Vi Bilägares forum

Ändras E10 med nya reduktionsplikten?

Ändras E10 med nya reduktionsplikten?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-16 05:00

Kommentarer

Därför tankar jag 98 oktan.

Uppdaterat: 2024-02-16 07:42
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Förstår inte riktigt vitsen med att tanka E5/98 i en modern bil som godkänts för E10/95. Kör typ 2000 mil/år och har nog aldrig i modern tid tankat 98 i bilen och inte heller upplevt några problem med det bränslet.

Uppdaterat: 2024-02-16 08:48

Nej helt rätt Pi, såvida man inte har någon ”högprestandavagn” är det ingen större vits att tanka 98 oct.
Har du däremot en bil med högre kompression bör du tanka högoktanigt. Annars finns risk för självantändning/knackning..

Uppdaterat: 2024-02-16 16:39
Flygaralex

Jo Flygaralex - det är väl liksom huvudanledningen för högre oktan-tal - och har alltid varit.

Uppdaterat: 2024-02-16 17:34

Ändras inte? Hur ofta har inte statsministern sagt att nu sänker vi till 6 % inblandning. Till gagn för Sveriges bilister.
Dessa statsmannaord stämmer alltså inte?

Uppdaterat: 2024-02-16 18:13
Villevalle

Eftersom etanol är BILLIGARE än bensin så skulle bensinen bli dyrare med E5 dessutom är E10 ett EU-krav.

Uppdaterat: 2024-02-16 19:52

E10 är ett krav från EU, och Sverige var bland de sista i EU som införde det. 14 länder i EU hade redan infört E10 när Sverige införde det.
Att ta fram en egen unik bensin för Sverige bara för att Sverige har en statsminister som inte är påläst, det är för dyrt.

Uppdaterat: 2024-02-19 10:45