inte är helt tillförlitliga vid dåliga väderförhållanden det måste man utgå ifrån. En erfaren bilförare gör sig oberoende av dessa hjälpmedel vid dåligt väglag och stänger av och testar sig sen fram i olika väglag och lär sig succesivt begränsningarna.

Uppdaterat: 2024-02-20 08:18
bengt39
hx30 skrev:

Vägfilsassistant systemet är nog det sämsta som någonsin uppfunnits? Det drar i ratten och ibland väldigt hårt och abrupt så att man upplever det som farligt. Jag kan förstå kan man inte permanent stänga av det? På förra bilen fick jag slå av start-stopp systemet vid varje påbörjad biltur... på denna bilen måste jag slå av vägfilssystemet vid varje påbörjad tur. Vart är vi på väg? Behöver vi alla dessa system eller är de mest ivägen för oss?

Håller med till 100%. Hur trafiksäkert är det att sitta och pilla på en pekskärm i fem minuter innan man ändrat på all skit som stör körningen?? Jag avskyr skiten!🤮

Uppdaterat: 2024-02-20 10:06
Ronneby-Benny skrev:

Åååh vad man är lycklig över att äga en Saab 9-3 2007:a som är helt utan dagens bilars hjälpsystem frånsett antisladds-systemet. Inget bling och blang heller ljudmässigt utan en riktig bil som man kör med glädje.....

Så är det. SAAB är fortfarande klart bättre på de flesta punkter jämfört med anda bilar! Desto fler andra bilar jag testar, desto mer övertygad om det blir jag!!🤓

Uppdaterat: 2024-02-20 10:12

Anders Egermo och Hx30 ""Vägfilsassistant systemet är nog det sämsta som någonsin uppfunnits? ""
Håller inte med alls ! Jag har inte haft några problem värda att nämna med vägfilsassistenten i vare sig Volvo eller Kia senaste 5 åren men är också en erfaren teknikvan bilförare i alla väglag.Vägfilshjälpen i dessa bilar fungerar utmärkt när man lärt sig förstå dess begränsningar.Tillsammans med adaptiv farthållaren är det nog den största tekniska innovationen som man har haft mest nytta av sen ABS och Bilbältet infördes .MEN det gäller att kolla upp vad man köper för bil tydligen så man inte köper grisen i säcken eller kanhända lära sig använda tekniken och förstå dess begränsningar om man är ovan.

Uppdaterat: 2024-02-20 11:34
bengt39
Ben39 skrev:

Anders Egermo och Hx30 ""Vägfilsassistant systemet är nog det sämsta som någonsin uppfunnits? ""
Håller inte med alls ! Jag har inte haft några problem värda att nämna med vägfilsassistenten i vare sig Volvo eller Kia senaste 5 åren men är också en erfaren teknikvan bilförare i alla väglag.Vägfilshjälpen i dessa bilar fungerar utmärkt när man lärt sig förstå dess begränsningar.Tillsammans med adaptiv farthållaren är det nog den största tekniska innovationen som man har haft mest nytta av sen ABS och Bilbältet infördes .MEN det gäller att kolla upp vad man köper för bil tydligen så man inte köper grisen i säcken eller kanhända lära sig använda tekniken och förstå dess begränsningar om man är ovan.

Så man måste vara "en erfaren teknikvan bilförare" för att rätt kunna använda vägfilsassistenten? Trodde att detta var ett hjälpmedel för bilförare som är motsatsen i körskicklighet till Ben39...

Uppdaterat: 2024-02-20 11:42

Det gäller väl att förstå och utnyttja assistenternas funktioner och vara medveten om deras begränsningar. Eller så stänger man av dom.

Uppdaterat: 2024-02-20 11:55

LWest "Det gäller väl att förstå och utnyttja assistenternas funktioner och vara medveten om deras begränsningar. Eller så stänger man av dom."
Mitt i prick och sätter man bara sig in hur det funkar och börjar öva under gynnsamma trafik och väderförhållanden är det inte alls svårt att lära sig hantera det.
40 talisten Som du nu kanske förstår behöver man inte kunna så mycket teknik men det går betydligt snabbare att läsa in och lära sig om man kan.

Uppdaterat: 2024-02-20 14:13
bengt39

Assistanssystem ska man väl inte behöva lära sig?? De ska väl bara finnas i bakgrunden utan att lägga sig i så länge de inte behövs?

Uppdaterat: 2024-02-20 18:03

Anders E Assistanssystem ska man väl inte behöva lära sig??
Nej Nej inte så för alla. Det tråden tar upp är system som filhållning och annat som inte fungerar bra på snöbelagd väg , snörök. och adaptiv farthållare som håller avstånd som oftast används samtidigt som filhållning. Båda dessa förarstöd är viktiga delar som ingår i det framtida självkörande systemet.
Viktigt att veta hur man aktiverar och deaktiverar dessa system. Vill man lära sig använda dem är det bra med regelbunden användning för att förstå ur de fungerar och inse hur bra de är vid långkörning på motorväg då mindre tröttande att köra. Begränsningarna och möjligheterna som finns vid dåligt väglag , regn . snö ,rondeller ,i stadstrafik, i långa trafikköer ,på motorvägen i tät trafik lär man sig v id regelbunden användning att hantera med större säkerhet.
Det är få än som har längre erfarenhet då det är så nytt. Filhållning kom ca 2018 i Volvobilar vill jag minnas och Jag har kört aktivt med den adaptiva tekniken och filhållning med omkörningshjälp sen dess . Har rejäl nytta av det nu när jag behärskar den installerade teknikens möjligheter och begränsningar,

Uppdaterat: 2024-02-20 19:30
bengt39

Jag tycker alla hjälpsystemen är bra. Använder dagligen körassistent och adaptiv farthållare.
Stänger av dom med en enkel knapptryckning när yttre förutsättningar för att de slutar fungera.
Skulle inte vilja vara utan dom då körningen blir mer vilsam.
Men så klart då kör jag nu mer inte någon ”riktig bil” 😉
Däremot en toppmodern elektrisk asiatisk leksaksbil som till råga på allt har hög effekt och driver på både fram- och bakhjulen.
Dvs inget fordon för en riktig karlakarl som kan det där med bilkörning på riktigt🤣

Uppdaterat: 2024-02-20 19:10

Mt Snoid Bra att du beskriver den dagliga användningen av den nya tekniken Det finns många som har grejorna men inte vet eller vågar pröva har jag förstått men det kommer mer och mer,
Förstå mig rätt Jag är starkt påverkad av amerikanskt tänkesätt efter att ha bott och verkat där och i amerikanska organisationer och där gäller inte Jantelagen som i Sverige " du ska inte tro att du är nåt " utan tvärtom.

Uppdaterat: 2024-02-20 19:28
bengt39

Guran - tämligen säker på att du inte alls tyckte att adaptiv farthållare på nåt sätt var nödvändigt när du hade di Merca som saknade denna funktion - som vi då var många som uppskattade. Nåja - en bra karl kan ändra sig...:)

Uppdaterat: 2024-02-20 19:42

Frågan är hur många snålvargar som inte är intresserade av teknik som leasar den billigaste kinesiska elbilen de kommer över och plötsligt hamnar i mötande trafik...

Uppdaterat: 2024-02-20 19:50
Pi skrev:

Guran - tämligen säker på att du inte alls tyckte att adaptiv farthållare på nåt sätt var nödvändigt när du hade di Merca som saknade denna funktion - som vi då var många som uppskattade. Nåja - en bra karl kan ändra sig...:)

Exakt, har väl fått inse med åldern att det faktiskt är riktigt bra. Eller om det är en kombination av utveckling av systemen och ökad ålder samt insikten i att det inte alls är nått inspirerande att rulla 20 mil till jobbet på samma sträcka.
Men farthållaren på mercan styrdes med en spak som man enkelt anpassade hastigheten så man inte körde på framförvarande, var väl en manuell adaptiv farthållare på den 😉
Mazdan jag hadde för den hade adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
Inte alls så imponerande system på den. Filhållningsassistenten var knappt till nån nytta och farthållaren stängde av sig under 30km/tim.
Nuvarande funkar ner till 0 och börjar köra själv då framförvarande rullar i väg (förutsatt att det är motorväg). På andra vägar upplyser bilen om att framförvarande kör i väg och så måste man dutta till på gasen eller vippa på rattknapp.

Uppdaterat: 2024-02-20 20:05

Min summering av ovanstående inlägg:
-det krävs - uppenbarligen - en viss skicklighet och tillvänjning för att kunna hantera de skilda hjälpsystemen.
-hur vore det att lära sig att hantera bilen, och köra med uppmärksamhet på vägen och medtrafikanter.
För mig har det varit ett lyckat koncept.
Jag har stängt av hjälpsystemen på den bil som har sådana-utom ABS/ESP även om ABS förlänger bromssträckan på lösgrus och vid djup snö.

Uppdaterat: 2024-02-21 07:44

Tjalle Man blir aldrig för gammal att lära nytt.
Jag använde också ditt bra koncept men byggde på det för 5 år sen efter 50 år vid ratten. Det utvecklade körningen ytterligare markant vid långkörning .Trots att man blir äldre blir man avsevärt mindre trött vid långkörning om man lär sig använda denna teknik..
Om man är på långkörning kan jag uttrycka det i trötthetsgrad
Man känner en viss trötthetsgrad efter 2-3 timmars körning.
Använder man en enkel cruisecontrol får man samma trötthetsgrad kanske efter ca 3 -4 timmar.
Kör man med adaptiv farthållare och filhållningsassitent klarar man utan vidare 4 -5 timmar med samma trötthetsgrad som vid 2 timmar utan hjälpsystem. All körning naturligtvis med raster minst varannan timme för uthålligheten.
Cruisecontrol undvek man använda förr vid mycket och tät trafik.
Adaptiv hastighetskontroll däremot är dessutom suverän vid tät trafik och i långa köer på motorvägen eller att åka "gungstol" på natten "upplåst" bakom en bil som kör i den hastighet man själv vill köra.Vid sådan körning ställer man in 20 km/h högre hastighet på sin egen farthållare att ta till när bilen framför kör om..Bara att styra och ha koll på baklysena timme efter timme och ha längsta avstånd inställt till framförvarande bil. Huga vad man sparar i trötthet och kan köra säkert betydligt längre tid.
Filhållningssystem i bra väglag på bra väg är upplever man som mycket säkert och gör att man slappnar av mer då bilen sköter allt dvs i praktiken handlar det om perioder av ren självkörning .
Släpper man ratten startar varningssystem och skulle man bli sjuk , svimma eller somna vid ratten stannar bilen vid sidan av vägen och varningsblinkers slås på I vissa system kan telefonen också ringa upp ett nummer.
Har 5 års erfarenhet aktiv användning av detta delvis självkörande system utan några överraskande incidenter värda att nämna som hotat säkerheten.
Jag betraktar denna typ av körsätt mycket säkrare vid långkörning när man övat upp sig och framföra allt har omdöme och inser väderbegränsningarna.
Som jag påstått tidigare är det nog den bästa innovation för säker bilkörning sen ABS och bilbältet när man fått praktisk erfarenhet under olika förhållanden.

Uppdaterat: 2024-02-21 10:42
bengt39

Adaptiv farthållare är något av det bästa som uppfunnits, svårt att tänka sig vara utan när man väl vant sig med den.

Uppdaterat: 2024-02-21 09:14

+100, L West ! Använder min frekvent - inte minst i stadstrafik.

Uppdaterat: 2024-02-21 10:00

Adaptiv farthållare är ofta bra men inte alltid. Jag gillar Volvos lösning där man kan stänga av den och få en vanlig farthållare.

Uppdaterat: 2024-02-21 11:45

Enda gången det inte är bra är när det är snömodd och "radarn" blir snötäckt - då är det inte kul.

Uppdaterat: 2024-02-21 12:01
Pi skrev:

Enda gången det inte är bra är när det är snömodd och "radarn" blir snötäckt - då är det inte kul.

Blir aldrig snötäckt om kameran (radarn) sitter innanför framrutan vid inrebackspegeln.

Uppdaterat: 2024-02-21 13:04

Jag föredrar vanlig farthållare på motorväg när det inte är överdrivet mycket trafik.

Uppdaterat: 2024-02-21 13:22
Apex skrev:

Jag föredrar vanlig farthållare på motorväg när det inte är överdrivet mycket trafik.

På vilket sätt är det att föredra?! På vilket stör det dig att det är adaptivt på motorväg?

Uppdaterat: 2024-02-21 13:43

Högst relevant fråga, Henrik !

Uppdaterat: 2024-02-21 14:05
Gaston skrev:

Apex skrev:
Jag föredrar vanlig farthållare på motorväg när det inte är överdrivet mycket trafik.

På vilket sätt är det att föredra?! På vilket stör det dig att det är adaptivt på motorväg?

Finns många situationer där den adaptiva farthållaren inte fattar eller observerar det jag ser. Det gör körningen ryckig och jag föredrar en vanlig farthållare i kombination med min egna högerfot.

Men när det är mycket trafik, köer eller körning på landsväg är det klockrent.

Uppdaterat: 2024-02-21 14:14

Apex: Då är ju frågan vilka bilar du testat, har du kört nån riktigt modern bil med adaptiv?
Adaptiv farthållare fungerar klockrent även på motorväg anser jag.

Uppdaterat: 2024-02-21 14:26
Gaston skrev:

Apex: Då är ju frågan vilka bilar du testat, har du kört nån riktigt modern bil med adaptiv?
Adaptiv farthållare fungerar klockrent även på motorväg anser jag.

Vad tycker du är en riktigt modern bil? Kört ett par hundra mil i en A6 2021, körde 700 mil ren motorväg i en V90CC i somras. Körde häromveckan 150 mil i en sprillans ny XC60.

Uppdaterat: 2024-02-21 14:53

Ja, inte heller jag förstår Apex klagomål på adaptiva farthållare - trots att jag kört flera VAG-bilar och åtskilliga mil längre än Apex.

Uppdaterat: 2024-02-21 14:58