Vi Bilägares forum

Xpeng kör ifrån konkurrenterna i vinterns laddtest

Xpeng kör ifrån konkurrenterna i vinterns laddtest

Flera kinesiska märken lyckas rekordbra i ett nytt snabbladdningstest från NAF. Hyundai och BMW halkar däremot efter.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-12 13:56

Kommentarer

Kineserna bland de bästa igen.

Tänk vad man kommer långt med teknisk utveckling.

Jag funderar fortfarande över vilka europeiska märken som kommer läggas ned först? Plåtschabraken?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-12 14:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att Nio nu också fått så bra fart är positivt. Tidigare var det ju byte som gällde men nu kan man alltså både byta och ladda.

Riktigt bra!

Den stora modellen är dessutom superkomfortabel.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-12 14:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Men om man lyssnar på proffstestarna så lämnar flera av de kinesiska elbilarna i övrigt ganska lama intryck. Dåliga assistanssystem (till och med farliga), plottriga infotainmentsystem, kassa adaptiva strålkastare, etc.

Sedan om man går in och kikar på testet så klarade sig en del kineser sämre än konkurrenterna, de du kallar för plåtschabraken.

BMW klarade sig sådär. Kommer du avbeställa din nu?

Uppdaterat: 2024-02-12 14:29

Idiot-test. 10-80% är ett ointressant jämförelsemått då man inte tar hänsyn till batteriets storlek. Att sedan inte ta hänsyn till respektive bils styrkor och svagheter är också tveksamt då det trots allt är mest intressant för en framtida ägare:
- Hur använder jag min bil så effektivt som möjligt.
Björn Nylands 1000 km-tester är på det sättet helt överlägsna, då han där försöker köra alla bilar optimalt utifrån sina förutsättningar.

Uppdaterat: 2024-02-12 16:49

Det är väl för att skona batteriet vissa tillverkare väljer att låta hastigheten minska när man börjar närma sig 80%, dom kör lite mer safe helt enkelt. Tycker det verkar klokt faktiskt.

Uppdaterat: 2024-02-12 18:38

Helt värdelös test.
Man får så klart ladda bilen utifrån de förutsättningar den är bygd för.
Dr flesta bilmodeller med batteriförvärmning inför snabbladdning slutar att värma batteriet för att sparar energi under en given % SOC, som exempel är det 20% på de modeller som bygger på Hyundais E-GMP plattform, i denna test Kia EV9 och Hyundai Ioniq 6. Fortsätter man att köra ända ner till 10% så hinner batteriet svalna med följd att laddhastigheten sjunker rejält.
Vet att Volvo, BMW och Tesla har liknande system.
Hur det är med Kineserna vet jag inte.

Uppdaterat: 2024-02-12 20:18
Axa skrev:

AL
Men om man lyssnar på proffstestarna så lämnar flera av de kinesiska elbilarna i övrigt ganska lama intryck. Dåliga assistanssystem (till och med farliga), plottriga infotainmentsystem, kassa adaptiva strålkastare, etc.
Sedan om man går in och kikar på testet så klarade sig en del kineser sämre än konkurrenterna, de du kallar för plåtschabraken.
BMW klarade sig sådär. Kommer du avbeställa din nu?

Jag har som tur är inte beställt min 5-serie ännu. Har leasingtid kvar på Teslan. Men jag tänker beställa mig en I5 så fort det beger sig, förutsatt att ingen annan har producerat något ännu mer komfortabelt.

Angående kineser så har jag inte provat alla ännu så jag kan inte uttala mig. ET5 var dock väl i linje med Tesla och ljusår före plåtschabraken. Nio har dessutom ett smart system för batteribyte - som dock kan te sig överflödigt nu när de laddar snabbt.

Att de flesta bilar sedan har svagheter är inget unikt. Det gäller både bilar från Kina som Tyskland eller USA. Vad man sedan värderar är förstås upp till var och en.

Min uppfattning är att Kineserna har fullt konkurrenskraftiga bilar som på många punkter ligger riktigt långt framme. Detta prov styrker ju det.

Att man på så kort tid fått fram dessa produkter är ett styrkebesked som gammeltillverkarna borde lyssna på - vilket de ju också gör (genom att börja gasta om krav på tullar).

Man förstår förstås att man är på väg att bli omkörda.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-13 10:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Nio har väl börjat ta betalt för batteribytena så det lönar sig knappast med den modellen. Jag tror de är ganska körda i Sverige. Kolla upp hur många Nio som sålts senaste året.

Det är mycket snack om ”omkörningar” men det är ännu inget som visar sig i försäljningen av nykineserna, med några undantag. Och det där snacket har ju varit ett tag nu.

Uppdaterat: 2024-02-13 16:04

Axa, du får två kuponger per månad att byta batteri för
Så här står det på Nios hemsida:
”Batteribyte
Som användare får du 2 serviceavgiftskuponger per månad. Kuponger kan sparas och är giltiga i 24 månader. Kuponger kan användas globalt. Utdelnigen av kuponger till användare kommer att starta efter att den kostnadsfria bytesperioden är slut”

Förövrigt såg jag en Nio ET5 touring som taxibil i dag.
Även andra kineser som t.ex BYD HAN rullar som taxibilar i Oslo.

Så du kan vara lugn, Kineserna kommer att öka sina marknadsandelar, vilket du vill eller inte. Det tar bara lite tid.
Men se på den snabba itvecklingen och hur de presterar i årets vintertest.
Betydligt snabbare frammarsch än vad gammelbiltillverkarna lyckas åstadkomma.

Uppdaterat: 2024-02-13 21:21

Snoid
Här kan du läsa mer.
https://www.nio.com/sv_SE/news/202312140000

Kupongerna avser två batteribyten EXKL ström.

Uppdaterat: 2024-02-13 21:32
Axa skrev:

Snoid
Här kan du läsa mer.
https://www.nio.com/sv_SE/news/202312140000
Kupongerna avser två batteribyten EXKL ström.

Då återstår bara det lägre priser på 130.000kr för att hyra batteriet, vilket räcker till sex års batterihyra.
Och du måste väl hyra batteriet för att kunna byta batteriet till ett fulladdat.
Så då kostar en fullsmetad et5 touring drygt 700kkr. Som de flesta andra elbilar med den utrustningsnivån och prestanda.
Men vi kommer helt säkert få se sänkta priser.
Hörde rykten om att Hyundai skall sänka priset på Ioniq 5 inom en nära framtid.

Uppdaterat: 2024-02-13 22:00

I AMS 100-milatest så verkade inte BYD Seal riktigt färdigutvecklad för svensk vinter så många "kineser" har nog trots allt en del att ta tag i.

Uppdaterat: 2024-02-14 09:04
Pi skrev:

I AMS 100-milatest så verkade inte BYD Seal riktigt färdigutvecklad för svensk vinter så många "kineser" har nog trots allt en del att ta tag i.

Är väl som med Toyota BZ4X.
Världens största biltillverkare misslyckas också vid första försöket.
Det man kan se är att Kineserna verkar korrigera sina bilar väldigt snabbt.
Som ex. Xpeng P7 som uppdaterades rejält redan efter ett år.

Uppdaterat: 2024-02-14 09:27

Tja, vi får väl se hur snabbt förbättringarna kommer. Men gissar att de som redan har en Seal kanske inte får dessa ev förbättringar. Men i grunden tycks det ju som "kineserna" inte satsat på att göra sina elbilar väl fungerande även i kallt klimat.

Uppdaterat: 2024-02-14 09:34
Pi skrev:

Tja, vi får väl se hur snabbt förbättringarna kommer. Men gissar att de som redan har en Seal kanske inte får dessa ev förbättringar. Men i grunden tycks det ju som "kineserna" inte satsat på att göra sina elbilar väl fungerande även i kallt klimat.

Eller så har som lärt väldigt fort. Bara du kollar resultatet av årets räckviddstest.
Däremot verkar många europeiska tillverkare ha större problem.
Men som du säkert läst så har Axa inte ännu fått del av förbättringarna som nyare Enyaq har fått.
Jag fick en väldigt bra uppdatering efter ett år, kom samtidigt som nästa MY.

Uppdaterat: 2024-02-14 09:39
Axa skrev:

AL
Nio har väl börjat ta betalt för batteribytena så det lönar sig knappast med den modellen. Jag tror de är ganska körda i Sverige. Kolla upp hur många Nio som sålts senaste året.
Det är mycket snack om ”omkörningar” men det är ännu inget som visar sig i försäljningen av nykineserna, med några undantag. Och det där snacket har ju varit ett tag nu.

Vad bra att Axa är så lugn. Då kan han väl kontakta EU-kommissionen och förklara att de skall ignorera biltillverkarnas intensiva lobbyism.

https://nextconomy.se/bors-och-makro/risk-for-eskalerande-handelskonflikt-mellan-eu-och-kina/

Det är nog snarare så att vi kommer att få se ökad protektionism för att möta de kinesiska alternativen.

Något som ofrånkomligen resulterar i högre priser och sämre produkter för konsumenterna.

Om nu plåtschabraken inte kan konkurrera med rätt produkter får de väl lägga ner produktionen? Eller?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-14 09:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Ja ja…vi får se om nykineserna slår igenom på allvar i EU och framförallt i Sverige. Jag väntar fortfarande på ketchupeffekten…och jag lär nog får vänta länge om den ens kommer.

Uppdaterat: 2024-02-14 12:18

Eftersom kineserna har en strafftull på 25% på import av plåtschabrak från Europa så visar detta att kineserna är rädda för konkurrens från Europa och tar till strafftullar för att stödja sin egen produktion av plåtschabrak.

Kinesiska strafftullar har gjort det olönsamt att exportera plåtschabrak från Europa till Kina. Det är därför som flera europeiska tillverkare har produktion i Kina för den kinesiska marknaden för plåtschabrak.

Det är därför fullt rimligt att EU svarar Kina med samma strafftullar. 25% precis som Kina har.

AL hävdar att plåtschabraken från Kina är konkurrenskraftiga.
Låt oss jämföra två plåtschabrak.

A: Byd Dolphin.
Laddar 10-80% på 45 minuter.
Snitt 61 kWh.
Efter 35% sjunker den ner till 59 kWh.
Vid 60% sjunker den under 50 kWh som är gränsen hos NAF för att kallas snabbladdning.
Vid 80% laddar den bara 38 kWh.

B: Jeep Avenger
Laddar 10-80% på 31 minuter.
Snittar på 71 kWh.
Sjunker till 82 kWh vid 25%.
Vid 70% sjunker den till 49-50 kWh vilket hålls hela vägen till 80%.

Slutsats:
I denna komparativa analys mellan plåtschabraken så har plåtschabrak B bättre laddkurva och högre hastighet än plåtschabrak A.

Plåtschabrak A är på en helt ny plattform, plåtschabrak B har en plattform från 2018.

Jag kan inte hålla med om att de ”gamla” tillverkarna av plåtschabrak kommer läggas ner bara för att det kommer nya plåtschabrak från Kina.

När japanerna invaderade Europa med sina plåtschabrak, så tog de inte över marknaden för plåtschabrak. Inte heller hände det för koreanerna när de kom med sina plåtschabrak.

Så jag förstår inte varför det skulle hända nu. AL har i över tio års tid ständigt hävdat att plåtschabraken i Europa kommer läggas ner för det kommer nya plåtschabrak. Och inget av det har hänt.

Jag ser fram emot att AL fortsätter 20-30 år till att hävda att plåtschabraken kommer läggas ner för att det kommer nya plåtschabrak.

Men som vi ser genom historien är det mycket svårt att ta sig in på den europeiska marknaden. Varken japaner eller koreaner har lyckats. Varför skulle just kineserna lyckas?

Uppdaterat: 2024-02-15 11:52

Hästtäcken av metall syns vara nya synonymen för bilar...

Uppdaterat: 2024-02-15 11:55

Raphael
Effekt anges i kW, energi i kWh. Du kan väl lära dig det någon.
Så en elbil laddar inte med 50kWh, däremot kan den fylla på den mängden energi på en given tidsperiod.
Men

jeepen gick 286km och förbrukade 14,6% mer än deklarerad förbrukning
Dolphin gick 339km och förbrukade 7,5% mer än deklarerad förbrukning.

Dvs du kommer 5 mil längre med Byd innan du behöver ladda .

Uppdaterat: 2024-02-15 12:49

...men sen tar det tid, Guran....

Uppdaterat: 2024-02-15 13:47

Mr Snoid, jag trodde tråden handlade om laddning eftersom artikeln handlade om det. Jag ber om ursäkt för att jag inte förstod att tråden egentligen handlar om räckvidd.

Ber om ursäkt för att jag skrev om laddning under en artikel om laddning.

Nu har ju BYDs plåtschabrak ett batteri på 60 kWh netto. Jeeps plåtschabrak har 50,8 kWh netto.

Det är inte förvånande att ett plåtschabrak med 9,2 kWh mer kommer längre, särskilt när plåtschabraket med det mindre batteriet är en fyrkantig mini-SUV som ger högt luftmotstånd.

Och det är inte heller förvånande att ett större batteri tar längre tid att ladda. Min poäng var inte tiden utan laddkurvan.

Jeeps plåtschabrak har genomgående högre hastighet och hamnar inte under ”snabbladdnings-gränsen” vid ca 50 kW.
Men det kinesiska plåtschabraket dippar snabbt och ner till en bra bit under 50 kW.

Och det med en helt ny plattform, där Jeep har en plattform från 2018.

Du kanske inte vill se detta, men jag ser det.

Uppdaterat: 2024-02-15 14:11
Pi skrev:

...men sen tar det tid, Guran....

Så klart. Men Kineserna har även bättrar sig rejält även där. Och det på ett år bara.
Så klart tar Raphael och jämför med den Kines som laddar långsammast.
Själv skulle jag aldrig acceptera en bil med så låg laddeffekt som varesig plåtschabraken eller billigKinesen
Är man van vid att det tar mellan 15-20 minuter att fylla på från 20-80% batteriet.
Sedan att denna test baseras på att man kör ända ner till 10% är en annan förutsättning i denna test. Då funkar inte många elbilars förvärmning (för att spara ström) så blir lite snedvridet
Vore bättre att ladda 30-80% vilket passar bättre, dels för att man har en hyfsad ”reserv” och att förvärmningen funkar på de flesta elbilar.

Uppdaterat: 2024-02-15 18:59
Raphael skrev:

Mr Snoid, jag trodde tråden handlade om laddning eftersom artikeln handlade om det. Jag ber om ursäkt för att jag inte förstod att tråden egentligen handlar om räckvidd.
Ber om ursäkt för att jag skrev om laddning under en artikel om laddning.
Nu har ju BYDs plåtschabrak ett batteri på 60 kWh netto. Jeeps plåtschabrak har 50,8 kWh netto.
Det är inte förvånande att ett plåtschabrak med 9,2 kWh mer kommer längre, särskilt när plåtschabraket med det mindre batteriet är en fyrkantig mini-SUV som ger högt luftmotstånd.
Och det är inte heller förvånande att ett större batteri tar längre tid att ladda. Min poäng var inte tiden utan laddkurvan.
Jeeps plåtschabrak har genomgående högre hastighet och hamnar inte under ”snabbladdnings-gränsen” vid ca 50 kW.
Men det kinesiska plåtschabraket dippar snabbt och ner till en bra bit under 50 kW.
Och det med en helt ny plattform, där Jeep har en plattform från 2018.
Du kanske inte vill se detta, men jag ser det.

Och min poäng var att du bör lära dig skillnad på enhet för effekt och energi.
Och jag håller med om att laddkurvan på PSA-bilarna är bättre. Helt ok elbilar som jag hoppas överlever.

Uppdaterat: 2024-02-15 18:58