Vi Bilägares forum

Elbilspriserna sjunker rejält: ”Varumärket får sig en smäll”

Elbilspriserna sjunker rejält: ”Varumärket får sig en smäll”

Det råder knivskarp konkurrens på elbilsmarknaden och nu har priserna för flera modeller sänkts. ”Det är helt klart en utmaning”, säger Renaults produktchef.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-05 14:30

Kommentarer

Grundläggande ekonomisk teori säger att vid en sådan här situation så går övervinsterna mot noll.

Men det bygger på en rad faktorer som inte riktigt gäller för bilmarknaden.

Dock lär vi få se att några biltillverkare inte kommer klara konkurrensen.

Vilka har vi redan diskuterat.

Jag tror att plåtschabraken kommer ta rejält med stryk. Kina bygger bättre och billigare för kunden. Det lär slå stenhårt mot schabraken.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-05 14:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag håller med AL om att hela marknaden för plåtschabrak riskerar att ta stryk. Ford ligger illa till, även de japanska plåtschabraken förutom Nissan. De tyska plåtschabraken som VW har redan utmaningar.
Och faktiskt även de kinesiska plåtschabraken har utmaningar. Flera av dem har sökt positionera sig som dyra premiummärken. Det har hittills inte gått hem riktigt i Europa.

När det gäller de billigare kinesiska plåtschabraken så är ju Aiways och JACS i praktiken redan borta innan de hunnit etablera sig. För dåliga teknisk prestanda även om de ger mycket rymd för pengarna.

MG både är och upplevs som billig utan att egentligen imponera. BYD verkar vara det bästa märket av de billigare plåtschabraken från Kina. Men har tekniska frågetecken.

Flera av kineserna gör ju dessutom sedaner som inte riktigt går hem i Europa. I Europa vill de flesta kunder ha halvkombis, SUV eller crossover. De kinesiska tillverkarna av plåtschabrak har inget att erbjuda där i det mindre segmentet.

Och så har vi ju då plåtschabraken från Tesla, Tesla som misslyckades rejält i NAFs vintertest med uppdaterade M3. Är inte tanken med uppdateringar att bilen ska bli bättre? Tesla visade att de ”kör mot strömmen” och uppdaterade M3 har sämre vinterprestanda än den äldre versionen.

Tesla säger att deras målsättning är att tjäna pengar på mjukvaran istället, men tittar vi på resultatet för 2023 så har de lyckats sälja något fler bilar samtidigt som de minskat vinsten. Och att försäljningen av mjukvara skulle kompensera för det, är inte något som visar sig i siffrorna.

Uppdaterat: 2024-02-05 19:10

Raphael greppar efter halmstrån, vad tror Rapheal att Teslas laddnätverk är värt samt gjort det möjligt för fler märken att överhuvud taget gå att använda? Kollade på nya El-Scenic på mässan och visst såg den helt ok ut, dock verkar navigationen med prediktering av förbrukning långt från bra. Testade med en känd adress och jämförde med mina erfarenheter där Renaults prediktering visade 10 tals procentenheter fel. En grundläggande förutsättning om elbilsövergången ska lyckas är billigare elbilar och enkelt användande, vilket indikeras i hur norrmännens topplista över mest sålda bilar.

Uppdaterat: 2024-02-05 19:52

Om man får gissa så är nog Teslas ladd-nätverk inte en lika uppenbar USP längre som det ursprungligen var.

Uppdaterat: 2024-02-05 20:07

Precis vad det är, med interaktionen bil => laddstation. Så enkelt att gammal som ung hanterar det med galans.

Uppdaterat: 2024-02-05 20:43
J.L skrev:

Precis vad det är, med interaktionen bil => laddstation. Så enkelt att gammal som ung hanterar det med galans.

Ja men nu finns det även andra tillverkare som erbjuder nästan lika lätthanterliga lösningar.

Uppdaterat: 2024-02-05 20:53

Jag tror vi får ge A.L rätt i att de tidigare övervinsterna är helt klart på väg till noll för bilförsäljarna/tillverkarna. Sedan kan man ju bara spekulera i vem eller vilka som inte kommer klara sig framöver, är det plåtschabraken från Europa eller Kina.
En faktor som är en ganska tung faktor i Sverige är försäljningen till företag, där plåtschabraken förlitar sig på en hög andel på sin försäljning går den vägen. Där är inte företagen så priskänsliga som vi privatpersoner. Men det finns naturligtvis en gräns vad företagen kan tänka sig betala(eller TCO) vad gäller priser för elbilar eller fossilbilar för den delen(de stiger ju rask i pris nu). Kineser har nog väldigt svårt att komma in i företagens bilflotta som val för anställda, förutom Taxi Stockholm som nu skall byta till NIO.

Uppdaterat: 2024-02-05 22:34

Jag tror att folk i allmänhet håller sig till det de känner igen. Oavsett om det gäller mjölk eller bilar. I Europa kommer europeiska märken försätta dominera. Så nej, jag tror inte europeiska märken kommer bli utslagna. Däremot en del omstruktureringar och att man struntar i globala satsningar för att hålla sig på hemmaplan.

Uppdaterat: 2024-02-05 23:09

Tänk att jag påstår att ni har fel.

Tidigare dominerade Ericsson och Nokia mobilerna. Idag är de historia på grund av tekniken.

Tidigare fanns det knappt en elektroniktillverkare i Asien. Idag är man helt dominerande.

Det är tekniken som är nyckeln. Och där är kineserna nu långt framme med sina nya produkter. Och detta till ett rimligt pris.

Jag påstår därför att med konkurrenskraftiga produkter och rätt pris så komme är utbudet att bli högre. När utbudet ökar pressas priserna - och de europeiska tillverkarna tvingas antingen att sälja med förlust - alternativt banta sin kostym (en process man redan inlett).

Imorgon finns det inte betalningsvilja för så här många producenter. Några kommer slås ut. De som blir först är den som har sämre produkter, dit plåtschabraken räknas.

Många har tidigare pratat om att man skall vara premium. Snart är alla premium. Men det är egentligen en omskrivning för att man inte kan konkurrera med volym.

Och volymen är det som bygger omsättning.

Idag är redan BYD störst. Imorgon kommer det vara ännu fler kinesiska tillverkare som dominerar marknaden. I vilken grad beror på tekniken.

Hur mycket investerar Europa i tekniken kontra Asien. Där ser ni skillnaderna.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-06 07:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Jag tror att folk i allmänhet håller sig till det de känner igen. Oavsett om det gäller mjölk eller bilar. I Europa kommer europeiska märken försätta dominera. Så nej, jag tror inte europeiska märken kommer bli utslagna. Däremot en del omstruktureringar och att man struntar i globala satsningar för att hålla sig på hemmaplan.

Nokia, Sony Ericsson, Motorola, Luxor, Finlux, Salora, Kodak, Facit, Hasselblad hur lång lista med kända varumärken som folk köpte som nu mer är ersatta av prylar hopplockade i Kina eller Asien
LG, som exempel, Lucky Goldstar vem skulle köpa något sådant ?
Vi köper ju bara kända varumärken…

Uppdaterat: 2024-02-06 07:48

Det är lite skillnad på att köpa en tv eller mobil för 10 000 och en bil för 600 000.

Uppdaterat: 2024-02-06 09:06

+100, Apex ! Och dessutom satsar nog de flesta inte heller 10.000 kr på mobilen utan klart mindre. Mobiler är "slit och släng" med några få års livslängd men för de flesta är inte en (dyr) bil samma typ av produkter.

Uppdaterat: 2024-02-06 09:49
Apex skrev:

Det är lite skillnad på att köpa en tv eller mobil för 10 000 och en bil för 600 000.

Nu kostade väl TV-apparaterna betydligt mycket mer än 10.000kr snarare 50.000kr när de nya modellerna lanserades.
Men vi får väl se, jag tror som A.L att det blir lika självklart att köpa en Kinesisk bil som det är att köpa en från Sydkorea eller Japan
Och beträffande TV-apparater och mobiler så är det Kina som pressar priset så att det är självklart att inslag köpa en sådan produkt.

Uppdaterat: 2024-02-06 12:21

Ja, att Kina blir en betydande aktör inom bilindustrin är väl ingen konstig gissning - det var jämförelserna som Apex gjorde som jag tycker är högst relevanta.

Uppdaterat: 2024-02-06 12:29

Det här resonemanget har förts förr i bilvärlden.

På 80-talet var det japanska bilar. Vem köper en sådan? Allt går ju sönder på en gång. De har bara kopierat de bättre bilarna i väst osv.

Därefter kom Korea. Då lät det på precis samma sätt. Klarar inte svensk vinter osv.

Däremellan dök Tesla upp med en helt revolutionerande produkt. Den skulle inte heller överleva - och om den gjorde det så var det bara till entusiaster. Hela elbilen var ju bara en tillfällig fluga som inte tål vinter, som brinner , var uppbyggd på blodsbatterier och så vidare.

Nu har vi samma resonemang om kinesiska bilar. De har ingen möjlighet att etablera sig i Europa.

De ekonomiska konsekvenserna över tid har blivit att både japanska som koreanska tillverkare slog hårt mot både amerikanska som europeiska tillverkare. Nya stora jättar byggdes upp, samtidigt avvecklades några i EU och en del andra slogs ihop för att klara konkurrensen (plåtschabraken).

Som ni alla ser;

Historien upprepar sig.

Om tio år är Kina den största aktören i branschen.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-06 13:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jaha? Undrar varför europeiska märken fortfarande dominerar försäljningen i Europa? Efter alla år med konkurrens från framförallt Asien men även USA.

Uppdaterat: 2024-02-06 14:14

JL, det är inte att ”gripa efter halmstrå” att Teslas vinst sjunker samtidigt som de säljer fler bilar.
Menar du att Teslas laddnätverk ligger i separat bolag och därmed inte har någon påverkan på Teslas vinst?

Uppdaterat: 2024-02-06 14:20

Det är intressant att plåtschabraken från Japan inte tagit över marknaden i Europa. Inte heller plåtschabraken från Sydkorea har lyckats med det. Varför skulle plåtschabraken från Kina lyckas där andra misslyckats? I Europa säljer europeiska plåtschabrak bäst. Så är det fortfarande.

Men detta med att kineserna är ”bättre och billigare”???

Vi kan ta nya Scenic 60 som kostar från 464 900 kr (ordinarie pris). 130 kW DC, 22 kW AC. Det är en crossover i C-segmentet och med en bagagevolym på 545 liter med uppfällt baksäte.

Kinesiska konkurrenter:
Byd Atto 3, nu kampanjpris 499 900 kr (ordinarie pris 532 900 kr). 63 kWh. Laddkurva som åker jojo och lägre maxladdning än Scenic. Bagageutrymmet är bara 440 liter.
Vad är det som är ”bättre och billigare” med den jämfört med Scenic?
Jag tycker den verkar dyrare, sämre och trängre…

Aiways U5, 63 kWh - 459 900 kr. Bagagevolym 432 liter.
Långsam laddning, inga värmestolar i billigaste versionen, säljs knappt några alls dessutom.
Billigare ja, men trängre. På vilket sätt är den bättre än Scenic?

MG ZS EV - 452 990 kr.
458 liter bagageutrymme. 2 mil längre räckvidd - kasst med tanke på 72 kWh batteri. Hög förbrukning.
MG talar inte om laddeffekten på DC, bara det är misstänkt. Men den har ju inte visat framfötterna i test precis.
Ok den är lite billigare än Scenic, men bättre? På vilket sätt? MGn har inte lyckats väl i tester. Känns billig och ålderdomlig.

JAC e-JS4 63 kWh - 399 900 kr kampanjpris (529 900 kr ord. pris). De har lyckats registrera 5 st år 2023.
Långsam AC, långsam DC, okänt bagageutrymme (generalagenten säger bara ”det är stort”).
På vilket sätt är den bättre än Scenic?

Jag kan inte säga att jag är imponerad av de kinesiska plåtschabraken.

De satsar på två håll - billiga enkla bilar under 500 000 kr som inte alls är bättre tekniskt än de europeiska plåtschabraken. Och inte bättre utrymmen heller.

Sen satsar de på premiumbilar över 600 000 kr.
Det finns säkert de som imponeras av Zeekr 01 som ger 62 mil för 677 000 kr.
Scenic 87 mil kostar 545 000. Ett franskt plåtschabrak som är 132 000 kr billigare än en kines med samma räckvidd.

Jag tror inte att alla kineser överlever i Europa och definitivt inte i Sverige.

Uppdaterat: 2024-02-06 15:02

Fler roliga exempel på ”bra och billiga” Kina-bilar:

Ora 400 Pro. 499 900 kr.
42 mil, 63 kWh batteri och 228l bagageutrymme.
Är det ”billigt och bra” för en bil på 4,2m längd med ett bagageutrymme som en Fiat 500?
Är det tvåtons interiören som är bra? Eller att den saknar bakrutetorkare?

Nio ET5 ”kombi” - en favorit i detta forum. Med ”ultrastort” bagageutrymme, ”hela” 450l i en bil på 4,8m. Det är inte bara mindre än Scenic (545l), det är även mindre än min Picasso (500l med framskjutet baksäte). Faktiskt i samma nivå som min Captur på 4,2m (samma längd som Ora…)

Möjligen har kinesiska tillverkare en helt annan uppfattning om storlek än européer. Köper jag M-storlek på Kina-tillverkade byxor så är det jämförbart med XS (extra small) i EU-storlek… Samma gäller tydligen deras bilar.

Men den är iaf ”bra och billig” säger en person här. 576 000 kr låter billigt, fast det är utan batteri. Batterier hyr man för 2 000 kr/mån, det blir 24 000 kr extra per år, totalt 72 000 kr för 3 år i extra kostnad.
Köper man bilen istället, ja inkl. batteri, så kostar den 706 000 kr.
Och för det får man en räckvidd på 43,5 mil!
Vem vill köpa en begagnad Nio och sen betala extra för batteriet?
Den modellen har provats tidigare, av både Nissan och Renault med ”hyrbatterier”.
Det var ingen framgång. Kunderna vill att batteriet ingår när de köper sin bil.

Den ska alltså vara ”bättre och billigare” än Scenic 87 som ger 545l bagagevolym och 62 mils räckvidd för 545 000 kr. Utan att man behöver betala extra för batteriet…

Ärligt talat, jag tror inte de europeiska tillverkarna behöver känna sig oroliga...

Uppdaterat: 2024-02-06 19:23