Vi Bilägares forum

Stor bilhandlare i konkurs: ”Detta kapitel har nått sitt slut”

Stor bilhandlare i konkurs: ”Detta kapitel har nått sitt slut”

Bilhandlaren Auto Lounge som sålt Abarth, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Peugeot, Opel, Citroen, DS och Mitsubishi ansöker om konkurs.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-07 18:40

Kommentarer

Med de märkena så förstår jag att det gått trögt. Jag menar tex Opel.. Vem vill synas i en sån.

Uppdaterat: 2024-02-07 18:51

Jag har ändå varit glad att vår lokala Mazda och Suzuki-handlare hittills klarat sig trots att inte heller dessa märken är speciellt stora i vårt land och definitivt inte inom elbilar.

Uppdaterat: 2024-02-07 18:55

Trist men väntat, flyttade från Kungsbacka ut på vischan. Redan då såg man varthän det lutade.
Synd, mycket trevliga grabbar!!!

Uppdaterat: 2024-02-07 19:05
Gillar kurvor och rondeller

Den svenska bilmarknaden har bromsat in kraftigt. Elbilsbonusen är borta så få privatpersoner köper/privatleasar en elbil.
Bilsäljare har stora kostnader och behöver viss volym för att gå runt.
Det lär bli fler konkurser inom bilhandlarna.

Uppdaterat: 2024-02-07 19:18

Kikar man hos allabolag.se så har 28 bolag inom motorfordonshandel gjort KK sedan årsskiftet -det lär antagligen bli fler, många fler under 2024.

Uppdaterat: 2024-02-07 20:49
Raphael skrev:

Den svenska bilmarknaden har bromsat in kraftigt. Elbilsbonusen är borta så få privatpersoner köper/privatleasar en elbil.
Bilsäljare har stora kostnader och behöver viss volym för att gå runt.
Det lär bli fler konkurser inom bilhandlarna.

När elbilsbonusen försvann i Tyskland kompenserades detta av bilbranschen, här i Sverige valde man att göra "ingenting" trots att det var uppenbart att bonusen här medverkat till extra höga priser.

Den främsta orsaken till att försäljningen bromsat in handlar enbart om att man helt enkelt inte vill sälja bilar. Hade man velat detta, så hade det synts tydlig. Nu är det bara de säljbromsande åtgärderna man ser.

Uppdaterat: 2024-02-07 20:52
Peter E skrev:

Med de märkena så förstår jag att det gått trögt. Jag menar tex Opel.. Vem vill synas i en sån.

Skulle jag gärna göra, och har gjort. Trevliga bilar.

Uppdaterat: 2024-02-07 21:03

Pratade med en kusin som har bankkontakter pga sin verksamhet.
Banken hade redan i fjol sagt att bilhandlare är satt under extra bevakning så de står överst på listan över deras kreditrisker.

Uppdaterat: 2024-02-07 21:05
LeifX skrev:

Raphael skrev:
Den svenska bilmarknaden har bromsat in kraftigt. Elbilsbonusen är borta så få privatpersoner köper/privatleasar en elbil.
Bilsäljare har stora kostnader och behöver viss volym för att gå runt.
Det lär bli fler konkurser inom bilhandlarna.

När elbilsbonusen försvann i Tyskland kompenserades detta av bilbranschen, här i Sverige valde man att göra "ingenting" trots att det var uppenbart att bonusen här medverkat till extra höga priser.
Den främsta orsaken till att försäljningen bromsat in handlar enbart om att man helt enkelt inte vill sälja bilar. Hade man velat detta, så hade det synts tydlig. Nu är det bara de säljbromsande åtgärderna man ser.

Ja du LeifX, du har tydligen fullkomligt missat de senaste årens räntehöjningar.
Tror du du verkligen på det du skriver, att ett affärsdrivande företag som lever på att sälja produkter inte vill sälja något?

Uppdaterat: 2024-02-07 21:08
Mr Snoid skrev:

Ja du LeifX, du har tydligen fullkomligt missat de senaste årens räntehöjningar.
Tror du du verkligen på det du skriver, att ett affärsdrivande företag som lever på att sälja produkter inte vill sälja något?

Med tanke på svenska bilbranschens säljbromsande beteenden så kan man faktiskt undra över om de helt missat "inflationen"... -alla tycks känna till det här med höga räntor & dyra matpriser som krymper plånböckerna, förutom bilhandlarna.

jag ser att Auto Lounge sålde Opel.... -man kan ju undra över hur många fler Opel Corsa-E som hade sålts om de inte valde att säljbromsa denna. 525 tkr (kampanj 479 tkr) i Sverige, medan den låg på ca 380 tkr i helt jämförbara Finland och även på den nivån i övriga EU. Vill man inte sälja, så vill man inte -och då är konkursen en tämligen naturlig konsekvens.

Uppdaterat: 2024-02-07 21:48

LeifX,
Kan du förklara varför bilhandlare inte vill sälja sina produkter? Vore det inte enklare att ansöka om KK och slå igen direkt? Det är något som skaver i ditt resonemang...

Uppdaterat: 2024-02-07 21:45

Senaste veckorna har flera importörer sänkt listpriserna på olika modeller så viss anpassning till kundernas beteende har börjat.

Uppdaterat: 2024-02-07 21:50
40-talisten skrev:

LeifX,
Kan du förklara varför bilhandlare inte vill sälja sina produkter? Vore det inte enklare att ansöka om KK och slå igen direkt? Det är något som skaver i ditt resonemang...

Visst skaver det, men frågan bör nog ställas till de säljbromsande bilhandlarna istället. Att man gör allt för att bromsa försäljningen låter ju lite väl självdestruktivt. Exemplen är väldigt många... alltför många.

Ta t ex MG ZS -den sålde riktigt bra till 334 tkr (samma pris som i Tyskland + vår högre moms). När nästa årsmodell kom sjönk tyska priset med 20 tkr, medan man här valde att höja insteget till 412 tkr -naturligvis av rent säljbromsande skäl. Bilen var för billig, sålde alltför bra -helst vill inte svensk bilhandel sälja bilar alls.

Nissan Leaf & Renault ZOE har ständigt säljbromsats med 70-100 tkr högre pris än i helt jämförbara Finland och resten av EU, och på senare tid har bl a synts att när VW ID.4 låg på €40.000 i Tyskland, så kostade den 600 tkr här... -det är ju uppenbart att man säjlbromsar så hårt tygen håller då man helst inte vill sälja några bilar.

Uppdaterat: 2024-02-07 22:10
LeifX skrev:

40-talisten skrev:
LeifX,
Kan du förklara varför bilhandlare inte vill sälja sina produkter? Vore det inte enklare att ansöka om KK och slå igen direkt? Det är något som skaver i ditt resonemang...

Visst skaver det, men frågan bör nog ställas till de säljbromsande bilhandlarna istället. Att man gör allt för att bromsa försäljningen låter ju lite väl självdestruktivt. Exemplen är väldigt många... alltför många.
Ta t ex MG ZS -den sålde riktigt bra till 334 tkr (samma pris som i Tyskland + vår högre moms). När nästa årsmodell kom sjönk tyska priset med 20 tkr, medan man här valde att höja insteget till 412 tkr -naturligvis av rent säljbromsande skäl. Bilen var för billig, sålde alltför bra -helst vill inte svensk bilhandel sälja bilar alls.

Men varför blandar du in generalagentens prissättning i ditt resonemang om att bilhandlare inte vill sälja bilar?
Kan du fördjupa det resonemanget lite mer?
För förstår inte hur du blandar äpplen och päron och skyller på bilhandlare som går på knäna.

Uppdaterat: 2024-02-07 22:05

Undra hur många bilhandlare under åren som gått i KK efter börjat Fiat, Alfa och Jeep.
Jobbade själv för en koncern som hette Fordonia i slutet på 80 talet, då gick det att sälja..... eller kränga iväg rättare sagt, bilar för 1 kronas leasing.
När det inte gick längre blev det KK.

Uppdaterat: 2024-02-07 22:05
L. Mäkinen skrev:

Senaste veckorna har flera importörer sänkt listpriserna på olika modeller så viss anpassning till kundernas beteende har börjat.

VW ID.4 är nu nere på €32.600 i Tyskland, motsv 390.000 kr när man räknat om och lagt på för vår dyrare moms. Listpris idag ligger på 512.000 kr, så visst måste priserna nedåt, och uppenbarligen finns inget som hndrar. Den som står i begrepp att köpa en ID.4:a ser ju prutmånen, och förstår att 120.000 kr skall bort

Uppdaterat: 2024-02-08 01:58

Leif:
Hur många åker utomlands och köper sin bil där bara för att priset skiljer 50 000 kr eller mer jmf med de svenska priserna?

Peter:
Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa / leasa en Opel som andrabil.

Opel är definitivt bättre än sitt svenska köpintresse.

Uppdaterat: 2024-02-08 02:22

Ja, det är nog inte lätt att överleva med de bilmärkena i sortimentet. Numera lågvolym märken allihop, möjligen undantagen Peugeot.

Uppdaterat: 2024-02-08 06:52

Förstår inte hur alla ÅF har råd med alla skrytbyggen de har som försäljningslokal. Övervägande andel ÅF som sitter i nybyggda snygga lokaler. Måste kosta skjortan i avskrivning i bokföringen.

Uppdaterat: 2024-02-08 11:07

I många fall är det väl det vi tidigare kallade "generalagenten" som haft krav på lokalerna har jag för mig att jag läst. Men f ö håller jag med dig helt, Optimus. Dessutom i många fall "opersonliga" lokaler.

Uppdaterat: 2024-02-08 11:29
LeifX skrev:

Mr Snoid skrev:
Ja du LeifX, du har tydligen fullkomligt missat de senaste årens räntehöjningar.
Tror du du verkligen på det du skriver, att ett affärsdrivande företag som lever på att sälja produkter inte vill sälja något?

Med tanke på svenska bilbranschens säljbromsande beteenden så kan man faktiskt undra över om de helt missat "inflationen"... -alla tycks känna till det här med höga räntor & dyra matpriser som krymper plånböckerna, förutom bilhandlarna.
jag ser att Auto Lounge sålde Opel.... -man kan ju undra över hur många fler Opel Corsa-E som hade sålts om de inte valde att säljbromsa denna. 525 tkr (kampanj 479 tkr) i Sverige, medan den låg på ca 380 tkr i helt jämförbara Finland och även på den nivån i övriga EU. Vill man inte sälja, så vill man inte -och då är konkursen en tämligen naturlig konsekvens.

Den enklaste bensindrivna Corsan kostar 240 000 i Finland, i Sverige 295 000 och orsaken är utrustningen, det är inte samma bil, till Sverige tas endast de två dyraste modellerna av varje bil, de enklare som finns i resten av Europa kommer inte hit, i Sverige säljs Opel uteslutande som en "lyxbil" det påverkar försäljningen.

Mokka har fått en helt ny och starkare bensinmotor, betydligt bättre än den gamla, men då den endast finns med manuell växellåda kan man inte få den nya motorn i Sverige där endast automater tas in - DET om något är vansinne.

Uppdaterat: 2024-02-08 14:59

Peter E
Ja har inga problem att synas i en Opel.

Uppdaterat: 2024-02-08 15:44
N-iklas skrev:

Mokka har fått en helt ny och starkare bensinmotor, betydligt bättre än den gamla, men då den endast finns med manuell växellåda kan man inte få den nya motorn i Sverige där endast automater tas in - DET om något är vansinne.

Varför är det vansinne? Troligtvis har man konstaterat att det är automat som säljer i det segmentet.
Jag vet verkligen ingen som på en ny bil idag skulle ens få för sig att fundera på manuellt.

Uppdaterat: 2024-02-08 16:03

Problemet är ju inte bonusen, det är de höjda räntorna som är huvudorsaken. Den som tror något annat har inte koll. Räntan har höjts x5 sedan oktober 2022.

Uppdaterat: 2024-02-08 16:18

Korrekt självklart är det räntorna i första hand.

Uppdaterat: 2024-02-08 16:30

Fast för elbilarna så har ju borttagandet av bonusen påverkat leasingpriserna allra mest trots allt - den i sig innebär ju närapå ett par tusenlappar högre per månad för en 36-månaders hyresperiod.

Uppdaterat: 2024-02-08 16:56

KW bruun har väl ingen ambition att sälja några bilar i Sverige? Möjligen vill de leasa ut leasa ut några till några ännu ovetande om deras kundbemötande.

Uppdaterat: 2024-02-08 17:20
Thomas E-berg

Sverige har ett högre kostnadsläge än omvärlden. Och Sverige har högre löner. Allt är dyrare i Sverige vilket innebär att det behövs marginal på bilarna för att betala för en återförsäljares löner, hyror, lån, driftskostnader lokaler osv osv.

Matpriserna i Sverige steg mest i Norden år 2023.
Och svenska matpriser ligger i genomsnitt 18% högre än genomsnittet i Europa.

Enligt Leifs logik är detta ”säljbromsande åtgärder” för att de svenska livsmedelsbutikerna inte vill sälja någon mat. Livsmedelspriserna har gått upp i Sverige jämfört med t.ex. Tyskland och det beror på att svenska butiker tycker att svenskarna köper för mycket mat. Egentligen så vill inte svenska matbutiker sälja någon mat.

Uppdaterat: 2024-02-11 10:03