Vi Bilägares forum

BMW-chef om manuella växellådan: ”Det är över”

BMW-chef om manuella växellådan: ”Det är över”

Nya bilar med manuell låda blir allt ovanligare. ”Låt oss vara ärliga: volymerna blir mindre och mindre”, säger Frank Weber som är styrelseledamot i BMW.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-15 08:56

Kommentarer

Med tanke på att det allra mesta är automatiserat frågar man sig varför man skall ha manuell låda?

Automatiken sköter processen bekvämare, bättre och utan ansträngning från föraren.

Känns ju helt ologiskt att sitta och byta växel när det inte behövs.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-15 11:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har man väl gått över till automat eller elbil så vill man nog inte gå tillbaka till manuell igen.
Jag har pratat med bekanta om saken och alla håller med.

Men självklart finns det väl de som ändå vill ha manuell, men de är nog ganska få i det stora hela skulle jag tro.

Uppdaterat: 2024-02-15 11:34
- Peugeot e-208 GT 2022

Finns väl inte någon längre som vill dubbeltrampa (googla kids!) sin osynkroniserade växellåda? Men på 50-talet var argumentet för det "sportigt och manligt." Känns som det argumentet kommer igen för manuella lådor i automatlådornas tid...

Uppdaterat: 2024-02-15 11:53

Till vardags absolut.
Men det skulle vara tråkigt om man vill ha lite kul på bana, isen eller liknande om det inte finns några manuella bilar alls.

Uppdaterat: 2024-02-15 11:55

Förståeligt med tanke på hur mera praktiskt och bekvämt det är med automatlådor. Efterfrågan på manuellt är väl hiskeligt låg.
Synd bara att den färdigheten, att kunna köra manuellt, kommer så småningom försvinna.

Uppdaterat: 2024-02-15 12:04

Don efter person.
Eftersom mänskligheten blir konstant dummare, är det en självklar utveckling, den korta tid de nu har kvar att leva.

Uppdaterat: 2024-02-15 12:06

Jag vill ha kontroll över växelpunkterna själv och inte ha en varvande/slirande låda de första milen på vintern. Jag är inte heller sugen på dessa oljebyten för att hålla den potentiella felkällan vid liv, eller den merförbrukning den innebär. Jag har ägt många olika automatversioner. Men jag förstår fullt ut dom som lever med tät trafik och hellre vill ha automat.

Uppdaterat: 2024-02-15 12:08

Jörgen, en modern automat drar mindre eller samma som en manuell, och de slirar inte.
Och då el tar över är det inga växlar alls, eller ja, typ en...

Uppdaterat: 2024-02-15 12:23

Med tiden blir bilar med manuella lådor stöldsäkra. I USA kan redan nu inte biltjuvarna köra dessa...

Uppdaterat: 2024-02-15 12:39
Axa skrev:

Förståeligt med tanke på hur mera praktiskt och bekvämt det är med automatlådor. Efterfrågan på manuellt är väl hiskeligt låg.
Synd bara att den färdigheten, att kunna köra manuellt, kommer så småningom försvinna.

Nej då den är inte hiskeligt låg. Många av A och B segments, ja även billigare C, bilar har manuell låda och automat är ett dyrt tillbehör.
Det är bilmodeller som inte BMW har i sitt modellprogram så finns så klart ingen anledning till att de skall ha bilar med en billigare manuell låda.

Uppdaterat: 2024-02-15 13:12
Gaston skrev:

Jörgen, en modern automat drar mindre eller samma som en manuell, och de slirar inte.
Och då el tar över är det inga växlar alls, eller ja, typ en...

Behöver inte ens vara modern, min veteran Lexus med automat har nästan en dl lägre förbrukning än manuell.
Den har lägre utväxling i bakaxeln och varvräknaren gör knappt utslag på landsväg när den petat i högsta växeln.

Uppdaterat: 2024-02-15 13:28
JorgenE skrev:

Jag vill ha kontroll över växelpunkterna själv och inte ha en varvande/slirande låda de första milen på vintern. Jag är inte heller sugen på dessa oljebyten för att hålla den potentiella felkällan vid liv, eller den merförbrukning den innebär. Jag har ägt många olika automatversioner. Men jag förstår fullt ut dom som lever med tät trafik och hellre vill ha automat.

Helt av samma åsikt, spelar ingen roll om den är från 2024. Den slirar fortsättningsvis bort något otroligt med energi innan de är varmt. Sedan varvar den som tusan bara man rör lite mera i gasen. Får ju fortsättningsvis sitt å köra dom manuellt för att slippa kasta bort en massa bränsle i värme om man bara snabbt vill öka hastigheten lite. Hänger man något på kroken blir dom helt kollrig.
Manuel med passande utväxling, inget som slår det. För att inte tala om driftsäkerheten. Samtliga automatlådor bara bannas man i redan då bilen passerat 20k medans du kan köra miljonen med manuell utan att fundera.

Inte kan jag se riktigt bekvämligheten med automat heller annat än om man verkligen hatar bilkörning vilket jag hoppas folk som läser på dessa sidor inte gör.

Uppdaterat: 2024-02-15 15:03
Jooon skrev:

Helt av samma åsikt, spelar ingen roll om den är från 2024. Den slirar fortsättningsvis bort något otroligt med energi innan de är varmt. Sedan varvar den som tusan bara man rör lite mera i gasen. Får ju fortsättningsvis sitt å köra dom manuellt för att slippa kasta bort en massa bränsle i värme om man bara snabbt vill öka hastigheten lite. Hänger man något på kroken blir dom helt kollrig.
Manuel med passande utväxling, inget som slår det. För att inte tala om driftsäkerheten. Samtliga automatlådor bara bannas man i redan då bilen passerat 20k medans du kan köra miljonen med manuell utan att fundera.
Inte kan jag se riktigt bekvämligheten med automat heller annat än om man verkligen hatar bilkörning vilket jag hoppas folk som läser på dessa sidor inte gör.

När det gäller växlingen i en automat så brukar det ju finnas olika lägen, typ eco, normal och sport. Gillar man inte högt varvtal kan man t.ex. ställa den på Eco eller inte trampa för snabbt på gasen, men även i normalläge så håller den vanligtvis väldigt låga varvtal så länge man inte stampar för hårt.

Sen finns ju manuell växling på automaterna också. Vet inte hur det är med riktigt gamla bilar, men brukar finnas någon form av manuell växling.

Den senaste bensinbilen jag hade med automat hade paddlar på ratten för att växla upp och ner manuellt om man så önskar.

Uppdaterat: 2024-02-15 15:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag vill nog snarare påstå att en modern automat är snålare på bränsledropparna än majoriteten av förare med manuella lådor. Sen hör det ju till en kopplings-funktion även till manuella lådor och den är inte outslitlig...

Uppdaterat: 2024-02-15 16:15

Det är skillnad på att åka bil och att köra bil.

Uppdaterat: 2024-02-15 18:15
Jooon skrev:

JorgenE skrev:
Jag vill ha kontroll över växelpunkterna själv och inte ha en varvande/slirande låda de första milen på vintern. Jag är inte heller sugen på dessa oljebyten för att hålla den potentiella felkällan vid liv, eller den merförbrukning den innebär. Jag har ägt många olika automatversioner. Men jag förstår fullt ut dom som lever med tät trafik och hellre vill ha automat.

Helt av samma åsikt, spelar ingen roll om den är från 2024. Den slirar fortsättningsvis bort något otroligt med energi innan de är varmt. Sedan varvar den som tusan bara man rör lite mera i gasen. Får ju fortsättningsvis sitt å köra dom manuellt för att slippa kasta bort en massa bränsle i värme om man bara snabbt vill öka hastigheten lite. Hänger man något på kroken blir dom helt kollrig.
Manuel med passande utväxling, inget som slår det. För att inte tala om driftsäkerheten. Samtliga automatlådor bara bannas man i redan då bilen passerat 20k medans du kan köra miljonen med manuell utan att fundera.
Inte kan jag se riktigt bekvämligheten med automat heller annat än om man verkligen hatar bilkörning vilket jag hoppas folk som läser på dessa sidor inte gör.

Det är för sorgligt att det snart inte går att köpa en bil med riktig vx-låda. Hur bra och snabbt en automat än växlar så blir det aldrig lika roligt och underhållande som en riktig manuell vx-låda med koppling där man kan välja varvtal och drivning själv! ❤️

Uppdaterat: 2024-02-15 18:39

Flesta automatlådor drar mer, än en manuell låda. Är bara att titta på tillverkarens egna siffror på samma bil och motor, med manuell vs automat.

Sedan har du det faktum att det princip alltid blir något fel på en automat, förr eller senare. Det är mycket som kan gå fel i automatlådorna, och då blir det dyrt.

Uppdaterat: 2024-02-15 18:50

Jag sa att de flesta automater nog kör snålare än majoriteten av bilförare klarar av med en manuell låda. Inget annat.

Uppdaterat: 2024-02-15 18:59
Pi skrev:

Jag vill nog snarare påstå att en modern automat är snålare på bränsledropparna än majoriteten av förare med manuella lådor. Sen hör det ju till en kopplings-funktion även till manuella lådor och den är inte outslitlig...

Inte nödvändigtvis...
Som nämns ovan om en gammal Lexus vars automat drar mindre än manuell, så var det likadant med Opels automater från 1986 och framåt, det är samma automat som i Lexus, men många år senare ökade förbrukningen igen och automaten började dra mer än manuell.
Och så är det alltjämt, PSA-Stellantis Aisin automaten drar mer än den manuella, okänt varför.
Kanske för att vikten... ökar.

Och kopplingsbyte behöver ju inte vara något problem alls om tillverkaren har lust att göra det enklare att byta koppling, det visade Saab och Opel som en gång hade en koppling som kunde bytas på en halvtimme på framhjulsdrivna bilar.

Att det inte går nu beror inte på att det är tekniskt omöjligt, utan på att tillverkaren inte bryr sig om att utforma tekniken så.

Förövrigt har min gamla bil från 1991 kvar original kopplingen, modell 91 fick hydraulisk självjusterande koppling och så perfekt som den fortfarande fungerar är kopplingsbyte inget att kalkyler med i framtiden heller.

Uppdaterat: 2024-02-15 20:06
A.L skrev:

Med tanke på att det allra mesta är automatiserat frågar man sig varför man skall ha manuell låda?
Automatiken sköter processen bekvämare, bättre och utan ansträngning från föraren.
Känns ju helt ologiskt att sitta och byta växel när det inte behövs.
MVH AL

Ologiskt eller inte en del gillar att växla manuellt, inget konstigt med det. Min förra bil var manuell och min nuvarande är automat. För mig är det bra vilket som.

Uppdaterat: 2024-02-16 05:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Gaston skrev:

Jörgen, en modern automat drar mindre eller samma som en manuell, och de slirar inte.
Och då el tar över är det inga växlar alls, eller ja, typ en...

Dessutom idag har en automatlåda oftast ett ekonomiläge som minskar förbrukningen.
Vill man gasa på någon gång så kan man aktivera sportläget.

Uppdaterat: 2024-02-16 05:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Med manuell låda så är det ju helt och hållet föraren som avgör förbrukningen så det finns ju ingen absolut och fastslagen förbrukning så att påstå att den alltid är snålare anser jag felaktigt. Visst - föraren påverkar mycket även i en automat men själva växellådan växlar nog ändå mera optimalt än vad de flesta förare gör med en manuell låda. Och det var detta jag framförde tidigare.

Uppdaterat: 2024-02-16 08:42
Lobocut skrev:

Flesta automatlådor drar mer, än en manuell låda. Är bara att titta på tillverkarens egna siffror på samma bil och motor, med manuell vs automat.
Sedan har du det faktum att det princip alltid blir något fel på en automat, förr eller senare. Det är mycket som kan gå fel i automatlådorna, och då blir det dyrt.

Tror inte detta gäller längre. Varken jag eller någon jag känner har haft problem med en automat i en bil. Däremot en hel del som fått byta koppling och svänghjul. Senast brorsan för någon månad sen på sin andrabil. Nästan 20k för enbart delar. En automat låter inte föraren misshandla bilen vid växlingar eller köra på alldeles för hög växel/låga varv i uppförsbacke mm.

Uppdaterat: 2024-02-16 10:04
Jooon skrev:

JorgenE skrev:
Helt av samma åsikt, spelar ingen roll om den är från 2024. Den slirar fortsättningsvis bort något otroligt med energi innan de är varmt. Sedan varvar den som tusan bara man rör lite mera i gasen. Får ju fortsättningsvis sitt å köra dom manuellt för att slippa kasta bort en massa bränsle i värme om man bara snabbt vill öka hastigheten lite. Hänger man något på kroken blir dom helt kollrig.
Manuel med passande utväxling, inget som slår det. För att inte tala om driftsäkerheten. Samtliga automatlådor bara bannas man i redan då bilen passerat 20k medans du kan köra miljonen med manuell utan att fundera.
Inte kan jag se riktigt bekvämligheten med automat heller annat än om man verkligen hatar bilkörning vilket jag hoppas folk som läser på dessa sidor inte gör.

Låter som en beskrivning av Toyota.

Uppdaterat: 2024-02-16 11:36

Automat är ju bäst ,inga motorstopp ock inget slira på kopplingen när man behöver krypköra

Uppdaterat: 2024-02-16 12:40

"Start i backe, dragläge" ett gissel för många med manuell låda. Numera ett icke-problem med automat...

Uppdaterat: 2024-02-16 13:59

Tycker nog det är enbart löjligt med kommentarer som att det är skillnad på att åka bil och köra bil. Så bara för man trampar koppling och själv väljer växel så kör man bil?, till skillnad mot automatlåda?

Uppdaterat: 2024-02-16 19:30

+1, Christer !

Uppdaterat: 2024-02-16 19:46

Christer
Sätt någon som är helt obekant med manuell låda i sådan bil. Lär inte bli mycket köra…

Uppdaterat: 2024-02-16 19:58
Axa skrev:

Christer
Sätt någon som är helt obekant med manuell låda i sådan bil. Lär inte bli mycket köra…

+100

Uppdaterat: 2024-02-16 20:00

Man tappar en del av kontrollen när man lämnar över delar av framförandet till ingenjörerna jämfört med att göra det själv. Det är fakta även om det kan tyckas löjligt.

Uppdaterat: 2024-02-16 20:06

Personligen så tycker jag inte det medför något nöje i bilkörningen me datt koppla och rycka i en spak. Tvärt om, det skapar mer körglädje att slippa göra det.

Sen är det så klart annat om man vill köra på bana t.ex. men för nästan all vardagskörning så skapar det inget extra nöje att köra manuellt, snarare skapar frustration när man sitter fast i köer.

Uppdaterat: 2024-02-16 20:19
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje,
Jag räknar inte transport i bilkö som att jag gör något aktivt, men jag skulle inte vilja ha automat i min MGF. Det gör att jag njuter mer på krokig väg.

Uppdaterat: 2024-02-16 20:22

Med manuell kan man ju styra motorbromsen och frirullning vid aktiv körning.
Jag kan växla ner med paddlarna för att få motorbroms, men det är inte alls samma sak som att styra den själv med koppling/spak.
Mins när jag körde drifting några gånger, alla hade byggt om handbromsen för att kunna "ställa upp"
Jag ställde upp med ratten, motorbroms och gaspedalen.
I halka känner jag mig säkrare med manuell.

Uppdaterat: 2024-02-16 22:52

Ja alltså om jag ska ge någon kommentar så kräver det ju någon slags kunskap om att växla för att kunna köra en växlingsbar bil, men det är ingen merit, det är inget att hänga i granen för alla kan det (nästan).

Uppdaterat: 2024-02-16 22:56
- Peugeot e-208 GT 2022
Rikard skrev:

Med manuell kan man ju styra motorbromsen och frirullning vid aktiv körning.
Jag kan växla ner med paddlarna för att få motorbroms, men det är inte alls samma sak som att styra den själv med koppling/spak.
Mins när jag körde drifting några gånger, alla hade byggt om handbromsen för att kunna "ställa upp"
Jag ställde upp med ratten, motorbroms och gaspedalen.
I halka känner jag mig säkrare med manuell.

Det är fakta. Ingen kan säga emot!🤓

Uppdaterat: 2024-02-17 00:08
Anders Egermo skrev:

Rikard skrev:
Med manuell kan man ju styra motorbromsen och frirullning vid aktiv körning.
Jag kan växla ner med paddlarna för att få motorbroms, men det är inte alls samma sak som att styra den själv med koppling/spak.
Mins när jag körde drifting några gånger, alla hade byggt om handbromsen för att kunna "ställa upp"
Jag ställde upp med ratten, motorbroms och gaspedalen.
I halka känner jag mig säkrare med manuell.

Det är fakta. Ingen kan säga emot!🤓

Ja, det är Rikards sanning, hans och din sanning. Men det betyder inte att det är allas sanning...

Uppdaterat: 2024-02-17 06:54

Just i halka och inte minst när man skall ta sig fram på oplogade eller dåligt plogade vågar så kan jag hålla med om att det i alla fall för mig personligen är lite bättre med manuell låda - i alla fall om man fastnar och måste gunga loss bilen. Men undviker man sådana vägar så är automaten ett solklart val.

Uppdaterat: 2024-02-17 08:38

Jag försökte gunga loss hustruns Opel Grandland X ur en driva för ett tag sen. Kombinationen hybrid, automat och elektroniska styrsystem var inte direkt till hjälp. Trots att foten lämnat gaspedalen dröjer det sekunder innan drivlinan reagerar. Hade jag haft en kopplingspedal kunde jag ha justerat kraften.
Förutsatt att det inte är dämpventiler i hydrauliken som på en BMW jag hade.

Uppdaterat: 2024-02-17 09:34
A.L skrev:

Med tanke på att det allra mesta är automatiserat frågar man sig varför man skall ha manuell låda?
Automatiken sköter processen bekvämare, bättre och utan ansträngning från föraren.
Känns ju helt ologiskt att sitta och byta växel när det inte behövs.
MVH AL

”…utan ansträngning från föraren…”. Hur lat får man bli?

Uppdaterat: 2024-02-18 10:51
Togga
Togga skrev:

A.L skrev:
Med tanke på att det allra mesta är automatiserat frågar man sig varför man skall ha manuell låda?
Automatiken sköter processen bekvämare, bättre och utan ansträngning från föraren.
Känns ju helt ologiskt att sitta och byta växel när det inte behövs.
MVH AL

”…utan ansträngning från föraren…”. Hur lat får man bli?

De flesta förare vill inte veva rutor, starta vindrutetorkare, justera värmen eller blända av helljuset heller. Man vill inte heller choka eller använda gas istället för farthållare på motorväg heller.

Nej, det är inte frågan om att man inte kan köra bil bara för att man föredrar automat. Även F1-bilar är som bekant automatiserade.

Automat är bekvämt, snålt och effektivt. Med fler växlar (8 eller 9) blir dessutom drivhjulsmomentet högre samtidigt som den högre utväxlingen sänker förbrukningen på motorväg. Varför skall man köra manuellt?

Men det är en icke-fråga framåt i tiden.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-18 16:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Togga skrev:

A.L skrev:
Med tanke på att det allra mesta är automatiserat frågar man sig varför man skall ha manuell låda?
Automatiken sköter processen bekvämare, bättre och utan ansträngning från föraren.
Känns ju helt ologiskt att sitta och byta växel när det inte behövs.
MVH AL

”…utan ansträngning från föraren…”. Hur lat får man bli?

Undrar om det är automatlådeförarna som inte orkar lyfta handen till blinkersspaken?
Eller är så vana att bilen sköter det mesta av handhavandet.
:)

Uppdaterat: 2024-02-18 17:51
Villevalle

Jag konstaterar varje gång jag kör en bil med automatiska saker att man sköter det bättre själv! Undantaget är väl ESP och för det mesta även ABS.

Uppdaterat: 2024-02-18 18:56
Anders Egermo skrev:

Jag konstaterar varje gång jag kör en bil med automatiska saker att man sköter det bättre själv! Undantaget är väl ESP och för det mesta även ABS.

Jo, men det är du det Turbo!

Uppdaterat: 2024-02-18 19:24

Jag har erfarenhet från 3 bilar de senaste 5 åren:
- manuell
-ZF8 - 8 vxl. BMW/ZF anpassad
-ZF - 8 vxl. ALFA/Ferrari/ZF anpassad
Den manuella gör alltid som jag vill - men kräver en viss - liten - ansträngning - och förutseende.
BMW/ZF gjorde som jag ville - utom vid ex. omkörning, då kraftigt gaspådrag fick den att "trycka i" lägre växel med ett kraftigt ryck, om jag inte hade växlat ned manuellt tidigare. Den möjligheten fanns.
Alfa/Ferrari gör "allting" bättre än jag - även växling - ned och upp -vid omkörning. Jag kan vinna några tiondels sekunder på att gå över till MAN och växla ner till "rätt" växel, men då måste jag passa så att jag inte övervarvar motorn, vilket vore o-bra.
ZF är konstruerad för att ha: paddlar, och vxl-spak med läge AUTO och MAN, vilket gör den till "det bästa av två världar". Vissa dubbelkopplingsvxl är någon tusendels sekund snabbare - det bjuder jag på.

Uppdaterat: 2024-02-19 15:23
Tjalle skrev:

Jag har erfarenhet från 3 bilar de senaste 5 åren:
- manuell
-ZF8 - 8 vxl. BMW/ZF anpassad
-ZF - 8 vxl. ALFA/Ferrari/ZF anpassad
Den manuella gör alltid som jag vill - men kräver en viss - liten - ansträngning - och förutseende.
BMW/ZF gjorde som jag ville - utom vid ex. omkörning, då kraftigt gaspådrag fick den att "trycka i" lägre växel med ett kraftigt ryck, om jag inte hade växlat ned manuellt tidigare. Den möjligheten fanns.
Alfa/Ferrari gör "allting" bättre än jag - även växling - ned och upp -vid omkörning. Jag kan vinna några tiondels sekunder på att gå över till MAN och växla ner till "rätt" växel, men då måste jag passa så att jag inte övervarvar motorn, vilket vore o-bra.
ZF är konstruerad för att ha: paddlar, och vxl-spak med läge AUTO och MAN, vilket gör den till "det bästa av två världar". Vissa dubbelkopplingsvxl är någon tusendels sekund snabbare - det bjuder jag på.

Förutom mina älskade SAABar så äger jag även en Giulia Quadrifoglio med just en sådan ZF-låda. För att vara en automat är den helt fantastisk. Den växlar grymt snabbt och när man kör aktivt på bana eller mindre vägar är den fantastiskt underhållande när man kan växla med paddlarna. Det spelar dock ingen roll, hade det funnits manuell vx-låda att köpa så hade jag valt den utan tvekan. Man har helt enkelt bättre kontroll med manuell och en koppling!

Uppdaterat: 2024-02-20 00:46
Anders Egermo skrev:

Tjalle skrev:
Jag har erfarenhet från 3 bilar de senaste 5 åren:
- manuell
-ZF8 - 8 vxl. BMW/ZF anpassad
-ZF - 8 vxl. ALFA/Ferrari/ZF anpassad
Den manuella gör alltid som jag vill - men kräver en viss - liten - ansträngning - och förutseende.
BMW/ZF gjorde som jag ville - utom vid ex. omkörning, då kraftigt gaspådrag fick den att "trycka i" lägre växel med ett kraftigt ryck, om jag inte hade växlat ned manuellt tidigare. Den möjligheten fanns.
Alfa/Ferrari gör "allting" bättre än jag - även växling - ned och upp -vid omkörning. Jag kan vinna några tiondels sekunder på att gå över till MAN och växla ner till "rätt" växel, men då måste jag passa så att jag inte övervarvar motorn, vilket vore o-bra.
ZF är konstruerad för att ha: paddlar, och vxl-spak med läge AUTO och MAN, vilket gör den till "det bästa av två världar". Vissa dubbelkopplingsvxl är någon tusendels sekund snabbare - det bjuder jag på.

Förutom mina älskade SAABar så äger jag även en Giulia Quadrifoglio med just en sådan ZF-låda. För att vara en automat är den helt fantastisk. Den växlar grymt snabbt och när man kör aktivt på bana eller mindre vägar är den fantastiskt underhållande när man kan växla med paddlarna. Det spelar dock ingen roll, hade det funnits manuell vx-låda att köpa så hade jag valt den utan tvekan. Man har helt enkelt bättre kontroll med manuell och en koppling!

Håller helt med! Manuell låda ger bättre kontroll, förutsatt att man har lärt sig att växla och tycker om det, vilket jag också gör. Enda gången jag uppskattar automat är när man kör med farthållare...

Uppdaterat: 2024-02-22 19:25
JKi