Vi Bilägares forum

Vintertest av Mercedes E-klass: Motorvägsmaskinen

Vintertest av Mercedes E-klass: Motorvägsmaskinen

Mercedes E-klass klarar sträng vinterkyla bra, men testförarna har en punkt på önskelistan som skulle göra den ännu bättre. ”Detta är en bil gjord för att köra gärna och länge”, blir domen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-12 14:30

Kommentarer

Bakhjulsdriven karaktär i minusposten, lol.

Imponerande förbrukning.

Uppdaterat: 2024-02-12 14:36

Samtliga bakhjulsdrivna dissades hårt i vintertestet, ansågs snudd på trafikfarliga.

Här på forumet har vi expertförare, som ser bakhjulsdrivningens tendens till överstyrning och sladdbenägenhet som en tillgång i bilkörningen...

Uppdaterat: 2024-02-12 15:47

Största problemet hade väl MG'n som bromsade alltför kraftigt på bakhjulen vilket var mindre angenämt i vinterväglag - i kombination med ett dåligt antisladd-system. Sen dåligt filhållnings-system och dålig värme = ingen dröm i vinterväglag.

Uppdaterat: 2024-02-12 16:37

40
Jag trivs fortfarande bra med min bakhjulsdrivna elbil efter snart tre vintrar. Har inga problem att ratta den ytterligare en vinter.

Uppdaterat: 2024-02-12 18:14

Axa - men du har ingen nyfödd MG....:)

Uppdaterat: 2024-02-12 18:28

Pi
Det är sant. Tänkte mer för att uppväga snacket om att alla bakhjulsdrivna elbilar skulle vara dåliga.

Uppdaterat: 2024-02-12 19:49
Pi skrev:

Största problemet hade väl MG'n som bromsade alltför kraftigt på bakhjulen vilket var mindre angenämt i vinterväglag - i kombination med ett dåligt antisladd-system. Sen dåligt filhållnings-system och dålig värme = ingen dröm i vinterväglag.

Jag åker MG4 nuförtiden. Om man kopplar ur bromsregenereringen så är det riktigt bra väghållning i den. Dock är antisladdsystemet inte särskilt välkalibrerat. Det bromsar hjulen hårt så att man tappar massa fart. På ID.3:an jag hade hjälpte antisladdsystemet till genom att dutta lätt på bromsarna så att man kunde hålla det spår man ville hålla. Desto fortare man körde, desto mer märkte man hur välkalibrerat systemet var.

Uppdaterat: 2024-02-12 21:18
Anders Egermo skrev:

Pi skrev:
Största problemet hade väl MG'n som bromsade alltför kraftigt på bakhjulen vilket var mindre angenämt i vinterväglag - i kombination med ett dåligt antisladd-system. Sen dåligt filhållnings-system och dålig värme = ingen dröm i vinterväglag.

Jag åker MG4 nuförtiden. Om man kopplar ur bromsregenereringen så är det riktigt bra väghållning i den. Dock är antisladdsystemet inte särskilt välkalibrerat. Det bromsar hjulen hårt så att man tappar massa fart. På ID.3:an jag hade hjälpte antisladdsystemet till genom att dutta lätt på bromsarna så att man kunde hålla det spår man ville hålla. Desto fortare man körde, desto mer märkte man hur välkalibrerat systemet var.

Håller med, tyckte också att antisladd var riktigt bra på ID3. Men den ojade ju sig ViB också över. Man skulle kunna tro att den var livsfarlig om man lyssnade på dom.

Uppdaterat: 2024-02-13 10:18

Utan egen erfarenhet så tycker jag ändå att man bör kunna köra säkert vintertid utan att först, vid varje start, behöva koppla ur eller ändra vissa funktioner. Har bilen t ex ett specifikt "vinterläge" som sköter detta på ett bra sätt så förutsätter jag att jag kan aktivera detta i början av vintern och sen inte röra funktionen förrän våren tittar fram. Det kanske är så men om inte så har man missat att en hel del marknader har vinter med halt väglag.

Uppdaterat: 2024-02-13 10:59

Jag tycker också att det är en självklarhet att bilen ska komma ihåg inställningarna man gör. Tyvärr har MG:n inte gjort det tidigare. Fick den dock uppdaterad idag så nu har jag iallafall yttertemp i den, och jag kan även välja körlägen smidigt med en knapp på ratten. Jag hoppas att den ska komma ihåg vad man valt också, men det vet jag inte än.😊

Uppdaterat: 2024-02-13 13:14