Vi Bilägares forum

Omoda kommer till Sverige – elbilen E5 först ut

Omoda kommer till Sverige – elbilen E5 först ut

Ännu ett kinesiskt elbilsmärke ska börja säljas i Sverige. Först ut blir suv-modellen E5.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-06 13:47

Kommentarer

Försäljning till Ryssland.

Kanske ett sätt att hindra kineserna framfart i Europa?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-06 14:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vad man läser så går det inget bra för Kineserna i Sverige rent försäljningsmässigt, det är väl endast MG och BYD som har en försäljning att tala om. De andra märkena kan man ju nästan räkna på ena handens fingrar, kanske NIO som man behöver några fler fingrar att räkna på. Så hur många Omoda kommer man se på våra gator, ganska få om ni frågar mig.

Uppdaterat: 2024-02-06 16:15

De har inte fattat att de måste kosta minst 100000:- mindre än konkurrenterna och helst ha återförsäljare också.
Xpeng håller ju på att bygga upp ÅF-nät med Bilia så kanske att det blir den tredje att överleva förutom BYD och MG, VW köpte in sig i Xpeng dessutom.

Nio, där är jag tveksam men om de får igång samarbete med batteribyte och deras lågprismärke blir en hit så…

Uppdaterat: 2024-02-06 16:20

Heja Kina!
Bra att de gamla stofilproducenterna i Europa får lite välbehövlig konkurrens.
Jag har testat bl.a. Zeekr och körupplevelsen och kvalitétskänslan är i topp.
Dessutom är designen på de flesta kinesiska elbilar nyskapande utan att för den skull vara extrem.
Anledningen till att VW ID.3 och ID.4 inte har s¨lt så bra som VW förväntat att de skulle göra är att den extrema designen mest tilltalar "early adapters".
För övrigt så hoppas jag att så många som möjligt, så länge som möjligt "Vågar Vägra Elbil"!
Elbilshysterin är En Mans Fel - Elon Musk. Hade Toyotas ingenjörer varit lite "sexigare" och bättre på engelska hade vi förmodligen köpt betydligt fler hybridbilar och/ eller vätgasbilar.
Och INGEN politiker vågar vara SÅ drastisk som "situationen" egentligen kräver.
ICE-motorer i städer med fler invånare än 50000 (där trafikköer kan uppstå...) skulle helst behöva förbjudas helt, meddetsamma. Bor du innanför "tullarna" i en dylik stad så skulle du bara få köra runt i en elbil. Skulle du nödvändigtvis behöva köra in i en dylik storstad skulle du få ställa din ICE-bil vid en infartsparkering och ta kollektiva färdmedel in i stan/ alternativt hyra en elbil.
Att befintliga och framtida bilister använder/ fortsätter använda ICE-bilar för andra resor, t.ex. i Norrlands inland, eller liknande ställen, är sannolikt ett marginellt problem vad beträffar "miljö-/ koldioxidprobelet".

Uppdaterat: 2024-02-06 16:59

Nu kostar Zeekr 677 000 kr för 62 mils räckvidd och det är billigaste versionen…
Vätgas är helt orealistiskt. Att göra vätgas av el, kostar betydligt mer energi än man får ut. Uselt energiinnehåll.
Mycket smartare köra på el direkt än att ta omvägen via vätgas. Mycket mer energieffektivt.

Uppdaterat: 2024-02-06 17:11

Zeekr X finns också och kostar mindre än 600. Mycket pengar för liten bil, dock. Finns inte med stolar för fullväxta...

Uppdaterat: 2024-02-06 18:51

Vätgas är och kommer förbli hål i huvudet, det är batteri och el som gäller.

Zeekr är jättefin liksom flera andra kineser men ÅF-nät och pris duger inte.

Geely kunde ju varit lite smartare eftersom de äger Volvo, Polestar, Zeekr, Lync & Co, Smart, Lotus, Aston Martin, delar av Mercedes med flera. De skulle satsat stort och sålt alla dessa hos de befintliga Volvohandlarna, då hade försäljningen troligen sett helt annorlunda ut, Volvo-ÅF finns ju dessutom i hela världen.

Uppdaterat: 2024-02-06 19:15
V8-Power skrev:

Vätgas är och kommer förbli hål i huvudet, det är batteri och el som gäller.
Zeekr är jättefin liksom flera andra kineser men ÅF-nät och pris duger inte.
Geely kunde ju varit lite smartare eftersom de äger Volvo, Polestar, Zeekr, Lync & Co, Smart, Lotus, Aston Martin, delar av Mercedes med flera. De skulle satsat stort och sålt alla dessa hos de befintliga Volvohandlarna, då hade försäljningen troligen sett helt annorlunda ut, Volvo-ÅF finns ju dessutom i hela världen.

Ja det är nog ingen dum gissning, Volvo räddade ju Renault en gång i tiden genom att säljas i Volvohandeln.

Uppdaterat: 2024-02-06 23:10

Jag skulle inte säga att Volvo räddade Renault. Volvo tog bara in R5 och inte de större Renault eftersom det skulle störa försäljningen av Volvos egna modeller.
Vi fick aldrig R9, R11, R21 och R25 trots att de högst troligt skulle vara attraktiva för svenskar. Och vi fick inte heller Fuego, som var en både snygg och praktisk sportcoupé.
Det var först när Renault bildade en egen agentur i Sverige som de större modellerna togs in.
Och då vart det succé.

Uppdaterat: 2024-02-11 09:37

Xpeng har bara två modeller i Sverige. En stor sedan och en SUV. Tror inte att marknaden för sedaner är stor i Sverige.
Tror inte ens Bilia kan ändra på det.

Det finns redan för många kineser i Sverige, marknaden är för liten. Om 5-10 år tror jag antal Kina-märken i Sverige har halverats.

Det är redan för många att hålla reda på.

Uppdaterat: 2024-02-11 09:41
Raphael skrev:

Jag skulle inte säga att Volvo räddade Renault. Volvo tog bara in R5 och inte de större Renault eftersom det skulle störa försäljningen av Volvos egna modeller.
Vi fick aldrig R9, R11, R21 och R25 trots att de högst troligt skulle vara attraktiva för svenskar. Och vi fick inte heller Fuego, som var en både snygg och praktisk sportcoupé.
Det var först när Renault bildade en egen agentur i Sverige som de större modellerna togs in.
Och då vart det succé.

Här håller jag helt med Raphael, Volvohandlarna saluförde vissa Renaultmodeller enbart för att kunna erbjuda något där det inte fanns en jämförbar Volvomodell.
Renault placerades också oftast i skymundan för att inte dra uppmärksamhet från Volvo.
Ungefär samma beteende som Saabhandlarna hade med Opel, något som katten släpat in och som man inte ville ta i.

Uppdaterat: 2024-02-11 10:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Raphael skrev:

Xpeng har bara två modeller i Sverige. En stor sedan och en SUV. Tror inte att marknaden för sedaner är stor i Sverige.
Tror inte ens Bilia kan ändra på det.
Det finns redan för många kineser i Sverige, marknaden är för liten. Om 5-10 år tror jag antal Kina-märken i Sverige har halverats.
Det är redan för många att hålla reda på.

Xpeng kommer med en bil som jag tror kommet dra upp märket ordentligt G6.

Uppdaterat: 2024-02-11 17:14

V8
Nope, jag är ytterst tveksam till det.

Uppdaterat: 2024-02-11 19:59

Det strösslas med kinesiska märken och alla har ambitioner som är högre än den svenska marknaden mäktar med.
Ju fler märken - desto färre sålda bilar per märke.
Det innebär även att handlarna måste sälja fler märken för att gå runt.
Men fler märken innebär större säljlokaler = högre kostnader.

Uppdaterat: 2024-02-12 12:18

Precis Raphael, helt rätt.

Och med fler alternativ sjunker priserna, regelmässigt ned till den punkt där varje aktör säljer till självkostnadspris (plus ränta)

De som inte klarar av det nya jämviktspriset slås ut från marknaden.

Vem eller vilka som kommer få lämna är förstås svårare att spekulera kring.

Men min bedömning säger plåtschabraken - vars tillförlitlighet är bland de sämsta på marknaden - troligtvis med det numera förstörda Opel som första märke.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-12 13:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag är inte övertygad om att inströmningen av fler plåtschabrak kommer göra att priserna på plåtschabrak sjunker sett på lång sikt. Det har ju kommit nya plåtschabrak förr till Europa. Utan att de tagit över marknaden.

Gällande Opel så ökade de sin försäljning under 2023 med 15%, räknar vi de elektriska plåtschabraken så steg de med 22%. Totalt sålde Opel 670 000 plåtschabrak under 2023.

Inte illa för ett märke som AL återkommande dödsförklarar.

Under 2024 kommer Opel lansera flera nya plåtschabrak. Närmast Frontera och Grandland. Sen har de en ny Manta på gång.

Uppdaterat: 2024-02-15 13:06