Vi Bilägares forum

Vintertest 2024: Så klarar långtestbilarna svensk vinter

Vintertest 2024: Så klarar långtestbilarna svensk vinter

Rejäla minusgrader, drivsnö och unika testmoment. Det är dags för våra nya långtestbilar att bekänna färg på riktigt. Häng med på Vi Bilägares vintertest 2024!

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-12 14:30

Kommentarer

Intressant läsning! Hoppas ni även uppdaterar ljustesterna för ansiktslyfta Corolla, med dom verkliga mätvärdena (som jag hoppas ni mätt?) Siffrorna ni anger är bara överflyttade från de icke faceliftade varianterna. Både för den med vanliga Bi-LED, som enligt IIHS.org har ca 150 fot (45 meter) längre ljuskägla vid höger vägren än den icke faceliftade, men ni har bara har fört över siffror ifrån i 2019. Adaptiva helljus (AHS på Toyota språk) är inte tillåtet i USA ännu. Men där har ni också bara fört över gamla resultat från 2019, trots nya strålkastare på den Executive med AHS ni testade.

Hoppas ni verkligen testat ljusen på de två faceliftade varianter ni felaktigt publicerat 2019 resultaten på här. Och bara råkade ta fel resultat i datorn sen?

Uppdaterat: 2024-02-12 20:02

Du verkar tämligen fixerad vid ljusprestanda på Toyota-bilar, Rille.
Är du lika fixerad vid andra märkes ev uppdaterade strålkastare ?
Sen finns det ju som framgått mycket annat som kanske är väl så intressant som några meters bättre halv- och helljus när det gäller vinterkörning.

Uppdaterat: 2024-02-17 08:46

Självklart finns det mycket annat som är intressant, när det gäller vinterkörning. Men vi bor i ett land, där det är mörkt halva året. Vi alla får sämre mörkerseende med ökad ålder. Och då vill man ändå kunna lita på att dom faktiskt testat strålkastarna, och inte som nu. Bara fört över gamla resultat, som inte stämmer med verkligheten idag.

Jag har faktiskt påpekat andra bilar också än Toyota, när det är uppenbart. Vad jag kommer på på rak arm Nissan X-trail. Som fick helt nya strålkastare, med dubbla linser vid facelift. Men där man gjorde samma sak som med Corolla. Man förde bara över gamla testresultat, från bilen före facelift. Hittar du inte det i min historik, kan det lika gärna varit på mail till en av redaktörerna.

Och enligt IIHS, rör det sig inte om "några meters" bättre ljus. 45 meter längre vid höger vägkant, är en avsevärd förbättring. Jag tycker det är slarvigt av ViB att bara föra över gamla, inte längre giltiga resultat. Då detta hänt vid ett flertal tillfällen, och fortsätter trots påpekanden om just detta.

Och angående fixationen, tycker jag du ska titta på datum när jag skrivt något om detta senast. Då det är flera år sedan, så skulle jag inte kalla det en fixation. Jag vill bara att man ska kunna lita på att dom genomfört dom tester, man säger sig ha gjort. Men så länge dom fortsätter att ta genvägar, och jag ser det. Så kommer jag att påpeka felet i det.

Uppdaterat: 2024-02-17 17:11