Vi Bilägares forum

”Betygen är färskvara – vem kan man lita på?”

”Betygen är färskvara – vem kan man lita på?”

Vill du vara på den säkra sidan i trafiken finns bara en sak att göra, enligt Niklas Carle.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-07 15:10

Kommentarer

Idag är du inte säker i en bil som väger under 1800 kg. Det finns väldigt många bilar som väger 2+ ton nu på vägarna så att köra runt i en vanlig Golf med en vikt på ca 1400 kg är dåliga odds vid en eventuell krock med en mycket tyngre bil. Problemet är också värre idag när bilarna är väldigt olika i höjd, vilket gör att tex sido kollisioner kan vara väldigt mycket sämre för lägre bilar som blir påkörda av en högre bilmodell (typ SUV eller Pickup). Vi kommer nog se fler olyckor där ena parten i olyckan mer eller mindre går iväg oskadda och andra parten blir väldigt skadade eller dör då krockenergin inte blir balanserad.

Uppdaterat: 2024-02-07 16:22

Ja det har ju redan varit fallet i många år, när någon krockar med en mycket mindre bil, men alla stora tunga SUV är inte speciellt välbyggda och säkra bara för att de är stora och tunga, det visar verkliga olyckor.

Där det finns fall som är så häpnadsväckande att ingen förstår hur det kunde gå som det gjorde.
Fast svaret är förstås att bamsebilen som kostar nära 2 miljoner, är illa byggd, men det är ju inget som någon människa kan tänka sig.

Uppdaterat: 2024-02-07 18:05

"Vill du vara på den säkra sidan finns därför bara en sak att göra, vilket är att kolla betyget i krocktest och i verkliga olyckor. Och att ta det lugnt i trafiken så klart."

TYvärr... Är det inte så... enkelt.
Betyget i krocktestet är bara en av minst 7 olika faktorer att undersöka och ta hänsyn till.
Den som blint tror på det man får höra från olika pratmakare och skroderande källor som EuroNcap, och inte kan ta redan på och bedöma saker själv, kan glömma alla förhoppningar om att få veta allt man behöver veta.

Så illa är det, och bara eget studerande och arbete kan göra något åt det.
Vilket är orsaken till att alla köper de skroderande pratmakarnas ramsor, "för vem katten orkar göra något själv"...

Uppdaterat: 2024-02-07 18:17

Visst, storleken spelar roll. Och tester kan inte säga allt.
Men det finns även en annan dimension som inte nämns i artikeln, nämligen att det dels finns tillverkare som helt anpassar sina konstruktioner för att klara just testerna och dels de som seriöst arbetar med att bilarna ska vara så säkra som möjligt i alla möjliga situationer.
Inte minst märktes det när IIHS införde tester med small overlap 2012. Vissa bilar som tidigare fått fina betyg fallerade ordentligt i de nya testerna medan andra klarade de nya kraven med fortsatt toppbetyg.

Uppdaterat: 2024-02-07 18:43

Det finns tre overifierade tester/funktioner. Det vill säga: jag har inte sett bevis på att de är motiverade.
1 IIHS small overlap. När det introducerades kom IIHS med ett icke-övertygande resonemang- inte bevis. Ökar vikten med 20-50 kg.
2 TV:s "Älgtestet". Prov med "utvalda normala förare" har visat att få eller ingen - utan träning - klarar av att vrida så snabbt/våldsamt på ratten - de gör inget - eller bromsar.
3 Autobroms. Jag har inte sett någon utvärdering av effekten i vanlig trafik.

Uppdaterat: 2024-02-08 07:49

Jag glömde:
- köpa "säker bil" är nog bra - men det bästa "man" kan göra är att öva på att köra "säkert".
Det är INTE det samma som att - nödvändigtvis - köra långsamt, utan:
-läsa väg och omgivning
-läsa mötande/omgivande fordon
-INTE "kolla" mobilen
-inte "diskutera" med medpassagerare
-träna på att hantera fordonet.

Jag har under många många år och c:a 200.000 mil med bilkörning:
-aldrig kört av vägen - men i snövallar på plogad isbana.
-krockat 2 ggr i gatukorsning - motparten fälld i båda fallen.

Uppdaterat: 2024-02-08 08:07

Tjalle, det låter rimligt det du säger...men tyvärr finns det väldigt mycket man inte råder över själv. Jag drar mig för att köra på Lördag eller Söndag förmiddag då riskerna är högre att man möter någon onykter person som kommer över på fel sida vägen. Av någon väldigt konstig anledning brukar det sällan vara de påverkade som tar största smällen. Riskerna ökar också med större och tyngre bilmodeller eftersom osäkra personer oftast är de som köper dem för att skydda sig själva och inser inte att de inte kan hantera dessa på ett säkert sätt.

Uppdaterat: 2024-02-08 22:46