Vi Bilägares forum

Mest problemfria bilarna: Volvo sjunker ännu mer

Mest problemfria bilarna: Volvo sjunker ännu mer

Amerikanska bilägare ger Lexus tummen upp för driftsäkerheten. Men för Volvo går det betydligt sämre – och elbilar presterar sämre än bensinbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-09 10:15

Kommentarer

Kurvan är lite märklig, de tre bästa märkena har ett väldigt stort hopp mot nummer fyra på listan. Det ser inte helt normalt ut. Om listan är 100% rätt, då har övriga märken något att lära sig från dessa som ligger överst på listan.

Uppdaterat: 2024-02-09 10:54

Jaha, ännu en amerikansk undersökning som är relevant för svenska marknaden?

Uppdaterat: 2024-02-09 11:10
Power to the people

Nästa bil får bli en Buick, verkar vara en bra bil.

Uppdaterat: 2024-02-09 11:34

Grosser
Men om det är liknande trend i motsvarande undersökningar i Europa eller Sverige kanske det kan tyda på något. Nu vet jag inte ifall det är så men jag bara säger.

Uppdaterat: 2024-02-09 13:06

Lite tråkigt att konstatera men VW, Audi, Mercedes och Volvo följer trenden från Europeiska undersökningar. De har trevliga bilar men håller inte måttet kvalitetsmässigt.

Uppdaterat: 2024-02-09 14:09

Ännu fler argument för att nästa bil blir en Lexus.

Uppdaterat: 2024-02-09 17:41
Mr Snoid skrev:

Ännu fler argument för att nästa bil blir en Lexus.

Om det ska vara elbil, så blir valet lätt. Lexus har bara en, RZ 450e.

Uppdaterat: 2024-02-09 17:59

En ickeundersökning givet att man inte får veta vad man undersöker och hur felen vägs mot varandra.

Räknas antalet fel oviktat kan tex en bugg i infotainmentsystem tex navigatorn ha samma vikt som ett motorhaveri.

I min värld viktas / räknas inte fel som fel utan att man måste värdera felen innan de redovisas så att man vet vad man egentligen redovisar.

Alltså detta är en pseudoundersökning med exakt noll relevans.

Uppdaterat: 2024-02-09 18:05
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
Ännu fler argument för att nästa bil blir en Lexus.

Om det ska vara elbil, så blir valet lätt. Lexus har bara en, RZ 450e.

Nej du, den är för dyr och för dålig prestanda, eller kanske kan leva med det då den är riktigt snygg. Men du kan köpa en med 0% ränta.
Kanske köper en helt vanlig hybrid, har slutat köra till jobbet så blir betydligt färre mil.

Uppdaterat: 2024-02-09 18:47
Swenssons skrev:

En ickeundersökning givet att man inte får veta vad man undersöker och hur felen vägs mot varandra.
Räknas antalet fel oviktat kan tex en bugg i infotainmentsystem tex navigatorn ha samma vikt som ett motorhaveri.
I min värld viktas / räknas inte fel som fel utan att man måste värdera felen innan de redovisas så att man vet vad man egentligen redovisar.
Alltså detta är en pseudoundersökning med exakt noll relevans.

Jo, Motormännens årliga undersökning som inte finns längre hade ett lite bättre system, de skiljde på fel som var akuta och fel som kunde vänta till service.
Sen delades felen upp i enheter som motor, kaross, kraftöverföring, bromsar mm
Då kunde man lite bättre se skillnaderna mellan tillverkarna.

Uppdaterat: 2024-02-09 19:44

Rikard:
Precis något i den stilen ska en seriös undersökning ha sitt avstamp och framförallt måste läsarna få veta v a d man undersöker.

Uppdaterat: 2024-02-09 19:53
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
Mr Snoid skrev:
Ännu fler argument för att nästa bil blir en Lexus.
Om det ska vara elbil, så blir valet lätt. Lexus har bara en, RZ 450e.

Nej du, den är för dyr och för dålig prestanda, eller kanske kan leva med det då den är riktigt snygg. Men du kan köpa en med 0% ränta.
Kanske köper en helt vanlig hybrid, har slutat köra till jobbet så blir betydligt färre mil.

Du kan köpa en lågmilad LS 500h för 600k. Den kan du köpa och förmodligen köra problemfritt resten av livet ;)

Uppdaterat: 2024-02-09 21:03

Blev det för mycket nu igen för några trådanvändare när Lexus och Toyota återigen intar platserna ett och två? Några tar i från tårna för att bortförklara resultatet. Och "Swenssons" förnekar sig inte, utan gör sig igen till åtlöje ... =) Jag har efter mer än 45 år med körkort kommit från tyska kryssare, Volvo, Saab med flera märken, men har tack vare frugan blivit stormförtjust i Toyota. (Jag vet, det gör ont för några att läsa det här.) Nästa bil blir en Toyota Corolla Cross.

I övrigt är det som vanligt: Ingen elbil för mig!

Uppdaterat: 2024-02-10 00:47
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
Vad är poängen med att du proklamerar att du inte ska ha elbil?
Du kanske ska meddela oss vilka fordonstyper du inte ska ha så antecknar vi…

Uppdaterat: 2024-02-10 00:54

Jag förstår att du som påstådd anställd inom rättsväsendet inte hänger med (är du amatördomare i form av nämndeman?), men jag har under lång tid tagit upp många nackdelar som jag ser med elbilar. Innehållet i den här artikeln är ytterligare en.

Kan du bara sluta barnsla dig så förbannat? Du beter dig som en obstinat tonåring.

Uppdaterat: 2024-02-10 03:09
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker:
Wow, en toyota cross…

Uppdaterat: 2024-02-10 06:31

Elbilar är mer beroende av infotainmentsystem, allt mer är inflyttat i skärmen.
Men det är onekligen en märklig undersökning där missnöje med pekskärmen räknas som en lika stor kvalitetsmiss som ett motorhaveri.
Rätt meningslös undersökning.

Men om vi tar Lexus då.
Vad är det som gör deras infotainment-system så bra?
Jo, det har fysiska rattar för temperatur och volym. Även snabbknappar för defroster och Auto-läge för klimatanläggningen. Mellan temperaturrattarna.
I nederkanten av skärmen finns dessutom snabbknappar för stolsvärme, rattvärme och luftfördelning.
Detta är uppenbart något som uppskattas och uppfattas som ”hög kvalitet”.

Men även Peugeot har snabbknappar under skärmen. Och både Citroën och Opel har rattar för temperatur. Men de säljs inte i USA och var därmed inte med i undersökningen.

Amerikanare gillar fysiska reglage, knappar och rattar.

Uppdaterat: 2024-02-10 08:27

Volvo sjunker för de har flyttat allt fler funktioner till skärmen. Jag körde en XC40 som hyrbil något år sedan, några dagar. Det var inget bra system.
Att ställa temperaturen i en Citroën/Peugeot med pekskärm var mycket enklare än i Volvos skärm.
Jag tyckte inte alls om Volvos skärm.

Uppdaterat: 2024-02-10 08:51

I Toyota kör man 150 mil utan att behöva stanna och tanka eller kissa ! Det är egenskaper ingen elbil har.

Uppdaterat: 2024-02-10 08:53

Snooker
Haha. Vilket är min poäng. Hela världen vet redan din inställning till elbilar så att du skriver att du INTE ska ha elbil blir rätt onödig info.
Jag kan för övrigt meddela dig att jag INTE ska köpa en EPA-traktor…eller en dieselbil…eller en vätgasbil…

Undrar vem som är tonåringen här? Det är inte jag som sträckkör fossilbilar utan paus på långkörningar…

Uppdaterat: 2024-02-10 09:25

Axa:
+100

Uppdaterat: 2024-02-10 09:50

JL:
Du vet väl om att toyotaägare är främst gamla gubbar som vanligtvis bär keps eller i finare sammanhang hatt över sin skalp.

Dessutom visar flertalet undersökningar att toyotaägare är överrepresenterade vad gäller ”trafikstoppare” dvs de ligger oftast först - de orsakar flest köbildningar!

Att sedan toyotaägare också enligt samma undersökning ogärna kör i mörker eller vill / kan köra om utifall nöden så kräver, tänk köra om en traktor så gör toyotaägare ogärna det. Slö / motorsvaga bilar.

Avslutningsvis har just toyota tillsammans med entusiastbilar Sveriges kortaste genomsnittliga årskörsträcka.

Nu jäklar efter denna beska salva kommer ni få se invektiv, bortförklaringar och allsjöns bortförklaringar och jag har också en gång köpt en en spritt ny totota, en avensis 2011men med åren övergår ens intellekt från åsikter till insikter - köpa ny toyotahäck igen?

Aldrig!

Jo, förresten kanske när, om oh hemska tanke, jag blir en gammal gubbe med keps som kör 150 mil om året och saknar trafikvett och inte törs / vill köra om ens LGF fordon…

Att däremot köra förbi en läcker kvalitetsvagn från BMW är oerhört sällsynt för att inte säga omöjligt.

Uppdaterat: 2024-02-10 12:05

Det kan absolut vara en generationsfråga, att bilköpare < 30-35 trivs bättre med pekskärm medan medelålders föredrar knappar och reglage.
Men det är medelålders som har pengar, så det är en viktig kundgrupp.

Uppdaterat: 2024-02-10 13:12
Swenssons skrev:

Att däremot köra förbi en läcker kvalitetsvagn från BMW är oerhört sällsynt för att inte säga omöjligt.

Köra förbi en BMW, ser jag som omöjligt, då de alltid kör långt över skyltad maxfart...

Uppdaterat: 2024-02-10 13:44

Raphael:
Du har rätt map skärmar på samma vis som också 40: har rätt.

BMW körs av dynamiskt pigga aktiva människor som vill något i livet medan toyotaägare är gamla halvsinila gubbs som som skapar köolyckor, irritation mm beroende dess ooolidligt långsamma körsätt.

Jag vet att detta är provokativa observationer men så är det lördag och ja, farbror har tagit sin morgonmedicin.

Uppdaterat: 2024-02-10 14:14
Raphael skrev:

Det kan absolut vara en generationsfråga, att bilköpare &lt; 30-35 trivs bättre med pekskärm medan medelålders föredrar knappar och reglage.
Men det är medelålders som har pengar, så det är en viktig kundgrupp.

Nja, det tror jag inte på, det handlar om inställning och vilja med. Jag är 47 och ser i stort sett bara fördelar med det nya upplägget.

Uppdaterat: 2024-02-10 14:17

Jag är strax under 60!!!! år och uppskattar också knappar före dessa förb pekskärmar hit och dit. Visst kan jag lära och är intresserad av att lära mig nytt men just vad gäller skärmar, länkar, undermenyer är jag väldigt aversiv.

Uppdaterat: 2024-02-10 14:48

Tror inte Toyota/Lexus tar några större poäng på skärm och knappar, de är ganska dåliga på det.
De tar poäng på problemfri heten.

Uppdaterat: 2024-02-10 16:58

Swenssons, jag vet inte riktigt om man ska kalla det ”pigga, dynamiska” och som ”vill något i livet” för att man:
- Använder inte blinkers.
- Håller för korta marginaler till framförvarande fordon.
- Blinkar med helljuset om framförvarande fordon inte kör ner i diket när BMW-föraren vill.
- Passar på att göra en omkörning på en 2-1 väg 50 meter innan det blir enfiligt och så slänger sig in när det blir enfiligt så fordonet bakom tvingas tvärbromsa.
- Har för vana att köra om innan ett backkrön samt i kurvor med dålig sikt, för att ”livet blir mer spännande så”.
- Klarar inte av att respektera hastighetsgränser.
- Gasar på vid övergångsställen trots gående som väntat på att få gå över.
- Kör 60 km/h utanför skolor där det är 30 km/h.
- Parkerar på parkering som är till för funktionshindrade med P-tillstånd.
- Inte klarar av vinterkörning och därför hamnar i diket (BMW var helt klart överrepresenterad bland bilarna i diket när jag var på hemväg från julfirande).

Jag skulle säga att detta är unga omogna människor som struntar i andras säkerhet, de är egoister utan trafikvett och som gör vägarna och trafikmiljön farligare än det behöver vara.

Uppdaterat: 2024-02-10 17:01
Swenssons skrev:

Raphael:
Du har rätt map skärmar på samma vis som också 40: har rätt.
BMW körs av dynamiskt pigga aktiva människor som vill något i livet medan toyotaägare är gamla halvsinila gubbs som som skapar köolyckor, irritation mm beroende dess ooolidligt långsamma körsätt.
Jag vet att detta är provokativa observationer men så är det lördag och ja, farbror har tagit sin morgonmedicin.

Kul med lite humor !

Uppdaterat: 2024-02-10 17:21

Rikard:
En gubbe i mitt närområde har köpt in och kör en lexustaxi, en sån där sedanmodell med en fruktansvärt ful bulle på bakluckan.

Han sa att den absolut enda fördelen med en lexus är att denna modell är lite tystare än vanliga bilar. Nackdelarna är den har betydligt högre driftkostnader, är alldeles för låg att klämma sig in i och att passagerarna slår huvudet i taket vid in / utgång i baksätet så han ber ofta någon att alltid sitta i framsätet för att minimera klagomålen.

I övrigt går saker sönder på den precis som på alla andra bilar tex bromsar, stötdämparna är bytta plus en läckande bensintank.

Han säger dessutom att den är inte ett dugg trevlig att köra men däremot betydligt skönare att färdas i som passagerare. Avslutningsvis tror jag att han sa att baksätet inte går att fälla ned men det kan jag ev ha missförstått eftersom han talar inte så bra svenska ännu men en till lexus ska han iaf inte köpa när det blir dags för byte om två år.

Uppdaterat: 2024-02-10 17:49

Bulle på bakluckan?
Han har väl köpt en Lexus ES, en förfinad Toyota Camry.
Men den har då ingen bulle på bakluckan. Däremot kan man inte fälla baksätets ryggstöd eller för den skull låta montera dragkrok. Och så är det så klart en låg sedanbil. Hade han köpt en XC60 så hade så klart inte dessa tillkortakommanden uppstått 🤣
Men den tar även lite bensin, 0,5l/mil, utöver att den är komfortabel både för förare och passagerare, för är man det minsta intresserad av att köra bil så köper man inte en ES.

Uppdaterat: 2024-02-10 19:59

Mr:
Googlade och kan konstatera att en sådan är det, en lexus es. Håll med om att det visst ser det ut som att det är en bulle / klump på bakluckan? Jag hade förresten ingen aaaaning om att es är en ”förfinad” toyota camry och vacker är den definitivt inte med klumpbakluckan.

Vill minnas att Volvo 140 kombi hade en liknande utbyggnad på 1970 talet men att den satt på taket istället för som i lexus en bullklump på bakluckan.

Uppdaterat: 2024-02-10 20:44
Swenssons skrev:

Mr:
Googlade och kan konstatera att en sådan är det, en lexus es. Håll med om att det visst ser det ut som att det är en bulle / klump på bakluckan? Jag hade förresten ingen aaaaning om att es är en ”förfinad” toyota camry och vacker är den definitivt inte med klumpbakluckan.
Vill minnas att Volvo 140 kombi hade en liknande utbyggnad på 1970 talet men att den satt på taket istället för som i lexus en bullklump på bakluckan.

Tycker du skall be om en skjuts i bilen. Den är ytterst komfortabel, även om det är en förfinad Toyotabuske 🤣
Bullen på bakluckan är mest troligt spoilern du misstar för en kanelbulle.

Uppdaterat: 2024-02-10 20:54

Mr:
Bullbakluckan är kanhända en spoiler men isf en ruggigt oproportionerligt ful sådan.
Tycker jag!

Att provåka den faller helt utanför min intressesfär särskilt som ägaren säger att den är skön att åka i som passagerare men oerhört trist att köra, givet att man inte redan slagit i taket då man kliver in i den.

Oss emellan, säg inte detta till någon utomstående:
Jag undviker verkligen aktivt att ens sätta mig i toyotataxis genom att välja bort dem i taxiköer etc så de enda gångerna jag faktiskt hamnat i en sådan bulle, taxi på stockholmska, är då jag ringt efter en taxi men även då har jag i några (få) fall lossats vänta på något annat och tittat bort då hen kommer… Detta oskick är förresten inte mitt påhitt utan jag har lärt och tagit efter en kollegas modell.

Man vill helt enkelt inte sitta i en ”råttsoffa” om man dessutom måste betala för resan.

- Nu har jag förresten betett mig illa så pass länge idag, i denna tråd, att jag ska vara verbalt vänligt sinnad resten av helgen.

Uppdaterat: 2024-02-10 22:28
Rikard skrev:

Tror inte Toyota/Lexus tar några större poäng på skärm och knappar, de är ganska dåliga på det.
De tar poäng på problemfri heten.

Precis så, problemfriheten är värt mycket mer än en bil med sjuka njurar i fronten. På köpet får man en behaglig puls och hjärtrytm, samt behöver inte tänka på högt blodtryck.

Uppdaterat: 2024-02-11 01:58
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Rikard skrev:
Tror inte Toyota/Lexus tar några större poäng på skärm och knappar, de är ganska dåliga på det.
De tar poäng på problemfri heten.

Precis så, problemfriheten är värt mycket mer än en bil med sjuka njurar i fronten. På köpet får man en behaglig puls och hjärtrytm, samt behöver inte tänka på högt blodtryck.

Haha, ja det kan jag själv skriva under på, min bil höjer ingen puls, den inger bara ett lugn och man pyser runt friktionsfritt.
Nu ska man inte jämföra en 18 år gammal bil med nya, men knappar har den i överflöd, och skärmen för man nog studera en vecka för att lära sig allt.
Men man behöver inte knappa, den automatik som finns gör jobbet, har man väl bara ställt in allt i sin profil är det bara bältet man behöver ta på och åka.
Denna är den första bil jag ägt där klimatautomatiken funkar som jag vill, så inte ens där finns nått behov att ändra (fläkt och riktning ändras på skärmen)

Uppdaterat: 2024-02-11 22:31