Vi Bilägares forum

Japanska bilmärken övertygar i vintertestet

Japanska bilmärken övertygar i vintertestet

Fyra av de fem senaste vintertesterna i Vi Bilägare har tagits hem av en japansk bilmodell. Senast i raden är Honda CR-V som får beröm för trygga köregenskaper och smarta vardagsdetaljer.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-14 10:20

Kommentarer

Å ena sidan imponerande, men å andra sidan så är japanska bilar även groteskt överrepresenterade i långtestet, så det är oklart vad det säger egentligen.

Uppdaterat: 2024-02-14 10:42

Japanska bilar är ju med i varje långtest, även fast det inte finns så många japanska bilmärken så har ni minst 1 japan med, ofta 2. Och kan förekomma ännu fler….

Uppdaterat: 2024-02-14 11:26

Kan ju hänga ihop med att tidningen har en begränsad budget. Japanska bilar står ju inte på verkstaden lika ofta som exempelvis plåtschabraken.

Blir troligtvis för dyrt helt enkelt.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-14 11:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så de japanska plåtschabraken står inte på verkstad lika ofta som plåtschabraken. AL uttrycker sig helt obegripligt.

Uppdaterat: 2024-02-14 11:56

Raphael: Nej japanska bilar står inte lika ofta på verkstaden som de franska plåtschabraken.

Var det verkligen så svårt att förstå?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-14 11:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är väl lika mycket plåt i japanska som franska bilar...

Uppdaterat: 2024-02-14 12:28

Kan inte vara möjligt, 40-talisten...:)

Uppdaterat: 2024-02-14 12:37

Ja fast skillnaden är att den är sämre sammansatt, brinner oftare och hamnar på skroten tidigare än om den istället pressats i Japan (eller under japansk regi).

Plåtschabraken är mer felfrekventa, bland de sämsta på marknaden (i nivå med Fiat och andra skrällen). Så har det alltid varit.

Rent samhällsekonomiskt och miljömässigt gör man alltså ett dåligt val när man köper de franska skrällen som erbjuds, då de alltså måste bytas ut tidigare än om det istället är en japansk, tysk eller svensk producent som löst transportproblemet.

Allt enligt heltäckande skrotningsdata.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-14 12:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Bygger dina påståenden på gammal data eller finns det underlag för senaste årsmodellerna som visar på detta?

Uppdaterat: 2024-02-14 14:12

En av skillnaderna mellan japanska och franska bilars verkstadsbesök ligger i att åtdragningsmomenten i skruvförbanden inte begränsats av billigt rödvin och fejkkonjak vid tillverkningen.
Hos japanbilar kollas momentet noga och firas i efterhand med en lite kopp saké som är väldigt snäll.

Uppdaterat: 2024-02-14 15:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse dina kommentarer är överlägsna gnällisarnas kommentarer haha!!

Uppdaterat: 2024-02-14 17:26
Förnuftig.

Jag undrar vilken statistik som AL hänvisar till som visar att de franska står mer på verkstad under det första året jämfört med de japanska plåtschabraken. Eller har AL missat att långtestet är på ett år? Det är bara i undantagsfall som ViB behåller en bil längre än 1 år.

Dessutom har alla plåtschabrak på den svenska marknaden nybilsgaranti. Jag vet inget plåtschabrak som erbjuds med en kortare garanti än 1 år. Faktum är att 2 år ät i praktiken en de-facto standard även om det finns plåtschabrak som har 3, 5 eller 7 års garanti.

Jag tycker inte att man kan hävda utifrån ViBs långtester att just franska skulle vara mer frekventa verkstadsbesökare än de japanska plåtschabraken.

Om vi tar förra årets långtest så var ju plåtschabraket Mazda CX-60 en frekvent verkstadsbesökare. ViB skrev t.o.m om den ”klippkort på verkstaden”.

Även det koreanska plåtschabraket Kia Niro var en verkstadsbesökare.

Det franska plåtschabraket Mercedes T-klass (ja, den tillverkas av Renault) var däremot ingen verkstadsbesökare.

Så jag undrar verkligen varifrån AL får sina uppgifter ifrån som gör att han hävdar att franska är mer verkstadsbesökare än japanska plåtschabrak under det första året.

Uppdaterat: 2024-02-14 19:10

Lugn bara lugn Rapahel, verkstadsbesöken kommer med tiden.
Fransmännen skiljer sig lite från Tyskarna där typfelen ofta drabbar alla bilar vid samma miltal e.t.c.
Fransmännen är mer nyckfulla, vad som helst kan gå sönder när som helst, vissa bilar funkar knappt alls, andra går hela livet utan nått fel.
Det gäller att ha lite tur när man köper en Fralla ;)

Uppdaterat: 2024-02-14 22:34