Vi Bilägares forum

Förbud mot laddning i vägguttag totalsågas: ”Helt vansinnigt”

Förbud mot laddning i vägguttag totalsågas: ”Helt vansinnigt”

Ett företag som säljer laddboxar vill förbjuda elbilsladdning i vanliga vägguttag på grund av brandrisk. ”Det här är bondfångeri på hög nivå”, kontrar Mats Leijon som är professor i elektricitetslära.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-05 11:40

Kommentarer

Klart som sjutton att den som säljer flaskvatten vill ha förbud mot att dricka vatten från kranen .

Uppdaterat: 2024-02-05 12:54

Den schukoladdkabel jag fått med bilen går inte att ställa in, det är 8A som gäller. Take it or leave it.
Har använt den två gånger bara, men det tar fruktansvärt lång tid. Har man lång tid på sig, så varför inte, men annars laddar jag oftast på laddboxen med 11kW.

Schukoladdaren tog jag i början med mig på långresa som extra säkerhet, men insåg sedan att det är så lätt att hitta laddning att den får ligga kvar hemma i garget och samla damm.

Uppdaterat: 2024-02-05 14:31
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Den schukoladdkabel jag fått med bilen går inte att ställa in, det är 8A som gäller. Take it or leave it.
Har använt den två gånger bara, men det tar fruktansvärt lång tid. Har man lång tid på sig, så varför inte, men annars laddar jag oftast på laddboxen med 11kW.
Schukoladdaren tog jag i början med mig på långresa som extra säkerhet, men insåg sedan att det är så lätt att hitta laddning att den får ligga kvar hemma i garget och samla damm.

Man ställer laddströmmen i bilen för de schuko-laddare jag använt. Typ 5-16 A enfas.

Uppdaterat: 2024-02-05 14:49
gmogmo skrev:

bejje skrev:
Den schukoladdkabel jag fått med bilen går inte att ställa in, det är 8A som gäller. Take it or leave it.
Har använt den två gånger bara, men det tar fruktansvärt lång tid. Har man lång tid på sig, så varför inte, men annars laddar jag oftast på laddboxen med 11kW.
Schukoladdaren tog jag i början med mig på långresa som extra säkerhet, men insåg sedan att det är så lätt att hitta laddning att den får ligga kvar hemma i garget och samla damm.

Man ställer laddströmmen i bilen för de schuko-laddare jag använt. Typ 5-16 A enfas.

Beror såklart på vilken bil du har, långt ifrån alla bilar har den funktionen!

Schuko är helt ok, men laddbox förenklar avsevärt!

Uppdaterat: 2024-02-05 17:57
Flygaralex

Som utbildad elektriker kan säga att Shuko är OK att använda. Men: de 16 A som de flesta uttagen är godkända för är bara kortvarig belastning . Om man begränsar laddströmmen til 10 A är risken för värmeutvecklingen i uttaget litet. Ock -inte särskilt effektivt. Räkna med runt 10 km räckvidd per timme laddning. Sommartid😀

Uppdaterat: 2024-02-05 21:12

Boxer, det går att redigera sina inlägg, t.ex ta bort dubbelpostningar.

Uppdaterat: 2024-02-05 21:18

Ven blev väl ändå kortare än Raphaela normala inlägg😄

Uppdaterat: 2024-02-05 21:27

Boxer
Har ställt ner min box till 11A. Räcker gott och väl att ladda 20-80% under natten.

Uppdaterat: 2024-02-05 23:17

Fast de flesta s k Schuko-uttag är nog acsäkrade med 10 A och inte 16 A.

Uppdaterat: 2024-02-05 23:28

Ja 16A på ett schuko kan inte vara vanligt. Skulle väl vara om startströmmarna kräver det (brukar vara så hos stora LED (till hamnar, flygplatser etc) exempelvis.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-06 07:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om jag skulle ladda elbil 1 fas skulle jag byta till ett CEE uttag.
De är ju dessutom oftast riktade snett neråt vilket är fördelaktigare än ha kabeln hängande i en kontakt rakt ut.

I vår BR förening kräver försäkringsbolaget laddbox om man vill ladda elbil i sitt garage.

Uppdaterat: 2024-02-06 11:21

Har man råd med en elbil så måste man ta sig råd med en laddbox, om man vill sova lugnt om natten! Det är min erfarenhet efter fyra år med elbil.
Uttalande som "Om man begränsar laddströmmen til 10 A är risken för värmeutvecklingen i uttaget litet" visar på killgissning och dåligt omdöme!
Jag vill inte ens ha en liten risk för brand i fastigheten, jag vill INTE ha någon risk alls för brand i fastigheten.
"En utbildad elektriker" motsäger Elsäkerhetsverket och Brandskyddsföreningen, på sin egen magkänsla - du milde.
Och professorn söker bara publicitet. Enfasladdning 8-10 A skulle dessutom innebära att jag måste ladda typ 12 timmar för att fylla mitt batteri. Det innebär stor risk för överhettning i ett vanligt jordat vägguttag.
Vill man spara 15-30 000 i kostnader för fossilbränsle om året och vill sova tryggt om natten skall man ha laddbox, gärna en trefaslösning på 16 kWh.

Uppdaterat: 2024-02-07 01:06

Tramsigt, att driva 10 A i ett Schuko uttag är inga problem i ett felfri korrekt installation, men 16 A är högre risk. Att behovet att ladda fort hemma när man sover verkar dessutom vara ett märkligt argument. Låt det gå långsamt och snällt mot elnätet, sannolikt kommer effektdebitering att införas. Rekommendationen att ha laddbox ska kvarstå men glöm förbudsverktyget, vilket endast gynnar elbranschen.

Uppdaterat: 2024-02-07 06:06

Skulle jag skaffa elbil så blev det också laddbox men främst av orsaken att den kan ge mig lastbalansering - och om jag behöver det därmed också lite högre laddeffekt.

Uppdaterat: 2024-02-07 10:28

Är det inte hemmafixarnas kabeldragning och uppsättning av uttag som tar eld?
"– Om man kopplar själv kan det gå åt helvete. Om man inte har rätt saker kan det gå åt helvete. Och kopplar man in en timer som bara klarar sex ampere kan det gå åt helvete."
:)

Uppdaterat: 2024-02-07 11:17
Villevalle

Ett problem är att det säljs olika nivåer av uttag och att det är svårt att veta om det man köper precis klarar kraven eller om det är gjort med god marginal. Sen monteras de av personer som kanske inte drar åt klämmor med exakt rätt vridmoment och kanske är lite ovarsamma när de vrider på uttagen efter att kabeln är ansluten. Det kanske rentav är så att uttagen monterades när nätet var på 220V och det inte har kontrollerats sen dess, men det funkar perfekt till borrmaskiner två gånger om året.

Ett vägguttag kan vara väldigt olikt ett annat vägguttag.

Uppdaterat: 2024-02-07 11:42

Nackdelen med långsammare laddning är högre laddförluster.

Uppdaterat: 2024-02-07 12:18

Problemet är väl att det där uttaget på garageväggen inte är i toppskick, utan suttit där utsatt för väder o vind i kanske 40-50 år.

Uppdaterat: 2024-02-07 12:58

Nåja, uttagen är ju lätta att byta så skall man köra Schuko så kan ju det vara en bra början.
Mäkinen kanske kan tipsa om vilken tillverkare man skall satsa på.

Uppdaterat: 2024-02-07 13:44

Pi, du skall väl i alla fall undvika Biltema och Malmbergs.
Schneider är bra

Uppdaterat: 2024-02-07 15:47

Jag har inget direkt behov men eftersom Mäkinen jobbat med sånt här så kanske han har nåt tips till inte bara mig.

Uppdaterat: 2024-02-07 16:12

Pi,
Det är alldeles för länge sen jag tillbringade dagarna med att förstöra vägguttag enligt gällande standard för att veta vad som är bra idag.
Det jag använde mig av senast var https://www.garo.se/sv/proffs/produkter/installationsprodukter/anslutningsdon/uttag-panelmontage/schukouttag-mvpe

Uppdaterat: 2024-02-07 17:22

Mäkinen - OK, tack för svaret hursomhelst. Finns ju diverse mera etablerade märken så det är väl dessa som gäller om det gäller uttag som används frekvent. Annars misstänker jag att även Biltema och annat fungerar.

Uppdaterat: 2024-02-07 18:42
Pi skrev:

Mäkinen - OK, tack för svaret hursomhelst. Finns ju diverse mera etablerade märken så det är väl dessa som gäller om det gäller uttag som används frekvent. Annars misstänker jag att även Biltema och annat fungerar.

Skrev jag inte i ett tidigare inlägg att du bör undvika Biltemas ?
Ett jäkla rappel med dåliga skruvanslutningar
Välj hellre Schneider som är ett väletablerat kvalitetsmärke.

Uppdaterat: 2024-02-07 18:45

Guran - läste du inte mitt förra inlägg utan bara citerade ? Och det finns annat än Schneider med bra/hög kvalitet. Nu råkar jag vara "elgubbe" så inte helt främmande för detta men visste att Mäkinen hade jobbat med utprovningar och det var därför jag hoppades att han hade några extra bra tips.

Uppdaterat: 2024-02-07 18:52

Ett problem med företag som säljer stora mängder under eget namn är att de har lätt för att byta underleverantörer beroende på villkoren för stunden. Det gör att Biltema kan ha bra grejer en gång och nästa är inte fullt så bra.

Uppdaterat: 2024-02-07 21:48

Om man ändå ska byta, är det ju lika bra att sätta dit ett CEE uttag ist.

Uppdaterat: 2024-02-07 22:09
Pi skrev:

Guran - läste du inte mitt förra inlägg utan bara citerade ? Och det finns annat än Schneider med bra/hög kvalitet. Nu råkar jag vara "elgubbe" så inte helt främmande för detta men visste att Mäkinen hade jobbat med utprovningar och det var därför jag hoppades att han hade några extra bra tips.

Så klart jag läste, men du negligerade när jag först svarade att du nog bör undvika Biltema och Malmbergs. Har monterat flera schukouttag och konstaterat att dagens Biltema är undermåliga med klen skruvanslutning och borde skys som pesten.
Schneider däremot har ypperlig kvalitet med ”klämanslutning” där man skalar kabeln i rätt längd, stoppar in och anslutningen blir korrekt.
En kvalitet på plasten som är på en helt annan nivå.
Som Mäkinen skriver så varierar kvaliteten på Biltemas grejer, medans t.ex Schneider har jämn hög kvalitet.
Var mer din misstanke om att Biltema fungerade jag svarade på, visst gör det det, men som jag skrivit är det undermålig kvalitet och tveksam till att de klarar höga effektuttag under längre tid. Även riktigt rapplig hur dom sitter fast både i förhöjning och i dosa.
Så nej dom funkar knappt.

Uppdaterat: 2024-02-07 22:24
Rikard skrev:

Om man ändå ska byta, är det ju lika bra att sätta dit ett CEE uttag ist.

Nej, det sitter en termostat i schukokontakten till enfasladdaren, den bör du inte ta bort och ersätta med enfas CEE.

Uppdaterat: 2024-02-07 22:28

Det sitter inte tempskydd i schukokontakten på alla EVSE-kablar. Jag har bytt en propp på en sån där det inte fanns. Den hörde till en KIA Optima.

Uppdaterat: 2024-02-08 11:39