Vi Bilägares forum

Biltillverkarna om pekskärmarna: ”Det är kunderna som bestämmer”

Biltillverkarna om pekskärmarna: ”Det är kunderna som bestämmer”

Biltillverkarna har helt olika filosofi kring de fysiska knapparnas framtid. Hos vissa märken är det bara pekskärm som gäller – men hos andra gör de fysiska reglagen comeback.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-08 12:20

Kommentarer

Ständigt denna ursäkt från biltillverkarna att det skulle vara kunderna som bestämmer. Biltillverkarna har faktiskt också ett ansvar att utveckla trafiksäkra system. Att sitta och bläddra i en massa menyer för att göra en enkel inställning är inte trafiksäkert.

Uppdaterat: 2024-02-08 22:32
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Kunderna kanske köper det därför att det finns så få modeller kvar med fysiska knappar att de går bort av andra skäl? Särskilt vad gäller elbilar.

Uppdaterat: 2024-02-08 22:58
SnookerPro skrev:

Ständigt denna ursäkt från biltillverkarna att det skulle vara kunderna som bestämmer. Biltillverkarna har faktiskt också ett ansvar att utveckla trafiksäkra system. Att sitta och bläddra i en massa menyer för att göra en enkel inställning är inte trafiksäkert.

Tja det är väl exemplet Opel som skrämt hela bilindustrin att spionera i folks sovrum för att vara uppdaterade med senaste "nycken" trenden och "infallet" som de kan kasta sig över redan nästa dag, för att tjäna snabba pengar.

Opel försökte ju göra bra bilar och övertyga kunderna om att köpa det DE... hade hittat på, resultatet blev nästan konkurs, så nu är det ingen som vågar chansa på att gå DEN egna... vägen och tänka något som ingen annan redan tänkt och som skiljer sig från den allmänna trenden som ALLA kopierar.

I Tyskland har det myntats ett uttryck "Opelsyndromet" hur man går från att vara störst och bäst till att bli närmast utplånad, nyligen debatterades det livligt i Tyska media om nästa offer skulle vara VW.
Avskräckande exempel ur många synvinklar.

I dag i Sverige skrattar ju alla åt Opel men ute i Europa har man inte glömt historien om vad som var Europas största och mest framgångsrika biltillverkare.

Uppdaterat: 2024-02-09 00:05

Tror inte att någon skrattar åt Opel men helt klart för märket en tynande tillvaro lite undanskymt. Pekskärmars vara eller inte vara kommer världens största bilmarknad bestämma åt oss. Visst är det bättre att ha knappar på en telefon man ringer med men nu har endast pensionärstelefoner knappar. Skärmarna har kommit för att stanna och förhoppningen är att tillverkarna gör intuitiva användargränssnitt samt med allt mer automatik i bilarna minskar behovet av att trycka i tid och otid på en massa knappar.

Uppdaterat: 2024-02-09 06:16

Fast att jämföra hur man styr olika reglage i en bil under körning med att slå ett telefon-nummer på en telefon känns inte som en riktigt relevant jämförelse. Men kör man Tesla så kanske man ser det så...

Uppdaterat: 2024-02-09 09:20
Pi skrev:

Fast att jämföra hur man styr olika reglage i en bil under körning med att slå ett telefon-nummer på en telefon känns inte som en riktigt relevant jämförelse. Men kör man Tesla så kanske man ser det så...

Allt är ju beroende på användargränssnittet och hur smart det är byggt.
I Teslorna är det ju faktiskt sjukt smidigt och nej, inte speciellt mycket mer avancerat än att slå ett telefonnummer på en skärmtelefon. Däremot finns det andra märken med skärmlösningar som är galet tillkrånglade tyvärr.
Jag vet att Tesla inte är det bästa för alla och nej, du måste inte gilla dem, men går inte att blunda för att mjukvarumässigt och infotainment så är de långt före de flesta andra.

Uppdaterat: 2024-02-09 09:28

Henrik - Tesla är säkert långt framme mjukvarumässigt men det betyder inte att det är en bra lösning att ta bort mer eller mindre alla fysiska reglage. Ett fysiskt reglage behöver man oftast inte inte titta på när man skall använda men med reglaget i en bildskärm så är detta ofrånkomligt, tyvärr.

Uppdaterat: 2024-02-09 09:40
Pi skrev:

Henrik - Tesla är säkert långt framme mjukvarumässigt men det betyder inte att det är en bra lösning att ta bort mer eller mindre alla fysiska reglage. Ett fysiskt reglage behöver man oftast inte inte titta på när man skall använda men med reglaget i en bildskärm så är detta ofrånkomligt, tyvärr.

Nyfiken fråga Pi, du som kritiserar detta. Vilka reglage är det du måste komma åt under färd som du i en Tesla inte kan styra via rattknappar eller röststyrning som gör att detta är sån stor issue för dig?
Jag som kört Tesla nu i runt 20 000 mil kan inte komma på något som får mig att bli trafikfarlig pga skärmen.

Uppdaterat: 2024-02-09 10:17

Henrik - det spelar nog ingen roll för dig vad JAG tycker att jag vill ha fysiska knappar till men bara att man tagit bort blinkers-spaken och en fysisk spak för "växellådan" är "big no, no" för mig - oavsett vad du tycker.

Uppdaterat: 2024-02-09 11:30

Pi: Fast varför kan du inte svara på en relevant ställd fråga? Vilka saker behöver du ändra under färd i en bil som har flyttats in i pekskärm som du inte kan ändra med rattknapp eller röststyrning som gör att de nya lösningarna är trafikfarliga?

Uppdaterat: 2024-02-09 11:41

Henrik - jag har redan gett ett Tesla-exempel - växelväljaren. Sen vill jag bl a ha spak för hel/halvljus och torkarna eftersom de automatiska funktionerna inte alltid fungerar till 100 %. Samt givetvis farthållaren, sidofönstren och de mera centrala knapparna för klimatanläggningen. Och det finns säkert mera - t ex volymkontrollen. Och röststyrning är inte min grej så det är bara att acceptera. Jag förstår att du kommer att avfärda allt detta men det är MINA krav - inte dina.

Uppdaterat: 2024-02-09 11:57

Varför ska du på växelväljaren under färd?!
Hel/halvljus samt torkarna sköter du inte genom skärmen på de Teslor jag haft iaf. Och på de som genomgått facelift är det fortfarande kvar utanför skärmen, iaf på den Highland jag testade.
Sidofönstrena vet jag inte vilken bil som flyttat in det i skärmen?! Det har fortsatt varit knappar på alla bilar jag kört iaf de senaste åren.....
Volymkontroll tror jag med alla har som rattknapp eller tumhjul? Vilken har tagit bort det tänker du?
Jag tror du sitter hemma på kammaren och varvar upp dig lite i onödan gubbe lilla. :)
Men ja, du får ha vilka krav du vill, och nej du behöver inte köpa en Tesla, men snälla sluta sprid massa skit och dynga om trafikosäkerhet när du inte har en aning om hur det faktiskt fungerar. Det gör dig bara oseriös och löjlig.

Uppdaterat: 2024-02-09 12:05

Gaston
Sluta fjanta dig. Det är många som tycker det är hål i huvet hos Tesla när man tar bort blinkersspak och växelväljare. Till och med de som haft Tesla tidigare.
För oss som gillar knappar och reglage kan vi enkelt välja annan bil än Tesla. Svårare än så är det inte.

Uppdaterat: 2024-02-09 13:02
Axa skrev:

Gaston
Sluta fjanta dig. Det är många som tycker det är hål i huvet hos Tesla när man tar bort blinkersspak och växelväljare. Till och med de som haft Tesla tidigare.
För oss som gillar knappar och reglage kan vi enkelt välja annan bil än Tesla. Svårare än så är det inte.

Jag har inte pratat om enbart Tesla? Pi ondgjorde sig om att det flyttats in saker i skärmarna som man måste komma åt under färd, jag städde en relevant motfråga vilka saker det skulle vara han måste ändra under färd som inte går hos de flesta att fixa med rattknappar eller röststyrning. Han svarade som vanligt inte relevant och sakligt utan lite dumt som vanligt helt utan erfarenhet och kunskap utan gissandes på sin lilla kammare.
Jag har fortfarande inte fått nåt vettigt svar....
Vad gäller just Tesla skrev jag klart och tydligt ovan med att man inte måste gilla Tesla, eller köpa Tesla. Att jag tog upp dem var för att han drog in Tesla i diskussionen.
Jag väntar fortfarande på svar på vilka funktioner måste man komma åt under färd som stoppats in i skärm och inte går nå på annat sätt? Kanske finns några, men inte i de bilar jag har/haft iaf vad jag kn komma på.
Sen att som Pi komma med idiotsvar som att man måste komma åt växelväljaren under färd? nä kom igen va....
eller elhissarna, vilken bil har stoppat in dem i skärmen? Nä han griper bara efter hamstån för att få stöd för sina myter och negativiteter.....
Pi får gärna fortsätta hata allt nytt och elbilar och fortsätta köra fossilt sålänge han vill, men jag blir så lack på idioter som skriver skit utan relevans.

Uppdaterat: 2024-02-09 13:17
Axa skrev:

Gaston
Sluta fjanta dig. Det är många som tycker det är hål i huvet hos Tesla när man tar bort blinkersspak och växelväljare. Till och med de som haft Tesla tidigare.
För oss som gillar knappar och reglage kan vi enkelt välja annan bil än Tesla. Svårare än så är det inte.

Men ja, du har helt rätt. De som inte vill ha en Tesla kan köpa annat, inte svårare än så. Men varför måste alla som inte gillar Tesla skriva felaktigheter och skit om dem? Vet inte hur många gånger jag läst att man måste in i skämen för att ändra torkarna på Tesla, även från journalister, men nej, det behöver man inte. Har aldrig behövt.....
Men sånt sprider myter och felaktigheter, sluta med sån skit.
Och det gäller såklart inte bara Tesla utan elbilar i allmänhet med, ge fan i att skriv saker man inte vet nåt om, var ödmjuk och fråga de som vet istället.

Uppdaterat: 2024-02-09 13:20

Gaston
Ja, man kan välja annat än Tesla. Det tråkiga är att flera biltillverkare följer huvudlöst in i trenden om minimalism och att alla funktioner ska in i en skärm.
Det som är bra är att fler tillverkare upptäcker att den där minimalistiska stilen inte uppskattas av kunderna.

Uppdaterat: 2024-02-09 13:45
Axa skrev:

Gaston
Ja, man kan välja annat än Tesla. Det tråkiga är att flera biltillverkare följer huvudlöst in i trenden om minimalism och att alla funktioner ska in i en skärm.
Det som är bra är att fler tillverkare upptäcker att den där minimalistiska stilen inte uppskattas av kunderna.

Fast en del gillar ju det, annars hade det inte sålt så bra som det ändå gör. Personligen hatar jag plottriga interiörer, det ger mig ingen lugn. Vill ha det stilrent, snyggt och cleant. Med rätt mjukvara och upplägg så behöver det inte vara nåt problem vilket en del vill få det till att vara.
Och jag förstår att det finns en del som vill ha plottrigt, massa knappar att trycka på m.m. Och det respekterar jag, det jag har svårt att respektera är när folk sprider skit och lögner om det som just de inte gillar.

Uppdaterat: 2024-02-09 13:56

Skitsnack att det är kunderna som bestämmer. Mycket billigare att sätta dit en skärm, gärna med usel hårdvara, som kostar någon tusenlapp och baka in allt i den jämfört med knappar och reglage.

Uppdaterat: 2024-02-09 14:06

Gaston
Fast några knappar gör det knappast plottrigt. Eller?

Och du behöver inte försvara Tesla in absurdum. Jag förstår att det passar dig men det finns en anledning till varför tredjepartstillbehör säljs för att väga upp minimalismen. Och att många teslaägare själva reagerat på att fler reglage plockats bort.

Uppdaterat: 2024-02-09 14:12

Apex
VW har lyssnat på kunderna. De går tillbaka till fysiska knappar på ratten.

Uppdaterat: 2024-02-09 14:13
Gaston skrev:

Axa skrev:
Gaston
Ja, man kan välja annat än Tesla. Det tråkiga är att flera biltillverkare följer huvudlöst in i trenden om minimalism och att alla funktioner ska in i en skärm.
Det som är bra är att fler tillverkare upptäcker att den där minimalistiska stilen inte uppskattas av kunderna.

Fast en del gillar ju det, annars hade det inte sålt så bra som det ändå gör. Personligen hatar jag plottriga interiörer, det ger mig ingen lugn. Vill ha det stilrent, snyggt och cleant. Med rätt mjukvara och upplägg så behöver det inte vara nåt problem vilket en del vill få det till att vara.
Och jag förstår att det finns en del som vill ha plottrigt, massa knappar att trycka på m.m. Och det respekterar jag, det jag har svårt att respektera är när folk sprider skit och lögner om det som just de inte gillar.

Helt enig Gaston! En del människor föredrar 20-24 rattknappar som man lär sig exakt var de sitter och kan trycka rätt i sömnen eller varför inte en mittkonsol med massor av knappar som man med vantarna känner deras exakta position. Krasst handlar det om att ett antal biltillverkare som gått över till skärm "glömt bort" att göra gränssnittet enkelt och intuitivt där dessa besvikna användare tror att Tesla är lika dåliga.

Uppdaterat: 2024-02-09 15:12
Axa skrev:

Apex
VW har lyssnat på kunderna. De går tillbaka till fysiska knappar på ratten.

VW har väl prövat sina trogna kunder lite väl mycket med ett lite för krångligt användargränssnitt och har inte något annat val för att kunderna inte ska lämna märket.

Uppdaterat: 2024-02-09 15:14

Vad var det jag sa - Henrik accepterar inte att vi alla har olika krav/behov. Istället blir det diverse nedvärderande ord om mig som person - så blir det gärna när sakargumenten tar slut, tyvärr. Har dock kört bil under +55 år och aldrig under 2000 mil/år och under många år betydligt mycket mera så helt oerfaren är jag inte - annat än om hans favoritmärke Tesla vilket inte bryr mig speciellt mycket.
Sen talade jag generellt och inte specifikt Tesla även om en del av min kritik passade in på en del Tesla-modeller-

Uppdaterat: 2024-02-09 16:18

JL
Du menar alltså att bara för att man vill ha en del knappar och reglage så är det samma sak som att man vill ha knapphysterin som tex Ford hade under en period?

Det behöver inte vara antingen noll knappar eller massa knappar.

Uppdaterat: 2024-02-09 16:31
Pi skrev:

Vad var det jag sa - Henrik accepterar inte att vi alla har olika krav/behov. Istället blir det diverse nedvärderande ord om mig som person - så blir det gärna när sakargumenten tar slut, tyvärr. Har dock kört bil under +55 år och aldrig under 2000 mil/år och under många år betydligt mycket mera så helt oerfaren är jag inte - annat än om hans favoritmärke Tesla vilket inte bryr mig speciellt mycket.
Sen talade jag generellt och inte specifikt Tesla även om en del av min kritik passade in på en del Tesla-modeller-

Pi, helt enig med dig. Hans sätt att argumentera och nedvärdera gör inte att man precis suktar efter en elbil!

Uppdaterat: 2024-02-09 16:43
Pi skrev:

Vad var det jag sa - Henrik accepterar inte att vi alla har olika krav/behov. Istället blir det diverse nedvärderande ord om mig som person - så blir det gärna när sakargumenten tar slut, tyvärr. Har dock kört bil under +55 år och aldrig under 2000 mil/år och under många år betydligt mycket mera så helt oerfaren är jag inte - annat än om hans favoritmärke Tesla vilket inte bryr mig speciellt mycket.
Sen talade jag generellt och inte specifikt Tesla även om en del av min kritik passade in på en del Tesla-modeller-

Du läser verkligen inte vad jag skriver va?
Jag har inte ifrågasett dina behov, jag ifrågasatte varför du ska komma åt växelväljaren under färd? Jag frågade vilka märken har satt in elhissarna i skärmen? T.ex....
Och jag skrev klart och tydligt att jag menade bilar generellt, inte bara Tesla.
Sen ondgjorde du dig som vanligt över just Tesla vilket inte är ovanligt alls och som jag skrev, nej de är inte för alla, men jag förstår inte varför man ska skriva skit om det man inte vet nåt om för att få ut sin åsikt som inte stämmer?
Det är ju du som aldrig kan föra en saklig diskussion och svara på raka frågor när det du skriver ifrågasätts med fakta.
Men vi kan ta om det Pi:
Varför behöver du komma åt växelväljaren under färd?
Vilken bil har du stött på som hade elhissarna i infotainmentsystemet?
Du skrev att vindrutetorkarna vill du komma åt utan skärm, jag håller med, så vilken bil är det du kört där det inte gick?
Du skrev farthållaren, vilka har tagit bort knapp/spak för det?
Volymen skriver du med, samma där, vilken bil har inte det utanför skärmen?
Svara du sakligt på dessa relevanta följfrågor på ditt inlägg.

Uppdaterat: 2024-02-09 18:28

Jag vill också ha en drivlägesväljare i form av en spak.
1. Det blir smidigare när man fickparkerar. Handen kan enkelt växla mellan framåt och bakåt utan att ögonen behöver titta på en skärm. Istället kan ögonen koncentrera sig på att titta fram och genom bakrutan samt sidospeglarna.
2. Är det halt och det uppstår en sladd kan handen enkelt och snabbt skifta till läge N.

Jag vill ha ett fysiskt volymreglage som passageraren enkelt kan använda för att reglera volymen. Utan att passageraren fipplar med reglagen i förarens styrratt.

Jag vill ha fysiskt reglage för stolsvärmen. Enkelt att trycka av eller sänka värmen när man är och kör.

Jag vill kunna styra ljuset enkelt utan att gå in i en meny. Detta gäller även dimljusen. Och enkel helljus-blink.

Låt mig citera handboken för Model 3:

” Press and hold to turn on high beam headlights - the instrument panel displays a brief timer and you must hold for the duration of the timer to latch the high beam headlights to the on position. When headlights are on, press the button a second time to turn them off.”

Jaha, och varför skulle det vara bättre och varför ska jag kolla på en timer på skärmen istället för på vägen?

” When you touch or press the high beam headlight button on the left side of the steering yoke (or steering wheel), the touchscreen displays an abbreviated lights menu to provide quick access to control headlights, fog lights (if equipped), and the Auto High Beam setting. Use the touchscreen to choose options from this menu.”

Nej tack! Jag vill inte gå in i en skärm för att slå på dimljusen.

Jag vill ha en spak för torkarna. Låt mig citera Tesla Model 3 igen:

” You can access wiper settings by touching the wiper button on the steering wheel or touching Controls > Wipers.
Press the wiper button on the steering wheel to wipe the windshield.
Press and hold the wiper button to spray washer fluid onto the windshield. After releasing the button, the wipers perform two additional wipes then, depending on vehicle and environmental conditions, a third wipe a few seconds later. You can also press and hold the wiper button for a continuous spray of washer fluid—the wipers perform the wipes after you release.
Whenever you press the wiper button on the steering wheel, the touchscreen displays the wiper menu, allowing you to adjust wiper settings. Press the left scroll button on the steering wheel left or right to choose your desired setting.”

Så först trycka på en knapp. Sen rulla ett hjul med tummen för att välja torkarfunktion i en meny.
Fullständigt idiotiskt!

Jag vill ha en spak! Med olika lägen för olika torkarfunktioner. Behöver inte titta på skärmen för det.
Och samma spak reglerar även känsligheten på intervalltorkarna.

Dessutom kommer den ihåg senaste inställning.
Har jag slagit av auto-torkarna så minns den detta nästa gång jag kör igång bilen. Eller tvärt om.

Och jag vill ha en blinkersspak. Utanför ratten.

Alternativt som Citroën hade i Visa, BX, CX, GSA…
Med två ”satelliter” vid sidan av ratten.
En vippa på sidan för blinkers.

Jag tyckte även om hur det fungerade i första generationen av Fiat Uno. Den hade en motsvarighet till Citroëns satelliter.

Jag vill ha en spak under ratten att lossna för att ställa in ratten.

Och jag vill inte prata med bilen för att ställa in klimatanläggningen.
Jag använder röststyrningen i min bil bara för att ringa.

Uppdaterat: 2024-02-10 18:54

Raphael, kan du inte skriva lite längre inlägg med kopierad text från Teslas instruktionsbok.
Det skulle vara väldigt informativt och bra för övriga skribenter att få sig till livs 😉🤣
Men kul att Citroën och Fiat var sådana fantastiska skapelser till bilar.

Uppdaterat: 2024-02-10 19:43

Ja Raphael, om det är dina krav ska du såklart köpa en bil med de funktionerna. Ingen har tvingat dig att köpa en Model 3 väl? Men likaväl som du är fri att välja en fransk bil med alla dess sämre funktioner än vissa konkurrenter så står det ju fritt för de som vill att välja Model 3 t.ex. utan att du behöver såga det, eller hur?
Jag tror sen att du får det att låta värre än det är, man behöver inte titta på skärmen för att byta torkarläge med ratthjulet. Precis som med vipparmen så vet du i vilken ordning lägena kommer utan att titta, eller tittar du ner på den spaken med varje gång du byter läge? Nej troligtvis inte......att helljuset aktiveras med en knapp? Tja, det är automatiskt helljus, man slår på det när man köper bilen och sen får det vara så typ....
Jag har det på spak på min Model Y men aldrig är jag på den, det är som sagt automatik. Så du gör en höna av en fjäder. Men som sagt, har du de kraven, köp nåt annat. :) För oss som inte hänger upp oss på småsaker så går det utmärkt att fortsätta köra bilar med andra lösningar med.
Kul ju med att det är först när Tesla går över till blinkers på ratten som det blir livat, att Ferrari och Lambo haft det i flera år har ingen retat upp sig på. ;)

Uppdaterat: 2024-02-10 19:49

Mr Snoid, jag tog in text från Teslas instruktionsbok för att just lyfta och visa på det som jag tycker är fullständigt idiotiskt.
Och det är en poäng i sig att det ens behövs en instruktionsbok för i andra bilar så enkla saker som ljus- och torkaromkoppling.
Men Teslas metod är knappast intuitiv.

Citroën hade utmärkta förarmiljöer med reglage samlade runt föraren. Fiat inspirerades av det i Unon. Unon var en utmärkt bil på sin tid. I Sverige föredrog man Peugeot 205 för den uppfattades som snyggare, motorn hade några fler hk (72 mot 68) och den var sportigare att köra utan att tappa i komfort. Men Unon var rymligare, mer praktisk och funktionell, och med bättre utrustning - mer prisvärd. Och en väldigt bra och praktisk förarmiljö.

Uppdaterat: 2024-02-10 19:51