Vi Bilägares forum

Polisen om bilar utan bakljus: ”Olycklig utveckling”

Polisen om bilar utan bakljus: ”Olycklig utveckling”

Allt fler kör med släckta ljus – trots att det kan vara en trafikfara. Bakgrunden är okunskap – och EU.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-09 06:40

Kommentarer

Vadå ingen aning?! Det är ditt ansvar som förare att ha koll på fordonet som du framför! Det är bara att börja bötfälla så folk lär sig.

Uppdaterat: 2024-02-09 09:34

De bilar som inte lyser bak har oftast ett dåligt autoläge. Givetvis finns problemet mellan ratten och stolen också

Uppdaterat: 2024-02-09 09:41

Om man tänker på hur lite blinkers används i trafiken (och att slå på blinkers skulle kräva många gånger mer av föraren än vrida på ljusreglaget en gång) så är jag inte förvånad.

Uppdaterat: 2024-02-09 09:43

Tror som walle_x - ofta ett dåligt Auto-läge.

Uppdaterat: 2024-02-09 09:43

Varför är det ens möjligt att släcka ljuset? Det skulle kunna finnas en knapp som ger möjlighet att tända "parkeringsljus" som det hette förr men det ska återgå till auto vid nästa start. Auto ska slå på DRL + bakljus på dagen, halvljus vid skymning och mörker, halvljus om torkare aktiverats. Helljus kan användas vid auto också. Det finns redan bilar som funkar så, Volvo t.ex.

Uppdaterat: 2024-02-09 09:49

Jag tror att många bilister är uppväxta med att det alltid lyser både fram och bak. Skulle en lampa gå sönder så tänds en indikation för det på panelen.
Den där säkerhetskontrollen de lärde sig på trafikskolan att man ska göra varje gång man ska åka iväg har de glömt bort.

Uppdaterat: 2024-02-09 10:02

Det går ju att koda om hur bakljusen ska fungera, jag har gjort det på min bil, dom är alltid på när jag kör. Jag vill synas i trafiken.

Uppdaterat: 2024-02-09 10:04

På min V70 får jag ett varningsmeddelande om jag ställt ljusomkopplaren fel och kör över en viss hastighet, tror det är runt 10km/h. Tydligen en väldigt ovanlig "finess" på andra märken, framför allt Toyouta och Kia.

För ser man en bil i mörkret med släckta bakljus är det nästan alltid en Toyota eller möjligtvis en Kia!

Undantaget som bekräftar regeln är att till artikeln har man valt en bild med en Mitsubishi! :-)

Uppdaterat: 2024-02-09 10:09
Mikael

Curlinggenerationen har vuxit upp, och är inte mamma med i bilen så blir det mörkt...

Biltillverkare bör nog ta hänsyn till detta och axla sin roll som uppfostrande, t ex se till att hela instrumentpanelen är lika nedsläckt som bakljusen... -och på så vis hjälpa personen till rätt val/åtgärd.

Uppdaterat: 2024-02-09 10:55

Sen finns det även en övertro på auto-läget nu på vintern. Många kör med släckta bakljus i snörök, ett av få tillfällen när dimmbakljus behövs! Fattar inte hur folk inte kan koppla ihop "jag ser inte den framför", med "jag kanske inte syns för den bakom"...

Uppdaterat: 2024-02-09 10:56

För det första så har inte alla bilar "Auto", det innebär att man måste manuellt tända halvljusen när det skymmer.
För det andra, så finns det bilar t.ex. Subaru som har "Auto" men ingen som helst automatik. Detta har diskuterats för tio år sedan på detta forum. Hur det ser ut idag på Subaru är för mig oklart.
För det tredje, så kan ljusutomatiken tydligen vara olika känslig. Dock så är den ställbar i väldigt många nya bilar.

Att många inte ser att ens bakljus inte lyser kan jag förstå, men att inte märka att det är "svart som säcken" framför bilen är helt obegripligt.
Volvo och Audi kan ha tända bakljus även när det är ljust ute, det borde fler ta efter.

Uppdaterat: 2024-02-09 12:09

Funderar på om det inte vore obligatoriskt med en liten varningstriangel monterad baktill på bilar med den här fantastiska automatiken.

Uppdaterat: 2024-02-09 13:39
Villevalle

De flesta polisbilar i hålan jag bor i kör med släckta bakljus på sina volvo, även mitt i natten. Helt livsfarligt. De verkar själva inte begripa vad ett ljusreglage är.

Uppdaterat: 2024-02-09 15:36
JorgenE skrev:

De flesta polisbilar i hålan jag bor i kör med släckta bakljus på sina volvo, även mitt i natten. Helt livsfarligt. De verkar själva inte begripa vad ett ljusreglage är.

Kanske "span"?! 😉
Som sagt tidigare så får man en varning i Volvo om ljusvredet är i 0-läge när det är mörkt.

Uppdaterat: 2024-02-09 15:42

Skulle aldrig köpa en bil där man löper risk att köra utan bakljus. Ta med detta i biltesterna så vi vet vilka bilar vi inte ska köpa….
Gör en ruta på samma sätt som rostskyddet i testerna.
Blir så trött på alla koreaner, japaner, vw etc….

Uppdaterat: 2024-02-09 17:18

Skulle aldrig köpa en bil där man löper risk att köra utan bakljus. Ta med detta i biltesterna så vi vet vilka bilar vi inte ska köpa….
Gör en ruta på samma sätt som rostskyddet i testerna.
Blir så trött på alla koreaner, japaner, vw etc….

Uppdaterat: 2024-02-09 17:18

lassa - tror faktiskt inte att VW är den värsta kålsuparen i denna fråga. Men nån Korean och Fransman har man råkat ut för som varit väldigt svarta baktill. Men möjligen är det lite äldre modeller - har inte koll på de allra senaste.
Min förra VW hade inte Auto-läge men man kunde ha halvljus-läget ständigt aktiverat och då lyste det både fram och bak - och slocknade när man stängde av motorn. Som det också fungerar på vår lill-Kia.

Uppdaterat: 2024-02-09 17:38

Ett meddelande om detta borde skickas ut till alla bilprovningsstationer. Varje gång jag har besiktigat bilen så har stationen ställt om ljusomkopplaren till 0-läget

Uppdaterat: 2024-02-09 18:23
Vulkan skrev:

Ett meddelande om detta borde skickas ut till alla bilprovningsstationer. Varje gång jag har besiktigat bilen så har stationen ställt om ljusomkopplaren till 0-läget

Och vad är det som hindrar dig att kolla och ställa tillbaka ljusomkopplaren på Auto?

Uppdaterat: 2024-02-09 18:34

Märkligt nog brukar också märkesverkstan ställa om ljusomkopplaren till 0-läget. Fattar inte riktigt varför men dom kanske av nån anledning har tändningen på och inte vill att belysningen drar ur batteriet - men lite märkligt är det. Missade detta första gången det inträffade eftersom jag normalt aldrig rör den omkopplaren men insåg det när det blev lite mörkare...:)

Uppdaterat: 2024-02-09 19:20
Mikael K skrev:

På min V70 får jag ett varningsmeddelande om jag ställt ljusomkopplaren fel och kör över en viss hastighet, tror det är runt 10km/h. Tydligen en väldigt ovanlig "finess" på andra märken, framför allt Toyouta och Kia.
För ser man en bil i mörkret med släckta bakljus är det nästan alltid en Toyota eller möjligtvis en Kia!
Undantaget som bekräftar regeln är att till artikeln har man valt en bild med en Mitsubishi! :-)

Har kontrollerat V70:n nu och får korrigera mig. Ställer man omkopplaren i läge 0 så är DRL fram tänt och bakljusen släckta och INGA varningsmeddelanden dyker upp oavsett hastighet.
Varningen eller egentligen uppmaningen att ställa om ljusvredet får man bara om den står i parkeringsläge och man överskrider 10km/h.

Uppdaterat: 2024-02-09 19:46
Mikael

En väldigt enkel förklaring till fenomenet med mörkt bak och endast DRL LED fram, när det är mörkt.
Fåfänga.
Man tycker att de nya LED ljusen fram är så coola och för att undvika att halvljuset slås på så ställer man in statiskt DRL LED fram och mörkt bak.
Sedan när det blir mörkt så tänker man inte så mycket mer på det och tuffar vidare, mörkt baktill.
Funkar i stan med gatlyktor.

Uppdaterat: 2024-02-09 22:59

Mötte en polismålad VW-buss i gryningen i veckan. Den hade DRL fram och var helt mörk bak!
Jag anser det är fel på lagstiftningen. I autoläget ska alltid bakljusen lysa!

Uppdaterat: 2024-02-09 23:21
Anders Egermo skrev:

Mötte en polismålad VW-buss i gryningen i veckan. Den hade DRL fram och var helt mörk bak!

3000 kronor i böter eller gav de sig själva en varning? :)

Uppdaterat: 2024-02-09 23:37
Villevalle

Hur man man inte ha koll på sin bils belysning? Att delvis skylla på EU är urbota korkat. Om man köper en Toyota räcker det med att ställa ljusreglaget i läget "Auto", så är saken biff! (Då är bakljuset tänt även i dagsljus.) Dessutom tänds en symbol på instrumentpanelen när det omgivande ljuset underskrider ett visst lumen. (Till exempel tänds lampan när man kommer från en öppen väg i dagsljus och kör in i en tunnel.) Föraren har alltid ansvaret för att bilen framförs på ett trafiksäkert och lagligt sätt. Inget att diskutera.

Uppdaterat: 2024-02-10 00:35
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Hur man man inte ha koll på sin bils belysning? Att delvis skylla på EU är urbota korkat. Om man köper en Toyota räcker det med att ställa ljusreglaget i läget "Auto", så är saken biff! (Då är bakljuset tänt även i dagsljus.) Dessutom tänds en symbol på instrumentpanelen när det omgivande ljuset underskrider ett visst lumen. (Till exempel tänds lampan när man kommer från en öppen väg i dagsljus och kör in i en tunnel.) Föraren har alltid ansvaret för att bilen framförs på ett trafiksäkert och lagligt sätt. Inget att diskutera.

Och ändå åker det omkring Toyotor med släckta baklysen fast det är mörkt ute och andra asiater.

Uppdaterat: 2024-02-10 02:37

Läs de två första raderna igen. Och de två sista.

Uppdaterat: 2024-02-10 03:05
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Märkligt att inte folk kollar hur det fungerar med baklampor på sin nya bil. Bara för att instrumenten lyser innebär inte det att baklamporna lyser med.
Ett bra auto-läge går över till halvljusläge automatiskt när det börjar skymma och då lyser baklamporna med.

Uppdaterat: 2024-02-10 07:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Märkligt att inte folk kollar hur det fungerar med baklampor på sin nya bil. Bara för att instrumenten lyser innebär inte det att baklamporna lyser med.
Ett bra auto-läge går över till halvljusläge automatiskt när det börjar skymma och då lyser baklamporna med.

+100 instämmer med din sista rad. Detta problem med släckta bakljus, kunde ha undvikits, om lagstiftarna hade ställt krav på nya bilar, redan för 20 år sedan.

Uppdaterat: 2024-02-10 09:25

Gissar att detta med saknat krav på att baklysena också skall lysa när DRL fram är aktivt har att göra med nåt såpass trivialt som att man inte ville öka energiförbrukningen eftersom det var ett väldigt fokus på låg förbrukning. Även om baklysena i praktiken knappast påverkade något alls...
I en tidigare Golf utan "Auto-läge" så tändes aldrig instrument-belysningen när bara DRL var aktivt och alltså baklysena släckta - det var i alla fall ett sätt att påminna föraren. Men själv körde jag alltid med halvljuset aktivt och det slogs av när man slog av motorn så inga extra handgrepp behövdes.

Uppdaterat: 2024-02-10 10:27

Ja jäklar en sådan diskussion det kan bli för ett ickeproblem. Ser man så dåligt så man inte ser en bil framför med släckta baklampor så skall man nog hålla sig borta från bilkörning.
Alternativt så slår man på sitt eget ljus så att framförvarande bild reflexer uppmärksammas. Men har man glömt det så bör man låta bilen stå efter skymningen.

Uppdaterat: 2024-02-10 19:49
Mr Snoid skrev:

Ja jäklar en sådan diskussion det kan bli för ett ickeproblem. Ser man så dåligt så man inte ser en bil framför med släckta baklampor så skall man nog hålla sig borta från bilkörning.
Alternativt så slår man på sitt eget ljus så att framförvarande bild reflexer uppmärksammas. Men har man glömt det så bör man låta bilen stå efter skymningen.

Det är lite förvirrande det du skriver. Jag uppfattar det som att du inte tycker man behöver ha bakljus tända efter skymning. Rätta mig om jag missförstått

Uppdaterat: 2024-02-10 20:04
Mr Snoid skrev:

Ja jäklar en sådan diskussion det kan bli för ett ickeproblem. Ser man så dåligt så man inte ser en bil framför med släckta baklampor så skall man nog hålla sig borta från bilkörning.
Alternativt så slår man på sitt eget ljus så att framförvarande bild reflexer uppmärksammas. Men har man glömt det så bör man låta bilen stå efter skymningen.

Otroligt märkligt resonemang. Bakljuset finns av en anledning. Omständigheter kan göra att bilen syns dåligt - och för sent. Dessutom är nummerskyltsbelysningen kopplad till bakljuset - och just nummerskylten måste synas i alla lägen.

"Alternativt så slår man på sitt eget ljus så att framförvarande bild reflexer uppmärksammas." Öh???

Uppdaterat: 2024-02-11 01:46
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Mr Snoid skrev:

Ja jäklar en sådan diskussion det kan bli för ett ickeproblem. Ser man så dåligt så man inte ser en bil framför med släckta baklampor så skall man nog hålla sig borta från bilkörning.
Alternativt så slår man på sitt eget ljus så att framförvarande bild reflexer uppmärksammas. Men har man glömt det så bör man låta bilen stå efter skymningen.

Håller med dig när det gäller körning i dagsljus men man ser en del som kör utan tända baklampor i skymning och till och med när det är mörkt ute och då vet man inte hur ljusen fungerar på sin bil.

Uppdaterat: 2024-02-11 07:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Köpte nyligen fransk lågmilare fr 2002. 10Kmil.
Där lyser ALLTID bakljusen. Även i läge 0.
Däremot har man inte möjlighet till fast helljus i läge 0, vill man få det får man vrida på knappen..
Men heljusblink funkar..
Konstigt tänk.

Uppdaterat: 2024-02-13 17:37
Eric H skrev:

Köpte nyligen fransk lågmilare fr 2002. 10Kmil.
Där lyser ALLTID bakljusen. Även i läge 0.
Däremot har man inte möjlighet till fast helljus i läge 0, vill man få det får man vrida på knappen..
Men heljusblink funkar..
Konstigt tänk.

Vad är konstigt med det? 🙄
Så vill man väl ha det?🤓

Uppdaterat: 2024-02-13 18:43

Läge 0 är dagsläget för bilar utan Auto-läge. Då hade man halvljus som varselljus och då lyste bakljusen. Nästa steg p-ljus och sen halv/helljus. Ser inget märkligt med det.

Uppdaterat: 2024-02-13 19:03

Vill minnas att dom Nissanbilar jag hade på 80-talet fungerade så. Tyckte det var smidigt.

Uppdaterat: 2024-02-13 20:49

Så är/var det på alla bilar före ändringen när den kom 2011.
Starta bilen och kör iväg bara. Du behöver inte tänka på varselljus runt om, det tänds alltid upp.
Ja, om det är mörkt och helljus önskas - vrid på knappen.
:)

Uppdaterat: 2024-02-13 21:52
Villevalle

Ha alltid ljusomkopplaren i läge AUTO och du har alltid rätt ljus i förhållande till dagsljus och mörker och alltid har du full synbarhet och kan använda helljus och alltid bakljus tända. Så har det fungerat på mina modernare Opel och Volvo. Hur svårt kan det vara för lagstiftare att kräva det?

Uppdaterat: 2024-02-14 03:04