Vi Bilägares forum

Sänkningen av bensinpriset redan utraderad

Sänkningen av bensinpriset redan utraderad

Priset på bensin sänktes vid nyår, men efter fredagens höjning är priset nu detsamma som innan årsskiftet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-09 11:37

Kommentarer

Oj, redan! Vad gör regeringen och Jimmie nu? :)

Uppdaterat: 2024-02-09 12:58
Villevalle

Bensinupproret 7.3!!!!!
:-D

Uppdaterat: 2024-02-09 13:03

Så fint att stödja de fina och miljövänliga oljebolagen med ge dem chans till ökade marginaler. Det känns riktigt bra att skattesänkningar mm går till detta och att tramset om koldioxiden är över nu, välkommen till Ebbas o Jimmys bättre Sverige.

Uppdaterat: 2024-02-09 15:06

Råoljepriset har gått upp med nästan 8 % den senaste månaden, klart att det märks vid pumpen. Men utan sänkningarna vid nyår hade det varit ännu dyrare.

Uppdaterat: 2024-02-09 15:46
Plåtfälg
Mattias J skrev:

Råoljepriset har gått upp med nästan 8 % den senaste månaden, klart att det märks vid pumpen. Men utan sänkningarna vid nyår hade det varit ännu dyrare.

Läste idag i ViB att det blir fortfarande E10 som levereras.
Oljebolagen fortsätter med samma blandning i pumparna.

Vet Jimmie om det? :)

Uppdaterat: 2024-02-09 19:12
Villevalle

Jag har lite svårt att förstå att .. Sååå många jublade .. Att sååå många är så lättlurade ..
Det enda vi har är brutalt högre utsläpp, och förvisso reapris på miljöbränsle (HVO) .. vilket naturligtvis är en kniv i ryggen på de som satsade på ..vår framtid

Uppdaterat: 2024-02-10 00:00
Zyn skrev:

Jag har lite svårt att förstå att .. Sååå många jublade .. Att sååå många är så lättlurade ..
Det enda vi har är brutalt högre utsläpp, och förvisso reapris på miljöbränsle (HVO) .. vilket naturligtvis är en kniv i ryggen på de som satsade på ..vår framtid

Kan du utveckla det där med "lättlurade"? Samtidigt kan du passa på att skala bort allt patetiskt trams.

Uppdaterat: 2024-02-10 00:20
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det är väl bra enfaldigt att dra pennor över politiken på något som vi inte själva producerar i landet. En vanlig arbetare har inte ekonomiska medel idag att rösta med annat än tanken på bilen. Att bensinbolagen och biltillverkarna grundlurat oss är för att de kan likt det ligger i ormens natur att bita. Så kommer det få lova att fortgå tills antingen var och en utbildar sig och gör motstånd eller vi byter ut de som gissar mot de som vet i politiken likaväl som i myndigheter och andra relevanta skrå. Nättyckarna är inget att lita på så var ska vi då gå för att förstå? Ärlighet finner vi där det inte finns något att vinna på. Grunna på era källor och sortera efter bästa förstånd så gör vi detsamma när vi lyssnar på er.

Uppdaterat: 2024-02-10 02:41
Fifflande försökare Frågvis felsökare. Fritt felande felfri. Flagrant frisk fläkt. Fundersam filur. Farligt förtjust i F.

Hur man än vrider och vänder på det hela så är det billigare nu än det hade varit med den gamla regeringen, hade dom fått fortsätta som dom ville hade bensinen kostat 30kr nu.

Uppdaterat: 2024-02-10 03:35

Vem är förvånad?

Uppdaterat: 2024-02-10 07:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Regeringen gick till val på att de styr bränslepriset. Det var retoriken från dem. Nu ser vi att det inte alls är regeringen som styr priset. Det är råoljemarknaden.
Och råoljemarknaden kommer fortsätta bestämma priset och påverka Sveriges ekonomi så länge som Sverige är beroende av råolja.

Och gällande E10 - det är ett krav i EU. Sverige var bland de sista länderna att införa det. När E10 infördes i Sverige så fanns det redan i 14 europeiska länder.

Uppdaterat: 2024-02-10 08:37
freke1 skrev:

Det är väl bra enfaldigt att dra pennor över politiken på något som vi inte själva producerar i landet. En vanlig arbetare har inte ekonomiska medel idag att rösta med annat än tanken på bilen. Att bensinbolagen och biltillverkarna grundlurat oss är för att de kan likt det ligger i ormens natur att bita. Så kommer det få lova att fortgå tills antingen var och en utbildar sig och gör motstånd eller vi byter ut de som gissar mot de som vet i politiken likaväl som i myndigheter och andra relevanta skrå. Nättyckarna är inget att lita på så var ska vi då gå för att förstå? Ärlighet finner vi där det inte finns något att vinna på. Grunna på era källor och sortera efter bästa förstånd så gör vi detsamma när vi lyssnar på er.

De som är ekonomiskt utsatta åker kollektivt eller får gå och cykla. A-traktorungdomar skulle man kunna tycka är köpsvaga men det körs en hel del av dem.

Uppdaterat: 2024-02-10 08:49
Raphael skrev:

Regeringen gick till val på att de styr bränslepriset. Det var retoriken från dem. Nu ser vi att det inte alls är regeringen som styr priset. Det är råoljemarknaden.
Och råoljemarknaden kommer fortsätta bestämma priset och påverka Sveriges ekonomi så länge som Sverige är beroende av råolja.
Och gällande E10 - det är ett krav i EU. Sverige var bland de sista länderna att införa det. När E10 infördes i Sverige så fanns det redan i 14 europeiska länder.

Hur många ministrar, och Jimmie, har inte stått och yvat sig över att nu sänker vi även inblandningen i E10!
:)

Uppdaterat: 2024-02-10 11:09
Villevalle

Men herregud, sänker man inblandingen i E10 blir bensinen DYRARE eftersom etanol är billigare än bensin. Det är väl alldeles självklart att man inte sänker då.
Sedan kan en regering påverka exakt noll dollarkurs och oljepris vilket är det som styr prisfluktuationerna just nu. Dollarkurs möjligen med penningpolitiska insatser och förtroendegivande insatser dock.

Uppdaterat: 2024-02-10 10:48
Raphael skrev:

Regeringen gick till val på att de styr bränslepriset. Det var retoriken från dem. Nu ser vi att det inte alls är regeringen som styr priset. Det är råoljemarknaden.
Och råoljemarknaden kommer fortsätta bestämma priset och påverka Sveriges ekonomi så länge som Sverige är beroende av råolja.
Och gällande E10 - det är ett krav i EU. Sverige var bland de sista länderna att införa det. När E10 infördes i Sverige så fanns det redan i 14 europeiska länder.

Får väl friska upp minnet om detta med drivmedelspriser i valkampanjen 2022.
https://nyheter24.se/amp/nyheter/politik/1023954-valet-2022-partiernas-stallning-till-skenande-drivmedelspriser

Uppdaterat: 2024-02-10 12:10

Dana: "Hur man än vrider och vänder på det hela så är det billigare nu än det hade varit med den gamla regeringen, hade dom fått fortsätta som dom ville hade bensinen kostat 30kr nu."

Fakta eller inbillning?

Uppdaterat: 2024-02-10 15:17

Priserna kommer fortsätta uppåt...mer vinst! Nutidens strategi är att öka vinsterna och marginalerna.

Uppdaterat: 2024-02-10 16:24

Ja precis som vi sett från tråden här intill. Matematikkunskaperna är onekligen mycket bristfälliga.

Vi tar det igen: oljan handlas och omsätts på världsmarknaden till ett pris som rör sig upp och ned. Detta pris kan inte svenska politiker påverka oavsett om man är tokstolle, lider av dyskalkyli eller på annat sätt sitter på kammaren och fabulerar ihop saker.

Därutöver har vi påverkan från biobränslen. Och den kan våra tokstollar förstås påverka via andelar - vilket också har skett tidigare (genom import och att man skövlat regnskog).

Därefter har vi skatter som är direkt kopplade till politiska beslut. Där
Handlar det om energiskatter och koldioxidskatt samt moms.

Formeln är enkel;

Världsmarknadspriset på olja och biobränslen som våra distributörer har att rätta sig efter +energiskatt+koldioxidskatt+moms= pumppris.

Sätt in de olika värdena och sedan får ni priset.

Höjer ni skatterna? Ja då stiger priset. Höjer ni andelen biobränslen och skövlar mer regnskog? Ja då stiger priset. Om det blir oljekris? Ja då stiger priset.

När
Amerikanerna blev självförsörjande- då sjönk priset. När energiskatterna sänktes - ja då sjönk priset och när man slutade skövla regnskog och minskade iblandningen då sjunker också priset. Nej mina vänner, bioinblandningen är inte på samma nivå idag som före årsskiftet. Den har sänkts radikalt - framförallt hos dieseln.

Allt detta är mycket enkelt att förstå.

Räkneexempel:

2 kr för olja
2 kr för biobränsle
2 kr för distribution
2 kr i energiskatt
2 kr koldioxid
2,5 kr moms
Ger 12,50 kr vid pump.

Om någon variabel sedan ändrar sig så kan vi få

4 kr för olja
6 kr för bioinblandning
2 kr distribution
2 kr energiskatt
2 kr koldioxid
4 kr moms

Pris 20 kr vid pumpen

Eller

4 kr olja
1 kr för bio
2 kr distribution
2 kr energiskatt
2 kr koldioxid
2,75 moms

Pris 13,75

Att svamla om prisförändringar kopplat till tokstolleprojekt utan att ta hänsyn till övriga faktorer är således inget annat än oseriöst och okunnigt.

Vill man jämföra hur diverse fanatiska beslut påverkar (oavsett vad man anser om dem som sådana) måste man utgå från formeln ovan och se vilka av komponenterna som är förändrade. Först då förstår man vad priset är och hur högt eller lågt det blir givet det man ändrar.

Hade således reduktionsplikten kvarstått skulle det inte bara vara klimatet som påverkas negativt via skövlingen av regnskog. Även bränslepriserna skulle varit ännu ytterligare högre än idag - framförallt på diesel.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-10 16:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bensin E10 är ju exakt samma E10 som innan årsskiftet, ingenjör'n. Där har det inte sänkts någonting. :)

Uppdaterat: 2024-02-10 17:16
Villevalle

Justeringen från årsskiftet slår igenom i större grad på diesel än bensin. Förändringen innebar att reduktionsnivåerna år 2024 sänks med 1,8 procentenheter för bensin och med 24,5 procentenheter för diesel, jämfört med de reduktionsnivåer som gällde för år 2023. Det ger därmed att pumppriset blir ca 0,20–0,25 kronor per liter lägre för bensin och ca 3,2 kronor per liter lägre för diesel, exklusive moms.

Det är därför en del som har svårt med matematiken inte kan identifiera skillnaderna lika mycket hos bensin som hos dieseln.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-10 17:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men A.L
Etanol är billigare än bensin därför skulle bensin bli dyrare med lägre inblandning.
Diesel däremot, där är ju förutsättningarna de motsatta, diesel är mycket billigare än inblandningen så självklart blev den billigare när kravet sänktes och bolagen minskade det förnybara.

Reduktionsnivåsänkningen på bensin har alltså ingen som helst påverkan på bensinpriset eftersom man inte ville göra bensinen dyrare. Skatten ändrades däremot därav den sänkning som blev vid årsskiftet.

Uppdaterat: 2024-02-10 18:52

Kan det vara att AL är den hemliga ekonomen högerpartierna använde inför valet och därav valfläsket om 10 kr billigare bensin?

Uppdaterat: 2024-02-11 03:35

Och etanolen kommer inte från sockerrör från Sydamerika ? År inte grundproblemet att allt som är billigt eldar vi upp med dålig verkningsgrad, vem bryr sig när det är tillräckligt billigt. Debatten från främst den brun-blå sörjan anspelar utan vuxet konsekvenstänk detta förhållande. Bensin och diesel är för billigt, vilket innebär att det blir som luften vi andas, det vill säga tas för givet. Att börja med "sandlådeargument" som att någon annan ändå eldar upp oljan är inget argument. Samt snyftvalsen om den stackars ensamstående fattiga personen som inte har råd att köra bil om bränslet kostar mer är snare ett symtom på andra problem.

Uppdaterat: 2024-02-11 09:29

J.L., genom att sänka trsp-kostnaderna för dem i de lägsta inkomskikten så kan man fortsätta att sänka inkomstskatterna för de som tjänar mest - och därmed "gynna" sina kärnväljare och populisterna på högerkanten.
Detta då utan att några särskilda protester (förutom från miljöorganistioner) då de flertalet inte orkar se långsiktiga åtgärder.

Uppdaterat: 2024-02-11 10:33
J.L skrev:

Och etanolen kommer inte från sockerrör från Sydamerika ? År inte grundproblemet att allt som är billigt eldar vi upp med dålig verkningsgrad, vem bryr sig när det är tillräckligt billigt. Debatten från främst den brun-blå sörjan anspelar utan vuxet konsekvenstänk detta förhållande. Bensin och diesel är för billigt, vilket innebär att det blir som luften vi andas, det vill säga tas för givet. Att börja med "sandlådeargument" som att någon annan ändå eldar upp oljan är inget argument. Samt snyftvalsen om den stackars ensamstående fattiga personen som inte har råd att köra bil om bränslet kostar mer är snare ett symtom på andra problem.

Jaså, den är för billig? Kommer från en som kör en bil subventionerad av oss som tankar.

Det är snarare alla symbolpolitiska åtgärder ni miljömuppar vill införa som håller sandlådenivå. Reduktionsplikten gör precis 0 skillnad i verkligheten. Det är fakta. Men att ta bort den gör livet lite lättare för rätt många.

Uppdaterat: 2024-02-11 10:47
V8-Power skrev:

Sedan kan en regering påverka exakt noll dollarkurs och oljepris vilket är det som styr prisfluktuationerna just nu. Dollarkurs möjligen med penningpolitiska insatser och förtroendegivande insatser dock.

Att detta behöver förklaras varje gång..

Uppdaterat: 2024-02-11 10:52

Om vi börjar med prisförändringen på diesel respektive bensin så hände följande kring årsskiftet 2024;

Bensin sjönk från 18,74-17,14 kr/L (20231229-20240102)

Diesel sjönk från 27,52- 21,19 kr. (Enligt datum ovan)

Bensin - 1,60 kr
Diesel - 6,33 kr

Förändringen minus moms;

Bensin; 1,28 kr/L
Diesel; 5,06

Energiskatten (med indexeringen inräknad) sänktes med 75 öre på bensin och med 43 öre på diesel.

Bensin 1,28-0,75 =73 öre
Diesel; 5,06- 0,43= 4,63 kr

Enligt de beräkningar som Energimyndigheten gjort ger varje procentenhet-13 öre på priset ex moms. Detta är förstås en skattning med stora osäkerheter.

Ger ;

Bensin 4% a 13 öre= 52 öre
Diesel; 24% a 13 öre = 3,12 kr

Utfall minus förväntat värde;
Bensin 73-52 = 21 öre
Diesel; 4,63-3,12 = 1,51 kr

Resultat; priset förändrades mer än vad som var förväntat.

Den största förändringen skedde av naturliga skäl på diesel vilket också var väntat eftersom reduktionsplikten sänktes mest på det bränslet.

Hur skall man sedan reda ut vad som beror på vad? Ja det är en knivigare fråga eftersom prisförändringar också ger en påverkan på efterfrågan. Prisjusteringar påverkar också det som inte omfattas av prisförändringen. Därutöver har vi alla andra faktorer som gör jämförelser över längre tid svårare.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-11 12:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Och etanolen kommer inte från sockerrör från Sydamerika ? År inte grundproblemet att allt som är billigt eldar vi upp med dålig verkningsgrad, vem bryr sig när det är tillräckligt billigt. Debatten från främst den brun-blå sörjan anspelar utan vuxet konsekvenstänk detta förhållande. Bensin och diesel är för billigt, vilket innebär att det blir som luften vi andas, det vill säga tas för givet. Att börja med "sandlådeargument" som att någon annan ändå eldar upp oljan är inget argument. Samt snyftvalsen om den stackars ensamstående fattiga personen som inte har råd att köra bil om bränslet kostar mer är snare ett symtom på andra problem.

Ja biobränslen har varit och är en återvändsgränd.

Påståenden om vilket pris som är korrekt på bensin och diesel vet jag inte riktigt var du hämtade upp dem.

Men för de som ändå räknat på saken så var vägtrafiken tidigare överbeskattad, d.v.s priset låg högre än de samhällsekonomiska kostnaderna.

Och en sådan prisnivå är precis lika skadlig som när priserna ligger under samhällskostnaden.

Det finns argument för att ta bort skatterna helt som jag tycker är mycket goda. Dit hör att ersätta dem med kilometeravgifter istället.

Då kommer även J.L ( och undertecknad) få betala vårt tillskott för både vägslitage, olyckor som utsläpp samt trängsel när sådan uppstår.

Att däremot låta oss åka gratis är inte rimligt. Det finns inga vettiga skäl till det.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-11 12:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Om vi börjar med prisförändringen på diesel respektive bensin så hände följande kring årsskiftet 2024;
Bensin sjönk från 18,74-17,14 kr/L (20231229-20240102)
Diesel sjönk från 27,52- 21,19 kr. (Enligt datum ovan)
Bensin - 1,60 kr
Diesel - 6,33 kr
Förändringen minus moms;
Bensin; 1,28 kr/L
Diesel; 5,06
Energiskatten (med indexeringen inräknad) sänktes med 75 öre på bensin och med 43 öre på diesel.
Bensin 1,28-0,75 =73 öre
Diesel; 5,06- 0,43= 4,63 kr
Enligt de beräkningar som Energimyndigheten gjort ger varje procentenhet-13 öre på priset ex moms. Detta är förstås en skattning med stora osäkerheter.
Ger ;
Bensin 4% a 13 öre= 52 öre
Diesel; 24% a 13 öre = 3,12 kr
Utfall minus förväntat värde;
Bensin 73-52 = 21 öre
Diesel; 4,63-3,12 = 1,51 kr
Resultat; priset förändrades mer än vad som var förväntat.
Den största förändringen skedde av naturliga skäl på diesel vilket också var väntat eftersom reduktionsplikten sänktes mest på det bränslet.
Hur skall man sedan reda ut vad som beror på vad? Ja det är en knivigare fråga eftersom prisförändringar också ger en påverkan på efterfrågan. Prisjusteringar påverkar också det som inte omfattas av prisförändringen. Därutöver har vi alla andra faktorer som gör jämförelser över längre tid svårare.
MVH AL

Det där stämmer ju inte. Dieselpriset vid pumpen sjönk med 4,39 kronor (22,16 -17,77). Bensin vid pumpen med 1,07 (18,44 -17,37).
Var får du dina siffror ifrån?

(I dag diesel 19,49 bensin 18,54)

Uppdaterat: 2024-02-11 15:02
Villevalle

John; Mina siffror kommer från tanka.se och avser den tidsperiod som är definierad enligt ovan.

Dock läste jag från mobilen och ser att jag råkade sätta in priset för HVO istället för diesel. Och det blir ju inte rätt ( om än inte ointressant då efterfrågan sjönk över natten)

Korrekt blir; 22,16 -17,74
Ger 4,42 kr/ L ner.

Minus moms; 3,53 -43 öre (skattesänkningen) = 3,10 kr.

Och det är väldigt nära de 13öre per procentenhet som Energimyndigheten har skattat att priserna skall sjunka kopplat till att reduktionsplikten sänks och att regnskogen överlever.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-11 16:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Regnskogen överlever ännu bättre om vi slutar köpa:

Däck - gummi från regnskogen då man skövlar den för att plantera gummiträd

Kött - boskapshedar tränger ut regnskogen

Trädgårdsmöbler - virke från regnskogen

Möbler - ädelvirke från regnskogen

Kaffe / te / snus - regnskog huggs ned för plantage

Matoljor / fetter - regnskog huggs ned för plantage

Processindustrin i bl.a Sverige - McDonalds, chips, hårda kakor mm köper fett och frityrolja utvunna ur nedhuggna regnskogar

Av regnskogens faktiska uttag står biobränslen för knappt 15% resten utgörs av, se ovan.

Uppdaterat: 2024-02-11 17:09

På grund av att Svenskar skall köra bil…

Tänk om resterande europeiska länder skulle följa efter ( enligt den retorik som tokstollarna brukar lägga fram).

Då skulle vi inte ha någon regnskog kvar och det skulle ändå inte räcka till.

Att överskott används är rationellt. Men man bör använda dem där de gör nytta. Nerhuggen regnskog är inte ett sådant exempel.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-11 17:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

På grund av att Svenskar skall köra bil…
Tänk om resterande europeiska länder skulle följa efter ( enligt den retorik som tokstollarna brukar lägga fram).
Då skulle vi inte ha någon regnskog kvar och det skulle ändå inte räcka till.
Att överskott används är rationellt. Men man bör använda dem där de gör nytta. Nerhuggen regnskog är inte ett sådant exempel.
MVH AL

15 % och allt går till Sverige? Tycks vara mycken annan verksamhet som hotar regnskogen.

Uppdaterat: 2024-02-11 18:00
Villevalle
Apex skrev:

J.L skrev:
Och etanolen kommer inte från sockerrör från Sydamerika ? År inte grundproblemet att allt som är billigt eldar vi upp med dålig verkningsgrad, vem bryr sig när det är tillräckligt billigt. Debatten från främst den brun-blå sörjan anspelar utan vuxet konsekvenstänk detta förhållande. Bensin och diesel är för billigt, vilket innebär att det blir som luften vi andas, det vill säga tas för givet. Att börja med "sandlådeargument" som att någon annan ändå eldar upp oljan är inget argument. Samt snyftvalsen om den stackars ensamstående fattiga personen som inte har råd att köra bil om bränslet kostar mer är snare ett symtom på andra problem.

Jaså, den är för billig? Kommer från en som kör en bil subventionerad av oss som tankar.
Det är snarare alla symbolpolitiska åtgärder ni miljömuppar vill införa som håller sandlådenivå. Reduktionsplikten gör precis 0 skillnad i verkligheten. Det är fakta. Men att ta bort den gör livet lite lättare för rätt många.

Stackare, jag har nog betalat så pass mycket mer i moms än du har vid bilinköpet så jag anser med rätta ska ha fördelar av ett mindre dåligt miljöval än dig Apex. Får tacka för komplimangen "miljömupp", som det skulle behövas fler av mot, bakgrund av att 1,5 graders målet är tangerat och att kanske just din fastighet, Apex, får storm eller vattenskador på grund av kraftigare vädersvängningar.

Uppdaterat: 2024-02-11 18:14

Så länge etanolen är billigare än bensin är det ok att elda upp den uppenbarligen trots att regnskog skövlas även för framställningen av den. Märklig logik.

Uppdaterat: 2024-02-11 18:16

Swensson
Vill bara rätta dig om en sak. Tobaksodling är betydligt värre än kaffe och teodling.
Det krävs helt sjuka mängder vatten för tobaksodling och efter några skördar är jorden helt obrukbar för flera år framåt. För att inte tala om nikotinförgiftning för de som arbetar på tobaksodlingarna.

Uppdaterat: 2024-02-11 18:18
Villevalle skrev:

A.L skrev:
På grund av att Svenskar skall köra bil…
Tänk om resterande europeiska länder skulle följa efter ( enligt den retorik som tokstollarna brukar lägga fram).
Då skulle vi inte ha någon regnskog kvar och det skulle ändå inte räcka till.
Att överskott används är rationellt. Men man bör använda dem där de gör nytta. Nerhuggen regnskog är inte ett sådant exempel.
MVH AL

15 % och allt går till Sverige? Tycks vara mycken annan verksamhet som hotar regnskogen.

Ja John Sverige var en av de största importörerna av biobränslen.

Och den största delen härstammade från regnskogen.

Knappast förenligt med argumentet att vi skall köra på HVO för att rädda klimatet - eller hur?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-11 18:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

J.L
Etanol görs i Norrköping av böndernas odlingar här i Sverige.
Det finns ingen regnskog i Östergötland. :)
Googla Agroetanol.

Uppdaterat: 2024-02-11 18:30
Villevalle

Över 90% av biobränslen som används i Sverige under tokstollestyret var importerade

https://via.tt.se/pressmeddelande/3357792/darfor-ar-reduktionsplikten-en-miljopolitisk-illusion?publisherId=3235851&lang=sv

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-11 18:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ukrania är en stor exportör av majs till etanolframställning.
Köp och hjälp dem vinna över Putin.

100 % av fossilbränslet är importerat för övrigt. :)

Uppdaterat: 2024-02-11 19:07
Villevalle

Ingen har ifrågasatt att fossilbränslen bidrar till att ( i någon mån - oklart i vilken) öka koncentrationer i atmosfären.

Men vad en del tokstollar inte vill ta in är att reduktionsplikt bidrog till att regnskogen skövlades.

Det tokstollarna heller inte klarar av att förstå är att när de vill leva ut sin grandiositet och ”visa vägen” för resten av världen så skulle det resultera i att världens samlade regnskog skulle skövlas. Om det nu finns några fler dumskallar som följer efter vill säga😁

Och bortsett från den där halva miljarden ton koldioxid som regnskogen faktiskt binder varje år så finns det ytterligare ett antal miljarder ton bundet som man via skövlingen släpper lös.

Det är därför som reduktionsplikten skall tas bort. Det sker nu också på bred front.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-11 21:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Swenssons skrev:

Regnskogen överlever ännu bättre om vi slutar köpa:
Däck - gummi från regnskogen då man skövlar den för att plantera gummiträd
Kött - boskapshedar tränger ut regnskogen
Trädgårdsmöbler - virke från regnskogen
Möbler - ädelvirke från regnskogen
Kaffe / te / snus - regnskog huggs ned för plantage
Matoljor / fetter - regnskog huggs ned för plantage
Processindustrin i bl.a Sverige - McDonalds, chips, hårda kakor mm köper fett och frityrolja utvunna ur nedhuggna regnskogar
Av regnskogens faktiska uttag står biobränslen för knappt 15% resten utgörs av, se ovan.

Regnskogen överlever ännu bättre om skumma girigbukar och mafiosos slutar att avverka den.

Uppdaterat: 2024-02-12 00:13
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
A.L skrev:

Villevalle skrev:
A.L skrev:
På grund av att Svenskar skall köra bil…
Tänk om resterande europeiska länder skulle följa efter ( enligt den retorik som tokstollarna brukar lägga fram).
Då skulle vi inte ha någon regnskog kvar och det skulle ändå inte räcka till.
Att överskott används är rationellt. Men man bör använda dem där de gör nytta. Nerhuggen regnskog är inte ett sådant exempel.
MVH AL
15 % och allt går till Sverige? Tycks vara mycken annan verksamhet som hotar regnskogen.

Ja John Sverige var en av de största importörerna av biobränslen.
Och den största delen härstammade från regnskogen.
Knappast förenligt med argumentet att vi skall köra på HVO för att rädda klimatet - eller hur?
MVH AL

Jag beundrar dig för att du orkar lägga tiden på att förklara för döva öron. Det går inte att komma längre med en del trådanvändare.

Tyvärr det så att bensinbolagen i Sverige har "formulan" för att råna konsumenterna - samt lura staten - på den sänkning som avskaffandet av reduktionsplikten var tänkt att leda till. Dålig konkurrens och dålig statlig styrning (kontroll/uppföljning) är två förklaringar. Jag säger som jag alltid säger: De ruttnaste branscherna i Sverige är flygindustrin, telekomindustrin, oljeindustrin, matindustrin och elindustrin. Se bara på Axfood: Deras matkedjor Willys och Hemköp ökade priserna mest i januari - och ökade utdelningen till aktieägarna till rekordnivåer. Det är så jävla sjukt, allt detta. Och till råga på allt vägrar Axfood att ställa upp på intervjuer! Kasta vd:n Klas Balkow i fängelse.

Uppdaterat: 2024-02-12 00:28
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

SnookerPro, du träffar mitt i prick med din analys om en icke fungerande marknad i Sverige. Norrmännen verkar ha sin moralisk/etiska kompass kvar och drabbas inte av den ocker och greedflationen som pressar Sverige.

Uppdaterat: 2024-02-12 06:07

Ja matmarknaden är och förblir korrupt i Sverige.

Det finns exempel på städer där nya aktörer har försökt etablera sig under åratal men nekats av kommunen - samtidigt som den lokala ”ICA-bossen” täljer guld på hungriga medborgare.

Prisutvecklingen är därefter. Man har (tvärtemot övriga länder) i princip vältrat över hela kostnadsökningen på konsumenterna.

Att vår s.k borgerliga regering inte tar i med krafttag mot detta är inget annat än skandal.

Angående bensinbolagen finns det studier som pekar i samma riktning. Men skillnaden är att dessa innehåller stora osäkerheter.

I fallet mat (och bygg) är det däremot enkelt att se hur det har utvecklat sig.

Mycket har också en grund i tidigare tokstollerier som handlat att om avveckla kärnkraften (och även vattenkraft) samt öka priset på diesel och andra insatsvaror. Tokerier som bekostats och subventionerats av självaste Putin.

Ett av många fatala beslut signerat stollighetsmaffian.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-12 08:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Du kan inte härleda allt till avveckling av kärnkraften. De branscher som Snooker nämner har ju varit ”ruttna” långt innan det.

Uppdaterat: 2024-02-12 14:33

Tror knappast lilla Sveriges HVO tillverkning/förbrukning tar död på regnskogarna .. Gissar att bara "tokstollar" tror på nå't så dumt 🤠

Uppdaterat: 2024-02-12 17:32
Axa skrev:

AL
Du kan inte härleda allt till avveckling av kärnkraften. De branscher som Snooker nämner har ju varit ”ruttna” långt innan det.

Avvecklandet av kärnkraften är en stor bidragande faktor till prisökningarna som bland annat drabbat matpriserna.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-12 17:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Zyn skrev:

Tror knappast lilla Sveriges HVO tillverkning/förbrukning tar död på regnskogarna .. Gissar att bara "tokstollar" tror på nå't så dumt 🤠

Chalmers tekniska högskola har räknat på det här och konstaterar att om världen följer Sveriges stollerier så kommer det inte finnas någon regnskog kvar.

Och faktum är att huvuddelen av det vi importerar kommer från just sådana områden.

Till tokstollarnas försvar kan nämnas att de inte var ensamma om reduktionsplikten. Även liberalerna stod bakom idiotin.

Skillnaden idag är väl mest att tokstollarna sagt att man skall återinföra den.

Man lyssnar ju som vanligt inte på sakkunskap utan fortsätter med sin religion.

Helt i enlighet med den fanatism som man företräder.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-12 17:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Ja, alla Sverige problem härrör sig från avvecklandet av kärnkraft. Hör du dig själv överhuvudtaget?

Uppdaterat: 2024-02-12 18:11