Vi Bilägares forum

Avgiftssmäll för suvar: Tre gånger dyrare parkering

Avgiftssmäll för suvar: Tre gånger dyrare parkering

Att parkera en suv kan bli betydligt dyrare i Frankrikes huvudstad. Det gäller även för elbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-05 11:05

Kommentarer

Men biltillverkarna har ju hela tiden hävdat att de tillverkar SUV för att det är det folket köpa, de verkar inte ha markkontakt och fingrarna i myllan. Det står ju i direkt motsats till vad Parisarna säger, ingen SUV på min gård.
Räkna med att det kommer bli skottpengar på SUV framöver i form av avgifter hit och dit. Nu får vi synda för vår girighet. Kör själv en SUV enligt specen från Paris, elbil(XC40) över 2 ton.

Uppdaterat: 2024-02-05 11:18

Girighet? Jag kör motvilligt en eldriven SUV, det finns inget alternativ.

Uppdaterat: 2024-02-05 11:25
hx30 skrev:

Girighet? Jag kör motvilligt en eldriven SUV, det finns inget alternativ.

Det gör det visst, men då får du ju inte gnälla.

Uppdaterat: 2024-02-05 11:35

Märkligt att det inte kommit fler regleringar kring bilars "onödiga" storlek. Både när det gäller ytan en sådan tar upp och den extra klimatbelastning det innebär.

I t ex Stockholm skulle man ju lätt kunna reglera detta via biltullarna där en stor bil får betala mer än en mindre sådan.

Uppdaterat: 2024-02-05 11:35

Optimus, nu var det bara 6% av Parisarna som hade röstat. Uppenbart ingen fråga som engagerar.
Men biltillverkarna gör SUVar eftersom det är där efterfrågan finns.
Under många har det sålts allt färre kombibilar, MPV:er och familjebussar.
Flera sådana modeller har lagts ner eftersom efterfrågan har varit för dålig.
Konsumenterna köper SUV istället. De började köpa SUV, och de som inte tillverkade en SUV drabbades av minskad försäljning så de började därför också tillverka SUVar.

Sen är inte alla SUVar tunga. Jag kör en SUV som väger 1341 kg.

Uppdaterat: 2024-02-05 11:40

@Raphael, nu var mitt inlägg skrivet med lite ironi. Jag är mycket väl insatt i försäljningen av de olika biltyperna.
Men allvarligt talat, så finns det uppenbart ett lite motstånd till stora och tunga bilar, typ SUV, i städerna.
Själv har jag blivit påhoppad i Sthlm City av en man, som var riktigt upprörd över att jag körde SUV inne i City och parkerade bilen nedanför Slottet. Han menade på att den typen bilmodell skulle hålla sig borta från stan.

Uppdaterat: 2024-02-05 12:01

Avgiften handlar väl om bilens vikt, inte vilken kaross den har.

Uppdaterat: 2024-02-05 12:16
Rikard skrev:

Avgiften handlar väl om bilens vikt, inte vilken kaross den har.

Kan vara från 2000 och uppåt vikt då höjs avgift?

Uppdaterat: 2024-02-05 13:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Förstår det när man ser Kia Ev 9

Uppdaterat: 2024-02-05 16:58
Optimus skrev:

@Raphael, nu var mitt inlägg skrivet med lite ironi. Jag är mycket väl insatt i försäljningen av de olika biltyperna.
Men allvarligt talat, så finns det uppenbart ett lite motstånd till stora och tunga bilar, typ SUV, i städerna.
Själv har jag blivit påhoppad i Sthlm City av en man, som var riktigt upprörd över att jag körde SUV inne i City och parkerade bilen nedanför Slottet. Han menade på att den typen bilmodell skulle hålla sig borta från stan.

Jag hade snällt men bestämt bett honom dra åt helvetet.

Uppdaterat: 2024-02-05 19:32
GF skrev:

Rikard skrev:
Avgiften handlar väl om bilens vikt, inte vilken kaross den har.

Kan vara från 2000 och uppåt vikt då höjs avgift?

Jo, om läser artikeln framgår det..
"De högre p-avgifterna ska gälla för bilar som har förbränningsmotor eller är hybriddrivna, och som väger mer än 1,6 ton. Även elbilar omfattas, men då är viktgränsen två ton. Avgiften för boendeparkering höjs inte."
:-)

Uppdaterat: 2024-02-05 21:36
Villevalle

Det är väl inget stort problem för dem som har SUV, de som äger en SUV använder väl den där den behövs?... på landsbygden med dåliga vägar och snö och inte i storstäder där den har skymd sikt fram och bak och är stor och klumpig att parkera.

Uppdaterat: 2024-02-06 14:23

Min SUV är inte stor och klumpig att parkera och hantera i stan. Tvärtom. Och genom att det är en SUV så sitter jag högt med bra sikt.

Uppdaterat: 2024-02-06 17:13

Det finns ingen officiell - eller vedertagen - definition på SUV.
En som använts av mig - och några till - är:
-sedan/combi: höjd max 145 cm
-crossover: 145 - 160 cm
-SUV: 160 och högre

Två av fördelarna med crossover/SUV - oavsett den körs i sta`n eller på landet - är "easy in/out" - speciellt för oss som lämnat blöj stadiet - och förbättrad sikt/ "overview".

Uppdaterat: 2024-02-07 07:18

Jag glömde - det är för tidigt.......
Ursprungliga definitionen (på SUV) härstammar från skatteregel i USA - där pick-up ägare är en stor och mäktig väljar grupp. Ford F-150 är - fortfarande - världens mest sålda bilmodell - med alla sina avarter.
För att få lägre skatt måste markfrigången vara - minst - 10". Det klarade inte dåtidens "normala" bilar - SUV:en var född. Ursprungligen 170 - 180 cm hög - och markfrigång 10". Oklart hur skatteregeln är idag.

Uppdaterat: 2024-02-07 07:51

Vi som är normala och utan krämpor har inga problem att ta sig in och ur en vanlig sedan.

Uppdaterat: 2024-02-08 07:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Vi som är normala och utan krämpor har inga problem att ta sig in och ur en vanlig sedan.

Bra för dig Hacken, var glad så länge det består...

Uppdaterat: 2024-02-08 07:16
40-talisten skrev:

Hackenbush skrev:
Vi som är normala och utan krämpor har inga problem att ta sig in och ur en vanlig sedan.

Bra för dig Hacken, var glad så länge det består...

+100

Uppdaterat: 2024-02-08 08:35

Nu är det väl egentligen stora/tunga bilar som är målgruppen och inte specifikt SUV:ar - eller har jag missuppfattat artikeln ? Även en V60 - för att ta ett exempel - lär väl tillhöra den drabbade kategorin.

Uppdaterat: 2024-02-08 10:08
Pi skrev:

Nu är det väl egentligen stora/tunga bilar som är målgruppen och inte specifikt SUV:ar - eller har jag missuppfattat artikeln ? Även en V60 - för att ta ett exempel - lär väl tillhöra den drabbade kategorin.

Nej, du har fattat det rätt. Men ViB har som vanligt valt en Aftonbladetmässig rubrik för att skapa klick.
Min EQE vägde väldigt mycket mer än de flesta SUV:ar och det var en låg sedan som folk inte retar sig på.

Uppdaterat: 2024-02-08 10:18

De som drivit förslaget har sagt att det är för att minska andelen skrymmande fordon, men jag har inte sett den faktiska texten som röstades om.

Uppdaterat: 2024-02-08 11:28
Gaston skrev:

Pi skrev:
Nu är det väl egentligen stora/tunga bilar som är målgruppen och inte specifikt SUV:ar - eller har jag missuppfattat artikeln ? Även en V60 - för att ta ett exempel - lär väl tillhöra den drabbade kategorin.

Nej, du har fattat det rätt. Men ViB har som vanligt valt en Aftonbladetmässig rubrik för att skapa klick.
Min EQE vägde väldigt mycket mer än de flesta SUV:ar och det var en låg sedan som folk inte retar sig på.

Ja EQE är en riktig klumpeduns till bil.

Uppdaterat: 2024-02-08 18:50

Så är det Snoid, och det kändes när man körde den. Där har Tesla lyckats mycket bättre med att maskera vikten i sina bilar. En Model S känns otroligt mycket lättare på vägen.

Uppdaterat: 2024-02-08 19:10