Det fungerar i alla fall bra i många andra länder som USA där Tesla Model 3 och Y har blivit vanliga som polisbilar.
Men jag kan förstå om det inte fungerar perfekt 100% av fallen, men nu måste man ju inte enbart ha fossilbilar eller enbart bensin/dieselbilar. Det går ju att kanske börja med en liten mix av elbilar i södra Sverige i städer och se hur det går. Kanske slänga in en eller två i mixen i Norra Sverige också för att se hur det funkar i kylan.
Kanske t.o.m. är en fördel att ha elbil längst upp i norr då diesel inte funkar så bra i -40 som jag förstått det.
Det fungerar i alla fall bra i många andra länder som USA där Tesla Model 3 och Y har blivit vanliga som polisbilar.
Men jag kan förstå om det inte fungerar perfekt 100% av fallen, men nu måste man ju inte enbart ha fossilbilar eller enbart bensin/dieselbilar. Det går ju att kanske börja med en liten mix av elbilar i södra Sverige i städer och se hur det går. Kanske slänga in en eller två i mixen i Norra Sverige också för att se hur det funkar i kylan.
Kanske t.o.m. är en fördel att ha elbil längst upp i norr då diesel inte funkar så bra i -40 som jag förstått det.
”Har blivit vanliga som polisbilar” är att ta i något enormt.
Californien, som har köpt flest, har totalt beställt 40 st elbilar/hybrider. Det är ungefär 50 000 polisbilar i tjänst i californien.
”Har blivit vanliga som polisbilar” är att ta i något enormt.
Californien, som har köpt flest, har totalt beställt 40 st elbilar/hybrider. Det är ungefär 50 000 polisbilar i tjänst i californien.
Visst, var väl att ta i, men poängen är att de används som polisbilar och är omtyckta enligt flera reportage.
Men för att gå in på din poäng, nej det är ju inte jättemånga på totalen och det är något sådant jag skulle vilja se från Sverige också. Självklart kan man inte bara gå över till bara elbilar i en sådan viktig del av samhället, men för att komma dit någon gång så måste man börja någonstans och varför då inte köra en liten del elbilar?
De har självklart testning, men som det låter så testar de inte på gatan som riktiga polisbilar under riktiga skift. Det är det de måste göra för att få en bättre uppfattning om hur de fungerar.
Toppfarten är väl inte mycket att hänga i granen på EX30. Sen räcker ju batteriet inte så länge med full gas, ca 4 mil eller 10 minuter bara. Tänker att det kan bli problem vid biljakter.
Jag brukar dra upp Polis program från England som går på TV.
Där har de olika bilar för olika ändamål.
Patrullerande i en Astra sätter inte igång med biljakter, till det har man annat folk och bilar.
När boven är fångad kommer en transportbil lämplig för kräkande fyllon och dårar som ska slå ihjäl allt o alla.
Inte praktiskt möjligt här med lite folk på stor yta, men helt klart i städerna skulle det funka.
Men hos schweiziska polisen är det Kona med elmotor som gäller i det fallet.
https://www.greencarreports.com/news/1128251_hyundai-kona-electric-the-new-favored-police-patrol-car-for-europe
Men hos schweiziska polisen är det Kona med elmotor som gäller i det fallet.
https://www.greencarreports.com/news/1128251_hyundai-kona-electric-the-new-favored-police-patrol-car-for-europe
Dom har uppenbarligen helt andra krav på polisbilar jämfört med Sverige, både vad gäller drivmedel och storleksklass men även komfort, arbetsmiljö, säkerhet och utrustning.
Zyn skrev:
El-bilar är ff på neandertalarstadiet. Behöver man en riktig bil är förbränningsmotorn ofrånkomlig.
Det märks att ni aldrig kört en modern elbil.
MVH AL
Jo, vi har kört en "modern" elbil AL. Och den överträffar Inte en modern förbränningsbil (inte ens en omodern förbränningsbil) i något enda avseende.
Eller du kan säga ett 🤔.
Skulle det kunna vara räckvidd, tyngd, problemfrihet, ekonomi, utrymmen, vägegenskaper tokstolleri osv ..
Tanka hemma, förvärming och kylning, kunna stå länge på "tomgång" med kyla och värme på, bra för djur i bilen.
Bra prestanda oerhört exakt på "gaspedalen", alltså lätt att hålla en konstant hastighet utan att använda farthållare.
Billig i drift som alla vet. Lägsta möjliga skatt. Service tar 25min.
Nackdel, dyr i inköp. Går oftast inte köra 50+ mil utan att ta en matpaus. Osäkert andrahandansvärde just nu.
Majoriteten kan inte tanka hemma, då försvinner också den billiga driften i många fall.
Tanka hemma, förvärming och kylning, kunna stå länge på "tomgång" med kyla och värme på, bra för djur i bilen.
Bra prestanda oerhört exakt på "gaspedalen", alltså lätt att hålla en konstant hastighet utan att använda farthållare.
Billig i drift som alla vet. Lägsta möjliga skatt. Service tar 25min.
Nackdel, dyr i inköp. Går oftast inte köra 50+ mil utan att ta en matpaus. Osäkert andrahandansvärde just nu.
Allt funkar för mig också, utom möjligen billig skatt som ju nog kompenseras långtvida mot andrahandsvärdet som jag initialt inkluderar i "ekonomi" (dieselbilar är "Guld" nu för tiden). Och djuren har jag i tanken numera 🤠
Kommentarer
Det fungerar i alla fall bra i många andra länder som USA där Tesla Model 3 och Y har blivit vanliga som polisbilar.
Men jag kan förstå om det inte fungerar perfekt 100% av fallen, men nu måste man ju inte enbart ha fossilbilar eller enbart bensin/dieselbilar. Det går ju att kanske börja med en liten mix av elbilar i södra Sverige i städer och se hur det går. Kanske slänga in en eller två i mixen i Norra Sverige också för att se hur det funkar i kylan.
Kanske t.o.m. är en fördel att ha elbil längst upp i norr då diesel inte funkar så bra i -40 som jag förstått det.
Hur är det med PHEV? Går väl knappt att köpa en Volvo idag utan externladdning, kommer vi inte se fler polisbilar från Volvo?
”Har blivit vanliga som polisbilar” är att ta i något enormt.
Californien, som har köpt flest, har totalt beställt 40 st elbilar/hybrider. Det är ungefär 50 000 polisbilar i tjänst i californien.
Visst, var väl att ta i, men poängen är att de används som polisbilar och är omtyckta enligt flera reportage.
Men för att gå in på din poäng, nej det är ju inte jättemånga på totalen och det är något sådant jag skulle vilja se från Sverige också. Självklart kan man inte bara gå över till bara elbilar i en sådan viktig del av samhället, men för att komma dit någon gång så måste man börja någonstans och varför då inte köra en liten del elbilar?
De har självklart testning, men som det låter så testar de inte på gatan som riktiga polisbilar under riktiga skift. Det är det de måste göra för att få en bättre uppfattning om hur de fungerar.
El-bilar är ff på neandertalarstadiet. Behöver man en riktig bil är förbränningsmotorn ofrånkomlig.
Toppfarten är väl inte mycket att hänga i granen på EX30. Sen räcker ju batteriet inte så länge med full gas, ca 4 mil eller 10 minuter bara. Tänker att det kan bli problem vid biljakter.
Fast så små bilar som EX30 är det rätt länge sen polisen i Sverige använde så det är knappast en tänkbar modell skulle jag tro.
Det märks att ni aldrig kört en modern elbil.
MVH AL
Nu har jag en bra fras att dra upp.
"Säger som polisen, elbil passar inte mitt körmönster och min last"
Jag brukar dra upp Polis program från England som går på TV.
Där har de olika bilar för olika ändamål.
Patrullerande i en Astra sätter inte igång med biljakter, till det har man annat folk och bilar.
När boven är fångad kommer en transportbil lämplig för kräkande fyllon och dårar som ska slå ihjäl allt o alla.
Inte praktiskt möjligt här med lite folk på stor yta, men helt klart i städerna skulle det funka.
I Schweiz såg jag en handfull Hyundai Kona som polisbilar. Så i vissa lägen fungerar det nog.
Kona finns med förbränningsmotor
Men hos schweiziska polisen är det Kona med elmotor som gäller i det fallet.
https://www.greencarreports.com/news/1128251_hyundai-kona-electric-the-new-favored-police-patrol-car-for-europe
Dom har uppenbarligen helt andra krav på polisbilar jämfört med Sverige, både vad gäller drivmedel och storleksklass men även komfort, arbetsmiljö, säkerhet och utrustning.
Jo, vi har kört en "modern" elbil AL. Och den överträffar Inte en modern förbränningsbil (inte ens en omodern förbränningsbil) i något enda avseende.
Eller du kan säga ett 🤔.
Skulle det kunna vara räckvidd, tyngd, problemfrihet, ekonomi, utrymmen, vägegenskaper tokstolleri osv ..
Tanka hemma, förvärming och kylning, kunna stå länge på "tomgång" med kyla och värme på, bra för djur i bilen.
Bra prestanda oerhört exakt på "gaspedalen", alltså lätt att hålla en konstant hastighet utan att använda farthållare.
Billig i drift som alla vet. Lägsta möjliga skatt. Service tar 25min.
Nackdel, dyr i inköp. Går oftast inte köra 50+ mil utan att ta en matpaus. Osäkert andrahandansvärde just nu.
Majoriteten kan inte tanka hemma, då försvinner också den billiga driften i många fall.
Håller med i övrigt.
Allt funkar för mig också, utom möjligen billig skatt som ju nog kompenseras långtvida mot andrahandsvärdet som jag initialt inkluderar i "ekonomi" (dieselbilar är "Guld" nu för tiden). Och djuren har jag i tanken numera 🤠
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.