Vi Bilägares forum

Volkswagen e-Up återkallas för rostproblem

Volkswagen e-Up återkallas för rostproblem

Volkswagens eldrivna version av småbilen Up kan få rostangrepp på styrväxeln.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-06 05:20

Kommentarer

10 000 kr hade det kostat. Nu betalde VW på min e-up 2020.

Uppdaterat: 2024-02-06 09:29

Det är inte bara styrväxeln som rostar på VW...

Uppdaterat: 2024-02-06 22:37

VW har rostat friskt sedan år 2000 men inte har man fått något rostryckte för det.
Är du "rätt person" så kan du komma undan med vad som helst, det är en gammal erfarenhet.
Men folk tycks basera sina åsikter på material som är 25-40 år gammalt och sedan ändrar de sig inte mer på den punkten, i detta livet.

Uppdaterat: 2024-02-07 12:29
N-iklas skrev:

VW har rostat friskt sedan år 2000 men inte har man fått något rostryckte för det.
Är du "rätt person" så kan du komma undan med vad som helst, det är en gammal erfarenhet.
Men folk tycks basera sina åsikter på material som är 25-40 år gammalt och sedan ändrar de sig inte mer på den punkten, i detta livet.

Så är det. Opel har fortfarande kvar sitt rostrykte trots att de har bra rostskydd sedan Astra G, Vectra C o.s.v.
VW däremot har ett förvånansvärt bra rykte när det gäller rost trots att de alltid har rostat mer än snittet. Det kanske beror på hur de skött sig gentemot första ägaren🤔. Ta som ID.3:an jag hade. Hela bilen var full med rostbubblor efter 1,5 vinter. VW lackade om hela bilen utan tjafs, och det gör nog att de flesta glömmer rostproblemet...🙄

Uppdaterat: 2024-02-07 12:47

Har haft rätt många VAG-bilar sen min första Jetta 1982 men aldrig behövt åberopa rostskyddsgarantin så inte drabbas alla dessa bilar av rostproblem.

Uppdaterat: 2024-02-07 13:41

Att VW rostat friskt bitvis är nog inget att försöka minska ner, kolla bara hur hemskt Passat B6 rostade.

Uppdaterat: 2024-02-07 13:53
Pi skrev:

Har haft rätt många VAG-bilar sen min första Jetta 1982 men aldrig behövt åberopa rostskyddsgarantin så inte drabbas alla dessa bilar av rostproblem.

För att kunna åberopa rostskyddsgarantin så skall det vara genomhål sägs det. Och så illa kan väl inte VW rosta?

Uppdaterat: 2024-02-07 14:38

Christer - det vara bara ett sätt att uttrycka att jag varit helt befriad ifrån rostproblem - ta det inre riktigt bokstavligt.

Uppdaterat: 2024-02-07 14:59
Christer skrev:

Pi skrev:
Har haft rätt många VAG-bilar sen min första Jetta 1982 men aldrig behövt åberopa rostskyddsgarantin så inte drabbas alla dessa bilar av rostproblem.

För att kunna åberopa rostskyddsgarantin så skall det vara genomhål sägs det. Och så illa kan väl inte VW rosta?

Om man tar det mindre skämtsamt... så har jag fotograferat VW och Audi och Volvo med alla former av rost under de senaste 14 åren och fått ihop ett inte obetydligt galleri, i varje fall 25 % av VW är hål rakt igenom, men numera är jag inte så nitisk, de senaste jag sett brydde jag mig inte om.

Uppdaterat: 2024-02-07 18:36

Ja vissa har konstiga fritidssysselsättningar.... Undrar om kameran är "trasig" varje gång han ser en Opel....

Uppdaterat: 2024-02-07 18:42

Själv tycker jag att rost på bilar är ett minne blott. Alla karosser går numera igenom ett bad som förhindrar korrosion.

Minns inte sist jag såg en rostig bil på vägarna.

Uppdaterat: 2024-02-07 19:00

Vår Up från 2012 rostar. Tendenserna såg man direkt efter första vintern. Inte alls samma kvalitet på skruvar mm under bilen som Volvo och MB tex.

Uppdaterat: 2024-02-07 19:06
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Vår Up från 2012 rostar. Tendenserna såg man direkt efter första vintern. Inte alls samma kvalitet på skruvar mm under bilen som Volvo och MB tex.

Såklart inte, den kostade 100tkr ny och det fick man ingen Volvo eller MB för 2012.
Min up från 2016 har ingen synlig rost som sånär på stenskott på framskärmarnas innerkant.
Under finns det balkar som har ytrost men inget speciellt för en enkel bil.

PS. Har du fått innerskärmar bak?
Det bjuder VW på i efterhand så det inte blir rost runt tanklocket.

Uppdaterat: 2024-02-07 20:19

Att skruvar är rostiga på sina ställen är inget jag kallar rost på riktigt. Jo skruven är rostig men att för den sakens skull slå ner på en bil för rostproblem är att ta i.

Finns ingen anledning att lägga extra pengar på rostfria skruvar i ett avgassystem t ex. De lär hålla tills en ljuddämpare lägger av efter 20 000 mil.

Vad gäller elbilar så finns inget avgassystem. Att styrväxeln visar sig kunna rosta så pass så att fukt kommer in och äventyrar hela styrningen kan ju hända. VW tar ju sitt ansvar på alla e-up sedan 11 år tillbaka. Heja VW säger jag.

Uppdaterat: 2024-02-07 21:10

VW och rost.
Tidigare VW rostade lika bra som andra bilar, men det tog längre tid innan rosten slog igenom då de hade ett tjock lager plastmassa under bilarna som var ett helvete att få bort när rosten skulle lagas. Enda märke jag bytt bortrostade framvagnsbalkar är VW.
Audi var först med helgalvat som funkade riktigt bra förutom att lacken ramlade av, VW följde efter med Passat B5 97- och Golf MK4 97- bilar som klarade rosten riktigt bra.
Sen gick det utför på riktigt, Passat B6/B7 rostade överallt p.g.a dålig lack, innevarande modell B8 15- har börjat rosta, främst är det bakluckan på kombin, men verka lite bättre än tidigare modeller.

Golf MK 5/6 som i grunden är samma bil rostar både p.g.a dålig lack och dålig konstruktion av yttre rambalkarna (sparklådorna)
MK 7 12- framåt verkar betydligt bättre än sin större bror Passat.
Grannen kom med ett hårstrå genom besiktningen i somras med sin Golf -09 och bad mig titta på det "Nä, tyvärr, kör tills besiktningen går ut nästa år, och åk sen till skroten"

Uppdaterat: 2024-02-07 22:50

Om det är någon bilkoncern som jag förknippar med rost och lacksläpp så är det tyvärr VAG.

Uppdaterat: 2024-02-08 01:32